2015-03-10, 21:05
Medlem
Antivalents avatar
Finns det ens något ur andra testamentet (som väl kristendomen bygger på? Inte hela bibeln?) där det står någonting om huruvida de som levde innan profeterna kom till himlen?
Citera
2015-03-10, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Finns det ens något ur andra testamentet (som väl kristendomen bygger på? Inte hela bibeln?) där det står någonting om huruvida de som levde innan profeterna kom till himlen?

Nej det står inget om det. Bara dom som blev kristna under Jesu tid skulle komma till himlen, men bara ett begränsat antal. Dessa skulle bli kungar i himlen och skulle styra över jorden där alla andra skulle befinna sig:

"Du har gjort dem till ett kungadöme åt vår Gud, till präster åt honom. Och de skall vara kungar på jorden." (Upp 5:10 Bibel2000)

Judarna hoppades inte på att komma till himlen, utan hoppades att bli uppväckta som människor på jorden. Detta hopp existerar fortfarande, som sagt, det är bara en viss del av kristna som kommer till himlen och blir kungar över jorden.

Den sanna kristendomen bygger på hela bibeln, men i och med Jesus så blev det ett nytt förbund med Guds folk:

"Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt, fastän jag var deras herre, säger Herren. Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk."(Jer 31:31-33 Bibel2000)

"Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: ”Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er." (Lukas 22:20 Bibel2000)
Citera
2015-03-10, 21:31
Medlem
Sagorna om villkorande av mänskligheten knutet till "man måste tro på (fyll i själva)" är påhittade helt enkelt.
Citera
2015-03-10, 22:39
Medlem
Laughinglasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j.nasaret
Jag är kristen, men detta är ju en ganska relevant fråga. Den kristna menar ju på att man måste ta till sig Jesus för att komma till himlen, muslimen säger att man måste ta till sig Mohammed tror jag?
Men alla som levde innan dessa två kom till jorden, alla dessa människor har ju aldrig fått möjligheten att ta till sig vare sig Jesus eller Mohammed eftersom dessa två personer inte existerade tidigare.
Denna frågeställning blir plötsligt tvåsidig. Dels kan man syfta till de personer som levde innan Jesus och Mohammed, dels kan man syfta till alla de som växer upp i en miljö som gör att de inte exponeras/introduceras för vare sig Jesus eller Mohammed. Ett nutida exempel skulle då vara Nordkorea. Kommer dessa människor till paradiset tror du?

Detta är inte en Islam VS Kristendom tråd eller något liknande. Snarare en tråd som ska genomsyras av den ovannämnda frågeställningen.

För att svara på din fråga ur ett muslimskt perspektiv (som jag tycker att fler bör ha kunskap om eftersom de flesta har redan en uppfattning om islam) så är svaret ja; människorna kommer till himlen i och med att de inte har fått tagit del av Islam öht. Det ska de inte dömas för. Det gäller även människor idag som inte har tillgång till Islam öht, de ska inte straffas för det.

Jag vill även notera att Mohamed är Islams sista sändebud och profet men inte Gud. Muslimer tror på en Gud, thats it. Jesus enligt Islam är vår heliga profet men inte är Gud eller Guds son.
Citera
2015-03-10, 22:44
Medlem
Valhalla eller hel.
Underjorden eller olympus.
Osv
Citera
2015-03-10, 23:23
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laughinglast
För att svara på din fråga ur ett muslimskt perspektiv (som jag tycker att fler bör ha kunskap om eftersom de flesta har redan en uppfattning om islam) så är svaret ja; människorna kommer till himlen i och med att de inte har fått tagit del av Islam öht. Det ska de inte dömas för. Det gäller även människor idag som inte har tillgång till Islam öht, de ska inte straffas för det.

Jag vill även notera att Mohamed är Islams sista sändebud och profet men inte Gud. Muslimer tror på en Gud, thats it. Jesus enligt Islam är vår heliga profet men inte är Gud eller Guds son.

