Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Du ägnar dig som vanligt åt ordmärkande... Därför brukar jag inte bemöda mig om att svara dig.
Givetvis "märker jag ord" då jag inte är analfabet som MU. Jag märker då du går emot logiken, jag märker då du motsäger dig själv, jag märker då du cherry pickar vissa delar och ignorerar andra, jag märker då du läser in saker som inte uttryckligen står i koranen etc. och ber dig komma med källor som stöder dina påståenden (vilket du inte gör), jag märker då du helt ignorerar vissa delar som uttryckligen står i koranen för att det ska passa din efterrationalisering.
Det är inte omöjligt att du har en god förståelse och förklaring till varför koranen uppenbarligen säger emot sig själv, vad vet jag. Du suger dock på att förmedla den och som Einstein sa, "if you can't explain it simply, you don't understand it well enough".
Om något så borde du vara glad över att jag märker dina uppenbara missar, hur ska du lära dig något av de som bara ignorerar dina fel och nickar instämmande? (1)
Citat:
Treenigheten är ologisk redan utifrån NT och den är officiellt ett "mysterium". Så att det blir ännu svårare när man ska försöka jämföra det med Koranen är inte så konstigt.
Jag kan inte svara för varje ordalydelse i Koranen. Orkar inte med ditt ständiga tramsande, men jag gav dig iaf det svar du efterfrågade på Koranens syn på kristna och hur den är åtminstone 90% logisk. Att den inte är 100% logisk beror på att treenigheten är ologisk.
"90% logisk"
Citat:
Det var ett bra inlägg jag gjorde, får jag säga.
Alla som är intresserade av koranens syn på jesus och treenigheten borde läsa det. Här är det igen: (FB) Var hamnar alla som levde innan Jesus och Profeten Mohammed? Kommer de till himlen?
Ja, det får du såklart säga, vi har fortfarande yttrandefrihet i detta landet. Men det betyder givetvis inte att det var bra. Du visade inte alls att koranen är logisk och inte motsäger sig själv. Tvärt om så lyckades du med konststycket att både motsäga koranen och dig själv i det inlägget.
Citat:
Som jag då har förklarat så vänder sig koranen mot att Jesus skulle vara fysisk son till Gud. Detta kan man läsa av det arabiska ordet för son (andlig, fysisk, etc),
ibn och dess ord för fysisk son,
walad, typ avkomma. Enligt en historiker ansåg de kristna i Najran att Jesus var
walad, dvs Guds avkomma, och det är detta ord Koranen också använder när den fördömer att säga att Jesus är Guds
avkomma. Kan se mer här:
https://scottthong.wordpress.com/2008/02/25/walad-and-ibn-christianity-agrees-with-islam-god-did-not-have-a-son-sexually/
Det finns en längre undersökning här också:
http://www.answering-islam.org/Authors/Memsuah/son_of_god_bq.htm
Där finns även ett digram som förklarar problemet med att Jesus skulle vara en fysisk son.
Eller här en kristen som förklarar för dig varför Mo irritation på de kristna berodde på de "kristna" som bodde i hans närhet:
Ja ja. Jesus är enl. de kristna fortfarande kristus och föddes av Maria, således är ingen av dem välkomna någon annanstans än helvetets eldar enligt koranvers 5:72
Citat:
Mormonerna tror ju för övrigt just på att Gud fick barn med Maria.
Mormonerna vet vi nog mycket om för att säga att deras grundare var en lurendrejare, de fanns för övrigt inte på muhammeds tid, inte ens den nationen mormonismen grundades i existerade.
Citat:
Så om deras grundare kom på denna idén lär det funnits andra med samma uppfattning tidigare.
"Säkert"? Belägg tack. Nu verkar det som du bara bajsar ut dig saker för att det ska passa din verklighetsuppfattning igen.
Citat:
Det fanns säkert kristna som ansåg att treenigheten bestod av Gud + Jesus + Maria. Även i praktiken så finns det nog de inom katolicismen som just tillber dessa tre. Räcker att se deras Mariastatyer överallt.
Mariastatyer är inte bevis för att katoliker dyrkar henne. Men någon katolik får väl rätta mig om jag har fel.
Citat:
Men du märker bara ord som nån sorts omogen tonåring...
Se (1)
Citat:
Själv talar jag om verkligheten, vad folk tror på i verkligheten och vad de tillber. Allt annat är oviktigt.
Det är onekligen en av de viktigaste sakerna tillsammans med hur människors tro påverkar deras agerande.