2015-03-16, 22:51
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Nej..USA kommer inte i närheten med sina fartyg om det blir ett skarpt läge.. Det spelar ingen roll om USA inte anmäler sin ankomst .De upptäcker fartygen ändå..Det där är mest för att beskriva hur det är i vanliga fall.

Hur lång räckvidd har Irans radarsystem eftersom USA inte behöver vara i "närheten" för att upptäckas?

Citat:
Men om Iran misstänker en buildup och stänger sundet så kommer fartyg som redan finns i viken sänkas.
Tittar du noga så kommer du förstå att man inte kan öppna vägen så enkelt som många beskriver.

Det kräver att USA invaderar hela området..

Skulle förvåna mig om USA eskalerar läget med hangarfartyg inne i Persiska viken. Inte för att de garanterat kommer att sänkas om de befinner sig där, men för att handlingsutrymmet blir begränsat. Att dessutom passera sundet blir betydligt svårare, även om det inte är omöjligt nattetid och i väderförhållande som försvårar upptäckt och insats från småbåtar.
Om Iran däremot oväntat höjer beredskapen så tuffar troligen USA ut tämligen omgående för att kunna ge sig själv utrymmet att agera på egna villkor. Att Iran i hemlighet lyckas minera sundet och på så vis stänga det är inte sannolikt. Enda rimliga chansen Iran har att sänka ett hangarfartyg är ett överraskningsanfall utan motstycke, där man kraftsamlar i samband med att en hangarfartygsgrupp går genom sundet utan att USA snappar upp detta i förväg. Det skulle dock förutsätta att USAs underrättelseorganisation har firmafest dagen innan så att alla är hemma bakfulla.
Citera
2015-03-16, 22:54
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Bara för att ni insisterar så mycket på det här med upptäckt och tror er vara ett hinder för Iran.
Jag laddar upp en karta och det gör jag mest för att iranier som vuxit upp i Sverige ska veta hur saker och ting går till i Iran.
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=140979&size=full
JASK-BANDARABBAS-TONBe Kochak TONBE Bozorg, Abu Mosa
Jag har ringat in 3 punkter.. 1a är Jask, det är där varje fartyg har skyldighet att rapportera sin ingång till sundet.
Jask rapporterar till Bandar Abbas och därifrån till Irans strategiska öar som farlederna är beroende av..
Tittar du på kartan så ser du att det är Iran som har den totala kontrollen och kan sätta upp radar och i princip täcka hela området vid sundet och strax efter. Öar, installationer, hamnar och flygplatser..
Det ni yrar om här är bara trams.. Eftersom USA kan omöjligen komma undan och Iran vet i princip för varje kvart vart amerikanerna befinner sig och vart amerikaner är på väg..
Ja hur lätt som helst även med sina observatörer som i vissa delar kan se farlederna redan från kusterna.

Kan du inte istället svara på hur alla dina skägg på öarna skall kunna rapportera in alla de här uppgifterna?

Gjorde vi inte det klara för någon dag sedan att persiska viken är 241.000 km²? Alltsåa en yta som halva sverige och den skulle du övervaka från dina roddbåtar?
Citera
2015-03-16, 23:08
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waremblem
dina ord mer sanna för att använda ord som build-up.
Känner igen taktiken!Vad ska han kalla det då?Naturligtvis heter det build-up.Ja,varför inte?Iranierna kan ju se allt i PG.
Törs man gissa att inläggen orkestreras i pm?Exilare som förlorat mot IR5 i andra trådar?
Citera
2015-03-16, 23:18
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Känner igen taktiken!Vad ska han kalla det då?Naturligtvis heter det build-up.Ja,varför inte?Iranierna kan ju se allt i PG.
Törs man gissa att inläggen orkestreras i pm?Exilare som förlorat mot IR5 i andra trådar?
Din jävla clown.

I inlägg nummer 2986 fick du en fråga som var ganska enkel. Vad jag kan se har du ej svarat på denna ännu. Kan du inte? Du som verkar sitta inne med så mycket kunskap...
Citera
2015-03-16, 23:59
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Din jävla clown.

I inlägg nummer 2986 fick du en fråga som var ganska enkel. Vad jag kan se har du ej svarat på denna ännu. Kan du inte? Du som verkar sitta inne med så mycket kunskap...
Vad babblar du om?
Iran har över 50% av PG! Karta
Räkna med alla EZZ.
Citera
2015-03-17, 07:48
Medlem
Citat:
Förstår inte vad du svarar på mer än ett påhopp mot mig, skrev på telefon när jag körde bil så missade några bokstäver. Build up heter kraftsamla eller uppmarsch på svenska så ska man "äga" ut folk med militärtermer lär man kunna dom.

