2015-03-16, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det stora problemet med skrovet är att hydrofonen som valdes hade större diameter än den ursprungliga designen vilket ger ett mer bulbaktig form på fören än vad som var tänkt.
Och vad innebär det problemet då?
Citera
2015-03-16, 21:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moral2000
Vet inte om det är ett så stort problem längre men ändrad skrovform förändrar hur vattnet beter sig runt skrovet och ljudprofilen.
Citera
2015-03-16, 21:58
Medlem
en ubåt i taktisk drift rör sig så sakta att det inte lär bli någon turbulens som skulle ge någon ljudbild. tror inte det är fallet vid högfart heller.
Citera
2015-03-17, 00:15
Medlem
Citat:
200 mil??? landmil eller?
Enligt wikipedia 21 000 km eller 11 500 nm.
Citera
2015-03-17, 00:43
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte hur det fungerar just på ubåtar men normalt så är bulben eller bogen anpassad för att ge maximalt inflöde till propellern och om då konstruktionen ändras så riskerar man att försämra flödet och att kavitation uppstår, att det uppstår luftbubblor runt propellern. Och jag kan tänka mig att detta avger ljud som en förmodad fiende kan upptäcka.
Citera
2015-03-17, 18:04
Moderator
Unitys avatar
Sverige köper.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/ubat-1
Citat:
Regeringen beställer två nya ubåtar av Saab Kockums. Det bekräftar försvarsminister Peter Hultqvist (S) för SVT Nyheter.

På torsdag fattar regeringen det definitiva beslutet men försvarsminister Peter Hultqvist (S) lämnade redan på tisdagseftermiddagen beskedet i samband med ett besök på varvet i Karlskrona.

Ubåtarna ska vara levererade 2022 och "maxramen" är 8,2 miljarder kronor.
Citera
2015-03-17, 18:15
Medlem
Bloodyhollys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Jag tror ett uppköp av ubåtar från Japan är = 0,
det finns för många oläkta sår i OZ från andra Världs kriget!
Japans hanterande av dom Allierades krigsfångar vad minst sagt bedrövligt!
Svårt att se ett sådant jätte kontrakt gå den vägen.

Tror du inte att medium size japan är liktydigt med australisk extralarge? När de ska sova upptäcker de att kojerna bara är 1,90. De slår i skallen i alla dörrar. När ubåten sjunkit och de ska ut genom manluckorna fastnar den tjocke kocken i hålet, alla dör.

Inte fan kan de bygga en japansk ubåt och en Australisk variant där allt ska var 1,2 gånger större.
Citera
2015-03-17, 18:44
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Sverige köper.

hur bra är detta för den svenska flottan?

kan detta få andra länder att haka på en beställning utav a26?

Australien kanske tänker om nu när de märker att Sverige själva lägger beställningar.
Citera
2015-03-17, 18:57
Medlem
Bloodyhollys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Utan tvekan är det en imponerande räckvidd, men nu har ju Australien inte ansett sig helt nöjda med den här båten, av massor med skäl. Jag kan tänka mig att det kan finnas relevanta anledningar, liksom mer påhittade eller imaginära sådana...

Men faktum kvarstår: Sveriges kompetens handlar om relativt små ubåtar.

Ofta kan det bara vara frågan om att infoga en ny skrovsektion där man kan ha större bekvämlighet för manskap och mer bränsle större dieselmotorer. Samma ubåt i för och akter bara lite längre.

Australiens behov kan knappast vara att ligga ut på världshaven och torpedera handelsfartyg, knappast vara frågan om att ta sig upp till Kina och torpedera utanför deras hamnar.

Antar att de vill använda sina ubåtar för att hålla rent utanför de egna hamnarna och de vill kunna förflytta ubåtar från ost till sydväst och nordkusten. Egentligen ingen bra strategi för då måste de elda på tändkulan, starta donkey motorn, upp på snorkeldjup och ta sig från Sydney till Fremantle, 3 dagar av dunk, dunk, dunk. Fienden hör dem och sänker dom. Även kallat dieseldöden.

De kan inte förflytta styrkorna dit där de behövs för när de kommer fram har scenen förändrats radikalt, fienden attackerar längs en annan kuststräcka. Då får de vända om igen eller sticka vidare i ett Australienrunt rally där de alltid är steget efter

Australiens koncept borde vara som det svenska. Aldrig starta dieseln utan ligga ute och lyssna och när fienden kommer torpederar man dem. Men för att klara det kanske de behöver 5 ubåtar på sydostkusten. 3 ubåtar på sydvästkusten och 2-3 ubåtar mellan Torres sund och Timorhavet. Därmed även minst tre ubåtsbaser.

Jag vill påstå att de ska ha ubåtar med tyst dieselfri räckvidd 1500 NM, det räcker för Brisbane -Sydney. Sydney - Melbourne. Där mellan måste de söka sig in på skyddat vatten för att ladda batterierna.

Skillnader finns naturligtvis och det är djupförhållanden och vattnens förmåga att leda ljud. I det senare fallet mest en fråga om taktik.
Förmågan att klara större tryck på större djup är i grunden detsamma som skrovets motståndskraft mot sprängladdningar och där borde vi ha den kvalité de efterfrågar.
Citera
2015-03-17, 18:59
Bannlyst
Alltså.. 2 ubåtar?

https://www.youtube.com/watch?v=ryDLZzhBRGg
Citera
2015-03-17, 19:07
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Sverige köper.

Pressmeddelande från Saab:

http://saab.se/en/About-Saab/Newsroom/Press-releases--News/2015---3/Saab-comments-on-the-Swedish-governments-announced-investments-in-the-next-generation-submarine-A26/#.VQhtKuGxV0w

Citat:
Defence and security company Saab welcomes the Swedish Minister of
Defence, Peter Hultqvist’s, announcement to invest in two submarines
of the next generation, A26, of a total amount of SEK 8,2 billion. The Swedish
minister made the announcement in Karlskrona, Sweden.

Today, the Swedish Minister of Defence, Peter Hultqvist, announced that the
government, on Thursday, intends to give a mandate to the Armed Forces to
order two submarines.

Saab has not received any order on production of the new submarine but Saab
looks forward to the discussions, which will lead to an agreement and order for
A26. This will be a part of an earlier signed Letter of Intent.
Citera
2015-03-17, 19:23
Medlem
motarbetars avatar
"vi ska utreda vidare om Sverige är i behov utav fler Ubåtar" kan jag tänka mig att Peter Hultqvist kommer uttala sig inom en snar framtid.

VIPS - så är kriget här eller om sisådär 25 år så är utredningen klar, och det visade sig att Sverige är i behov av två nya ubåtar, och hamsterhjulet rullar vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in