2015-03-12, 11:56
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Men gusse kanske har snackat med någon av dem så någon av dem faktiskt vet? Det kan ju inte du veta din smilfink

Ingen vet vad som händer efter döden, hade någon med hundra procents vetskap om detta så hade den personen fått Nobelspris. MEN en tro på liv efter döden kan man ha, men som sagt va ingen vet.
Senast redigerad av jedidja1 2015-03-12 kl. 12:36.
Citera
2015-03-12, 12:32
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jedidja1
Ingen vet vad som händer efter döden, hade någon med hundra procents vetskap om detta så hade den personen fått Nobelspris. MEN en tro på liv efter döden kan man ha, men som sagt va ingen vet.

Det är ju bara vad DU TROR. Någon kanske vet? Vem vet? Nobelpris kräver att saken kan bevisas, sådant håller vi inte på med inom religioner.
Citera
2015-03-12, 12:37
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Det är ju bara vad DU TROR. Någon kanske vet? Vem vet? Nobelpris kräver att saken kan bevisas, sådant håller vi inte på med inom religioner.

Själv ska jag träffa Anubis han ska få väga min själ och jag får se om min själ är lättare än hans fjäder, och efter det ska jag ha lite roligt med Osiris innan jag tar en lov förbi och hälsar på Hecate i Hades för vidare befodran Leikin i Hel för att till sist hamna i Valhall för jag är en riktig Bärsark.Ty jag är stor och stadig som en fura uppväxt blott på Mjöd och Angostura

Häng på och svinga en Sejdel med mjöd på kämparnas bänk hos Oden i Valhall. Och drabba på drabbningens dag. Det sker om och om igen precis som Grisen Särimner käkas upp kväll efter kväll var gång drabbningen är över.
Senast redigerad av jedidja1 2015-03-12 kl. 13:30.
Citera
2015-03-12, 12:49
Medlem
De kristna verkar vara lite kluvna på den punkten... Evangelierna är lite motsägelsefulla också, men den som är oinskränkt inser ju det orealistiska att alla som levde före Jesus (inkl Abraham, Moses, osv) är fördömda.
Det är det där Johannesevangeliet som ställer till det igen. :-/ Ingen borde ta detta "inspirerade" verk bokstavligt, det hade löst många problem inom kristendomen...

I den logiska religionen Islam är det däremot inga problem såklart. :-) Muhammed är övertygad om att alla som följer den "sanna religionen" har samma plats i himlen, och särskilt bra var de i tidigare generationer:
[56:10] Och de främsta - de främsta [i tron och i att göra gott].
[56:11] De skall vara i Guds närhet
[56:12] i lycksalighetens lustgårdar.
[56:13] Många av dem är sådana som levde i äldre tider;
[56:14] men få av dem är av senare släkten.
Citera
2015-03-12, 12:58
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
De kristna verkar vara lite kluvna på den punkten... Evangelierna är lite motsägelsefulla också, men den som är oinskränkt inser ju det orealistiska att alla som levde före Jesus (inkl Abraham, Moses, osv) är fördömda.
Det är det där Johannesevangeliet som ställer till det igen. :-/ Ingen borde ta detta "inspirerade" verk bokstavligt, det hade löst många problem inom kristendomen...

I den logiska religionen Islam är det däremot inga problem såklart. :-) Muhammed är övertygad om att alla som följer den "sanna religionen" har samma plats i himlen, och särskilt bra var de i tidigare generationer:

Tror du allvarligt på att det är som det står i Bibel och Quran??? Då kan ju det i Mytologierna ang dödsriken himmelriken va lika sanna eller har Bibel och Quran någon sannare beskrivning om livet efter döden???
Citera
2015-03-12, 13:00
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:

"Logiska" religionen islam? Tillåt mig småle

Kommer alla kristna hamna i helvetet frågar vi koranen, och koranen svarar:
Ja, alla kristna hamnar i helvetet:
3:85 And whoso seeketh as religion other than the Surrender (to Allah) it will not be accepted from him, and he will be a loser in the Hereafter.

5:72
They surely disbelieve who say: Lo! Allah is the Messiah, son of Mary. ... Lo! whoso ascribeth partners unto Allah, for him Allah hath forbidden paradise. His abode is the Fire. For evil-doers there will be no helpers.

Koranen svarar, nej en del kristna hamnar inte i helvetet:
2:62
Those who are Jews, and Christians, and Sabaeans - whoever believeth in Allah and the Last Day and doeth right - surely their reward is with their Lord, and there shall no fear come upon them neither shall they grieve.

5:69
Lo! those who believe, and those who are Jews, and Sabaeans, and Christians - Whosoever believeth in Allah and the Last Day and doeth right - there shall no fear come upon them neither shall they grieve.

Detta är inte "logiskt" tant gredelin
Citera
2015-03-12, 15:02
Medlem
Citat:
"Logiska" religionen islam? Tillåt mig småle

Kommer alla kristna hamna i helvetet frågar vi koranen, och koranen svarar:
Ja, alla kristna hamnar i helvetet:
3:85 And whoso seeketh as religion other than the Surrender (to Allah) it will not be accepted from him, and he will be a loser in the Hereafter.

They surely disbelieve who say: Lo! Allah is the Messiah, son of Mary. ... Lo! whoso ascribeth partners unto Allah, for him Allah hath forbidden paradise. His abode is the Fire. For evil-doers there will be no helpers.

