2015-03-16, 19:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Clifford
Angående Alm-diskussionen här tidigare så fanns det lite intressant statistik i nya Offside. Alm är den tränare på 2000-talet som har högst poängsnitt i Allsvenskan: 1,86 p/match. Hareide är tvåa (1,77) och Lennartsson trea (1,75).

Hur är det möjligt? Eller Hareide är med hif tiden?
Citera
2015-03-16, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmiNio
Hur är det möjligt? Eller Hareide är med hif tiden?
Och tiden i ÖIS antar jag.
Citera
2015-03-16, 19:56
Medlem
Citat:
Angående Alm-diskussionen här tidigare så fanns det lite intressant statistik i nya Offside. Alm är den tränare på 2000-talet som har högst poängsnitt i Allsvenskan: 1,86 p/match. Hareide är tvåa (1,77) och Lennartsson trea (1,75).
Haken, är väl att du bör snitta >2p/match under säsongen för att ta hem pokalen. Med det sagt är det ett tecken på han inte är dålig.
Citera
2015-03-16, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
I alla undersökning i alla tider jag någonsin sett så har allsvenskan varit den mest populära fotbollsligan för oss i Sverige, precis som det är i alla andra - man föredrar sig egen nationella liga. Någon direkt nyhet är alltså inte detta utan en självklarhet.

(Det enda landet där jag kan tänka mig som skulle vara annorlunda är Norge. Mitt intryck är att de föredrar PL före sin egen.)
Verkligen? Var det inte någon undersøkning som, pinsamt nog, visade att det lag med flest "supportrar" i Sverige var Arsenal?
Citera
2015-03-16, 20:06
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnirfengnorfen
Nu är ju jag inte AIKare men har följt AS drygt 40 år. Själv är jag bortsett från klubbhistorik intresse mm helt frågande till en sådan tränarvärvning.

För mig är ett tränarnamn också förknippat med en viss typ av fotboll. AIK har för mig stått för kraft, kollektiv styrka , intensitet men inte kvickhet och nätt snabbt spel och vindsnabba spelare. Ofta starkt försvar relativt anfall, alltså färre mål framåt och bakåt än andra AS-lag. Nu vet jag att det var annorlunda ifjol med mål men sett över längre tid. När det fungerat har det gått som mot IFK på Ullevi 2009 och 2014, för att ta några exempel, det har fordrats några starka individuella spelare. Men det är också ett bestående intryck från lång tid tillbaka, när den individuella nivån inte varit så stark har laget gått klart sämre. Notera då att merparten av AIK matcherna är mot IFK , även om det givetvis är flera matcher mot de mindre Göteborgslagen där AIKs truppstyrka haft generellt bättre relativ nivå.

Det är för mig AIK. Gerhardsson är rak motsats, ganska lättviktiga spelare som spelar snabbt, nätt och med teknik vilket när de haft toppklassiga avslutare Majeed, Ranegie , El Kabir gett bra resultat, många gånger särskilt hemma har de fullständigt spelat ut motståndarna men när straffområdet sviktar är de ineffektiva särskilt som Häckens försvar avsiktligt läcker dvs man prioriterar offensiv framför defensiv.

Kan förstå om du tycker det är spännande men om ett lag ska lägga om sin spelidé så radikalt så bör man tänka på om detta är en spelmodell som man långsiktigt tror på, för det krävs i princip en helt annan trupp och vad händer när spelarna/tränarna lämnar.

Tror att det är bättre att göra ett mindre radikalt byte men också fundera på strategisk inriktning i sitt spel i huvuddrag så att enskilda tränare betyder mindre. Sedan kan man ju då och då behöva göra radikala spelsystemförändringar och ta in ett sådant namn om det är den bedömningen man gör från klubbledning bara det att inriktningen bör man fundera på skild från tränaren när det är helomvändning det är frågan om.
Intressant inlägg minsann.

Historia är ju en sak, men då tider förändras kan det lika gärna va ett lyckad drag att göra radikala förändringar. Det är absolut en risk men hur många tränarbyten i denna värld är inte riskabla ur nån synpunkt?

Men som sagt: Tränarfrågan är bara väldigt hypotetiskt från min sida, Alm sitter säkert och kommer göra så i år om inte Europaplatsen blir utom räckhåll. Att sparka en tränare som uppfyller målen säger sig självt och Alm har uppfyllt målsättningarna med råge (i alla fall dom två första åren).
Citera
2015-03-16, 20:10
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommunistfittan
Verkligen? Var det inte någon undersøkning som, pinsamt nog, visade att det lag med flest "supportrar" i Sverige var Arsenal?
Citat:
Kapitel 5: Sympatierna.
Till sist då, och den här tycker jag är intressant: Vilken är den populäraste klubben i respektive land?
47 procent av portugiserna håller på Benfica.
45 procent av rumänerna håller på Steaua.
37 procent av turkarna håller på Galatasaray.
35 procent av holländarna håller på Ajax.
33 procent av spanjorerna håller på Barcelona, lika många på Real Madrid.
31 procent av bulgarerna håller på Levski.
31 procent av italienarna håller på Juve.
(—)
23 procent av tyskarna håller på FC Bayern.
15 procent av britterna håller på Man United.
14 procent av fransoserna håller på PSG.

