Citat:
Ursprungligen postat av
j.nasaret
Jag är kristen, men detta är ju en ganska relevant fråga. Den kristna menar ju på att man måste ta till sig Jesus för att komma till himlen, muslimen säger att man måste ta till sig Mohammed tror jag?
Men alla som levde innan dessa två kom till jorden, alla dessa människor har ju aldrig fått möjligheten att ta till sig vare sig Jesus eller Mohammed eftersom dessa två personer inte existerade tidigare.
Denna frågeställning blir plötsligt tvåsidig. Dels kan man syfta till de personer som levde innan Jesus och Mohammed, dels kan man syfta till alla de som växer upp i en miljö som gör att de inte exponeras/introduceras för vare sig Jesus eller Mohammed. Ett nutida exempel skulle då vara Nordkorea. Kommer dessa människor till paradiset tror du?
Detta är inte en Islam VS Kristendom tråd eller något liknande. Snarare en tråd som ska genomsyras av den ovannämnda frågeställningen.
Dom som tidigare har dött har möjlighet att få uppståndelse, både rättfärdiga och orättfärdiga:
"
Jag hyser samma hopp som dessa mina anklagare, att Gud skall låta både rättfärdiga och orättfärdiga stå upp från de döda." (Apg 24:15 Bibel2000)
Dom kommer att få stå upp till en ny ordning på jorden under tusen år, sedan kommer Satan att släppas från sitt fängelse för att han ska få försöka att förföra människorna så som han gjorde med Adam och Eva. Efter det blir jorden ett paradis, så som det var tänkt från början, det som Adam och Eva förlorade:
"
Och när de tusen åren har gått skall Satan släppas lös ur sitt fängelse. Och han skall gå ut och förföra folken i jordens fyra hörn...
Och djävulen som förförde dem kastades i samma sjö av eld och svavel som odjuret och den falske profeten...
Och jag såg de döda, höga och låga, stå inför tronen, och böckerna öppnades. Och ännu en bok öppnades, livets bok. Och de döda dömdes efter vad som stod i böckerna, efter sina gärningar....
Och jag såg den heliga staden, det nya Jerusalem, komma ner ur himlen, från Gud, redo som en brud som är smyckad för sin man.
Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: ”Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon.
Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.”" (Upp 20:7,8,10,12 21:2-4 Bibel2000)