2015-03-14, 15:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Treenigheten är ologisk redan utifrån NT och den är officiellt ett "mysterium".

Inte alls. En "skapande gud" måste ... enligt vanlig logik ... vara dynamisk och inte "statisk absolut".

Det är fel på din och din mytologiska manuals pseudo-logik.
Citera
2015-03-14, 15:17
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Du ägnar dig som vanligt åt ordmärkande... Därför brukar jag inte bemöda mig om att svara dig.

Givetvis "märker jag ord" då jag inte är analfabet som MU. Jag märker då du går emot logiken, jag märker då du motsäger dig själv, jag märker då du cherry pickar vissa delar och ignorerar andra, jag märker då du läser in saker som inte uttryckligen står i koranen etc. och ber dig komma med källor som stöder dina påståenden (vilket du inte gör), jag märker då du helt ignorerar vissa delar som uttryckligen står i koranen för att det ska passa din efterrationalisering.

Det är inte omöjligt att du har en god förståelse och förklaring till varför koranen uppenbarligen säger emot sig själv, vad vet jag. Du suger dock på att förmedla den och som Einstein sa, "if you can't explain it simply, you don't understand it well enough".

Om något så borde du vara glad över att jag märker dina uppenbara missar, hur ska du lära dig något av de som bara ignorerar dina fel och nickar instämmande? (1)

Citat:
Treenigheten är ologisk redan utifrån NT och den är officiellt ett "mysterium". Så att det blir ännu svårare när man ska försöka jämföra det med Koranen är inte så konstigt.
Jag kan inte svara för varje ordalydelse i Koranen. Orkar inte med ditt ständiga tramsande, men jag gav dig iaf det svar du efterfrågade på Koranens syn på kristna och hur den är åtminstone 90% logisk. Att den inte är 100% logisk beror på att treenigheten är ologisk.

"90% logisk"
Citat:
Det var ett bra inlägg jag gjorde, får jag säga.
Alla som är intresserade av koranens syn på jesus och treenigheten borde läsa det. Här är det igen: (FB) Var hamnar alla som levde innan Jesus och Profeten Mohammed? Kommer de till himlen?

Ja, det får du såklart säga, vi har fortfarande yttrandefrihet i detta landet. Men det betyder givetvis inte att det var bra. Du visade inte alls att koranen är logisk och inte motsäger sig själv. Tvärt om så lyckades du med konststycket att både motsäga koranen och dig själv i det inlägget.

Citat:
Som jag då har förklarat så vänder sig koranen mot att Jesus skulle vara fysisk son till Gud. Detta kan man läsa av det arabiska ordet för son (andlig, fysisk, etc), ibn och dess ord för fysisk son, walad, typ avkomma. Enligt en historiker ansåg de kristna i Najran att Jesus var walad, dvs Guds avkomma, och det är detta ord Koranen också använder när den fördömer att säga att Jesus är Guds avkomma. Kan se mer här: https://scottthong.wordpress.com/2008/02/25/walad-and-ibn-christianity-agrees-with-islam-god-did-not-have-a-son-sexually/

Det finns en längre undersökning här också: http://www.answering-islam.org/Authors/Memsuah/son_of_god_bq.htm

Där finns även ett digram som förklarar problemet med att Jesus skulle vara en fysisk son.

Eller här en kristen som förklarar för dig varför Mo irritation på de kristna berodde på de "kristna" som bodde i hans närhet:

Ja ja. Jesus är enl. de kristna fortfarande kristus och föddes av Maria, således är ingen av dem välkomna någon annanstans än helvetets eldar enligt koranvers 5:72

Citat:
Mormonerna tror ju för övrigt just på att Gud fick barn med Maria.

Mormonerna vet vi nog mycket om för att säga att deras grundare var en lurendrejare, de fanns för övrigt inte på muhammeds tid, inte ens den nationen mormonismen grundades i existerade.
Citat:
Så om deras grundare kom på denna idén lär det funnits andra med samma uppfattning tidigare.

