2015-03-02, 22:06
Medlem
wääuus avatar
Hur beräknar jag ändringen i inre energi här?, beräkna massan nattiumklorid, balansera via oxidationstalsmetoden -> Stora samlingstråden för skoluppgifter!
Senast redigerad av wääuu 2015-03-02 kl. 22:08.
2015-03-04, 14:21
Bannlyst
Fastnat på en uppgift, hittar ingen riktigt bra sida för grundlig information om hur en syreatom är uppbyggd. Väldigt lite info om det i boken också. Här är frågan:

All materia är uppbyggt av atomer som har en kärna vilken omges av en elektronmoln. Beskriv uppbyggnaden av en syreatom

Så?
2015-03-04, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedi-
Fastnat på en uppgift, hittar ingen riktigt bra sida för grundlig information om hur en syreatom är uppbyggd. Väldigt lite info om det i boken också. Här är frågan:

All materia är uppbyggt av atomer som har en kärna vilken omges av en elektronmoln. Beskriv uppbyggnaden av en syreatom

Så?

På vilken nivå? Räcker vanligt snack om elektronskal eller vill du blanda in orbitalteori?
2015-03-05, 11:06
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedi-

Så?

Som mmbaver antyder kan frågan göras så knepig man vill, jag gissar att det ska vara relativt grundläggande dock. Då hade jag svarat att 16O är en kärna med 8 protoner och 8 neutroner, omgiven av 1s2/2s2/2p4 (alltså 2e- i 1s, 2e- i 2s och totalt 4 e- i 2px, 2py & 2pz).
2015-03-05, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
På vilken nivå? Räcker vanligt snack om elektronskal eller vill du blanda in orbitalteori?

Naturkunskap B, dvs gymnasienivå.

Ja, jag tror det ska vara ganska grundläggande. Tack för svaren hittills. Har ni mer? Kanske någon bra sida att läsa mer?
2015-03-05, 14:16
Medlem
Någon som har lust att hjälpa till lite?

Någon som har lust att svara på dessa frågor? har fastnat helt och hållet.
För en galvanisk cell är cellreaktionen
Mg(s)+2Ag^+ (aq)→Mg^(2+) (aq)+2Ag(s)
Vilken av metallerna blir pluspol? Motivera!
Skriv cellschemat.
-
Skriv formlerna för elektrodreaktionerna och för cellreaktionen.

Vilket partikelslag är reduktionsmedel och vilket är oxidationsmedel i cellreaktionen?
2015-03-12, 21:02
Medlem
Hej jag har problem med en rapport som ska in. Det handlar om elektrolys och galvanisk cell.
Det är från en labb där vi gjorde 2st experiment. Första tror jag var ganska enkel Men den andra behöver jag hjälp med.

Den första labben handlade om elektrolys av Natriumkloridlösning. En kolstav och en kopparstav.

Fråga 1. Ge med ledning av normalpotentialtabellen förslag på vilkaelektrod reaktioner som teoretiskt kan tänkas ske.
Svar. Na+ +e0 --> Na
2 H2O + 2e0 --> 2OH- + H2
2Cl- --> Cl2 + 2e-

Fråga 2. Hur identifierar du den produkt som bildas vid a, Anod b, Katod?
a, på anoden blev ett färgat papper blek så där blev det klorgas kortfattat och vid Katoden blev färgen lila så det blev basiskt så det bildades OH joner.

Fråga 3 Skriv formel för den dominerande totalreaktionen.
Svar. 2H20 + Cl- --> Cl2 + 2OH- + H2

Nu kommer vi till det andra experimentet och det var inte lika lätt. Vi gjorde först en elektrolys med natriumsulfatlösning med 2 kolstavar och efteråt så hade vi bildat en galvanisk cell och det är här det blir svårt.
Jag börjar med att skriva upp dem reaktionerna som kan tänkas ske. Följt av e/V värdet.
Na+ + e0 --> Na -2,71
2H20 + 2e --> 2OH- + H2 -0,83.
O2 + 4H+ + 4e --> 2H20 +1,23
O2 + 2H20 + 4e --> 4OH- +0,40
SO42- +4H+ + 2e --> SO2 + 2H2O +0,17

