Citat:
Skriver du trångboddhet så får du lov att finna dig i att jag slår ned på det. Gillar du inte det så skriver du inte trångboddhet.Jag har två separata kommentarer till det här.
1) Trångboddhet existerar redan i Sverige, att hävda att den inte finns eller tro att den inte skulle öka med marknadshyror är förstås absurt.
2) Om jag reviderar mitt inlägg och i stället för "ökad trångboddhet" skriver "minskad snittyta per person", skulle du kunna bemöta det jag skrev i mitt inlägg i stället för att fokusera på ett enstaka ord?
1) Trångboddhet existerar redan i Sverige, att hävda att den inte finns eller tro att den inte skulle öka med marknadshyror är förstås absurt.
2) Om jag reviderar mitt inlägg och i stället för "ökad trångboddhet" skriver "minskad snittyta per person", skulle du kunna bemöta det jag skrev i mitt inlägg i stället för att fokusera på ett enstaka ord?
Om du nu menar att boyta per person minskar vid införande av marknadshyra får du allt förklara hur det sker. Du har inte berört det. Skall snittytan minska innebär det att vi får färre kvm boyta i landet, eller så får vi fler människor i landet om prisregleringen avlägsnas. Inget av dessa kommer du att klara av att visa.
Om du menar att ungdomar kommer att packa ihop sig i centrala lägenheter likt dom gör i London (för att det är så häftigt att bo i centrala London) så räcker inte det med fri prissättning som ändring.
Du har en förklaringsbörda.
Det är inte en metod. Det är inte ens i närheten. Vi kan inte sätta den i händerna på folk och dom förstår hur dom ska avgöra.
Du får beskriva en metod för hur du mäter. Och skall du införa koncept som optimum får du definiera dessa och visa hur de bestäms. Jag efterfrågar något som är användbart.
Jag kan ge ett förslag. Säg att vi har brist på bostäder ifall genomsnittlig boyta per person ligger under 15 kvm. (För landet eller kommunen. Detta mäts då och då så vi har tillgång till mätdata).
En familj på 2 pers har då 30 kvm och det är helt ok för många.
Citat:
Nu har jag redan pekat på det absurda i att du vill kalla det brist bara för att det sker tillverkning av en vara.Du kan använda samma logik som tidigare. Byggs det finns det efterfrågan som överstiger utbudet till rådande pris. Annars kan prisstegringar som inte kan förklaras med billigare krediter, högre inkomst eller inflation ses som ökad efterfrågan som inte tas omhand av ökat utbud.
Nej, det är inte brist. (Tvärtom kan brist sägas uppkomma om tillverkningen upphör. Då skulle du tvärtom hamna i att du skulle få säga att det finns överflöd). Du får försöka ta till dig detta.
Citat:
Då kan vi ta varar som folk inte tänker ersatta snart. T ex hylsnyckelsats. Eller möbler i största allmänhet. De avser folk ha kvar. Men de tillverkas i massor iaf. Och hylsnyckelsatser.Jag är osäker på om du använder dig av en halmgubbe medvetet eller omedvetet, men det är förstås en enorm skillnad mellan en konsumtionsvara som man köper med vetskapen att den kommer ersättas med en ny variant inom en inte alltför lång framtid. Bostäder, å andra sidan, kan inte riktigt anses vara en slit-och-släng-vara på samma sätt.
Det tillverkas bostäder också. Vi har befolkningstillväxt.
Med ditt, milt uttryckt absurda, resonemang skulle det således råda brist ifall man tillverkar för att möta befolkningstillväxten.
Och dessutom råda brist för att man tillverkar för att öka det redan höga kvm boyta per person.
Fö tillverkas det villor och BR. Jag har inte märkt att det skulle råda någon konsensus bland de som talar om bostadsbrist, att det skulle råda brist på villor och BR. Tvärtom. Det är enbart HR man siktar in sig på. Och väsentligen HR i Stockholms innerstad.
Citat:
Nej. Jag svarade på dina skriverier. Jag kan inte påminna mig om att du talade om segment.Dessutom ignorerar du att det finns olika segment. En Samsung från 2008 är inte ett perfekt substitut för en HTC från 2014. Att q*-q för Samsung från 2008 är <0 (negativ brist, det vill säga överskott) innebär inte att q*-q för HTC från 2014 inte kan vara >0. Om de två resultaten är <0 så kan man visserligen säga att det finns fler smartphones än det finns efterfrågan på smartphones, men det går inte att säga att det inte finns brist på de smartphones som efterfrågas till marknadspris. Senaste vinnaren av nobelpriset i ekonomi, Jean Tirole, har skrivit en hel del intressant i ämnet. Tyvärr är han nog en av de torraste ekonomer som finns... 

Citat:
Låt oss säga att vi inför marknadshyra. Now what?Om vi nu applicerar detta på bostadsmarknaden, avgränsar marknaden till Storstockholm för diskussionens skull (en tom hyresrätt i Hällefors är inte ett substitut för någon som har ett arbetserbjudande i Stockholm), och inkluderar samtliga boendeformer (eftersom att samtliga bostadsformer i Storstockholm efterfrågas, och eftersom att det inte finns något överskott av gamla bostäder i byrålådor och återvinningsstationer där folk slänger sina gamla bostäder när de köper eller hyr nya), så hävdar jag att om, vid införande av marknadshyror, q*-q > 0 och byggandet av nya bostäder inte avtar (vi kan slänga in ett "vid konstant befolkningsmängd" om du vill, för att ta bort den effekten av framtida efterfrågan) så råder det brist på bostäder.
Vi borde kunna vara överens om att det kommer att finnas HR till uthyrning pss som på Hemnet.
Och istället för idag där man betalar med kötid så kommer man nu att betala med en något högre hyra.
Vad säger det oss?
Ställ frågan till de med utflugna barn.
Jag kan ge några förslag:
* Vid 17 år ser man till att barnen ställer sig i kö till studentrum.
* Och så ställer dom sig i kö i lämplig bostadsförmedling.
* När de börjar på högskola kan de således bo i ett korridorsrum
* När de är färdiga efter 4-5 år har de då kötid till en HR i någon utkant. (Sedan får de spara ihop till kontantinsats om de inte vill fortsätta tillvaron i BR).
* Andra ställer upp som medlåntagare till de som köer en BR. (Och det skulle inte gå om det var bostadsbrist).