2015-03-13, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
När det står att kvinnor "ärver hälften av mannen" så kan man se det som att kvinnan ska ärva MINST hälften av mannen.

Det är som med kollektivavtalet, om det säger att "en person X ska ha 25 000 i lön" så får företaget givetvis ge mer i lön. 25 000 är MINIMUM.

Det är lite reformislam, givetvis, men inte omöjligt synsätt. Islam och kristendom är full av efterrationaliseringar. Muhammed var progressiv och förkämpe av kvinnors rättigheter så jag tror inte han skulle ha något emot denna utveckling.

Å du tycker att det är logiskt att " kvinnan ska ärva MINST hälftenen av mannen" ?
Jag får det inte till att gå ihop.
Vad har Allah med arv att göra, vad har Allah med kvinnors och mäns sätt att fördela sina
pinalen att göra ? Vad har Allah med pengar och arv att göra ?
Om jag och min syster spittar på stålarna ska jag studera vad Allah tycker och tänker i fråga om Arv, det är inte logiskt, jag tycker att jag och min syster gör precis som vi vill, om vi vill dela 50-50 - det tycker jag är mest rättvist.

Eller tycker du ifråga om arv att hon ska ärva MINST 30-40 % och jag drar hem det största lasset dvs 60-70 %, av vilken anledning är det logiskt att mannen ska ha mer och kvinnan ska ha mindre ?
Citera
2015-03-13, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Å du tycker att det är logiskt att " kvinnan ska ärva MINST hälftenen av mannen" ?
Jag får det inte till att gå ihop.
Vad har Allah med arv att göra, vad har Allah med kvinnors och mäns sätt att fördela sina
pinalen att göra ? Vad har Allah med pengar och arv att göra ?
Om jag och min syster spittar på stålarna ska jag studera vad Allah tycker och tänker i fråga om Arv, det är inte logiskt, jag tycker att jag och min syster gör precis som vi vill, om vi vill dela 50-50 - det tycker jag är mest rättvist.

Eller tycker du ifråga om arv att hon ska ärva MINST 30-40 % och jag drar hem det största lasset dvs 60-70 %, av vilken anledning är det logiskt att mannen ska ha mer och kvinnan ska ha mindre ?

Hela frågan är egentligen ganska oväsentlig.
Varför är vi svenskar så fokuserade på att diskutera arvsrätt i länder som ligger så långt bort. Måste finnas massor av annat att diskutera, även vad gäller islam.

Och det hör heller inte till tråden.
Citera
2015-03-13, 17:11
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
"Logiska" religionen islam? Tillåt mig småle

Kommer alla kristna hamna i helvetet frågar vi koranen, och koranen svarar:
Ja, alla kristna hamnar i helvetet:

3:85 And whoso seeketh as religion other than the Surrender (to Allah) it will not be accepted from him, and he will be a loser in the Hereafter.

5:72
They surely disbelieve who say: Lo! Allah is the Messiah, son of Mary. ... Lo! whoso ascribeth partners unto Allah, for him Allah hath forbidden paradise. His abode is the Fire. For evil-doers there will be no helpers.

Koranen svarar, nej en del kristna hamnar inte i helvetet:
2:62
Those who are Jews, and Christians, and Sabaeans - whoever believeth in Allah and the Last Day and doeth right - surely their reward is with their Lord, and there shall no fear come upon them neither shall they grieve.

5:69
Lo! those who believe, and those who are Jews, and Sabaeans, and Christians - Whosoever believeth in Allah and the Last Day and doeth right - there shall no fear come upon them neither shall they grieve.

Detta är inte "logiskt" tant gredelin

Citat:
Det är helt logiskt.
Den som dyrkar ÉN Gud tillber den "sanna religion", underkastelse, enligt 3:82.

Den som dyrkar en treenighet kan inte inkomma i någon himmel. Det finns bara EN Gud.
Det finns kristna som dyrkar ÉN Gud , och det finns de som dyrkar en treenighet, eller dyrkar Jesus (som person).
Nej, all vår dyrkan ska vara till Gud endast. Jesus är vägen dit, liksom Muhammed och många andra profeter varit tidigare.
100% logiskt.

