2015-06-29, 11:57
  #5749
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är inte låga hyror i nyproduktion.. Och särskilt inte på attraktiva hyresmarknader.

Det svänger fort när kurt-sune spekulerar. Nu är hyrorna på hyresrätter inte så låga trots allt, och särskilt inte på attraktiva hyresmarknader. Stick i stäv mot vad han tidigare har predikat att det var för billigt i attraktiva hyresmarknader.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men det finns ett problem: Och det stavas presumtionshyror. Efter 15 år går man över till bruksvärdessystemet med den hyressättning som gäller där. Och då kanske det inte blir lika lönsamt att långsiktigt äga och förvalta hyresrätter.

Märkligt då att tex Wallenstam och övriga fastighetsbolag med hyresrätter inte har sålt ut sitt fastighetsbestånd till BR med tanke på hur olönsamt det tydligen är.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Och hade det varit riktigt lönsamt så hade nog fler byggt hyresrätter framför bostadsrätter, men så är ju knappast fallet.

Du vet inte ett smack om vad du pratar om utan bara spekulerar hejvilt.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Sålänge hyresgästföreningen ska ha orimligt stort inflytande över hyressättningen så kommer lusten att bygga nya hyresrätter hållas på ett absolut minimum.

Återigen samma floskel att allt är HGF:s fel men du har inget på fötterna för dina påståenden. Varför vill då tex Wallenstam fördubbla sitt bestånd via nyproduktion av hyresrätter till 2018 när lusten att bygga nya hyresrätter hålls på ett absolut minimum?

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
De är garanterat sålda som BRF inom 15 år skulle jag gissa på.

Jag förstår, det är vad du gissar och det luktar en hel del önsketänk om ditt gissande.
Citera
2015-06-29, 12:09
  #5750
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Det svänger fort när kurt-sune spekulerar. Nu är hyrorna på hyresrätter inte så låga trots allt, och särskilt inte på attraktiva hyresmarknader. Stick i stäv mot vad han tidigare har predikat att det var för billigt i attraktiva hyresmarknader.

Man måste göra skillnad på nyproduktion och befintligt bestånd. Men eftersom det är störst brist inom det befintliga beståndet så måste man ju titta på lösningar där främst. Nyproduktion är bara 1-2% av totalt bestånd.

Jag har aldrig sagt att hyresrätt är billigt i nyproduktion. Det är ca 50% dyrare än en motsvarande bostadsrätt.



Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Märkligt då att tex Wallenstam och övriga fastighetsbolag med hyresrätter inte har sålt ut sitt fastighetsbestånd till BR med tanke på hur olönsamt det tydligen är.
Ja det är ju världens bästa business. Varför byggs det då främst bostadsrätter och villor, men inte hyresrätter?



Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Du vet inte ett smack om vad du pratar om utan bara spekulerar hejvilt.
Njet. Det är du som vänsterflummar och tror att hyresrätten är attraktiv och investera i med ett kommunistiskt upplägg. Hade det varit så så hade merparten av produktionen också varit just hyresrätter.



Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Återigen samma floskel att allt är HGF:s fel men du har inget på fötterna för dina påståenden. Varför vill då tex Wallenstam fördubbla sitt bestånd via nyproduktion av hyresrätter till 2018 när lusten att bygga nya hyresrätter hålls på ett absolut minimum?

Varför titta på just wallenstam som är ett känt hyresbolag, när du kan titta på produktionen i stort istället?! Bostadsrätten totaltdominerar hyresrätten just nu. Och det är inte konstigt att det är så...



Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Jag förstår, det är vad du gissar och det luktar en hel del önsketänk om ditt gissande.
Nej jag behöver inte gissa. Själv skulle jag aldrig investera i hyreshus med det upplägg som gäller i det här landet.