"Säkert"? Belägg tack. Nu verkar det som du bara bajsar ut dig saker för att det ska passa din verklighetsuppfattning igen.
Citat:
Det fanns säkert kristna som ansåg att treenigheten bestod av Gud + Jesus + Maria. Även i praktiken så finns det nog de inom katolicismen som just tillber dessa tre. Räcker att se deras Mariastatyer överallt.

Mariastatyer är inte bevis för att katoliker dyrkar henne. Men någon katolik får väl rätta mig om jag har fel.
Citat:
Men du märker bara ord som nån sorts omogen tonåring...
Se (1)
Citat:
Själv talar jag om verkligheten, vad folk tror på i verkligheten och vad de tillber. Allt annat är oviktigt.

Det är onekligen en av de viktigaste sakerna tillsammans med hur människors tro påverkar deras agerande.
Citera
2015-03-14, 15:48
Bannlyst
Muslimer säger exempelvis. att det varit profeter sedan Adam, dvs. att om man följde sin tids profet så hamnar man i paradiset helt enkelt, om man i sådant fall hade haft vetskap om då-tidens rätta tro existens, annars hamnade man automatiskt i paradiset om man inte hade haft någon vetskap om religion.
Citera
2015-03-16, 19:30
Medlem
Mumffiss avatar
Då jag tyvärr inte har tid att göra ett längre inlägg önskar jag ändå att peka dig i riktning där du kanske kan hitta kristna svar. En term som kan vara värd att undersöka är "Harrowing of Hell" som berör hur Kristus nedstigande i dödsriket och predikande för de fångna andarna (1 Pet 3:19–20) påverkar de som dog innan Jesus tid. En bok som jag kan rekommendera i ämnet är "Christ the Conqueror of Hell: The Descent into Hades from an Orthodox Perspective" av Hilarion Alfeyev.

Allt gott!
Citera
2015-03-16, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Muslimer säger exempelvis. att det varit profeter sedan Adam, dvs. att om man följde sin tids profet så hamnar man i paradiset helt enkelt, om man i sådant fall hade haft vetskap om då-tidens rätta tro existens, annars hamnade man automatiskt i paradiset om man inte hade haft någon vetskap om religion.

Hur går det ihop ?

Följde / Trodde man Adam och fram till Muhammed så kommer man till paradiset.

Alla som inte hade någon vetskap om religion, dvs övriga personer - som inte tror på Gud eller ens visste om Gud fanns kommer till paradiset.

Det stämmer inte med koranen.
Citera
2015-03-17, 02:18
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Å du tycker att det är logiskt att " kvinnan ska ärva MINST hälftenen av mannen" ?
Jag får det inte till att gå ihop.

Vad har Allah med arv att göra, vad har Allah med kvinnors och mäns sätt att fördela sina
pinalen att göra ? Vad har Allah med pengar och arv att göra ?
Om jag och min syster spittar på stålarna ska jag studera vad Allah tycker och tänker i fråga om Arv, det är inte logiskt, jag tycker att jag och min syster gör precis som vi vill, om vi vill dela 50-50 - det tycker jag är mest rättvist.

Eller tycker du ifråga om arv att hon ska ärva MINST 30-40 % och jag drar hem det största lasset dvs 60-70 %, av vilken anledning är det logiskt att mannen ska ha mer och kvinnan ska ha mindre ?
Det är inte konstig att du misslyckas med att se logiken, för du klara inte ens vara konsekvent i fyra rader.
Citera
2015-03-17, 02:23
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Det stämmer vill bara tillägga att tron har varit detsamma, skillnaden var/är Sharian.
Citat:
Hur går det ihop ?

Alla som inte hade någon vetskap om religion, dvs övriga personer - som inte tror på Gud eller ens visste om Gud fanns kommer till paradiset.

Vad baseras det på?
Citera
2015-03-17, 02:26
Medlem
DRD4s avatar
Mohammed? en pedofil och mördare, just fin förebild....
Citera
2015-03-17, 06:50
Bannlyst
Citat:
Hur går det ihop ?

Nej, tex. de första människorna tror alltså på Adam, sedan kommer en ny profet, och då är hans lära istället rätta framöver.. fram till mohammed.

och nej, det motsätter inte koranen, allt fel omedvetet i koranen straffas inte.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in