2015-03-17, 19:36
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
hur bra är detta för den svenska flottan?

kan detta få andra länder att haka på en beställning utav a26?

Australien kanske tänker om nu när de märker att Sverige själva lägger beställningar.
Det är alltid bra med beställningar för att andra ska bli intresserade. Med lite tur blir det inget av med Australiens Japanska köp och blickarna riktas mot Sverige om några år när detta har tagit fart.

Fast jag undrar fortfarande vad Sverige ska ha den stora porten till på sina ubåtar.

Citat:
Ursprungligen postat av Bloodyholly
Australiens koncept borde vara som det svenska. Aldrig starta dieseln utan ligga ute och lyssna och när fienden kommer torpederar man dem.
Jag undrar faktiskt varför svenska ubåtar har dieselmotor alls. Borde ju vara bättre att riva ut den och stoppa in fler stirling. Topphastigheten har man inte användning för i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Alltså.. 2 ubåtar?

https://www.youtube.com/watch?v=ryDLZzhBRGg
Nåja, vi ska ha fem i alla fall. Dessa är bara vad som behöver nyanskaffas. Sen är fem för lite med, men det är ju en annan fråga...
Citera
2015-03-17, 19:43
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BleAivano
Pressmeddelande från Saab:

http://saab.se/en/About-Saab/Newsroom/Press-releases--News/2015---3/Saab-comments-on-the-Swedish-governments-announced-investments-in-the-next-generation-submarine-A26/#.VQhtKuGxV0w
Det skulle vara intressant att veta vad som ingår i dessa 8,2 miljarder för två ubåtar. Maskineri? Sonar? Stridsledningssystem?

Sen är inget avtal påskrivet som Saab påpekar, siffran är bara vad staten anser sig vilja spendera.
Citera
2015-03-17, 19:59
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Det är alltid bra med beställningar för att andra ska bli intresserade. Med lite tur blir det inget av med Australiens Japanska köp och blickarna riktas mot Sverige om några år när detta har tagit fart.

Fast jag undrar fortfarande vad Sverige ska ha den stora porten till på sina ubåtar.

Jag undrar faktiskt varför svenska ubåtar har dieselmotor alls. Borde ju vara bättre att riva ut den och stoppa in fler stirling. Topphastigheten har man inte användning för i alla fall.

Nåja, vi ska ha fem i alla fall. Dessa är bara vad som behöver nyanskaffas. Sen är fem för lite med, men det är ju en annan fråga...

Men ubåten kan väl bara krypa om den har stirling som enda kraftkälla? Eller den kan ligga still och lyssna med stirling igång för att ladda batterierna kontinuerligt, antar jag.

Det skulle bli ett jäkligt stort maskineri om huvudmaskinen var av den typen.

Ubåtar, svenska, måste kunna ta sig runt kusten dit de behövs, på rimlig tid. Diesel i ytläge är perfekt för både ubåtar och vilka andra båtar som helst. Om man ska ta sig någonstans.
Citera
2015-03-17, 20:03
Medlem
motarbetars avatar
Citat:

visst är det så, man kan väl hoppas de tar sig en funderare. verkar som dagens regering sitter löst också, och har för mig det är val där nästa år. så möjligheterna finns alltid!
Citera
2015-03-17, 20:20
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Men ubåten kan väl bara krypa om den har stirling som enda kraftkälla? Eller den kan ligga still och lyssna med stirling igång för att ladda batterierna kontinuerligt, antar jag.

Det skulle bli ett jäkligt stort maskineri om huvudmaskinen var av den typen.

Ubåtar, svenska, måste kunna ta sig runt kusten dit de behövs, på rimlig tid. Diesel i ytläge är perfekt för både ubåtar och vilka andra båtar som helst. Om man ska ta sig någonstans.
Enligt wikipedia går Gotland i 11 knop med diesel, 20 knop med batteri och 5 knop med stirling. Detta med två diesel och två stirling.

Det går alltså inte snabbast när man går för diselmaskin, men snabbast uthålligt. Men svenska ubåtars stategi är att smyga och rapportera, inte att gå på/vid ytan och bli avslöjad.

Om man plockar ut de två dieselmaskinerna och ersätter med ytterligare två stirling borde man kunna skrämma upp lägsta hastigheten (tomma batterier och enbart stirling som kraftkälla) några knop. Enligt mig låter det bra.
Citera
2015-03-17, 21:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Enligt wikipedia går Gotland i 11 knop med diesel, 20 knop med batteri och 5 knop med stirling. Detta med två diesel och två stirling.

Det går alltså inte snabbast när man går för diselmaskin, men snabbast uthålligt. Men svenska ubåtars stategi är att smyga och rapportera, inte att gå på/vid ytan och bli avslöjad.

Om man plockar ut de två dieselmaskinerna och ersätter med ytterligare två stirling borde man kunna skrämma upp lägsta hastigheten (tomma batterier och enbart stirling som kraftkälla) några knop. Enligt mig låter det bra.
Dieseln används för att ladda batterierna, inte driva ubåten primärt.
Att ubåten går långsammare med diesel beror på skrovformen som gör att ubåten går långsammare på ytan med diesel än under ytan med enbart batteri.