Är du verkligen muslim och har du i sådana fall verkligen läst koranen? Den säger på fler än ett ställe att icke-troende kommer torteras i helvetets eldar för evigt. Det finns även en vers som kan tolkas som så att alla som inte lyder den heliga trumpeten muhammed hamnar också i helvetet. Väldigt tolerant, eller inte...
Citera
2015-03-11, 13:04
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Är du verkligen muslim och har du i sådana fall verkligen läst koranen? Den säger på fler än ett ställe att icke-troende kommer torteras i helvetets eldar för evigt. Det finns även en vers som kan tolkas som så att alla som inte lyder den heliga trumpeten muhammed hamnar också i helvetet. Väldigt tolerant, eller inte...

Och hur tolkas "otrogen"?

Jag har lånat en Koranen som jag måste låna på nytt, för jag hann inte klart med den. Hittills har jag bara uppfattat otrogna som = icke Gudstroende. Kristna, judar, hinduer får "dispens"...
Citera
2015-03-11, 13:11
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Och hur tolkas "otrogen"?

Jag har lånat en Koranen som jag måste låna på nytt, för jag hann inte klart med den. Hittills har jag bara uppfattat otrogna som = icke Gudstroende. Kristna, judar, hinduer får "dispens"...

Jag sa icke-troende. Otrogen kanske är synonymt men inget jag tar gift på.

Som jag förstått det så är idoldyrkare och polyteister värst (dvs hinduer), följt av judar (de som väckt den helige allans vrede) och kristna (de som gått "vilse").

Praise be to Allah, Lord of the Worlds, (1) The Beneficent, the Merciful. (2) Owner of the Day of Judgment, (3) Thee (alone) we worship; Thee (alone) we ask for help. (4) Show us the straight path, (5) The path of those whom Thou hast favoured. (6) Not (the path) of those who earn Thine anger nor of those who go astray. (7)

".. thou hast favored" är muslimer
"..those who earn thine anger" är judar
"... nor of those who go astray." menas kristna. användaren tant gredelin99 kan bekräfta detta i en trådstart hen gjorde för ett tag sedan.

Koranen finns på engelska på nätet på flera ställen t.ex. här är en översättning som jag blev tipsad om av en brittisk muslim http://beta.quranexplorer.com/1/1/Usmani/Mishari-Rashid/Eng-Pickthal-Audio/Tajweed-OFF

Och jag tror samma översättning har använts här http://skepticsannotatedbible.com/Quran/index.htm

och den är annoterad som märker ut det dåliga och det bra som står skrivet i koranen.
Citera
2015-03-12, 00:17
Medlem
TheAtheists avatar
Nu är det ju så här att när man dör (även dom i frågan) så hamnar man antingen i en kista och/eller en krematorieugn sen i jorden, det är det mest troliga och logiska trots allt.
Citera
2015-03-12, 09:11
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent

Nä, men författarna som skrev texterna var inte så smarta så de tänkte väl inte så långt. Som de obildade tölpar de var så visste de antagligen inte ens att himlen var blå
Citera
2015-03-12, 09:41
Medlem
jedidja1s avatar
Folk som dött innan de Abrahamitiska lärorna kom att existera,hamnar på precis samma ställe som de som anammat de Abrahamitiska lärorna sen de kom till. Och detta gäller vilken religion de än bekänner sig till utanför de Abrahamitiska. Sen kan Påvar Cardinaler Präster Imamer Ayatollor Rabbiner och Överstepräster lova Himmelriken Paradis eller vad de tror sig kunna lova folk efter döden att hamna, den vet ingen någonting om men den är lika för oss alla ingen kommer undan. Var man sen hamnar är en överaskning för ingen vet.
Citera
2015-03-12, 11:51
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jedidja1
Folk som dött innan de Abrahamitiska lärorna kom att existera,hamnar på precis samma ställe som de som anammat de Abrahamitiska lärorna sen de kom till. Och detta gäller vilken religion de än bekänner sig till utanför de Abrahamitiska. Sen kan Påvar Cardinaler Präster Imamer Ayatollor Rabbiner och Överstepräster lova Himmelriken Paradis eller vad de tror sig kunna lova folk efter döden att hamna, den vet ingen någonting om men den är lika för oss alla ingen kommer undan. Var man sen hamnar är en överaskning för ingen vet.

Men gusse kanske har snackat med någon av dem så någon av dem faktiskt vet? Det kan ju inte du veta din smilfink
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in