2015-03-03, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
En annan lösning på att avvika från index och få ett bättre resultat:
http://www.morningstar.se/funds/Compare/Overview.aspx?ids=0P0000IWH70000000000|0P00000L8N0 000000000|0P00005U1J0000000000|0P00002A05000000000 0|

1 år? Nej.
3 år? Ja.
5 år? Ja.

10 år? Det är inte ens roligt ...
Didner & Gerge Småbolag: ~420 %
Avanza Zero: ~220%
Lancelot Camelot: ~175% vid senaste uppgraderingen men det var ett tag sedan.
Nordea Optima: ~115%

Möjligt att småbolagen inte kommer dominera lika mycket i framtiden.. Men kanske troligt att de gör det till viss del iaf.

"Så vill man ha halva utvecklingen av Avanza Zero är det en bra idé att lägga 250 000 kr på att köpa Nordea Optima" började jag skriva och sedan skulle jag ta avgifterna, men jag såg att jämförelseindex var rätt annorlunda:
"Index 30,0% SIX Net Return, 36,7% MSCI World excl Sweden, 11,0% JP Morgan Global Government Bond Index, 9,0% OMRX T-Bond, 3,3% OMRX T-Bill, 10,0% Merrill Lynch EMU Corp Bond"
Så 1/3 obligationer och 2/3 aktier. Men ja, sämre än börsen går det ju helt klart.

Och än sämre än den som körde Didner & Gerge för hela slanten.

Lancelot Camelot är upp 280% dom sista 10 åren vilket är mycket högt för en fond med medelhög risk (risk 4 av 7).
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/38387/lancelot-camelot

Från början gällde diskussionen att ha en fond som klarar sig bra vid eventuella börskrascher vilket Lancelot-fonden har gjort tidigare.

Didners småbolagsfond är en nyare fond och var aldrig med vi börskraschen 2008-2009 så hur den klarar sig vid en börskrasch får framtiden utvisa.
Det är dock en fond med mycket högre risk och ingen fond jag hade investerat i om jag ville säkra mina pengar.
Senast redigerad av lindome 2015-03-03 kl. 18:38.
Citera
2015-03-03, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lindome
Det ser bra ut, det enda man kan tänka på är att Länsförsäkringar Global Index till 60,8% placerar i Nordamerika så du kommer få en del dubbelexponering där.

Du skulle istället kunna välja en globalfond med mindre exponering mot USA och mer mot europa om du vill sprida riskerna.
Som till exempel spp global topp 100.

Så detta skulle se bättre ut:
Avanza Zero
SPP Aktiefond USA
Swedbank Robur Indexfond Asien

Kanske komplettera med SPP Global Topp 100
Har även funderat på mer Asien. Till ex SSP Aktiefond Japan.
Finns det någon branschfond som du/ni rekommenderar eller någon liten uppstickare som inte alla andra har?
Är detta en lite för riskabel portfölj vad gäller fonder så man ska trycka in någon obligationsfond eller räntefond för att gå lite säkert?
Citera
2015-03-05, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikihisa
Avanza Zero
SPP Aktiefond USA

Finns det någon branschfond som du/ni rekommenderar eller någon liten uppstickare som inte alla andra har?
Är detta en lite för riskabel portfölj vad gäller fonder så man ska trycka in någon obligationsfond eller räntefond för att gå lite säkert?

Tips på ovan mottages gärna
Citera
2015-03-05, 10:22
Medlem
Citat:
Avanza Zero
SPP Aktiefond USA

De flesta brukar rekommendera att man bör ha en global indexfond som bas i sin portfölj. Börja därför med en globalfond, t.ex. Länsförsäkringar Global Indexfond. Visst den har en 50% exponering mot USA men det gör inte så mycket. Spara bara lite mindre i SPP Aktiefond USA så får du en jämnare balansering. Att det blir dubbelexponering mot samma marknad gör inte så mycket då de inte investerar i exakt samma bolag. Fördelen med en globalfond är att du får exponering mot andra marknader så som Europa och Japan.

Avanza Zero och Swedbank Robur Indexfond Asien är bra fonder. Kör på dom.

När det gäller branschfonder rekommenderar jag Länsförsäkringar fastighetsfond och SEB Läkemedelsfond.