Och om nu hyresrätten var så bra att investera i: Varför produceras det främst bostadsrätter då?
Citera
2015-06-29, 12:14
  #5751
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja eller så gör man det enda rätta och sätter rätt hyror en gång för alla. Dvs hyror som den gemene hyresgästen (även potentiella hyresgäster) faktiskt tycker att det är värt.

Då kommer ingen att sitta och tjuvhålla på hyresrätter man inte har behov av och det blir fler lediga till bostadslösa, med en större bredd på utbudet med avseende på läge och standard.

Rätt hyror? Hyrorna är höga som det är redan nu. Av vad jag läst så menar du på att hyrorna är för låga. Generellt sätt lägger de flesta 1/3 av lönen på sin hyra. En del människor lägga halva lönen på hyran. Jag tycker inte 4000kr för en 2a i förorten är för billigt åtminstone. Precis som hyran på 10000-15000kr för en 2a i ett bättre område är för billigt.

Förstår inte hur högre hyror gör så att fler får bostäder. Mer pengar kommer att tjänas och byggandet tar säkert mer fart men skillnaden blir att folk inte kommer att ha råd att bosätta sig ens i sunkiga förorter. Nej inget bra förslag.
Citera
2015-06-29, 12:23
  #5752
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Rätt hyror? Hyrorna är höga som det är redan nu. Av vad jag läst så menar du på att hyrorna är för låga. Generellt sätt lägger de flesta 1/3 av lönen på sin hyra. En del människor lägga halva lönen på hyran. Jag tycker inte 4000kr för en 2a i förorten är för billigt åtminstone. Precis som hyran på 10000-15000kr för en 2a i ett bättre område är för billigt.

Förstår inte hur högre hyror gör så att fler får bostäder. Mer pengar kommer att tjänas och byggandet tar säkert mer fart men skillnaden blir att folk inte kommer att ha råd att bosätta sig ens i sunkiga förorter. Nej inget bra förslag.
Man kommer naturligtvis bli tvungen att räkna upp den skäliga normen för bostadsbidrag rejält nu när en normal, nyproducerad lägenhet kostar 15.000 kronor i månaden. Socialfallen får 3,500 kronor till mat, kläder och avbetalning på iPhonen, samt 15.000 kronor i bostadsbidrag. Gissa om det kommer att leda till sänkta eller höjda skatter. En godispåse till alla som gissar rätt.
Citera
2015-06-29, 12:26
  #5753
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Rätt hyror? Hyrorna är höga som det är redan nu.
Tycker du kanske, men vad tycker andra?!

Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Av vad jag läst så menar du på att hyrorna är för låga.
Nej de är för låga på attraktiva områden där många vill bo och för höga på mindre populära ställen. Allt tack vare det kommunistiska bruksvärdessystemet.

Läs gärna mer här: http://www.fastighetsagarna.se/aktuellt-och-opinion/nyheter/nyheter-2015/snurrigt-varre-pa-den-svenska-hyresmarknaden

Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Generellt sätt lägger de flesta 1/3 av lönen på sin hyra. En del människor lägga halva lönen på hyran. Jag tycker inte 4000kr för en 2a i förorten är för billigt åtminstone. Precis som hyran på 10000-15000kr för en 2a i ett bättre område är för billigt.

Det är återigen vad du tycker, men du är inte ensam på marknaden.

Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Förstår inte hur högre hyror gör så att fler får bostäder. Mer pengar kommer att tjänas och byggandet tar säkert mer fart men skillnaden blir att folk inte kommer att ha råd att bosätta sig ens i sunkiga förorter. Nej inget bra förslag.
Nej mer bostäder kommer att byggas där folk vill bo. Byggkostnaderna är högre på attraktiv mark, då måste även hyrorna vara dyrare där för att det ska gå runt.

Och ju fler bostäder som byggs desto bättre är det för alla. Och det gäller oavsett vad som byggs...

Och jag diskuterar inte bara högre hyror. Jag är lika för hyressänkningar i områden som förtjänar det.¨

Vid rätt hyror finns det ingen anledning att sitta och tjuvhålla på ett hyreskontrakt för att använda som förråd istället för att betala mer hos shurguard etc.