Citat:
Varför är vi svenskar så fokuserade på att diskutera arvsrätt i länder som ligger så långt bort. Måste finnas massor av annat att diskutera, även vad gäller islam.

Ja, låt oss diskutera det "logiska" med att de som tror att Marias son Jesus är messias (dvs kristna) är icke-troende som kommer brinna i helvetet (sura 5:72 från koranen, ses ovan). Medan t.ex. sura 5:69 UPPREPAR (lite överflödigt att upprepa guds oförändrade sanning kan man logiskt tycka), det som står i sura 2:62 och säger att kristna som tror på den heliga allan och domedagen kan komma in i himlen.

Det hör till tråden, och ditt efterrationaliseringssvar på den frågan är långt ifrån tillfredsställande. Som vanligt läser du in saker som inte står och inte stämmer överens med urkunden koranen, och du gör det (som vanligt) utan att på något sätt backa upp din ståndpunkt med någon annan "helig skrift".

Är du vänlig och utvecklar ditt svar och anger källor till varför det är så denna gången, istället för bara efterrationalisera ihop något skitsnack som inte går att utläsa?
Citera
2015-03-13, 19:59
Medlem
cold17s avatar
Under hela mänskligheten har det funnits goda och onda precis som idag. Finns rättfärdiga och laglösa, fast de rättfärdiga är väldigt få. Har nog alltid varit så.
Innan Jesus kom , så fanns det lagar till exempel som man skulle följa och vara en rättfärdig sådan, med hjälp av lagar.
Innan lagar, så fanns det helt enkelt människor som på något sätt levde rätt, utan att begå brott eller andra omoraliska synder. Dessa skulle inte hamnat utanför himlen då det inte fanns Jesus eller lagar på deras tid( vad jag tror) .
Däremot är det läskigt idag på vår tid där nästan hela världen vet eller har hört om Jesus och kristendomen.
Dem brottslingar som var långt innan Jesus, kommer få det mildare under domen än dagens brottslingar som hört/läst om Jesus och evangelium. Detta är enligt bibeln.
Citera
2015-03-14, 01:14
Medlem
Citat:
Din "sanning" har du inte uppvisat några som helst belägg för. Det går inte utläsa det du sa från koranen och är mest sannolikt efterrationalisering.

Det som går att utläsa däremot är två verser som säger att inga kristna kommer in i paradiset, och två verser som säger att en del kristna kan komma in. Vilket också tydligt visar att koranen och i förlängningen islam som religion är självmotsägande och därför inte "logisk" som du hävdade.

Och för övrigt vet du mycket väl att koranen hädar att judarna (som definitivt bara dyrkar en gud) har väckt den heliga allans vrede.

Denna vers säger mycket tydligt att kristna inte kommer in, för säga vad du vill om kristna, mer eller mindre själva definitionen av en kristen är att de tror jesus var guds son aka messias.

5:72
They surely disbelieve who say: Lo! Allah is the Messiah, son of Mary. ... Lo! whoso ascribeth partners unto Allah, for him Allah hath forbidden paradise. His abode is the Fire. For evil-doers there will be no helpers.

Jag har som sagt redan förklarat att "sätta medhjälpare bredvid Gud" är inte samma som att vara kristen.
[5:72] De som säger: "Gud är Kristus, Marias son" förnekar sanningen; Kristus sade [själv]: "Israeliter! Dyrka Gud, min Herre och er Herre." Gud utestänger den från paradiset som sätter medhjälpare vid Guds sida och Elden skall bli hans sista hemvist. För [dessa] syndare finns ingen hjälpare.
[5:73] De som säger: "Gud är den tredje av ett tretal" förnekar sanningen - ingen annan gud finns än Gud, den Ende. Och om de inte upphör med sina påståenden, kommer de bland dem som yttrar dessa hädelser förvisso att drabbas av ett plågsamt straff.
[5:74] Varför ångrar de sig inte och ber om Hans förlåtelse? Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig.
[5:75] Ett sändebud, varken mer eller mindre, var Kristus, Marias son. [Andra] sändebud föregick honom och hans moder var en sanningsenlig kvinna. Båda åt [jordisk] föda. Se hur Vi klargör [Våra] budskap för dem - hur förvirrade är inte deras begrepp! -

Om en kristen säger och tänker "det finns bara en Gud, det är Gud" så tror de ju på en Gud.