Om du vill sänka risken i din portfölj kan du göra det på några olika sett. Det klassiska sättet är att lägga till räntefonder. Då föreslår jag en blandning av både långa och korta. Dessa tre skulle du kunna kombinera: Spiltan Räntefond, AMF Räntefond Lång, Ålandsbanken Cash Manager B.

Ett annat sätt är att lägga in en hedgefond, men här får man passa sig då de är ofta dyra och inte säkert att de presterar så som man önskar. En hedgefond som klarat börskrascher bra tidigare är Catella Hedgefond HF.

Ett sista alternativ för att sänka risken är att lägga in en blandfond. T.ex. AMF Balansfond, där 70% är aktier och 30% räntepapper.

Lycka till!
Senast redigerad av JosefB 2015-03-05 kl. 10:25.
Citera
2015-03-05, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosefB
De flesta brukar rekommendera att man bör ha en global indexfond som bas i sin portfölj. Börja därför med en globalfond, t.ex. Länsförsäkringar Global Indexfond. Visst den har en 50% exponering mot USA men det gör inte så mycket. Spara bara lite mindre i SPP Aktiefond USA så får du en jämnare balansering. Att det blir dubbelexponering mot samma marknad gör inte så mycket då de inte investerar i exakt samma bolag. Fördelen med en globalfond är att du får exponering mot andra marknader så som Europa och Japan.

Avanza Zero och Swedbank Robur Indexfond Asien är bra fonder. Kör på dom.

När det gäller branschfonder rekommenderar jag Länsförsäkringar fastighetsfond och SEB Läkemedelsfond.

Om du vill sänka risken i din portfölj kan du göra det på några olika sett. Det klassiska sättet är att lägga till räntefonder. Då föreslår jag en blandning av både långa och korta. Dessa tre skulle du kunna kombinera: Spiltan Räntefond, AMF Räntefond Lång, Ålandsbanken Cash Manager B.

Ett annat sätt är att lägga in en hedgefond, men här får man passa sig då de är ofta dyra och inte säkert att de presterar så som man önskar. En hedgefond som klarat börskrascher bra tidigare är Catella Hedgefond HF.

Ett sista alternativ för att sänka risken är att lägga in en blandfond. T.ex. AMF Balansfond, där 70% är aktier och 30% räntepapper.

Lycka till!

Tack för info. Mycket nyttigt där.
Snabb fråga vad gäller fonder.
Just nu är det ju små dippar i många fonder, eftersom Index har sjunkit lite.
Om man skall spara i fonder över en längre tid, spelar det då någon roll om jag investerar i dem nu, eller om en månad när kanske Index har dippat fonderna lite till? Konstig fråga kanske, men är påpass ny på detta så vill undvika så många nybörjarmissar som möjligt
Citera
2015-03-05, 10:48
Medlem
Citat:
Tack för info. Mycket nyttigt där.
Snabb fråga vad gäller fonder.
Just nu är det ju små dippar i många fonder, eftersom Index har sjunkit lite.
Om man skall spara i fonder över en längre tid, spelar det då någon roll om jag investerar i dem nu, eller om en månad när kanske Index har dippat fonderna lite till? Konstig fråga kanske, men är påpass ny på detta så vill undvika så många nybörjarmissar som möjligt

Jag förstår hur du menar. Eftersom det är omöjligt att förutspå marknaden (forskning visar att de som lyckats har i princip haft tur) så brukar man rekommendera månadssparande, dvs. att du sparar en viss summa varje månad för att fördela ut den kurs du går in på i fonden. Detta innebär att du också fortsätter pumpa in pengar även om fonderna gått -20%. I det långa perspektivet ökar sannolikheten för att du gått plus eftersom du köpt på alla möjliga kurser och du behöver inte bry dig om ifall du går in i ett bra eller dåligt läge. Förstår du hur jag menar?

Detta förutsatt att du tänkt spara i flera år. Annars rekommenderar jag endast räntefonder om du behöver pengarna inom en snar framtid.
Citera
2015-03-05, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosefB
Jag förstår hur du menar. Eftersom det är omöjligt att förutspå marknaden (forskning visar att de som lyckats har i princip haft tur) så brukar man rekommendera månadssparande, dvs. att du sparar en viss summa varje månad för att fördela ut den kurs du går in på i fonden. Detta innebär att du också fortsätter pumpa in pengar även om fonderna gått -20%. I det långa perspektivet ökar sannolikheten för att du gått plus eftersom du köpt på alla möjliga kurser och du behöver inte bry dig om ifall du går in i ett bra eller dåligt läge. Förstår du hur jag menar?

