Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Frågan är bara vem det är som ska ha lånen, antingen ligger dom hos hyresvärden eller hos den enskilda individen.
Bostäder är inte gratis utan måste finansieras på ett eller annat sätt. Att en hyresvärd tar lånet och risken gör att kostnaden för risk+vinst till hyresvärd kommer att hamna på hyresgästen. Och därmed blir hyresrätten dyrare än bostadsrätten.
Historiskt har det varit lönsamt för mindre informerade aktörer att handla i termin. Och låta proffsen ta hand om att hantera framtida risker.
Ytterst har emellertid förevarande situation mycket litet att göra med kostnaden för att producera nya bostäder. Det är nämligen ingen normal riskfördelningssituation vi pratar om. Utan ett storskaligt bedrägeri där människor sätter sitt goda namn i pant för köpa sig loss ur gettona. Du är etnisk svensk, du har lång högskoleutbildning, du har fast jobb på myndighet, du får lån till ingen ränta alls och du slipper bo i gettot. Om än inte till namnet så i praktiken till gagnet lika mycket rasåtskillnad som i något historiskt samhälle där sådan praktiserats öppet.
För vad tror vi om framtiden? Har vi nått en ekonomihistorisk brytpunkt som stöper den mänskliga naturen i ny form och från vilken negativa räntor framgent skall råda? Eller är det möjligt att människor även i framtiden kommer att kräva ersättning för att upplåta sitt med svett och möda hopsparade kapital åt andra? Om så är det ekonomisk Harmageddon som stundar för stora delar av svensk medelklass.
Min spådom är en spådom lika mycket som andras. Men jag ser inte gärna att jag blir sannspådd.