2015-03-10, 22:48
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Bortsett från att första världskrigets minor dels inte han användas på djupt vatten
och eftersom de dels är mycket lätta att lokalisera på allt annat än mycket grunda vatten,
d.v.s. gamla marina minkonstruktioner kan vara effektiva,
men inte på de platser som CSG uppehåller sig.

...
det är kanske ingen mening med att posta fakta till våra vänner, men vem vet...
Nu är detta svenska minor, men man kan ta det som en indikation
Svenska sjöminor under 200 år. En historisk
sammanfattning.

http://www.ka2muldiv.org/svenskasjominor/Historik.pdf

Man, kan ju även fundera på varför man minerar. Och om det är tillämpligt på öppet hav... Och om man skall ha någon effekt att minera på öppet hav så räcker inte ens de 10.000 minorna om dagen långt
Citera
2015-03-10, 22:55
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Det är teknologin som åsyftas och sist, vad jag minns lyckades vi bra trots eskorten och journalisterna.
Varför upptäckte du inte dessa då?Vad tror du det kan bero på?

Irans minor skadade exakt 0st fartyg på djupt vatten under tankerkriget.

Citat:
Tänker du störa ut en UAV? Bra vilket fantastiskt förslag..

Ja, varför inte.
Irans UAV:er är beroende av markbunden radiolänk
(vilket också begränsar räckvidden för överförande av tidskritisk data
till kanske 100km ut från kusten)
och denna radiolänk kan man antingen störa ut, eller slå ut med vapeninsats.

Citat:
Eller hur ska du skjuta ner den? F18 ? Försöka be någon skjuta ner den? Deras billigaste varianter behöver en F18 för interception..
Samma sak gällde UAVs som Israel sköt ner.. Du förstår inte vikten tramset du säger när du påstår att du tänker störa ur den..
Vidare så kommer flera ha syftet att uppehålla dig..UAVs, billiga men effektiva..

Ja, man kan självfallet skjuta ner UAV:erna och nej det kräver inte F/A-18.
I många fall så skulle en vanlig helikoptrer med en ksp i dörren kunna klara av det.

Att UAV:er är billiga är i sammanhanget ointressant då Iran är (relativt) utfattigt
och USA är djävligt rika, så UA kan utan vidare kosta på sig
att använda robotar för 1 miljon USD för att skjuta ner iranska UAV:er för 100'000 USD.

Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Nog för att det riskerar att bli OT men hur precisa är dagens OTH system? Kan villigt erkänna att jag inte är så speciellt bevandrad i dessa. Är de bra nog att ersätta luftburen radar när det gäller målföljning etc?

Inte tillräckligt precision eller upplösning för måldata eller identifiering,
men tillräckligt för att det ska vara lättare att veta var man ska leta,
och för att försöka identifiera kontakten.

OTH-radar tenderar dock att vara djävligt stora och stationära och således enklar att slå ut.
Vidare så verkar de flesta OTH-radar vara oförmögna att lokalisera mål
som inte rör sig mot eller från systemet, såsom t.ex. om en CSG skulle röra sig
fram och tillbaka utanför Irans kust, så skulle Irans eventuella fantasi-OTH
inte kunna upptäcka att det rör sig några fartyg där ut, även om USA
av någon anledning inte skulle inleda sitt anfall med att slå ut OTH-radarn.
Senast redigerad av Ormen Långe 2015-03-10 kl. 22:59.
Citera
2015-03-10, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
det är kanske ingen mening med att posta fakta till våra vänner, men vem vet...
Nu är detta svenska minor, men man kan ta det som en indikation
Svenska sjöminor under 200 år. En historisk
sammanfattning.

http://www.ka2muldiv.org/svenskasjominor/Historik.pdf

Man, kan ju även fundera på varför man minerar. Och om det är tillämpligt på öppet hav... Och om man skall ha någon effekt att minera på öppet hav så räcker inte ens de 10.000 minorna om dagen långt

Öppet hav? Är du tillbaka i Indiska Oceanen igen?
Fortsätt leka general och betrakta dina meningsmotståndare som idioter med massa trams om fakta.
Din vän förstår inte vad han pratar om när han föreslår att man ska störa ut alternativt skjuta ner en UAV.
Citera
2015-03-10, 23:52
Medlem
Dr.Diegos avatar
Vi får väl bemöta dina påståenden i detalj då

Citat:
Öppet hav? Är du tillbaka i Indiska Oceanen igen?
Det var i respons på dit enfaldiga påstående att en mina från första världskriget skulle kunna sänka ett hangarfartyg.
Citat:
Fortsätt leka general och betrakta dina meningsmotståndare som idioter med massa trams om fakta.
Jag förstår att det är jobbigt att hela tiden bli motbevisad och att du mår dåligt och tar till sista utvägen genom att använda invektiv.