Om en kristen däremot grubblar ner sig i Jesusdyrkan och treenighet så dyrkar de inte én Gud, utan flera.

Det är alltså på personbasis. Därför säger Mo att "de kristna som säger att Jesus är Guds son" har missförstått att Gud är EN och har inga barn.
Däremot är det inget fel i sig att vara kristen. Jag tror att Mo inte kände till att SONEN är andlig son till FADERN. Vad Mo vände sig mot var dyrkan av en människa, en SKAPAD son. Detta är också en hädelse i en kristen tror, för Sonen är evig.

Det är möjligt att nå monoteism genom kristendom men vi kan nog enas om att det är SVÅRARE för man måste snirkla sig genom en uppenbart polyteistisk gudsdefinition. Det är därför som kristna ofta är ängsliga och neurotiska, för inte ens deras Gud går att förstå. Därför har kristendomen en så omfattande teologi om att "man kan bara bli räddad genom Guds nåd" (inte genom att försöka, utan genom nåd), och så många kristna "försöker" förstå Jesus men lyckas aldrig, för det är svårt att komma in i "den smala porten". Och olika kristna har bestämt att just de har funnit vägen, men inte andra, osv.

Därför kallas de kristna i koranen "de som går vilse / vid sidan av vägen".

Men nej jag ser inget kontroversiellt i att han sa att kristna kan komma till himlen om de lever goda liv med Gud i sina hjärtan, men inte den som sätter medhjälpare bredvid Gud och blir högmodig. Det verkar vara det kristna högmodet som Mo störde sig på:
[4:172] Kristus har inte hållit sig för god att vara Guds tjänare, inte heller änglarna som har sin plats i Hans närhet. [På den Yttersta dagen] skall Han inför Sig samla dem vars högmod hindrade dem att tjäna Gud.
[4:173] Då skall Han ge dem som hade tron och levde rättskaffens deras fulla lön och i Sin nåd ge dem mer, men de högmodiga skall Han låta utstå ett plågsamt straff och de skall varken finna beskyddare eller hjälpare vid sidan av Gud.
Det är på personbasis vad man dyrkar. Mo hade många kristna vänner som han respekterade mycket. Särskilt de som var fromma:
[5:82] Helt visst skall du finna att bland alla människor är judarna och avgudadyrkarna de hätskaste fienderna till dem som tror [på denna Skrift]. Och du skall helt säkert finna att de som kommer dem närmast i vänskap av alla människor är de som säger "Vi är kristna"; det finns nämligen bland dem präster och ordensfolk, som sällan visar högmod.
[5:83] Och när de får höra det som har uppenbarats för Sändebudet, får du se hur deras ögon tåras [av rörelse], därför att de i detta känner igen en del av sanningen [och] de säger: "Herre, vi tror! Räkna oss bland vittnena.
[5:84] Skulle vi inte tro på Gud och på [all] sanning som vi har fått ta emot, när vår djupaste önskan är att vår Herre skall låta oss stiga in [i paradiset] med de rättfärdiga?"
Treenigheten är ett "mysterium". Den som ser Gud som en del i treenigheten GÖR sig faktiskt skyldig till hädelse enligt kristendomen. Gud är EN, och i Gud finns Fadern, Sonen och Helig Ande. Dessa tre är andliga och eviga manifestationer.

Vad Muhammed kritiserade de kristna för vet vi inte exakt eftersom vi inte vet hur de kristna grupperna i Saudi Arabien på 600-talet praktiserade sin kristendom. Men jag ser inget motsägelsefullt i att Muhammed varnade de kristna att inte dyrka den mänskliga gestaltningen av Jesus, och att varna dem för att betrakta Jesus som en fysisk son till Gud. Eller att säga att Gud har en medhjälpare som heter Jesus. Den som säger detta gör sig faktiskt skyldig till hädelse inom kristendomen.