Lika lite som att värdet på ett svartkontrakt kommer att gå ner till noll kronor.
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2015-06-29 kl. 12:37.
Citera
2015-06-29, 12:47
  #5754
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man måste göra skillnad på nyproduktion och befintligt bestånd. Men eftersom det är störst brist inom det befintliga beståndet så måste man ju titta på lösningar där främst. Nyproduktion är bara 1-2% av totalt bestånd.

Och vilken lösning inom det befintliga beståndet är det du tänker på? Inte höjda hyror väl?


Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag har aldrig sagt att hyresrätt är billigt i nyproduktion. Det är ca 50% dyrare än en motsvarande bostadsrätt.

Jo och räntorna kommer aldrig stiga nämnvärt, eller hur?


Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja det är ju världens bästa business. Varför byggs det då främst bostadsrätter och villor, men inte hyresrätter?

För att det går att plocka hem vinsterna snabbare. Kortsiktighet och snabba klipp är det som gäller för merparten av näringslivet dessvärre. Att det dessutom har varit åtta år av ökenvandring under alliansens tid vid makten från att bara stimulera byggandet av BR och inte HR har inte underlättat.



Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Njet. Det är du som vänsterflummar och tror att hyresrätten är attraktiv och investera i med ett kommunistiskt upplägg. Hade det varit så så hade merparten av produktionen också varit just hyresrätter.

Ja just det, alla som förespråkar HR som folk har råd att bo i det är kommunister. Fastighetsägarnas vinstintresse går före allt annat. Att folk inte har råd att hyra en lgh om du får som du vill det skiter du i.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Varför titta på just wallenstam som är ett känt hyresbolag, när du kan titta på produktionen i stort istället?! Bostadsrätten totaltdominerar hyresrätten just nu. Och det är inte konstigt att det är så...

Jo för att det är ett exempel på att det visst går att bygga HR trots all din propaganda om hur olönsamt det är.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej jag behöver inte gissa. Själv skulle jag aldrig investera i hyreshus med det upplägg som gäller i det här landet.


Men för helvete jag citerade DIG när jag sa att du gissade.
Citera
2015-06-29, 12:58
  #5755
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Och vilken lösning inom det befintliga beståndet är det du tänker på? Inte höjda hyror väl?

Både höjda och sänkta hyror. Höjda hyror på populära platser där många vill bo och sänkta hyror på mindre populära...



Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Jo och räntorna kommer aldrig stiga nämnvärt, eller hur?

Som om inte hyresrätter behöver finansieras med lån? tänkte inte på det. Det finns inga gratisluncher. Höjda räntor kommer att slå mot hyresrätten ännu mer.



Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
För att det går att plocka hem vinsterna snabbare. Kortsiktighet och snabba klipp är det som gäller för merparten av näringslivet dessvärre.
Ja visst är det så. Hur attraktivt är det att investera i hyresrätter om man inte vet om man får ta betalt eller inte?!

Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Att det dessutom har varit åtta år av ökenvandring under alliansens tid vid makten från att bara stimulera byggandet av BR och inte HR har inte underlättat.

Ja det har ju iof varit en finanskris däremellan och mycket av det som byggs nu (i rekordfart) planerades under alliansens tid vid makten.

Men det är samtidigt ett missförstånd att tro att det är politiker som bygger bostäder, för så är inte fallet. Utan det hänger mer på konjunkturläget.... Det enda politiker kan göra är att skapa verktyg så att det överhuvudtaget går att bygga någonstans. Och där har alliansen gjort ett bra jobb.





Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Ja just det, alla som förespråkar HR som folk har råd att bo i det är kommunister.
De är ofta kommunister ur det hänseendet att de inte förstår sig på ekonomi.

Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Fastighetsägarnas vinstintresse går före allt annat. Att folk inte har råd att hyra en lgh om du får som du vill det skiter du i.
Själv vill jag inte ha med fastighetsägare att göra mer än min BRF. Därför bor jag inte i hyresrätt.

Man får väl hyra något som passar ens plånbok till att börja med. Men jag har aldrig sagt att man inte ska hjälpa svaga hushåll. Det kan man göra med bostadsbidrag. Däremot ska man inte ge generella subventioner till hyresrätter, eftersom subventionerna då går till fel personer. Även rika kan ju hyra sina bostäder.



Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Jo för att det är ett exempel på att det visst går att bygga HR trots all din propaganda om hur olönsamt det är.
Visst kan man det, men det är inget för bostadslösa eftersom det är för dyrt.



Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Men för helvete jag citerade DIG när jag sa att du gissade.
Ok då.
Citera
2015-06-29, 13:05
  #5756
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Det är väl inte säkert att folk har flyttat bara för de fått köpa loss sina lägenheter? Sedan behöver det inte betyda att folk med högre inkomster flyttar till enligt marknaden attraktiva områden. Det blir snarare den som tycker att det är mest värt att bo där.

Det är stor skillnad.

Om man får loss pengar går det att finansiera nya hyresrätter. Problemet är att eftersom hyrorna är kraftigt reglerade mot marknadspriset, så blir priset på en hyresfastighet lågt och då får man inte in de pengar man borde.

Men å andra sidan så är inte lägenheterna i sig borta och kan en utförsäljning resultera i att fler hyresrätter byggs så ser jag inte riktigt problemet med sådana affärer.

Det är väl inte så konstigt med tanke på att de har presumtionshyror i 15 år. Vad händer efter 15 år med hyrorna, när man går över till bruksvärdeshyror igen tror du i ett av de dyraste områdena i hela sverige?

Ibland undrar man ju om du är dum på riktigt, om du bara låtsas, eller om du tror
att alla andra är det.

Den som till skillnad från dig inhämtar information kunde lätt se att varje nyombildad
adress snabbt kom upp under försäljning av BRF och det till VÄSENTLIGT högre priser
än vad lägenheterna skänkts bort för. Där har du din gentrifiering + arbetsfria
inkomster från de som inte vill bo i BRF.
Citera
2015-06-29, 13:11
  #5757
Medlem
Klopeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Man kommer naturligtvis bli tvungen att räkna upp den skäliga normen för bostadsbidrag rejält nu när en normal, nyproducerad lägenhet kostar 15.000 kronor i månaden. Socialfallen får 3,500 kronor till mat, kläder och avbetalning på iPhonen, samt 15.000 kronor i bostadsbidrag. Gissa om det kommer att leda till sänkta eller höjda skatter. En godispåse till alla som gissar rätt.

Nivån på maxhyra för socialbidragsfall är 4500kr eller 4800kr om jag inte missminner mig. Alltså mer än så får ej hyran ligga på om man lever på socialbidrag för då får man ta ur egen ficka (från socialbidraget). Väldigt problematiskt ja. Blir minst 10K extra som måste betalas enbart i hyra varje månad per/socialbidragsfall när nybyggt ska kosta såpass. Det kommer en tid när vi inte kan sätta socialbidragsfall i en sunkig förort, då måste vi sätta dom i nybyggt för 15K. Vilket betyder exakt det vi båda är inne på och det är skattebetalarna som får stå för den extra notan.

Eliten bor redan i dessa 15K hyresrätter kurt, vad menar du att det gör för skillnad att höja hyran ytterligare på redan attraktiva områden? Ska innerstadslägh stå helt tomma när inte ens eliten har råd att bo där? Vem ska bo där?

Sedan kan jag hålla med om att förortslägh är dyrare än vad dom borde vara med tanke på läget, hur nergångna lägh är och klientelet som bor i dessa områden. Sänkt hyra ger bara mer i plånboken men det kommer alltid vara attraktivt bo i förorten eftersom det är relativt billigt att bo där.