Jag behöver inte lyfta fram att ni som påstår att Iran klarar att sänka ett hangarfartyg är idioter, det gör ni utmärkt själva.

Citat:
Din vän förstår inte vad han pratar om när han föreslår att man ska störa ut alternativt skjuta ner en UAV.
Ja, där kanske jag måste hålla med dig. Det kan vara så att har fel, det är inte helt omöjligt att det är betydligt enklare att skjuta ut eller störa ut Irans fantastiska UAV:er än vad han skriver.

Jag tror nämligen inte ens man behöver slå på störsändarna utan att det räcker att belysa UAV:erna med radar för att de skall tappa kommunikation och fara rent åt helvete. Eftersom det förmodligen bara sitter konsumentelektronik i dina modellflygplan så kommer elektroniken att löpa amok när den får lite mikrovågor med hög effekt på sig.

Det är även sannolikt att NSA redan snappat upp vilka frekvenser som dina polare använder för att styra sina modelflygplan på, så det är nog det enklaste att man helt enkelt bara sänder vad man vill dina UAV:er skall göra.
Citera
2015-03-11, 00:56
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
:vad jag minns lyckades vi bra

Vi har heller inte haft några nämnvärda problem.

Du inser att du är ganska nära att outa dig själv nu va? Svara gärna på frågan: vilka är "vi"? Varför sitter du egentligen här och skriver? Om du vågar - vilket jag tvivlar på.

Du märker ju själv att du hela tiden, i alla situationer och gång på gång talar mot bättre vetande. Du gör dig pinsam och löjlig. Inte minst gör du iranier - som i övrigt säkert till stor del är hedervärda och bildade personer - en stor otjänst. Tror fan snart jag anmäler dig till iranska ambassaden för ren och skär inkompetens.
Citera
2015-03-11, 00:56
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Nog för att det riskerar att bli OT men hur precisa är dagens OTH system? Kan villigt erkänna att jag inte är så speciellt bevandrad i dessa. Är de bra nog att ersätta luftburen radar när det gäller målföljning etc?

Nej de används enbart som du säger för att övervaka luft och vatten på stora avstånd, visst man kan skicka upp jaktflyg, drönare eller en robotar i riktning mot målet men du kan inte direkt vara säkert på vad du träffar. En luftburen AESA eller rymdbaserad SAR/ISAR är mycket bättre och mer precis om du vet var du ska rikta strålen och utan begränsning kan manövrera satelliten hur du vill eller har fruktansvärt många.
Senast redigerad av failure 2015-03-11 kl. 01:03.
Citera
2015-03-11, 01:20
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Vi får väl bemöta dina påståenden i detalj då

Det var i respons på dit enfaldiga påstående att en mina från första världskriget skulle kunna sänka ett hangarfartyg.

Jag förstår att det är jobbigt att hela tiden bli motbevisad och att du mår dåligt och tar till sista utvägen genom att använda invektiv.

Jag behöver inte lyfta fram att ni som påstår att Iran klarar att sänka ett hangarfartyg är idioter, det gör ni utmärkt själva.

Ja, där kanske jag måste hålla med dig. Det kan vara så att har fel, det är inte helt omöjligt att det är betydligt enklare att skjuta ut eller störa ut Irans fantastiska UAV:er än vad han skriver.

Jag tror nämligen inte ens man behöver slå på störsändarna utan att det räcker att belysa UAV:erna med radar för att de skall tappa kommunikation och fara rent åt helvete. Eftersom det förmodligen bara sitter konsumentelektronik i dina modellflygplan så kommer elektroniken att löpa amok när den får lite mikrovågor med hög effekt på sig.

Det är även sannolikt att NSA redan snappat upp vilka frekvenser som dina polare använder för att styra sina modelflygplan på, så det är nog det enklaste att man helt enkelt bara sänder vad man vill dina UAV:er skall göra.

Du behöver inte ens ha ett EW komplex eller störsändare för att ta ner en militär drönare på låg höjd, det räcker med något som kan fokusera en någorlunda kraftig stråle mikrovågor eller blockera gps signalen så kommer den förmodligen krascha.
Citera
2015-03-11, 01:52
Medlem
Citat:
Irans minor skadade exakt 0st fartyg på djupt vatten under tankerkriget.

