2015-03-12, 14:55
Bannlyst
Man kanske inte behöver ha fartygen under kontinuerlig uppsikt utan kan ha delat upp persiska viken i ett koordinatsystem där man vet var båtarna är? Och så spejar man så man vet hur båtarna flyttar sig i koordinatsystemet. Med spejare, radar, uav, spionsatellit etc. tror jag det är möjligt.

Sen om det blir aktuellt med krig kan man snabbt exakt lokalisera båtarna.
Citera
2015-03-12, 15:10
Bannlyst
Kom på en till idé. Säg att man har 10000 spejare plus det tekniska. Spejarna är allt från förklädda handelsmän till turister. Kul jobb för de som gör lumpen. Deras jobb är att speja efter amerikanska skepp. När de ser dem ska de rapportera.

Sen har man en sambandscentral där man sammanställer alla rapporter. Borde ge någorlunda bra noggrannhet.
Citera
2015-03-12, 15:20
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RYTU
Kom på en till idé. Säg att man har 10000 spejare plus det tekniska. Spejarna är allt från förklädda handelsmän till turister. Kul jobb för de som gör lumpen. Deras jobb är att speja efter amerikanska skepp. När de ser dem ska de rapportera.

Sen har man en sambandscentral där man sammanställer alla rapporter. Borde ge någorlunda bra noggrannhet.

Och där kom en ny "sanning" i en annan tappning än den IR-ligan gav, inte konstigt det är så dåligt med initiativförmågan hos dem när de måste speja efter fiender hela tiden förklädda "va det nu ska vara bra för" ingen tid att producera något produktivt.
Citera
2015-03-12, 16:12
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:
Man kanske inte behöver ha fartygen under kontinuerlig uppsikt utan kan ha delat upp persiska viken i ett koordinatsystem där man vet var båtarna är? Och så spejar man så man vet hur båtarna flyttar sig i koordinatsystemet. Med spejare, radar, uav, spionsatellit etc. tror jag det är möjligt.

Om man inte har fartygen eller sektorerna som området är indelat i under kontinuerlig bevakning, hur ska man då ha koll på var de befinner sig? Är syftet att veta var något befinner sig för en vapeninsats är det ju bra att ha målet under ständig bevakning...
Citera
2015-03-12, 16:16
Medlem
auchentoshans avatar
Citat:

Att samordna och verifiera uppgifter från 10000 uppgiftslämnare gör troligtvis systemet så otroligt trögt att det inte medger mer än en grov uppskattning av var målet befinner sig.

Jag trodde inte att det var på den nivå den framstående och högteknologiska nationen Iran som ska sänka ett hangarfartyg befann sig.
Citera
2015-03-12, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av auchentoshan
Att samordna och verifiera uppgifter från 10000 uppgiftslämnare gör troligtvis systemet så otroligt trögt att det inte medger mer än en grov uppskattning av var målet befinner sig.

Jag trodde inte att det var på den nivå den framstående och högteknologiska nationen Iran som ska sänka ett hangarfartyg befann sig.

Det är du som är trög, inte systemet. Jag ser inga problem med att få det att vara smidigt. Eftersom vi har bra teknik kan vi få ett sånt system att fungera bra. Behövs inte ens bra teknik, det är enkelt.

Du får åka till Iran så kan du lära dig. Men då måste du vara snäll.
Citera
2015-03-12, 16:34
Bannlyst
Citat:
Om man inte har fartygen eller sektorerna som området är indelat i under kontinuerlig bevakning, hur ska man då ha koll på var de befinner sig? Är syftet att veta var något befinner sig för en vapeninsats är det ju bra att ha målet under ständig bevakning...

Vilken del av detta förstår du inte?

Citat:
Citera
2015-03-12, 16:37
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Begriper du vad IR5 talar om för dig här? USN kan inte undkomma upptäckt när farlederna kontrolleras av iranierna.Stora fartyg behöver farleder eller hur?

Citat:

Citatet ovan för dit säger väl allt om den doktrin som tillämpas, hög teknologin är ju den väst använde på 60 talet men gubevars uppdaterad av deras framstående hemliga forskningscentraler djupt ner i de osynliga tunnlarna under hela landet som vaktas av 1000000 bönder med förklädnad och maskerade lantbruksredskap som egentligen är supervapen.
Citera
2015-03-12, 16:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Citatet ovan för dit säger väl allt om den doktrin som tillämpas, hög teknologin är ju den väst använde på 60 talet men gubevars uppdaterad av deras framstående hemliga forskningscentraler djupt ner i de osynliga tunnlarna under hela landet som vaktas av 1000000 bönder med förklädnad och maskerade lantbruksredskap som egentligen är supervapen.