Koranen svarar, nej en del kristna hamnar inte i helvetet:
2:62
Those who are Jews, and Christians, and Sabaeans - whoever believeth in Allah and the Last Day and doeth right - surely their reward is with their Lord, and there shall no fear come upon them neither shall they grieve.

5:69
Lo! those who believe, and those who are Jews, and Sabaeans, and Christians - Whosoever believeth in Allah and the Last Day and doeth right - there shall no fear come upon them neither shall they grieve.

Detta är inte "logiskt" tant gredelin

Det är helt logiskt.
Den som dyrkar ÉN Gud tillber den "sanna religion", underkastelse, enligt 3:82.

Den som dyrkar en treenighet kan inte inkomma i någon himmel. Det finns bara EN Gud.
Det finns kristna som dyrkar ÉN Gud , och det finns de som dyrkar en treenighet, eller dyrkar Jesus (som person).
Nej, all vår dyrkan ska vara till Gud endast. Jesus är vägen dit, liksom Muhammed och många andra profeter varit tidigare.
100% logiskt.
Citera
2015-03-12, 15:24
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Det är helt logiskt.

Den som dyrkar en treenighet kan inte inkomma i någon himmel. Det finns bara EN Gud.
Det finns kristna som dyrkar ÉN Gud , och det finns de som dyrkar en treenighet, eller dyrkar Jesus (som person).
Nej, all vår dyrkan ska vara till Gud endast. Jesus är vägen dit, liksom Muhammed och många andra profeter varit tidigare.
100% logiskt.

Efterrationalliseringssvammel som absolut inte går att utläsa i koranen. På muhammeds tid fanns det inte en miljard olika kristna inriktningar heller. Kristna accepterar hej jesus anden och gud är samma.
Citera
2015-03-12, 15:25
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Det är helt logiskt.

100% logiskt.

Er Gud är inte mer Gud än Allfader Allvise Härfader = Oden Och han hängde 9 dagar i träd i ställlet för 9 timmar på som Jesus Så kom med belägg för det i så fall
Senast redigerad av jedidja1 2015-03-12 kl. 15:30.
Citera
2015-03-12, 15:40
Medlem
Citat:
Efterrationalliseringssvammel som absolut inte går att utläsa i koranen. På muhammeds tid fanns det inte en miljard olika kristna inriktningar heller. Kristna accepterar hej jesus anden och gud är samma.

Muhammed kunde givetvis inte tala om kristna grupper han inte kände till. Eller som inte uppstått än.

Den som dyrkar en Gud dyrkar den sanna religionen, punkt.
Den som sätter folk vid Guds sida ägnar sig åt polyteism.
Många kristna (de flesta?) dyrkar bara ÉN Gud trots allt. Det där krånglet med treenighet bekymrar de sig inte över. Det är något för teologer.

Jag är van vid din smartass-retorik.
Men sanningen är enkel och jag har förklarat den nu, för den som kan lyssna.
Citera
2015-03-12, 15:44
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Muhammed kunde givetvis inte tala om kristna grupper han inte kände till. Eller som inte uppstått än.

Den som dyrkar en Gud dyrkar den sanna religionen, punkt.
Den som sätter folk vid Guds sida ägnar sig åt polyteism.
Många kristna (de flesta?) dyrkar bara ÉN Gud trots allt. Det där krånglet med treenighet bekymrar de sig inte över. Det är något för teologer.

Jag är van vid din smartass-retorik.
Men sanningen är enkel och jag har förklarat den nu, för den som kan lyssna.

Din "sanning" har du inte uppvisat några som helst belägg för. Det går inte utläsa det du sa från koranen och är mest sannolikt efterrationalisering.

Det som går att utläsa däremot är två verser som säger att inga kristna kommer in i paradiset, och två verser som säger att en del kristna kan komma in. Vilket också tydligt visar att koranen och i förlängningen islam som religion är självmotsägande och därför inte "logisk" som du hävdade.

Och för övrigt vet du mycket väl att koranen hädar att judarna (som definitivt bara dyrkar en gud) har väckt den heliga allans vrede.

Denna vers säger mycket tydligt att kristna inte kommer in, för säga vad du vill om kristna, mer eller mindre själva definitionen av en kristen är att de tror jesus var guds son aka messias.

Senast redigerad av Roger Rabbit 2015-03-12 kl. 15:46.
Citera
2015-03-12, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j.nasaret
Jag är kristen, men detta är ju en ganska relevant fråga. Den kristna menar ju på att man måste ta till sig Jesus för att komma till himlen, muslimen säger att man måste ta till sig Mohammed tror jag?
Men alla som levde innan dessa två kom till jorden, alla dessa människor har ju aldrig fått möjligheten att ta till sig vare sig Jesus eller Mohammed eftersom dessa två personer inte existerade tidigare.
Denna frågeställning blir plötsligt tvåsidig. Dels kan man syfta till de personer som levde innan Jesus och Mohammed, dels kan man syfta till alla de som växer upp i en miljö som gör att de inte exponeras/introduceras för vare sig Jesus eller Mohammed. Ett nutida exempel skulle då vara Nordkorea. Kommer dessa människor till paradiset tror du?

Detta är inte en Islam VS Kristendom tråd eller något liknande. Snarare en tråd som ska genomsyras av den ovannämnda frågeställningen.

Nej, de kommer inte till paradiset, alla människor kommer att bli dömda för sina gärningar innan jesus kom till jorden av lagen, och sen kommer de till Guds rike.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in