Du svarade inte på något i det inlägget trots att du hade 2 frågor som var ja/nej
Citera
2015-03-17, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auchentoshan
Hur lång räckvidd har Irans radarsystem eftersom USA inte behöver vara i "närheten" för att upptäckas?
Låt oss istället försöka undersöka detta med papper och penna..
Från vilket avstånd kan man upptäcka ett hangarfartyg med en radar? Vad ska man ta hänsyn till? Räkna med jordens krökning.
Citat:
Ursprungligen postat av waremblem
Förstår inte vad du svarar på mer än ett påhopp mot mig, skrev på telefon när jag körde bil så missade några bokstäver. Build up heter kraftsamla eller uppmarsch på svenska så ska man "äga" ut folk med militärtermer lär man kunna dom.
Du svarade inte på något i det inlägget trots att du hade 2 frågor som var ja/nej
Jag skrev buildup för att det är mer beskrivande än om jag skulle använda kraftsamla.
Citera
2015-03-17, 08:19
Medlem
Citat:
Från vilket avstånd kan man upptäcka ett hangarfartyg med en radar? Vad ska man ta hänsyn till? Räkna med jordens krökning.

Jag skrev buildup för att det är mer beskrivande än om jag skulle använda kraftsamla.
Svara 3179 på resten istället.
Citera
2015-03-17, 08:32
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Vad babblar du om?
Iran har över 50% av PG! Karta
Räkna med alla EZZ.
Du fick en enkel fråga som en man med dina kunskaper snabbt borde kunna svara på. Men, inte ens en antydan till ett svar har det kommit. Jag skall hjälpa dig att återigen citera frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det går inte så bra för dig idag, heller. Jag upprepar och här får du ta IR5:s plats eftersom du nu gav dig in i leken:

Hangarfartyg av Nimiz-klassen har ett djupgående på 12,5 m. Vad är då din poäng med bilden över Persiska vikens vattendjup? Hur stor andel av Persiska vikens 251 000 km² menar du att hangarfartyget kan respektive inte kan befinna sig på?

Svaret skall alltså bestå av
1. En förklaring över poängen med djupkartan.
2. Två stycken tal som svar på vilken yta fartyget kan och inte kan befinna sig på, antingen uttryckta i km² eller %. Gärna inklusive hur du har räknat.

Skriv ingenting annat än detta om du vill få någon poäng i debatten.

Svara nu på denna frågan!
Citera
2015-03-17, 08:41
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av auchentoshan

Mikael Grev, fd Gripen pilot, beskriver på sin blogg, lite hur modern luftstrid fungerar
http://30001ft.com/2015/01/25/stealth-elefanten-fa-vill-latsas-om/
Citat:
En kanske förbluffande korrekt liknelse är en boxningsring på 100x100m där två lag går omkring i totalt mörker med var sin mini-ficklampa och genom att titta på sin smartphone försöker kasta pil på motståndaren med en mörkerseende coach skrikandes instruktioner från sidlinjen.

Om man då skall jämföra USA och Iran så kan man ersätta de amerikanska piloternas ficklampa med en stor Maglite, samtidigt som de iranska kör minilampa. Samtidigt som amerikanska coacherna står på sidan med en 200000 CD strålkastare, när de överför instruktionerna till sina piloter i en knäpptyst miljö, och de iranska coacherna försöker överrösta en sambaorkester.
Citera
2015-03-17, 08:58
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:

...

Nej, jag tänker inte förklara för dig vilka avstånd som är inblandade. Du påstod att USA kommer att upptäckas, varpå jag frågade om Irans kapacitet. Om du inte vet är rätt svar "jag vet inte"...
Citera
2015-03-17, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Nja, nu skall vi väl för ärlighetens skull påpeka att bara för att alla fartygen, utom möjligen bunkerbåtarna, har kapacitet på över 30 knop så förflyttar sig inte hela stridsgruppen konstant med fart över 30 knop.

För hangarfartygen spelar det kanske inte så stor roll eftersom de går och går och går. Men för jagarna och kryssarna så innebär ökningen av fart från 20 till 30 knop att förbrukningen av olja går upp och att de tvingas till UNREP oftare. Den största anledningen till att man vill gasa på med hangarfartygen är för att underlägga huvuduppgiften att få planen i luften

Umm, du kanske läste fel. Jag skrev 30-40km/h vilket är 15-20 knop.
Maxhastigheten hos ett Nimitz är ju betydligt större, kring 60+km/h (eller minst 33 knop) och då hinner det ju ännu längre på samma tid, runt en mil beroende på vindar och ström, eskorterna har inget större problem att hänga med men det kostar ju på i form av soppa, men hur som helst så har man ju ett tillräckligt hastighetsövertag för att hålla undan för det mesta man inte vill möta på utom flygplan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in