Detta förutsatt att du tänkt spara i flera år. Annars rekommenderar jag endast räntefonder om du behöver pengarna inom en snar framtid.

Jag har på ett par år sparat undan ca 120.000 kr. Ca 50 av dessa har jag räknat på att jag kommer behöva kommande 1-2 åren (bilköp), resten har bara legat på ett sparkonto med noll och inget i ränta.

Jag förstår precis hur du menar. Jag tänkte börja med ca 20.000 kr som klumpsumma och sedan spara undna mpånadsvis. Är det ett lagomt belopp att börja med?
Jag håller på att utbilda mig en del inom aktier på fritiden nu och tanken är att min portfölj i slutändan skall vara 50% fonder 50% aktier.
Citera
2015-03-05, 12:54
Medlem
sinewaves avatar
Går in kort (~2 veckor) från SEB Korträntefond USD Lux (parkering) till SPP Aktiefond Europa. Gissar på att den QE (Quantative Easing) som lanseras samt det faktum att Euron står på ett all-time-low kommer att göra risken tillfälligt lägre och potentiellt finns det chans för att plocka ett par procent innan folk kommer på att vi fortfarande har Grekland, Ryssland och en hel skog full av galna troll som härjar i tid och otid.
Citera
2015-03-05, 16:31
Medlem
irkutsks avatar
Känns OK att som nybörjare resonerat som sinewave ang. Europa.

-

Åsikter på denna sammansättning?

AMF Aktiefond Europa 28.56%
SPP Aktiefond USA 28.56%
Swedbank Robur Indexfond Asien 28.56%
Danske Invest India A 14.28%

Har börjat nyligen och känner att jag gjort entré för sent för att hoppa på det svenska rallyt, avvaktar just nu men tanken är att vid ett bra köpläge köpa Avanza Zero och Spiltan Aktiefond med fördelning 3-1 av köpsumman. Sparhoristonen ligger på 3-5 år.

En tanke är väl att på sikt klå globalt index med åtminstone några procent. Vill hålla det enkelt men tar mer än gärna till mig tips om sådant jag kan sakna.
Citera
2015-03-05, 18:09
Medlem
Rubrik01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irkutsk
Känns OK att som nybörjare resonerat som sinewave ang. Europa.

-

Åsikter på denna sammansättning?

AMF Aktiefond Europa 28.56%
SPP Aktiefond USA 28.56%
Swedbank Robur Indexfond Asien 28.56%
Danske Invest India A 14.28%

Har börjat nyligen och känner att jag gjort entré för sent för att hoppa på det svenska rallyt, avvaktar just nu men tanken är att vid ett bra köpläge köpa Avanza Zero och Spiltan Aktiefond med fördelning 3-1 av köpsumman. Sparhoristonen ligger på 3-5 år.

En tanke är väl att på sikt klå globalt index med åtminstone några procent. Vill hålla det enkelt men tar mer än gärna till mig tips om sådant jag kan sakna.

Du måste ha åtminstone en 9-10 årig sparhorisont enligt mig, speciellt eftersom börsen står på ATH.

Om du ska ha så mycket Indien tycker jag du ska hålla koll innehavet ofta. Länder som Indien kan vända ner fort om landet får en dålig politisk riktning.
Citera
2015-03-05, 18:43
Medlem
Många som säger att Zero och Spiltan Invest är samma skit, ändå när jag kollar nu så är idag Zero upp 0,13% och Spiltan ner 0,90%, ca, kollade inte så noga.

Nå?
Citera
2015-03-05, 19:08
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Många som säger att Zero och Spiltan Invest är samma skit, ändå när jag kollar nu så är idag Zero upp 0,13% och Spiltan ner 0,90%, ca, kollade inte så noga.

Nå?
Vem säger det?

Sen är Spiltan upp enligt vad jag ser.
Senast redigerad av Celeno 2015-03-05 kl. 19:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in