Sverige? Vi är det mest supporterspridda landet av alla, den klubb som har flest supportrar av alla i Sverige är… Manchester United. Supporting our local club, are we?
http://bloggar.aftonbladet.se/bankoniva/2014/04/numbers-dont-i-see-that/

Som du är inne på har jag dock för mig att Arsenal är det laget med flest supportrar i Göteborg. Osäker på var jag läste det.
Citera
2015-03-16, 20:14
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
http://bloggar.aftonbladet.se/bankoniva/2014/04/numbers-dont-i-see-that/

Som du är inne på har jag dock för mig att Arsenal är det laget med flest supportrar i Göteborg. Osäker på var jag läste det.

Känns som en tveksam rapport med tanke på:

Citat:
I Sverige är, överraskande nog, La Liga den utländska liga som klart flest säger sig vara intresserade av. Måste vara Elche-effekten. På andra plats? Ligue 1. Måste vara Sochaux-effekten. Trea? Premier League.

Det stämmer ju helt enkelt inte.
Citera
2015-03-16, 20:21
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Känns som en tveksam rapport med tanke på:

Det stämmer ju helt enkelt inte.
Antog att det var undersökningen som Kommunisten efterlyste. Sen om den stämmer eller inte lägger jag inge större intresse i då det alltid ploppar upp nya undersökningar som tyder på det ena och andra hela tiden och det blir alltid såna totalt uppblåsta diskussioner av det. Ganska charmlöst.
Citera
2015-03-16, 21:01
Medlem
Resultatet i undersökningar om lagsympatier kan skifta väldigt mycket beroende på hur frågan är ställd. Om frågan gäller preferens (vilka lag håller du på?) blir resultatet helt annorlunda än om man frågar efter singelpreferens (vilket lag håller du på?). För min del är svaret detsamma på preferens och singelpreferens men många har ju fler än ett lag som man sympatiserar med inte bara i världen utan även i Sverige. Under mina studieår slavade jag deltid på ett företag som genomförde en undersökning om just detta och en väldigt stor del av de tillfrågade, inte en majoritet men nära på hade två eller fler lag i Allsvenskan och Superettan. Att Manchester United och liknande kommer högre upp än Allsvenska klubbar när man frågar kreti och pleti om deras preferens tycker jag inte är konstigt med tanke på deras mycket starka varumärken, sålla bort folk som ser mindre än en match i veckan live eller på tv och fråga efter singelpreferensen istället så blir resultatet ett helt annat.
Citera
2015-03-16, 22:21
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalesmale
Resultatet i undersökningar om lagsympatier kan skifta väldigt mycket beroende på hur frågan är ställd. Om frågan gäller preferens (vilka lag håller du på?) blir resultatet helt annorlunda än om man frågar efter singelpreferens (vilket lag håller du på?). För min del är svaret detsamma på preferens och singelpreferens men många har ju fler än ett lag som man sympatiserar med inte bara i världen utan även i Sverige. Under mina studieår slavade jag deltid på ett företag som genomförde en undersökning om just detta och en väldigt stor del av de tillfrågade, inte en majoritet men nära på hade två eller fler lag i Allsvenskan och Superettan. Att Manchester United och liknande kommer högre upp än Allsvenska klubbar när man frågar kreti och pleti om deras preferens tycker jag inte är konstigt med tanke på deras mycket starka varumärken, sålla bort folk som ser mindre än en match i veckan live eller på tv och fråga efter singelpreferensen istället så blir resultatet ett helt annat.
Eller; "Håller du på ett fotbollslag? Om ja, vilket?" Jag är tveksam till att undersökningen ovan hade ett nej-alternativ.
Citera
2015-03-16, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Eller; "Håller du på ett fotbollslag? Om ja, vilket?" Jag är tveksam till att undersökningen ovan hade ett nej-alternativ.

fast det löser ju sig trolitvis om man sållar bort de som inte ser en match i veckan (eller vilket värde man nu väljer). visst finns det kanske enstaka personer som kollar på mer än en match i veckan och inte hejar på något lag alls, men den gruppen bör vara väldigt liten
Citera
2015-03-17, 09:20
Medlem
timpanis avatar
Citat:

Intressant. Skumt att man inte sett det refereras i media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in