2015-03-10, 18:23
Medlem
j.nasarets avatar
Jag är kristen, men detta är ju en ganska relevant fråga. Den kristna menar ju på att man måste ta till sig Jesus för att komma till himlen, muslimen säger att man måste ta till sig Mohammed tror jag?
Men alla som levde innan dessa två kom till jorden, alla dessa människor har ju aldrig fått möjligheten att ta till sig vare sig Jesus eller Mohammed eftersom dessa två personer inte existerade tidigare.
Denna frågeställning blir plötsligt tvåsidig. Dels kan man syfta till de personer som levde innan Jesus och Mohammed, dels kan man syfta till alla de som växer upp i en miljö som gör att de inte exponeras/introduceras för vare sig Jesus eller Mohammed. Ett nutida exempel skulle då vara Nordkorea. Kommer dessa människor till paradiset tror du?

Detta är inte en Islam VS Kristendom tråd eller något liknande. Snarare en tråd som ska genomsyras av den ovannämnda frågeställningen.
Senast redigerad av j.nasaret 2015-03-10 kl. 18:29.
Citera
2015-03-10, 18:27
Medlem
Secreto10s avatar
Nej, de hade den priviligiet att de kunde köra på sitt eget race, de hamnar automatiskt i paradiset (förutsatt att de vill förståss)
Citera
2015-03-10, 18:32
Medlem
flugzvamps avatar
Kristna tror ju att det gamla förbundet (innan Jesus) var med judarna, så visst fanns möjligheter redan innan.

Många kristna tror att Jesus är enda vägen till gud idag och således kommer inte nordkoreanerna till himlen.

Andra kristna tror att om man inte har hört talas om Jesus kan man komma man till himlen i alla fall, genom att leva ett bra liv. Det står vid något tillfälle i NT något i stil med att man tack vare Jesus inte behöver göra vissa gärningar för att komma till himlen. Detta tolkas av vissa som att man kan bli frälst genom gärningar.
Citera
2015-03-10, 18:33
Medlem
Förtydliga, kallar du dig kristen medan du kallar muhammed för en profet?
Citera
2015-03-10, 18:36
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j.nasaret
Jag är kristen, men detta är ju en ganska relevant fråga. Den kristna menar ju på att man måste ta till sig Jesus för att komma till himlen, muslimen säger att man måste ta till sig Mohammed tror jag?
Men alla som levde innan dessa två kom till jorden, alla dessa människor har ju aldrig fått möjligheten att ta till sig vare sig Jesus eller Mohammed eftersom dessa två personer inte existerade tidigare.
Denna frågeställning blir plötsligt tvåsidig. Dels kan man syfta till de personer som levde innan Jesus och Mohammed, dels kan man syfta till alla de som växer upp i en miljö som gör att de inte exponeras/introduceras för vare sig Jesus eller Mohammed. Ett nutida exempel skulle då vara Nordkorea. Kommer dessa människor till paradiset tror du?

Detta är inte en Islam VS Kristendom tråd eller något liknande. Snarare en tråd som ska genomsyras av den ovannämnda frågeställningen.

De har fel.
Citera
2015-03-10, 18:37
Medlem
j.nasarets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Förtydliga, kallar du dig kristen medan du kallar muhammed för en profet?

Jag beskriver honom utifrån en muslimsk kontext, för att muslimen ska kunna identifiera sig med frågeställningen och kunna ta ställning. För mig personligen så är det bara Jesus som gäller, jag anser att Jesus är GUD. Men det är inte det vi ska tala om nu.
Citera
2015-03-10, 18:41
Medlem
OT:

Jesus existerade innan Adam, Han är född och icke skapad. Ordet blev kött. Detta är den niceanska trosbekännelsen. D.v.s. Jesus ÄR den han ÄR. Förstår du eller behöver jag förtydliga?

Så led också Kristus en gång för våra synder. Rättfärdig led han i orättfärdigas ställe, för att föra oss till Gud. Han blev dödad till köttet, men levandegjord genom Anden. I Anden gick han bort och utropade ett budskap för andarna i fängelset, för dem som den gången var olydiga när Gud tåligt väntade under Noas dagar, medan arken byggdes. I den blev några få, åtta personer, frälsta genom vatten. Efter denna förebild frälser dopet nu också er. Det innebär inte att kroppen renas från smuts utan är ett rent samvetes bekännelse till Gud genom Jesu Kristi uppståndelse, han som har stigit upp till himlen och sitter på Guds högra sida, sedan änglar, furstar och makter har blivit lagda under honom.
(‭Petrus första brev‬ ‭3‬:‭18-22‬ SFB98)
Senast redigerad av scout29 2015-03-10 kl. 18:44.
Citera
2015-03-10, 18:42
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Jag beskriver honom utifrån en muslimsk kontext, för att muslimen ska kunna identifiera sig med frågeställningen och kunna ta ställning. För mig personligen så är det bara Jesus som gäller, jag anser att Jesus är GUD. Men det är inte det vi ska tala om nu.

