2015-03-12, 16:18
Medlem
Kungens.hands avatar
DNB Health care 30%
DNB global indeks 30%
DNB nordic technology 15%
Resterade utspridda på DNB Usa, India, Miljöinvest och Global

Började med fonder för första gången i höstas och dessa har verkligen gjort sitt. Men funderar på om det är dags att dra sig ur ett tag? Spar på kort sikt, 1-2 år.
Citera
2015-03-12, 16:27
Medlem
Tips på en Globalfond tack!

Behöver en som går bra, och har därför kollat på Länsförsäkringar Global Index, DNB Global Indeks samt AMF Aktiefond Sverige. Någon av dessa som ni rekommenderar eller finns det någon fler?
Har SPP Aktiefond USA, så kanske borde vara en som går mindre mot USA? Eller ta en liten post i SPP Aktiefond USA?
Citera
2015-03-12, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikihisa
Tips på en Globalfond tack!

Behöver en som går bra, och har därför kollat på Länsförsäkringar Global Index, DNB Global Indeks samt AMF Aktiefond Sverige. Någon av dessa som ni rekommenderar eller finns det någon fler?
Har SPP Aktiefond USA, så kanske borde vara en som går mindre mot USA? Eller ta en liten post i SPP Aktiefond USA?

1. AMF aktiefond Sverige är ingen globalfond utan är som det låter, en Sverige fond.

2. Med tanke på att alla globalfonder har ungefär hälften i USA (vad jag känner till iaf) så får du helt enkelt sänka din post i SPP USA om du nu vill ha kvar den och samtidigt inte vill ligga jättetungt i USA.
Citera
2015-03-12, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
1. AMF aktiefond Sverige är ingen globalfond utan är som det låter, en Sverige fond.

2. Med tanke på att alla globalfonder har ungefär hälften i USA (vad jag känner till iaf) så får du helt enkelt sänka din post i SPP USA om du nu vill ha kvar den och samtidigt inte vill ligga jättetungt i USA.

Menar självklart AMF Aktiefond Global
Men då ska jag kolla på dem och fundera. Tack för hjälpen!
Citera
2015-03-12, 19:03
Medlem
Soulsurfers avatar
Funderar på att flytta över mitt innehav i SPP Aktiefond USA till en Europafond istället då USA har gått så bra på senare tid och jag tror faktiskt inte det fortsätter (det börjar ju bli hackigt redan nu). Vad tror ni? Har ca +25% där nu.
Citera
2015-03-12, 19:06
Medlem
DemocracyNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulsurfer
Har ca +25% där nu.

Det borde inte ha någon betydelse
Citera
2015-03-13, 21:34
Medlem
AMF Aktiefond Europa
AVANZA ZERO
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
SPP Aktiefond USA
Swedbank Robur Indexfond Asien

Har lite svårt att fördela procentsatserna när det gäller min portfölj. Tips? 10 år sparhorisont.

10 000 fördelas direkt, sedan 3000/månad.
Citera
2015-03-13, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perranperra
AMF Aktiefond Europa
AVANZA ZERO
SPP Aktiefond USA

Har lite svårt att fördela procentsatserna när det gäller min portfölj. Tips? 10 år sparhorisont.

Jag skulle köra något i stil med :
25% europa
25% USA
25% Asien
12.5% zero
12.5% Spiltan invest
Citera
2015-03-13, 22:15
Medlem
Sneks avatar
Uppdaterad fondportfölj:

Granit Småbolag 3,6%

Indexfond Asien 22%

Indexfond Europa 7,3%

Pictet Biotech $ 3,6%

SPP Aktiefond Global 36%

SPP Aktiefond Sverige 25%

Biotech fonden har gått otroligt bra, önskar jag la in mer där från början. Asien-fonden går också väldigt bra, global-fonden har inte rört sig nämnvärt.

Funderar på dubbla innehavet i europa-fonden, smart?

Värt att utöka sverige-fonden i dagsläget? Asien kanske?

Inom kort kommer jag att dubbla hela fondportföljen iom med en oväntad vinst på lotto, undrar då om man kanske ska gå all in med dem pengarna i biotech-fonden eller är det dumt?
Citera
2015-03-13, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perranperra
AMF Aktiefond Europa
AVANZA ZERO
SPP Aktiefond USA

Spiltan kan jag tycka är överflödig då du redan har några investmentbolag via ZERO.
Vrf AMF EU och inte typ Länsförsäkringar EU som är 50 % billigare? Så mkt mer överlägsen är den inte.
Själv har jag sålt alla mina fonder och bara kör aktier.
Citera
2015-03-13, 22:40
Medlem
Min fondportfölj blev tillslut enligt nedan:
Avanza Zero 5000kr
DNB Global Indeks 2500 kr
Swedbank Robur Infexfond Asien 5000 kr
SPP Aktiefond USA 2000 kr
UBS (Lux) EF Biotech (USD) P-acc 2500 kr
AMF Räntefond Lång 4000 kr

Sammanlagt 21000 kr.
Lagt upp ett månadsspar på dessa. 5000 kr/månad.

Tips och idéer? Någon Europafond ska kanske in?

Tänkte påbörja mina aktieportfölj snart också. De kandidater jag har till den är:
H&M
Hemfosa Hastigheter
Cloetta
Immunicum / WNTResearch

Fler idéer på aktier man kan kolla upp? Har följt Anoto Group ett tag mest för att jag tycker om tekniken, sen är det en aktie man inte har en större post i än ett par tusenlappar...
Citera
2015-03-13, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikihisa
Min fondportfölj blev tillslut enligt nedan:
Avanza Zero 5000kr
DNB Global Indeks 2500 kr
Swedbank Robur Infexfond Asien 5000 kr
SPP Aktiefond USA 2000 kr
UBS (Lux) EF Biotech (USD) P-acc 2500 kr
AMF Räntefond Lång 4000 kr

Sammanlagt 21000 kr.
Lagt upp ett månadsspar på dessa. 5000 kr/månad.

Tips och idéer? Någon Europafond ska kanske in?

Tänkte påbörja mina aktieportfölj snart också. De kandidater jag har till den är:
H&M
Hemfosa Hastigheter
Cloetta
Immunicum / WNTResearch

Fler idéer på aktier man kan kolla upp? Har följt Anoto Group ett tag mest för att jag tycker om tekniken, sen är det en aktie man inte har en större post i än ett par tusenlappar...
Förstår inte vrf folk envisas med ha fonder i Dollar ? kör Seb bioteknik som är billigare och har gått lite sämre, dessutom slipper du valutarisker.
Vrf räntefond i dagsläget med minusränta? Byt DNB global mot LF global som är 33% billigare, kommer spela roll i längden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in