Att Mo inte förstod treenigheten är kanske inte så konstigt. Det är inte så lätt att förstå. Den diskuterades ju fortfarande vid denna tid och var en av orsakerna till att den östra kyrkan förklarades som heretisk...

Islam tror ju även på jungfrufödeseln, att Jesus skapades genom Guds ande. Därmed tror de egentligen på att Jesus var en andlig son till Gud.
Vad Islam vänder sig emot är att Gud tillsammans med en partner skulle ha frambringat en fysisk son.
Citera
2015-03-14, 01:36
Medlem
Rorbassons avatar
Tänk dej att du kör på en väg, rakt fram, sen kommer det en skylt , Jesus till höger, du kör förbi, sen kommer det en skylt muhammed till vänster, du kör förbi, sen kommer det en skylt med Jehovas till höger, du kör förbi, sedan kommer alla andra också, det Finns ju över 800 olika religioner som man kann fatta tycke för, då tänker du: samma skit allihopa, alla snackar om att du måste och måste för att???
Kör ditt eget race.
Gud Finns inte.
Om gud funnits så hade han inte accepterat vad som sker på vår planet.
Om han Finns så är han jävligt elak.
Tro inte på sagor som är gjorda för barn för att hjälpa dem att klara sej bättre när de blir vuxna.
Citera
2015-03-14, 05:25
Medlem
Citat:

Påstår man att islam är logisk då får man svara för sig också.

det är inte logiskt att misshandla kvinnor, eller att Allah ska lägga sig i arvsrätt eller tycka att man ska skära bort kroppsdelar etc. etc.

Citat:

De kristna verkar vara lite kluvna på den punkten... Evangelierna är lite motsägelsefulla också, men den som är oinskränkt inser ju det orealistiska att alla som levde före Jesus (inkl Abraham, Moses, osv) är fördömda.
Det är det där Johannesevangeliet som ställer till det igen. :-/ Ingen borde ta detta "inspirerade" verk bokstavligt, det hade löst många problem inom kristendomen...

I den logiska religionen Islam är det däremot inga problem såklart. :-) Muhammed är övertygad om att alla som följer den "sanna religionen" har samma plats i himlen, och särskilt bra var de i tidigare generationer:

[56:10] Och de främsta - de främsta [i tron och i att göra gott].
[56:11] De skall vara i Guds närhet
[56:12] i lycksalighetens lustgårdar.
[56:13] Många av dem är sådana som levde i äldre tider;
[56:14] men få av dem är av senare släkten.
Citera
2015-03-14, 05:33
Medlem
Citat:
Jag har som sagt redan förklarat att "sätta medhjälpare bredvid Gud" är inte samma som att vara kristen.
[indent][5:72] De som säger: "Gud är Kristus, Marias son" förnekar sanningen; Kristus sade [själv]: "Israeliter! Dyrka Gud, min Herre och er Herre." Gud utestänger den från paradiset som sätter medhjälpare vid Guds sida och Elden skall bli hans sista hemvist. För [dessa] syndare finns ingen hjälpare.
[5:73] De som säger: "Gud är den tredje av ett tretal" förnekar sanningen - ingen annan gud finns än Gud, den Ende. Och om de inte upphör med sina påståenden, kommer de bland dem som yttrar dessa hädelser förvisso att drabbas av ett plågsamt straff.
[5:74] Varför ångrar de sig inte och ber om Hans förlåtelse? Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig.
[5:75] Ett sändebud, varken mer eller mindre, var Kristus, Marias son. [Andra] sändebud föregick honom och hans moder var en sanningsenlig kvinna. Båda åt [jordisk] föda. Se hur Vi klargör [Våra] budskap för dem - hur förvirrade är inte deras begrepp! -
Islam tror ju även på jungfrufödeseln, att Jesus skapades genom Guds ande. Därmed tror de egentligen på att Jesus var en andlig son till Gud.
Vad Islam vänder sig emot är att Gud tillsammans med en partner skulle ha frambringat en fysisk son.

jag anser att muhammed inte ska uttala sig om saker han inte begrep sig på, han tror ju att treenigheten är jungfru maria, jesus och Gud.

