Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Jasså, du håller ju på att gorma om att det brist på hyresrätter åtminstone, vilket jag inte är lika säker på.
Du har sagt att det inte finns hyresrätter att få tag på. Men du är osäker på om det är brist på hyresrätter. Tycker du inte att det är underligt?
Citat:
Du verkar inte förstå innebörden av att efterfråga. Man kan bara efterfråga saker man har råd med. Själv har jag inte råd med en Ferrari. Alltså efterfrågar jag inte en sådan heller. Precis som att dagens ungdom inte alltid har råd att bo i city. Men det är inte samma sak som att det brist på vare sig Ferraribilar eller bostäder.
Först och främst har du fullständigt fel. En cancersjuk individ i en utvecklingsland som inte har råd med behandling men gärna skulle vilja ha det utgör en del av efterfrågan av cancervård i världen. Ett svältande gatubarn i Mexico City som inte har råd med mat slutar inte efterfråga mat, varken på individnivå eller på teoretisk nivå. Kort sagt, den del av efterfrågekurvan som ligger till höger om tillgänglig kvantitet utgör fortfarande efterfrågan, oavsett om prisnivån ligger över eller under den de är redo eller kapabla att betala.
Men det är ju irrelevant här, eftersom att det inte finns bostäder tillgängliga ens för dem som skulle kunna betala marknadspris för vita förstahandskontrakt. Så även om vi utgår från din fullständigt felaktiga och påhittade definition av efterfrågan skulle det råda bostadsbrist.
Citat:
Själv har jag bott på ytterst liten yta och förstår inte riktigt problemet med det. Man får väl bo som man har råd helt enkelt. Den första lägenheten jag hade var en 25 kvadratare som jag fick dela med en gammal flamma. Inga problem alls.
Tycker du att situationen i Hong Kong är oproblematisk?
Citat:
Vid rätt prissättning anpassar man boytan efter sin ekonomi. Men eftersom stora lägenheter är underprissatta blir såklart rörligheten extremt låg till dessa samtidigt som snittytan hålls uppe helt i onödan. Försvarar du detta så är du inte för att lösa problemet med bostadsbrist på allvar.
Jag förstår vad det är du säger, frågan är om du gör det. När du säger att det inte är någon bostadsbrist eftersom att pristak skapar icke-optimal resursallokering och att marknadspriser skulle lösa bostadsbristen genom att göra att folk bor på mindre yta så finns det två alternativ. Det första är att du tycker att situationen i Hong Kong är oproblematisk och att den skulle fungera även i Sverige, det andra är att du anser att det finns någon slags minimumstandard. Om det finns en minimumstandard så kan en av två saker hända. Antingen skulle befintligt bestånd svälja samtliga som är i behov av en bostad i Stockholm, eller så skulle det fortfarande finnas ett överskott på efterfrågan.
Så, vilket är det? Skulle det vara okej med cage homes i Stockholm, eller hur har du kommit fram till vad lämplig snittyta är för befintligt bestånd i Stockholm? Det är en av de frågorna du måste besvara om du vill fortsätta hävda att bostadsbristen beror på att folk bor för stort.
Citat:
Man bygger inte med överskott idag så det finns inte.
Så det är alltså bostadsbrist.
Citat:
Det är brist på underprissatta hyresrätter inget annat.
Så bra. Visa mig var det finns hyresrätter som jag kan hyra då.
Citat:
Vid rätt hyra finns ingen kö, men det är svårt att begripa för en kommunist kan jag tro.
Till skillnad från dig bor jag i en stad med marknadshyror, man kan få tag på en hyreslägenhet på en kafferast om man vill, men det finns fortfarande köer här. Jag förklarade väl det för dig?
Citat:
Nej verkligen inte. Det är din ruttna politik som gör det. Sätt rätt hyror så kommer problemen att försvinna. Ska det vara så svårt att förstå var "bristen" uppstår?
Min ruttna politik? Vilken politik är det? Sitter du och hittar på igen?
Citat:
Det är lite synd att ägarlägenheter inte är mer populära och bostadsrätten så pass dominerande som bostadsform. Det är egentligen det som skapar problemen med få lägenheter att hyra i andra hand osv.
Vilket är exakt vad jag sagt till dig. Det är ju glädjande att någonting jag säger går fram i alla fall.
Citat:
Att det inte byggs hyresrätter beror till största del på att sådana blir extremt dyra i förhållande till exempelvis en bostadsrätt och att det inte är en bostadsform för de bostadslösa när det gäller nyproduktion. Detta verkar du också ha mycket svårt att förstå?
Fast nu sitter du ju bara och hittar på igen. Det byggs visst hyresrätter, och de som byggs fylls på två röda. Det finns inga som helst problem att hitta hyresgäster som är redo att betala de summor som nybyggda hyresrätter kostar. Kan du inte hålla dig till sanningen?
Citat:
Ska det vara så svårt att förstå att det bara är brist på sådant som är underprissatt?
Om du ska påstå det gäller det ju att du visar mig var det finns lägenheter att hyra.
Citat:
hehe jasså det säger du. Men förstår inte alls koppligen.
Det är du, inte jag, som sitter och försvarar politiska beslut som försvårar för marknaden att sköta sig själv.
Citat:
Nej det borde gå mycket fortare naturligtvis och detta är jag emot. Precis som jag är emot alla förbannade NIMBYS som har på tok för stort inflytande. Tyvärr försvarar vänstertomtar sådana och då blir det som det blir. Inga bostäder!
Vilket innebär... Bostadsbrist. Bra. Då håller du ju med. Vad gnäller du om?