Allt är inte high tech i krig. Eller åker svenska soldater omkring på segways?

Om ni high techare i denna tråd haft en armé skulle ni åkt på så mycket stryk i krig. "Oh nej, mina batterier är slut."

"Hjälp, jag måste justera inställningarna till skärmen!"

"Jag har musarm!! Detta är slutet!"

Nördar...
Citera
2015-03-12, 16:55
Moderator
T-80Us avatar
Citat:

Om ni high techare i denna tråd haft en armé skulle ni åkt på så mycket stryk i krig. "Oh nej, mina batterier är slut."

Nördar...

Vi har ju sett vilka enorma framgångar mindre teknologiskt avancerade länder haft i krig de senaste 20-30 åren...

Irak som slog Iran på 80-talet...
Argentina som mosade England på 80-talet...
Irak som slog USA på 90-talet...
Irak som slog USA på 00-talet...

Citera
2015-03-12, 17:40
Medlem
Strossels avatar
Citat:

Nördar...

Som sagt, som man känner sig själv känner man andra, tror inte riktigt du förstår vad high tech är egentligen när det gäller krig utan du syftar nog mot något 80tals dataspel för det är väl i dem ni får er träning antar jag.

Fjant.
Citera
2015-03-12, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Det sjukaste, vet du vad det är? Det är att klicka på länken http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b9/Persian_Gulf_Bathymetry.jpg och hävda att IRAN inte kan veta vad en "HÖG"sjö flotta håller på med i persiska viken.

Ännu sjukare är att jämföra länken med Ryssland och USA:s geografiska situation för att hävda att IRAN (av alla länder) inte klarar detta.

Men det är inte din segelbåt man ska hålla koll på, fattar du inte eller vill du inte fatta sambanden mellan djup och ett hangarfartyg/större fartyg?

Då avläser Iran deras Buildup i god tid och stänger viken och attackerar alla deras baser.
Hur ska du komma in igen? USA har alltså förlorat sina baser innan kriget ens börjat.
Jag tror definitivt att Iran svarar mot en buildup. Hur ska du eskortera ut dina intressen? Vad gör du med alla gasledningar? Du fattar inte ens vad det betyder när du säger att "USA har i god tid"..

Jag har också förklarat att även Indiska Oceanen inte ger USA stora chanser om dessa vill hålla sig på ett avstånd under en längre period, för att genomföra sina enligt er bombningskampanjer. Dessa kommer fortfarande vara inom räckvidd för irans flygvapen och missiler. Vill du längre ut så är det bara bra för Iran.

Det här går inte ut på enstaka platser som behöver bombas, på ett säkert avstånd kan du inte göra ett skit eftersom du i förväg inte kunnat slå ut landets luftförsvar och flygvapen.
Jaha igen? De är inte på väg någonstans.. Fortsätt förvirra läsarna..

En CSG kan fortfarande gå närmare syd och på så sätt vara i något vänligt sinnat lands område och få flygskydd av både F15/F22/F16/F35 från flera länder. Hur ska Iran veta vilka CSG som ligger ute till havs? USA kan slå mot Iran men Iran kan aldrig så mot USA mer än en CSG i persiska viken. Irans flygvapen kan inte orsaka USA stora om några förluster medans USA kan orsaka stora skador. dina båtar kommer behöva hamnar och dina flygplan kommer behöva baser. även om du grupperar din soldater i öknen så kommer dom behöva understöd vilket kan bombas sönder samma gäller flyg och båtar.

Citat:

Nördar...
Svenska soldater rullar stridsfordon(cv9040) som kan slå ut era strv. Våra flygplan är långt överlägsna era(Jas39 gripen). Vi har världens bästa strv (Leo2) jag säger dock inte att vi har resurser eller viljan att anfalla något land framför allt inte Iran och då har vi världens modernaste vapenindustri (I samarbete med Natoländer)
Senast redigerad av waremblem 2015-03-12 kl. 17:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in