2014-12-24, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Om ni fick välja en av dessa tre globalfonder, vilken hade ni då valt samt varför? Om ni tycker att det inte riktigt går att jämföra då fonderna följer olika index, får ni helt enkelt välja den fond vars index ni hade föredragit att följa, samt en motivering för valt index.

DNB Global Indeks: följer MSCI World NR USD, årlig avgift på 0,32%.
SPP Aktiefond Global: följer MSCI All Country World Index, årlig avgift på 0,31%.
Danske Invest Global Index: följer MSCI World Index Free, årlig avgift på 0,50%.

Skriver inte med mer information om fonderna än så då jag vill ha svar från folk som kan ge bra motivering till varför dom tycker som dom gör, och därmed är medvetna om hur respektive fond är upplagd

DNB Global Indeks. Billigast och bredast. Av dessa 3 följer den världsindex närmast.

Men utvecklingen för dessa 3 fonder kommer vara nästintill identisk, även när man räknar in avgifter. På lång sikt och med större belopp gör det dock skillnad, om än liten.
Citera
2014-12-24, 18:13
Medlem
Citat:
Om ni fick välja en av dessa tre globalfonder, vilken hade ni då valt samt varför? Om ni tycker att det inte riktigt går att jämföra då fonderna följer olika index, får ni helt enkelt välja den fond vars index ni hade föredragit att följa, samt en motivering för valt index.

SPP Aktiefond Global: följer MSCI All Country World Index, årlig avgift på 0,31%.
Danske Invest Global Index: följer MSCI World Index Free, årlig avgift på 0,50%.

Skriver inte med mer information om fonderna än så då jag vill ha svar från folk som kan ge bra motivering till varför dom tycker som dom gör, och därmed är medvetna om hur respektive fond är upplagd
Jag investerar bara i Väst och valde bort SPP Aktiefond Global direkt. Den har etisk investeringsprofil och bara 900 aktier.

Valet står mellan Danske Invest Global Index och DNB Global Indeks. DNB har flest innehav (1600 aktier mot 1200). Nackdelen är dock DNB:s etiska investeringsprofil, basvalutan NOK och att den inte finns i PPM.

Det var den etiska och valutarisken som fick mig att välja DIGI.
Citera
2014-12-25, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bloodsucker
Jag investerar bara i Väst och valde bort SPP Aktiefond Global direkt. Den har etisk investeringsprofil och bara 900 aktier.

Valet står mellan Danske Invest Global Index och DNB Global Indeks. DNB har flest innehav (1600 aktier mot 1200). Nackdelen är dock DNB:s etiska investeringsprofil, basvalutan NOK och att den inte finns i PPM.

Det var den etiska och valutarisken som fick mig att välja DIGI.

Hur ser ditt fondupplägg och fördelning ut i övrigt? mest nyfiken
Citera
2014-12-25, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
Tidigare superstabila Atlant Stabilty har klappat ihop rejält.
Ner 1,21 % på tre månader.
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/145768/atlant-stability
Citat:
Ursprungligen postat av blablablubbla
Nog bara tillfälligt, hoppas jag iallafall...

Hänger troligtvis ihop med att den stabila grunden utgörs av statsobligationer och ränteinvesteringar. Investeringsområden som inte är speciellt attraktiva i dagens lågräntemiljö. Om man har lång sparhorisont så kan det vara läge att istället placera sina pengar i högutdelande aktier.
Citera
2014-12-25, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luwan
Hur ser ditt fondupplägg och fördelning ut i övrigt? mest nyfiken
AMF Aktiefond Europa: 20%
Avanza Zero: 12,5%
Danske Invest Global Index: 35%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag: 12,5%
SPP Aktiefond USA: 20%

Regional fördelning:

Sverige: 25%
USA: 40%
Europa: 30%
Övrigt: 5%
Citera
2014-12-25, 23:11
Medlem
SEB bioteknik lux utd sek
SEB Läkemedel
SPP USA
Spiltan investmentbolag
Citera
2014-12-25, 23:33
Medlem
langben1s avatar
Citat:

Gillar DNB då den har 5/5 rating hos Morningstar samt bra historisk avkastning. Dessutom är ju ett globalt index lite tryggare.
Citera
2014-12-26, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langben1
Gillar DNB då den har 5/5 rating hos Morningstar samt bra historisk avkastning. Dessutom är ju ett globalt index lite tryggare.
DIGI har 5 stjärnor med. Fördelen med DNB är framför allt avgiften och antalet innehav.
Citera
2014-12-26, 10:18
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Gillar DNB då den har 5/5 rating hos Morningstar.

Citat:
DIGI har 5 stjärnor med

Väldigt många här på Flashback som hänvisar till Morningstars stjärnor på de olika fonder. Det är ganska känt att man inte skall lita helt på dem men det kanske alla vet redan? Det betyder inte så mycket för att en fond har 5 stjärnor som många här verkar tro. Kan vara bra att veta för de som bara kolla efter stjärnor. Finns mer information på nätet men Sparpodden hade en längre diskussion i detta avsnitt om just detta.
Citera
2014-12-26, 11:59
Medlem
RostigHinks avatar
Man brukar ju varna för att historisk avkastning inte är en garanti för framtida sådan. Det gäller även stjärnorna, det finns ingen garanti för att en 5-stjärnig fond har 5 stjärnor om 3 år. Speciellt oviktiga är stjärnorna för indexfonder eftersom de speglar ett index och inte en förvaltares förmåga att skapa god riskjusterad avkastning.

Det finns en skillnad mellan de globala indexfonder som nämns här, SPP följer AC World som inkluderar tillväxtländer medan de andra följer de mogna marknaderna. Därför släpar SPP efter lite grann.

Sedan kan vi glömma bort vad en fond har för basvaluta, valutarisken ligger i innehaven och inte fonden.
Citera
2014-12-26, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luwan
DNB Global Indeks. Billigast och bredast. Av dessa 3 följer den världsindex närmast.

Men utvecklingen för dessa 3 fonder kommer vara nästintill identisk, även när man räknar in avgifter. På lång sikt och med större belopp gör det dock skillnad, om än liten.
Billigast och bredast säger du, SPP är ju billigare, även om 0.01% är skitlite. Du säger att DNB är bredare men DNB investerar bara i utvecklade länder medan SPP investerar i både utvecklade OCH tillväxtländer, det gör väl den bredare? Antar att du menade i regionalt syfte
Citera
2014-12-26, 22:30
Medlem
Jag tycker SPP Aktiefond Global verkar intressant just för att den investerar i tillväxtländer också. Vad har ni för tankar om det? Tror många på tillväxtländer för tillfället?

Har också en tanke om att istället för att bara välja en global indexfond, välja flera indexfonder för olika regioner (tex SPP USA, SPP Europa. Robur Asien osv) och på så sätt bygga sin egen globalfond, så man kan ändra viktningen av olika regioner. Vad ser ni för för/nackdelar med detta? Jag ser att många har både en globalfond OCH tex SPP USA, SPP Europa och annat, antar anledningen är för att man bara vill ha tyngre vikt i dessa än vad sin globalfond har?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in