Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-07, 17:44
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Hatar recept som inte är vettigt skrivna, jag är ingen mästerkock så jag behöver bra anvisningar. Gör fläskrullader och det stod att det skulle vara en liter buljong i receptet. Man skulle först steka dem och sedan bräsera. Jag hällde ju på en liter såklart för det stod ju så, vet fan inte vad bräsera betyder?? Så nu har de kokat ett tag.. Slevade ur det mesta av buljongen nu men fyllningarna har ju åkt ut lite.. hoppas det går att rädda

Nu till frågan.. Ska göra hasselbackspotatis. Jag har skalat och "skivat" dem men de klibbar ju ihop så väldigt på grund av stärkelsen. Ska jag skölja dem försiktigt eller något? Känns ju som att de inte kommer dela sig alls i ugnen utan typ bara bli som bakpotatis.
Det kan du göra om du vill,
men det brukar sköta sig själv,
de går ju upp lite när du brer på smöret ändå.

Bräsera innebär att du kokar köttet i vätska som vanligen täcker lite mer än hälften av köttet på låg värme under en längre tid för att bryta ner kollagenet i denna. Överbliven vätska i pannan brukar användas till att göra sås av då den är väldigt rik på smak.
Citera
2015-03-07, 17:51
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Fast svenska kycklingar har väl inte salmonella. Jag brukar ibland äta råa ägg och jag har inte blivit sjuk av det.
Jag äter också råa ägg men risken vill jag ändå inte ta.
Jag tänker som så att kycklingar som går ute kan ha smittats från vilda fåglar.
Jag äter mat långt efter bf datum mm men just fågelkött är jag väldigt noga med.
Citera
2015-03-07, 18:07
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Hatar recept som inte är vettigt skrivna, jag är ingen mästerkock så jag behöver bra anvisningar. Gör fläskrullader och det stod att det skulle vara en liter buljong i receptet. Man skulle först steka dem och sedan bräsera. Jag hällde ju på en liter såklart för det stod ju så, vet fan inte vad bräsera betyder?? Så nu har de kokat ett tag.. Slevade ur det mesta av buljongen nu men fyllningarna har ju åkt ut lite.. hoppas det går att rädda

Nu till frågan.. Ska göra hasselbackspotatis. Jag har skalat och "skivat" dem men de klibbar ju ihop så väldigt på grund av stärkelsen. Ska jag skölja dem försiktigt eller något? Känns ju som att de inte kommer dela sig alls i ugnen utan typ bara bli som bakpotatis.
Jag brukar inte skölja dom, när min svartpeppar vitlöksoljan kommer på.
Så brukar jag bända upp dom lite, sen klibbar dom inte mer.
Sen även i ugnen och värmen fått vara på en stund, så delar dom sig lätt även där.
Citera
2015-03-07, 18:11
Medlem
Hej!
Jag har hört att vildsvin ska vara väldigt gott och tänkte prova mig på att tillaga det för första gången.
Alla tips kring hur jag ska gå till väga hade varit väldigt hjälpsamt.
Citera
2015-03-07, 18:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koreanzombie
Hej!
Jag har hört att vildsvin ska vara väldigt gott och tänkte prova mig på att tillaga det för första gången.
Alla tips kring hur jag ska gå till väga hade varit väldigt hjälpsamt.
Själv inte lagat vildsvin.
Men tänk på temperaturen, då det inte är ovanligt med trikiner i vildsvin.
Fundersam på om inte vildsvin i affären är testat, men ta inte mitt ord på det då jag inte vet säkert.

Åt en gång en vildsvins kalops, vilket kändes meningslöst då kryddorna tog överhanden.
Men var gott, dock hade väntat mig mer smak av vildsvin.
Citera
2015-03-07, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Själv inte lagat vildsvin.
Men tänk på temperaturen, då det inte är ovanligt med trikiner i vildsvin.
Fundersam på om inte vildsvin i affären är testat, men ta inte mitt ord på det då jag inte vet säkert.

Åt en gång en vildsvins kalops, vilket kändes meningslöst då kryddorna tog överhanden.
Men var gott, dock hade väntat mig mer smak av vildsvin.

Okej, jag förstår. Det hade ju varit lite synd om smaken övertogs helt av alla kryddor. Man vill ju trots att känna den nya smaken.
Är någon sås att föredra till köttet?
Citera
2015-03-07, 21:44
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koreanzombie
Okej, jag förstår. Det hade ju varit lite synd om smaken övertogs helt av alla kryddor. Man vill ju trots att känna den nya smaken.
Är någon sås att föredra till köttet?
Man blev ju lite besviken av den anledningen att kryddorna tog över.
Men det var ju väldigt gott, så var okey.
Citera
2015-03-10, 16:50
Medlem
Trogskalles avatar
Är märgben något som man brukar kunna köpa i köttdisken på affären?
Citera
2015-03-10, 17:13
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
Är märgben något som man brukar kunna köpa i köttdisken på affären?
Willys brukar ha det färska. Större Ica har frysta.
Citera
2015-03-10, 18:23
Medlem
Trogskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Willys brukar ha det färska. Större Ica har frysta.

Har inte sett i någon av mina affärer. Får kolla nästa gång man besöker en större butik.
Tänkte göra en chiligryta helt i stil med Edward Blom.
https://www.youtube.com/watch?v=vpehZEL2VXc
Citera
2015-03-12, 13:09
Medlem
Baachs avatar
Tips på vad man kan göra med en älgstek på 1,6 kg? Lättlagat i studentkök (används ugnen så har jag bara en fungerande kokplatta)
Citera
2015-03-12, 13:29
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baach
Tips på vad man kan göra med en älgstek på 1,6 kg? Lättlagat i studentkök (används ugnen så har jag bara en fungerande kokplatta)

En god stek om du har en gjutjärnsgryta eller liknande? Behöver ingen ugn för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in