Fråga 4. När man startar elektrolysen kan natriumsulfatlösning anses vara neutral. Hur ändras läsningens pH Vid anod resp Katod?
Skriv reaktionen vid anod och Katod.
Svar: En sida fick lila färg och den andra blev rosa.
Jag tror att den reaktionen som skedde vid anoden var den tredje i ordningen ovanför och den vid Katoden den andra i ordningen men det är inget jag är säker på.
Här behöver jag hjälp med hur jag ska komma fram till den reaktion som sker. Jag tror man ska använda E=ekatod - eanod men kommer ingen vart.

Fråga 5 Skriv formel för den dominerande totalreaktionen vid elektrolysen.
Jag tror det blir 4H20 --> 2OH- + O2 +H2 + 4H+ ?????
Men det kan ju lika gärna vara något helt annat?

Fråga 6 Genom elektrolysen har din elektrolys cell blivit en galvanisk cell.Skriv formel för delreaktionen vid minuspolen i den galvaniska cell som bildats.
Svar: Står helt still men jag vet att jag ska använda E= e -e på något sätt. Innan elektrolysen mätte vi 0,85volt i lösningen och efter mätte vi 2.03v. Vet inte om det hjälper något.

Fråga 7 Skriv formel för den strömdrivande reaktionen i den galvanisk cellen* och skriv cellschemat.
Måste väl veta fråga 6 här.

Jag har skrivit på telefonen så det kanske är jätte rörigt men jag skulle bli väldigt tacksam för hjälp! Jag har suttit och funderat men jag är fast och är inte i skolan och kan fråga om hjälp på ca en vecka
2015-03-12, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
5,0 vad? Cm3? Dm3?
n=cV

Kubikdecimeter, med största sannolikhet.
2015-03-12, 22:54
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Kubikdecimeter, med största sannolikhet.
Ja, förmodligen. Men ger man undermålig information och inte svarar senare kan man heller inte förvänta sig svar.

Annars:

n=cV
m=nM

så:

M(Na)=22,99
M(Cl)=35,45

m= cVM = 5,00 [dm3]*0,0250 [mol/dm3]*(22,99+35,45 [g/mol])=7,305 g. Avrundas till 3 värdesiffror = 7,31 g.
2015-03-13, 21:24
Medlem
Hur definierar man en syras korresponderande bas? Kan inte riktigt få grepp om definitionen. Handlar det bara om att det är basen som bildas vid en protolys, protonövergång, av syran ifråga?

Tacksam för svar.
2015-03-13, 23:22
Medlem
Ideala gaslagen

När man beräknar med den ideala gaslagen så ska man använda SI-enheter.

Detta ger;

P= Pascal
V= m^3
n= mol
....
....

Hur kan det komma sig att när man härleder ut

v/n = RT/P (Gasmolvolym)

så använder man dm^3 och Kpa?
2015-03-13, 23:44
Medlem
wääuus avatar
Citat:
Hur definierar man en syras korresponderande bas? Kan inte riktigt få grepp om definitionen. Handlar det bara om att det är basen som bildas vid en protolys, protonövergång, av syran ifråga?

Tacksam för svar.
Ja det stämmer, den korresponderande basen är det som är kvar när syran har förlorat sin sura proton.
Syra: H2SO4 - korresponderande bas: HSO4-

Syra: NH4+ - korresponderande bas: NH3

Citat:
När man beräknar med den ideala gaslagen så ska man använda SI-enheter.

Detta ger;

P= Pascal
V= m^3
n= mol
....
....

Hur kan det komma sig att när man härleder ut

v/n = RT/P (Gasmolvolym)

så använder man dm^3 och Kpa?
1000 dm3 = 1 m3
1 kPa = 1000 pa

om vi skriver in omvandlingsfaktorn från SI-enheter till de enheter du skriver i formeln blir det alltså:

v*1000/n = RT/(P/1000)

faktorerna 1000 tar ut varandra

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in