Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Utan tvekan är det en imponerande räckvidd, men nu har ju Australien inte ansett sig helt nöjda med den här båten, av massor med skäl. Jag kan tänka mig att det kan finnas relevanta anledningar, liksom mer påhittade eller imaginära sådana...
Men faktum kvarstår: Sveriges kompetens handlar om relativt små ubåtar.
Ofta kan det bara vara frågan om att infoga en ny skrovsektion där man kan ha större bekvämlighet för manskap och mer bränsle större dieselmotorer. Samma ubåt i för och akter bara lite längre.
Australiens behov kan knappast vara att ligga ut på världshaven och torpedera handelsfartyg, knappast vara frågan om att ta sig upp till Kina och torpedera utanför deras hamnar.
Antar att de vill använda sina ubåtar för att hålla rent utanför de egna hamnarna och de vill kunna förflytta ubåtar från ost till sydväst och nordkusten. Egentligen ingen bra strategi för då måste de elda på tändkulan, starta donkey motorn, upp på snorkeldjup och ta sig från Sydney till Fremantle, 3 dagar av dunk, dunk, dunk. Fienden hör dem och sänker dom. Även kallat dieseldöden.
De kan inte förflytta styrkorna dit där de behövs för när de kommer fram har scenen förändrats radikalt, fienden attackerar längs en annan kuststräcka. Då får de vända om igen eller sticka vidare i ett Australienrunt rally där de alltid är steget efter
Australiens koncept borde vara som det svenska. Aldrig starta dieseln utan ligga ute och lyssna och när fienden kommer torpederar man dem. Men för att klara det kanske de behöver 5 ubåtar på sydostkusten. 3 ubåtar på sydvästkusten och 2-3 ubåtar mellan Torres sund och Timorhavet. Därmed även minst tre ubåtsbaser.
Jag vill påstå att de ska ha ubåtar med tyst dieselfri räckvidd 1500 NM, det räcker för Brisbane -Sydney. Sydney - Melbourne. Där mellan måste de söka sig in på skyddat vatten för att ladda batterierna.
Skillnader finns naturligtvis och det är djupförhållanden och vattnens förmåga att leda ljud. I det senare fallet mest en fråga om taktik.
Förmågan att klara större tryck på större djup är i grunden detsamma som skrovets motståndskraft mot sprängladdningar och där borde vi ha den kvalité de efterfrågar.