När det är fader son och helig ande, dvs namn på Gud.

Sen påstår muslimerna att Allah har 99 namn men det står i koranen att Gud är Kristus är Marias son förnekar sanningen.
Citera
2015-03-14, 06:32
Bannlyst
Det finns ingen himmel, bara återfödelse. Livet är ett evigt kretslopp i tiden.
Citera
2015-03-14, 12:43
Medlem
Roger Rabbits avatar
Själva definitionen (eller i alla fall något som förenar ALLA) kristna är att de tror att Marias son var kristus, dvs "gud." Exakt hur de kristna får ihop treenigheten förstår jag inte riktigt säkert, men vetenskapen har t.ex. visat att ett mänskligt medvetande kan delas i flera delar, så logiskt är det väl möjligt.

Kristna tror alltså inte på att jesus bara var en trumpet likt Mo (men vi är i Sverige så det korrekta ljudet en ko gör i sve-dala är Mu, så framöver kommer jag referera muhammed som MU.)

Alltså, versen säger med andra ord att alla som tror att Marias son var kristus (dvs alla kristna) hamnar i helvetet.

Citat:
[5:72] De som säger: "Gud är Kristus, Marias son" förnekar sanningen; Kristus sade [själv]: "Israeliter! Dyrka Gud, min Herre och er Herre." Gud utestänger den från paradiset som sätter medhjälpare vid Guds sida och Elden skall bli hans sista hemvist. För [dessa] syndare finns ingen hjälpare.

Citat:
Om en kristen säger och tänker "det finns bara en Gud, det är Gud" så tror de ju på en Gud.

Om en kristen däremot grubblar ner sig i Jesusdyrkan och treenighet så dyrkar de inte én Gud, utan flera.

De kallar sig själva för monoteister och menar på att gud är en med jesus och den heliga anden, vad jag förstått.
Citat:
Det är alltså på personbasis. Därför säger Mo att "de kristna som säger att Jesus är Guds son" har missförstått att Gud är EN och har inga barn.

Nej, det understrukna du satt inom "" är varken vad den engelska eller den svenska översättningen av versen säger. Versen säger:

Citat:
[5:72] De som säger: "Gud är Kristus, Marias son" förnekar sanningen;

alltså att de som säger att gud är kristus, Marias son, vilket stämmer in på varenda jävla kristen. Du läser in saker som inte står i koranen och efterrationalliserar, IGEN.

Citat:
Däremot är det inget fel i sig att vara kristen.
Uppenbarligen är det det enlig MU.

Citat:
Jag tror att Mo inte kände till att SONEN är andlig son till FADERN.

Hur kunde inte MU som hade direktkontakt med gusse känna till en sådan sak? Speciellt då koranen inte är MUs ord, utan gusses. För all del så håller jag med om att det var mycket som MU inte kände till, han hade heller knappast någon direktkontakt med gusse.

Citat:
Vad Mo vände sig mot var dyrkan av en människa, en SKAPAD son. Detta är också en hädelse i en kristen tror, för Sonen är evig.

Ja ja, han vände sig även emot att folk "ljög" om att Marias son var kristus. Dvs vad alla kristna tror.

Citat:
Det är möjligt att nå monoteism genom kristendom men vi kan nog enas om att det är SVÅRARE för man måste snirkla sig genom en uppenbart polyteistisk gudsdefinition. Det är därför som kristna ofta är ängsliga och neurotiska, för inte ens deras Gud går att förstå. Därför har kristendomen en så omfattande teologi om att "man kan bara bli räddad genom Guds nåd" (inte genom att försöka, utan genom nåd), och så många kristna "försöker" förstå Jesus men lyckas aldrig, för det är svårt att komma in i "den smala porten". Och olika kristna har bestämt att just de har funnit vägen, men inte andra, osv.

