2015-02-20, 09:47
Medlem
spoilers avatar
"Bristen på bostäder är fortsatt stort problem i den svenska flyktingmottagningen. Ungefär 10 000 personer med uppehållstillstånd väntar på en bostad och tar just upp platser på Migrationsverkets anläggningar. Antalet väntas fördubblas till slutet av nästa år."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6097075
Citera
2015-02-20, 10:09
Medlem
Är det inte en idé att införa samma system som Finland har? De privata hyresvärdarna får sätta vilka hyror de vill men samtidigt tillhandahåller det offentliga ett begränsat antal lägenheter för personer som aldrig kommer kunna få ett kontrakt genom det privata. Dessa lägenheter är svåra att få men hyran är subventionerad och man kan aldrig bli av med kontraktet om man inte missköter sig. Sen detta infördes på 90-talet har bostadsmarknaden i Finland förbättrats avsevärt så jag ser bara fördelar med det, de enda som kommer gnälla är väl de som inte längre kommer kunna betala 6500 för en trea på Östermalm.
Citera
2015-02-20, 10:38
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Är det inte en idé att införa samma system som Finland har? De privata hyresvärdarna får sätta vilka hyror de vill men samtidigt tillhandahåller det offentliga ett begränsat antal lägenheter för personer som aldrig kommer kunna få ett kontrakt genom det privata. Dessa lägenheter är svåra att få men hyran är subventionerad och man kan aldrig bli av med kontraktet om man inte missköter sig. Sen detta infördes på 90-talet har bostadsmarknaden i Finland förbättrats avsevärt så jag ser bara fördelar med det, de enda som kommer gnälla är väl de som inte längre kommer kunna betala 6500 för en trea på Östermalm.

Problemet är ju att antalet som behöver subventionerad bostad inte är begränsat, min feting ovan, utan obegränsat eftersom tillströmningen av individer med små chanser till egen försörjning hela tiden ökar okontrollerat. Att privatvärdarna kan höja sina hyror för dem som kan betala löser ju inte per automatik problemet med finansiering av lägenheter med subventionerade hyror.
Citera
2015-02-20, 11:16
Medlem
”Det är inte korrekt att beskriva Sverige som i ett läge av mass*arbetslöshet. Om man tittar på *etniska svenskar mitt i livet så har vi mycket låg arbetslöshet.”

Byt ut arbetslöshet mot bostadsbrist i ovanstående uttalande av förre
statsministern och kanske får vi svaret på varför så få verkar vara så
speciellt bekymrade över läget ...
Citera
2015-02-20, 23:05
Bannlyst
Jag kan bara säga det att jag gör saker som mina föräldrar slapp för på den tiden när vi hade gott om jobb och lägenheter då var allt frid och fröjd nu kommer Muhammad och ska ha sin del av kakan.

I alla fall, jag står för lägenhetskontrakt vi lånar ut tusentals kronor varje månad och jag har en son är 20 år som fortfarande bor hemma.

Jag gör så gärna detta för mina egna barn men jag hade inte behövt om vi slutat att ta in fler människor som vi inte har plats för.

Sen undrar folk varför SD går framåt?
Citera
2015-02-21, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Återigen så kommer kurt-sune med lögnen att bruksvärdessytemet är ett problem, men det är ett problem som är påhittat för att han hatar allt vad kostnadsregleringar heter marknadsliberalist som han är ut i fingerspetsarna.
Om det är så att prisregleringen just i detta fall inte är ett problem, då förstår jag inte varför alla de i den här tråden (och andra) som identifierat en brist på hyresrätter tar och startar fastighetsbolag och låter bygga hyreskaserner.

Ni är väl inte onda och gottar er i bristen heller.

Citat:
Fastighetsägare till hyresfastigheter över hela landet, privata som kommunala, går med vinst och det finns inget som stödjer kurt-sunes lögner men han har tunnelseende och vill bara se det han håller så kärt, nämligen att kurt-sunes heliga marknadstänkande skall vara allenarådande
Köper man en existerande hyreskasern så blir priset maximalt det som går att betala med det prisreglerade hyror som råder. Privata som köper hyreskaserner betalar således inte mer än att de går runt.

Men när ett byggbolag bygger en hyreskasern blir kostnaden större för den än vad de prisreglerade hyrorna tillåter att man kan betala. Har du nu någon aning om varför det inte byggts så mycket hyreskaserner de senaste decennierna.

