Citat:
Ursprungligen postat av
bill clayton
Och vilken lösning inom det befintliga beståndet är det du tänker på? Inte höjda hyror väl?
Både höjda och sänkta hyror. Höjda hyror på populära platser där många vill bo och sänkta hyror på mindre populära...
Citat:
Ursprungligen postat av
bill clayton
Jo och räntorna kommer aldrig stiga nämnvärt, eller hur?
Som om inte hyresrätter behöver finansieras med lån? tänkte inte på det. Det finns inga gratisluncher. Höjda räntor kommer att slå mot hyresrätten ännu mer.
Citat:
Ursprungligen postat av
bill clayton
För att det går att plocka hem vinsterna snabbare. Kortsiktighet och snabba klipp är det som gäller för merparten av näringslivet dessvärre.
Ja visst är det så. Hur attraktivt är det att investera i hyresrätter om man inte vet om man får ta betalt eller inte?!
Citat:
Ursprungligen postat av
bill clayton
Att det dessutom har varit åtta år av ökenvandring under alliansens tid vid makten från att bara stimulera byggandet av BR och inte HR har inte underlättat.
Ja det har ju iof varit en finanskris däremellan och mycket av det som byggs nu (i rekordfart) planerades under alliansens tid vid makten.
Men det är samtidigt ett missförstånd att tro att det är politiker som bygger bostäder, för så är inte fallet. Utan det hänger mer på konjunkturläget.... Det enda politiker kan göra är att skapa verktyg så att det överhuvudtaget går att bygga någonstans. Och där har alliansen gjort ett bra jobb.
Citat:
Ursprungligen postat av
bill clayton
Ja just det, alla som förespråkar HR som folk har råd att bo i det är kommunister.
De är ofta kommunister ur det hänseendet att de inte förstår sig på ekonomi.
Citat:
Ursprungligen postat av
bill clayton
Fastighetsägarnas vinstintresse går före allt annat. Att folk inte har råd att hyra en lgh om du får som du vill det skiter du i.
Själv vill jag inte ha med fastighetsägare att göra mer än min BRF. Därför bor jag inte i hyresrätt.
Man får väl hyra något som passar ens plånbok till att börja med. Men jag har aldrig sagt att man inte ska hjälpa svaga hushåll. Det kan man göra med bostadsbidrag. Däremot ska man inte ge generella subventioner till hyresrätter, eftersom subventionerna då går till fel personer. Även rika kan ju hyra sina bostäder.
Citat:
Ursprungligen postat av
bill clayton
Jo för att det är ett exempel på att det visst går att bygga HR trots all din propaganda om hur olönsamt det är.
Visst kan man det, men det är inget för bostadslösa eftersom det är för dyrt.
Citat:
Ursprungligen postat av
bill clayton
Men för helvete jag citerade DIG när jag sa att du gissade.
Ok då.