Därför kallas de kristna i koranen "de som går vilse / vid sidan av vägen".

Ja ja, tydligen tror muslimer att även de är de enda som funnit "vägen", precis som katolikerna.

Citat:
Men nej jag ser inget kontroversiellt i att han sa att kristna kan komma till himlen om de lever goda liv med Gud i sina hjärtan, men inte den som sätter medhjälpare bredvid Gud och blir högmodig. Det verkar vara det kristna högmodet som Mo störde sig på:

Givetvis ser du inte det då du inte läser ordentligt och fyller i luckorna i koranen med ditt eget efterrationalliserande, vilket utelämnar specifika delar som faktiskt står uttryckligen i koranen, "guds oförändrade ord och sista budskap till mänskligheten".

Citat:
[4:172] Kristus har inte hållit sig för god att vara Guds tjänare, inte heller änglarna som har sin plats i Hans närhet. [På den Yttersta dagen] skall Han inför Sig samla dem vars högmod hindrade dem att tjäna Gud.
[4:173] Då skall Han ge dem som hade tron och levde rättskaffens deras fulla lön och i Sin nåd ge dem mer, men de högmodiga skall Han låta utstå ett plågsamt straff och de skall varken finna beskyddare eller hjälpare vid sidan av Gud.
Det är på personbasis vad man dyrkar. Mo hade många kristna vänner som han respekterade mycket. Särskilt de som var fromma:
[5:82] Helt visst skall du finna att bland alla människor är judarna och avgudadyrkarna de hätskaste fienderna till dem som tror [på denna Skrift]. Och du skall helt säkert finna att de som kommer dem närmast i vänskap av alla människor är de som säger "Vi är kristna"; det finns nämligen bland dem präster och ordensfolk, som sällan visar högmod.
[5:83] Och när de får höra det som har uppenbarats för Sändebudet, får du se hur deras ögon tåras [av rörelse], därför att de i detta känner igen en del av sanningen [och] de säger: "Herre, vi tror! Räkna oss bland vittnena.
[5:84] Skulle vi inte tro på Gud och på [all] sanning som vi har fått ta emot, när vår djupaste önskan är att vår Herre skall låta oss stiga in [i paradiset] med de rättfärdiga?"
Treenigheten är ett "mysterium". Den som ser Gud som en del i treenigheten GÖR sig faktiskt skyldig till hädelse enligt kristendomen. Gud är EN, och i Gud finns Fadern, Sonen och Helig Ande. Dessa tre är andliga och eviga manifestationer.

Gud finns tydligen inte i "sonen" enligt MU, och den som säger annorlunda ljuger och hamnar i helvetet enl. ovanstående vers.

Citat:
Vad Muhammed kritiserade de kristna för vet vi inte exakt eftersom vi inte vet hur de kristna grupperna i Saudi Arabien på 600-talet praktiserade sin kristendom. Men jag ser inget motsägelsefullt i att Muhammed varnade de kristna att inte dyrka den mänskliga gestaltningen av Jesus, och att varna dem för att betrakta Jesus som en fysisk son till Gud. Eller att säga att Gud har en medhjälpare som heter Jesus. Den som säger detta gör sig faktiskt skyldig till hädelse inom kristendomen.

Vet du inte det exakt? Verkligen? Du som är så duktig på att fylla i luckorna i koranen och plocka bort sådant som inte passar.
Citat:
Att Mo inte förstod treenigheten är kanske inte så konstigt. Det är inte så lätt att förstå. Den diskuterades ju fortfarande vid denna tid och var en av orsakerna till att den östra kyrkan förklarades som heretisk...

Nej det är inte alls konstigt, han var ju ändå en analfabet. Men om han hade direktkontakt med gusse så måste han rimligtvis ha förstått detta. Hur som helst motsäger han sig själv i koranen samtidigt som han påstår att det "guds oförändrade sanning", vilket i sig betyder att all skit han beordrat andra att skriva ner i den eländiga boken inte är värd papperet det är skrivet på.

Citat:
Citat:
Jag tror att Mo inte kände till att SONEN är andlig son till FADERN.