(När sossarna hade prisreglering på hotellrum så byggdes föga förvånande inga (i privat regi). Och en svår brist på hotellrum uppstod. För mig och kurt-sune är det väntat att det uppstod brist. Men för många av er andra är det väl en av världens stora mysterier).

Citat:
Hyresrätter är ingen medborgerlig rättighet
Är du beredd att ikläda dig den tillhörande skyldigheten att ordna fram hyresrätter?
Citera
2015-02-21, 02:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Miljömupparna lovade visst 50 000 bostäder på bromma flygplats på 15 år, men i verkligheten blir det klart tidigast 2075 visar en granskning som stockholms handelskammare gjort.

http://www.chamber.se/nyheter/orealistiska-bostadsplaner-pa-bromma.htm

Vem är förvånad över lögnerna?
Citera
2015-02-21, 02:01
Medlem
skogsburkans avatar
Vilken stad bör man söka sig till för att få en hyresrätt relativt lätt? Helst inte Norrland.
Citera
2015-02-21, 09:05
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
”Det är inte korrekt att beskriva Sverige som i ett läge av mass*arbetslöshet. Om man tittar på *etniska svenskar mitt i livet så har vi mycket låg arbetslöshet.”

Byt ut arbetslöshet mot bostadsbrist i ovanstående uttalande av förre
statsministern och kanske får vi svaret på varför så få verkar vara så
speciellt bekymrade över läget ...

Tja, vad ska man säga? Du har fel. Väldigt fel. Vänta bara när den försmådda medelklassen kommer till insikt om att de offrade sina egna barn i sitt jävla facebookgullande med förd helvetespolitik på invandringsområdet. Insikt nummer två blir att etablerade politiker och myndigheter hade fullständig information och kännedom om hur bostadsekvationen såg ut. Och ändå drev igenom spektaklet. Då närmar sig SD 30%.
Citera
2015-02-21, 09:13
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Vilken stad bör man söka sig till för att få en hyresrätt relativt lätt? Helst inte Norrland.

Hitta en lista på kommunerna sorterad efter arbetslöshet. Välj ut de 10% som har högst arbetslöshet.

Hitta en lista över kommunerna sorterad efter hur hög nettoutflyttningen är. Plock ut de 10% som har högst utflyttning.

Plocka nu ut de kommuner som återfinns i båda grupperna du plockat. Välj den som geografiskt har längst avstånd till till en kommun med +120 000 invånare. Varsågod.

Obs! Innan dy flyttar, kolla invandringen till kommunen. Inflöde av somalier ger höga barnatal och hög anhöriginvandring. När du sitter och myser i din 2RoK och så smått känner att du vill bilda familj i en 4RoK, så kan det vara game over. Somaliland.
Citera
2015-02-21, 12:22
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Är det ingen som noterat att privata hyresvärdar i Sundbyberg får jämföra hyran med Stockholms innerstad och det kan innebära höjningar på 80%. Nyheten försvann från paradplats lika snabbt som den kom DN eller Svd, leta själva jag orkar inte med dem när deras jävla reklam slöar ner min PC.

Snart följer det kommunala bostadsbolaget efter.
Bostadsbristen kommer att försvinna som genom ett trollslag när två familjer slår sig samman och bygger trevåningssängar för barnen och tvåvåningsdubbelsäng för de vuxna. Annars klarar de inte hyran och inte finns det plats i Dorotea heller, lägenheter där bor det flyktingar i alla hyresrätter.

Just flyktingar kan nu jubla de betalar inte själva det gör soss. Och det kommer att bli mycket ledigt till flyktingar som blir anvisade fina lägen i Sundbybergs centrum.

Sverige är fantastiskt. Men alliansen kommer inte tillbaks till makten. Det kommer att stå mellan Sd och de allra rödaste.
Citera
2015-02-21, 12:27
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Är det ingen som noterat att privata hyresvärdar i Sundbyberg får jämföra hyran med Stockholms innerstad och det kan innebära höjningar på 80%. Nyheten försvann från paradplats lika snabbt som den kom DN eller Svd, leta själva jag orkar inte med dem när deras jävla reklam slöar ner min PC.
http://www.svd.se/naringsliv/pengar/bostad/hyresgaster-drabbas-av-chockhojning_4350657.svd#xtor=AD-500-%5Bsvd%5D-%5Btf_huvudspalt_1502%5D-%5Bin tegration%5D-%5Baftonbladet%5D-%5Bettan%5D-%5B29%5D

Det verkar som om att bruksvärdessystemet är genomfört trots allt.
Det borde väl glädja "Kurt-sune"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in