Dyrare attraktiva lägh och billigare förotslägh kommer bara att spä på problemet ytterligare när alla kommer slåss om förortslägenheterna.

Sedan kan jag inte sluta tänka på alla dessa 100-tusen tals invandrare vi tagit in genom åren, att det såklart påverkat bostadsbristen enormt men det har säkert tagits upp tusen ggr i tråden. Men det är som det är och inget som går att påverka. Men viktigt att folk förstår att det är en del av problemet.
Citera
2015-06-29, 13:14
  #5758
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Ibland undrar man ju om du är dum på riktigt, om du bara låtsas, eller om du tror
att alla andra är det.
Jaha så man är "dum" när man förklarar hur det ligger till i den verkliga världen?

Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Den som till skillnad från dig inhämtar information kunde lätt se att varje nyombildad
adress snabbt kom upp under försäljning av BRF och det till VÄSENTLIGT högre priser
än vad lägenheterna skänkts bort för. Där har du din gentrifiering + arbetsfria
inkomster från de som inte vill bo i BRF.

Jag har tagit upp varför det är så många gånger nu. Det beror uteslutande på din älskade hyresreglering.

Jag tar det en gång till så du börjar haja någon gång:

Eftersom hyrorna är reglerade är priset på en hyresfastighet lägre än totalpriset på nybildade bostadsrätter i ett ombildat hus.

När man ombildar bildar hyresgästerna en BRF som köper fastigheten som vilken annan fastighetsägare som helst och köper då fastigheten för MARKNADSPRIS på hyreshusmarknaden.

Och eftersom en fastighetsägare inte kan ta ut vad som helst i hyra pga hyresreglering så blir priset på en hyresfastighet därefter.

Ska det vara så svårt att förstå? Man börjar ju undra vem som är dum i sammanhanget... Eller du kanske inte vill förstå hur det ligger till?

Hade hyrorna varit mer marknadsanpassade hade det varit omöjligt att rea ut hyresrätter. Men det vill du inte, och då får du skylla dig själv att det blir som det blir.
Citera
2015-06-29, 13:17
  #5759
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Nej mer bostäder kommer att byggas där folk vill bo. Byggkostnaderna är högre på attraktiv mark, då måste även hyrorna vara dyrare där för att det ska gå runt.

Och ju fler bostäder som byggs desto bättre är det för alla. Och det gäller oavsett vad som byggs...

Och jag diskuterar inte bara högre hyror. Jag är lika för hyressänkningar i områden som förtjänar det.

Och just nu byggs det mycket bostäder på VINDEN ! Läs annonser så får du se !
Det är annars ett område du verkar ha missat. Men du har väl suttit och tänkt ...

Du kan väl ge namnge lite områden där hyror kommer att sänkas (skämtare där).
Fagersjö ? Toppade annars en lista över minst önskade områden i någon sorts
omröstning/värdering hos bostadsförmedlingen för några år sedan. Tala gärna om
vad hyrorna i området ligger på idag och hur mycket du vill sänka dem ! Och så
vem förutom du själv som skall betala kalaset !

Det sägs att man måste vara smart för att lura sig själv men i ditt fall är jag tveksam ...
Citera
2015-06-29, 13:18
  #5760
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Och kurt-sune tramsar vidare med sina lögner att det inte lönar sig att bygga hyresrätter pga för låga hyror.

Märkligt bara att ett privat fastighetsbolag som Wallenstam tex bygger en hel del nya hyresrätter trots att det tydligen är för låga hyror enligt kurt-sune.

Anledningen till detta är att om man bygger nytt som nya miljonprogram så är bygget så kostsamt, bara badrumsdetaljer kostar multum att köpa in eftersom Toaletter tillverkas utomlands, och ett nybygge skulle hyran bli upp mot 10.000 i månaden mot 5000 som de kommunala bostadsbolagen har idag och det har inte dessa grupper bostäderna är tänkta för råd med och därför byggs inget nytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in