Hur ska du ha det egentligen? Kände MU inte till att sonen är andlig son, men islam tror egentligen att jesus var andlig son till gud?

Nu motsäger du inte bara koranen utan till och med dig själv tant gredelin.

[5:72] De som säger: "Gud är Kristus, Marias son" förnekar sanningen;
Citat:

Ja ja...
Citera
2015-03-14, 13:33
Medlem
Citat:
text

Du ägnar dig som vanligt åt ordmärkande... Därför brukar jag inte bemöda mig om att svara dig.

Treenigheten är ologisk redan utifrån NT och den är officiellt ett "mysterium". Så att det blir ännu svårare när man ska försöka jämföra det med Koranen är inte så konstigt.
Jag kan inte svara för varje ordalydelse i Koranen. Orkar inte med ditt ständiga tramsande, men jag gav dig iaf det svar du efterfrågade på Koranens syn på kristna och hur den är åtminstone 90% logisk. Att den inte är 100% logisk beror på att treenigheten är ologisk.

Det var ett bra inlägg jag gjorde, får jag säga.
Alla som är intresserade av koranens syn på jesus och treenigheten borde läsa det. Här är det igen: (FB) Var hamnar alla som levde innan Jesus och Profeten Mohammed? Kommer de till himlen?

Som jag då har förklarat så vänder sig koranen mot att Jesus skulle vara fysisk son till Gud. Detta kan man läsa av det arabiska ordet för son (andlig, fysisk, etc), ibn och dess ord för fysisk son, walad, typ avkomma. Enligt en historiker ansåg de kristna i Najran att Jesus var walad, dvs Guds avkomma, och det är detta ord Koranen också använder när den fördömer att säga att Jesus är Guds avkomma. Kan se mer här: https://scottthong.wordpress.com/2008/02/25/walad-and-ibn-christianity-agrees-with-islam-god-did-not-have-a-son-sexually/

Citat:
Confusion may be due to the two different Arabic words for son:

– “walad”- son from a sexual union; and

– “ibn” – son in the widest sense of the word, similar to the Hebrew word “ben” – builder of the family name.

In verses which say Allah did not have a son, the Arabic word used for “son” is “walad” – son of a sexual union, not “ibn” – son in the widest sense:
Det finns en längre undersökning här också: http://www.answering-islam.org/Authors/Memsuah/son_of_god_bq.htm

Där finns även ett digram som förklarar problemet med att Jesus skulle vara en fysisk son.

Eller här en kristen som förklarar för dig varför Mo irritation på de kristna berodde på de "kristna" som bodde i hans närhet:

Citat:
Among the polytheistic Arabian tribes, against whom Mohammed argued, the local gods were said to have wives (consorts), and children by them. It takes little imagination to see why Mohammed reacted so strongly against the Christian doctrine. Yet the term "Son of God" never implied Jesus was sired by the Father, or that there was a time when he did not exist (John 8:58). Rather, "Son of God" describes analogically the relationship of Jesus Christ to the Father. http://www.douglasjacoby.com/q-a-0297-ibn-walad-islam-the-son-of-god/

Mormonerna tror ju för övrigt just på att Gud fick barn med Maria. Så om deras grundare kom på denna idén lär det funnits andra med samma uppfattning tidigare.

Det fanns säkert kristna som ansåg att treenigheten bestod av Gud + Jesus + Maria. Även i praktiken så finns det nog de inom katolicismen som just tillber dessa tre. Räcker att se deras Mariastatyer överallt.
Men du märker bara ord som nån sorts omogen tonåring... Själv talar jag om verkligheten, vad folk tror på i verkligheten och vad de tillber. Allt annat är oviktigt.
Citera
2015-03-14, 15:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Varför är vi svenskar så fokuserade på att diskutera arvsrätt i länder som ligger så långt bort.

"Vi" svenskar, bästa efterrationaliserings-ideolog?

Frånset det är svaret: "Vi" svenskar är inte så förtjusta i din/koranens lögner om särbehandlande jämvärdighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in