Ok.
Det är möjligt att människorna före Jesus bara var prototyper - om du vill se det så och lägger så stor vikt vid Jesus / Muhammed. Det sannolika är dock att vi föds om och att det därför inte har någon större betydelse.
Citera
2015-03-10, 18:45
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:

Jättebra frågeställning! Många religioner säger att man måste acceptera deras frälsare/profet/gud/ande/troll/enhörning/whatever för att nå paradiset. De flesta religioner ber till sin(a) gud(ar) om hjälp att besegra sina fiender och konvertera de icke-troende. Några av dessa kommer ju uppenbarligen bli besvikna, några av dessa slösar verkligen tid på att be etc. Kan det möjligen vara, alla!?

Det är tänkvärt tycker jag.
Citera
2015-03-10, 18:45
Medlem
Citat:

Dom som tidigare har dött har möjlighet att få uppståndelse, både rättfärdiga och orättfärdiga:

"Jag hyser samma hopp som dessa mina anklagare, att Gud skall låta både rättfärdiga och orättfärdiga stå upp från de döda." (Apg 24:15 Bibel2000)

Dom kommer att få stå upp till en ny ordning på jorden under tusen år, sedan kommer Satan att släppas från sitt fängelse för att han ska få försöka att förföra människorna så som han gjorde med Adam och Eva. Efter det blir jorden ett paradis, så som det var tänkt från början, det som Adam och Eva förlorade:

"Och när de tusen åren har gått skall Satan släppas lös ur sitt fängelse. Och han skall gå ut och förföra folken i jordens fyra hörn...

Och djävulen som förförde dem kastades i samma sjö av eld och svavel som odjuret och den falske profeten...

Och jag såg de döda, höga och låga, stå inför tronen, och böckerna öppnades. Och ännu en bok öppnades, livets bok. Och de döda dömdes efter vad som stod i böckerna, efter sina gärningar....

Och jag såg den heliga staden, det nya Jerusalem, komma ner ur himlen, från Gud, redo som en brud som är smyckad för sin man.
Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: ”Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon.
Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.”
" (Upp 20:7,8,10,12 21:2-4 Bibel2000)
Citera
2015-03-10, 18:48
Medlem
Nu kanske du frågar om alla kommer frälsas och bli frigivna från fängelset? Jesus egna ord:

Det var en rik man som klädde sig i purpur och fint linne och levde var dag i glädje och fest. Men vid hans port låg en fattig man som hette Lasarus, full av sår. Han längtade efter att få äta sig mätt på det som föll från den rike mannens bord. Ja, hundarna kom och slickade hans sår. Så dog den fattige och fördes av änglarna till platsen vid Abrahams sida. Även den rike dog och begravdes. När han plågades i helvetet, lyfte han blicken och fick se Abraham långt borta och Lasarus hos honom. Då ropade han: Fader Abraham, förbarma dig över mig och skicka Lasarus att doppa fingerspetsen i vatten för att svalka min tunga, ty jag plågas i denna eld. Men Abraham svarade: Mitt barn, kom ihåg att du fick ut ditt goda medan du levde, under det att Lasarus fick ut det onda. Nu får han tröst och du plåga. Och till allt detta kommer att det är en stor gapande klyfta mellan oss och er, för att de som vill gå över härifrån till er inte skall kunna det och för att inte heller någon därifrån skall kunna komma över till oss. Den rike mannen sade: Då ber jag dig, fader, att du skickar honom till min fars hus för att varna mina fem bröder, så att inte de också kommer till detta pinorum. Men Abraham sade: De har Mose och profeterna. Dem skall de lyssna till. Nej, fader Abraham, svarade han, men om någon kommer till dem från de döda, omvänder de sig. Abraham sade till honom: Lyssnar de inte till Mose och profeterna, kommer de inte heller att bli övertygade ens om någon uppstår från de döda." (‭Lukasevangeliet‬ ‭16‬:‭19-31‬ SFB98)
Citera
2015-03-10, 18:49
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flugzvamp
Kristna tror ju att det gamla förbundet (innan Jesus) var med judarna, så visst fanns möjligheter redan innan.

Många kristna tror att Jesus är enda vägen till gud idag och således kommer inte nordkoreanerna till himlen.

Andra kristna tror att om man inte har hört talas om Jesus kan man komma man till himlen i alla fall, genom att leva ett bra liv. Det står vid något tillfälle i NT något i stil med att man tack vare Jesus inte behöver göra vissa gärningar för att komma till himlen. Detta tolkas av vissa som att man kan bli frälst genom gärningar.

Påminner mig om denna gamla klassikern:

Eskimo: 'If I did not know about God and sin, would I go to hell?'
Priest: 'No, not if you did not know.'
Eskimo: 'Then why did you tell me?'

Annie Dillard

Read more at http://www.brainyquote.com/quotes/quotes/a/anniedilla131195.html#K9kKLmGOexeOoSGx.99
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in