Äldre ubåtar (för svensk del före Sjöormen) var det tvärtom, då var ubåtarna normalt snabbare på ytan än under.(före dropformen).
Citera
2015-03-17, 22:53
Bannlyst
Citat:
Jag har aldrig hört talat om 5 A26 ubåtar, du menar väl inte 3 Gotland och 2 A26 i sådant fall? nu är det för sig Polen 5 ubåtar, även om det är rätt rostiga ubåtar, som ska ersättas mot AIP, tyska sådana, och Ryssland som har 2 ubåtar i Östersjön, som ska utökas med ytterligare 6 Lada, känns det inte bättre om Sverige hade 12 istället?.. även om det vore ett drömscenario för alla försvarsvänner i Sverige.
Citera
2015-03-17, 23:03
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Jag har aldrig hört talat om 5 A26 ubåtar, du menar väl inte 3 Gotland och 2 A26 i sådant fall? nu är det för sig Polen 5 ubåtar, även om det är rätt rostiga ubåtar, som ska ersättas mot AIP, tyska sådana, och Ryssland som har 2 ubåtar i Östersjön, som ska utökas med ytterligare 6 Lada, känns det inte bättre om Sverige hade 12 istället?.. även om det vore ett drömscenario för alla försvarsvänner i Sverige.
Jo jag menar 2 A26 + 3 Gotland. De två Södermanland ersätts av A26. Samtliga Gotland ska förhoppningsvis renoveras.

Jag hoppas att det inte blir fler A26, i alla fall inte så länge som den har sin Multimission portal som verkar halvt värdelös. Däremot anser jag att det behövs många fler ubåtar, gärna dubbelt så många som de 12 du föreslår. Jag har en tråd om det här någonstas.
Citera
2015-03-17, 23:14
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Jo jag menar 2 A26 + 3 Gotland. De två Södermanland ersätts av A26. Samtliga Gotland ska förhoppningsvis renoveras.

Jag hoppas att det inte blir fler A26, i alla fall inte så länge som den har sin Multimission portal som verkar halvt värdelös. Däremot anser jag att det behövs många fler ubåtar, gärna dubbelt så många som de 12 du föreslår. Jag har en tråd om det här någonstas.

Eftersom det räcker med två A26 för att övervaka hela, eller i alla fall stora delar, (ej tydligen inre skärgården ), av Östersjön så skulle det gott räcka med tolv A26r för att strypa Ryskt underhåll, om de skulle försöka sig på något dum, på t.ex. Gotland. Detta skedde faktiskt 1808 när de var sist på "besök" på ön. Iof finns det nu transportflyg, så lite Svenskt långräckviddigt, (förmodligen den modernaste varianten av patriotsystemet), luftvärn och minst 100 st JAS/E skulle sitta fint.

Nu är jag iof ingen U-båts expert, men att ha möjlighet att, snabbt, skräddarsy en Ubåt för specifika uppdrag tycker jag låter som en utmärkt idé!
Citera
2015-03-17, 23:48
Medlem
Turrluffs avatar
Skulle tro att de kommit fram till att 2 st är absolut nödvändigt för att ens kunna hävda någon form av kompetens inom området. Sen har de ett jävla jobb med att försöka hitta en balans för sin budget. Finns ju så otroligt många områden de behöver satsa på.
Citera
2015-03-17, 23:56
Medlem
Bloodyhollys avatar
En rad osakligheter. Gotland gör 11 knop i ytläge!! 20 knop i U-läge!! och fem knop enbart på Sterling.
Vi kan anta att alla dessa uppgifter är i underkant särskilt maxfarten i U-läge, 30 knop skulle jag tro.

Propellern drivs av en elektrisk motor och dess effekt avgör vilken maxfart den kan uppnå. Dieseln driver en generator som laddar batterierna och eller ger ström direkt till propellermotorn och det borde räcka till 20 knop utan att batterierna bidrar. Farten på snorkeldjup är säkert högre än ytlägesfart men inte så hög som på större djup. Men på mycket stort djup är vattentrycket alltid hämmande för farten.

Sterlingmotorerna är till för kontinuerlig underhållsladdning av batterierna i U-läge och den borde medge ca 150 KW på propelleraxeln utan att de tar av batterireserven. Det är alltså den effekt de kan ta ut under veckor under ytan och ha full batterikapacitet utifall de måste ge järnet för att komma ur en knepig situation.
Citera
2015-03-18, 00:10
Medlem
Bloodyhollys avatar
Citat:
Alltså.. 2 ubåtar?

https://www.youtube.com/watch?v=ryDLZzhBRGg

Ett beslut som ska tas för att de ska kunna börja betala ut pengar till SAAB. Det kan komma flera beslut senare.
Men det är ju tal om att rusta upp de äldre ubåtarna Gotland, Halland, Uppland i första hand så de blir i nivå med Sörmland och Östergötland. De kan aldrig rustas i nivå med något helt nytt men de kan få modernare torpeder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in