Nej, det är heller ingen som påstått det din hycklare.. Vi pratar ju om Persiska Viken, eller har ni bytt nu till Indiska Oceanen ,genom massa tillskrivningar och skitsnack?

Citat:
Ja, varför inte.
Irans UAV:er är beroende av markbunden radiolänk
(vilket också begränsar räckvidden för överförande av tidskritisk data
till kanske 100km ut från kusten)
och denna radiolänk kan man antingen störa ut, eller slå ut med vapeninsats.

Nu var det inte det jag menade i första hand, men nej den information du lägger ut är felaktig.
Man använder taktisk troposcatter kommunikationssystem.

Citat:
Ja, man kan självfallet skjuta ner UAV:erna och nej det kräver inte F/A-18.

Jasså vad ska du skjuta ner den med? Du måste skicka upp något för interception..Du förstår inte hur saker och ting ser ut i verkligheten..

Citat:
I många fall så skulle en vanlig helikoptrer med en ksp i dörren kunna klara av det.

Att UAV:er är billiga är i sammanhanget ointressant då Iran är (relativt) utfattigt
och USA är djävligt rika, så UA kan utan vidare kosta på sig
att använda robotar för 1 miljon USD för att skjuta ner iranska UAV:er för 100'000 USD.
.

Ja helikopter kan göra det men du förstår inte vad detect,track-interception-targeting av en UAV innebär.. du förstår inte det.. Du säger bara att du kan skjuta ner den Ja, men du har inte tid.. Förstår du inte att det inte bara kommer en enda UAV utan flera? Vilka är decoy? Om du ens "lyckas" upptäcka dessa..

Du är rolig.. skriv mer..
Citera
2015-03-11, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Du märker ju själv att du hela tiden, i alla situationer och gång på gång talar mot bättre vetand. Tror fan snart jag anmäler dig till iranska ambassaden för ren och skär inkompetens.

Bättre vetande? Det måste jag säga är ett skrattretande påstående. Vad jag ser här är en diskussion.. O detta ett diskussionsforum där man diskuterar ämnet..
Ta en kopp kaffe och svara istället på hur USA kan komma undan dessa små farkoster, då det är ämnet här.. Hur kan ett hangarfartyg komma undan där ?Sen om du anser att jag har fel kan du gärna invända..
Lycka till!
Senast redigerad av IR5 2015-03-11 kl. 02:52.
Citera
2015-03-11, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xlnt79
?

Kanske för dig som inte vet skillnaden mellan öppet hav och Persiska Viken. Iran minerade viken under kriget inte ett öppet hav och i diskussionen var vi fokuserade på viken. Men eftersom han inte kan acceptera att det verkligen inte kommer att vara hållbart så hoppar han tillsammans med sina vänner fram och tillbaka mellan Viken och Indiska Oceanen.
Citera
2015-03-11, 04:32
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Kanske för dig som inte vet skillnaden mellan öppet hav och Persiska Viken. Iran minerade viken under kriget inte ett öppet hav och i diskussionen var vi fokuserade på viken. Men eftersom han inte kan acceptera att det verkligen inte kommer att vara hållbart så hoppar han tillsammans med sina vänner fram och tillbaka mellan Viken och Indiska Oceanen.

Så här lyder trådstarten:

Citat:
Min egentliga undran är denna: Har Iran en reell chans att sänka ett amerikanskt hangarfartyg, och i så fall på vilket sätt?

Scenario 1: Har Iran kapaciteten att skicka ett så stort antal avancerade och kraftfulla robotar så att någon troligtvis kan ta sig igenom skyddet och träffa hangarfartyget?

Scenario 2: Har Iran kapaciteten att med sitt flygvapen anfalla och troligtvis få in åtminstone en träff på hangarfartyget?

Detta är som diskuteras och svaret är av majoriteten ett nej på alla punkter, med reservation för sista turträff.
Citera
2015-03-11, 04:51
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Nu är det för sig uteslutet, för att Gotland har inte denna räckvidden.. man skulle däremot få en sikte på ubåten under fredstid, ja.. det är fullt möjligt.
Förstår inte riktigt vad du skrev men..
Läs.
De kan lätt ta sig ned till Medelhavet i alla fall.
2005 fraktades en Gotland över till San Diego för lite "lek". USN vart chockade och hyrde kvar henne 2 år till för att lära sig.
I texten beskrivs hur hon kunde gjort otrolig skada på deras Super Carrier Group och till och med på hangarfartyget självt och dessutom undkom hon oskadd.

http://foxtrotalpha.jalopnik.com/sweden-has-a-sub-thats-so-deadly-the-us-navy-hired-it-t-1649695984
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in