Citat:
Ursprungligen postat av
paecmaker
Jag tror du glömmer hundratalet Saudiarabiska och Förenade arabemiratiska flygplan som också kommer möta Iran..
Iran har olika alternativ beroende på hur/vilken sida som påbörjar konflikten.
I det initiala skedet kommer Iran anfalla alla potentiella baser i MÖ som kan tänkas nyttjas av USA i en attack.Kom ihåg att Iran klipper alliansen då sundet blockeras och då amerikaner sitter långt utanför.
USA "överger" sina allierade och dessa länder kommer inte att göra annat än respektera Irans ultimatum. Vad det gäller Saudiarabien, har IRGC en speciell strategi som jag kommer till senare. Kom också ihåg att invånarna i dessa små stater inte alltid är araber. Vidare så har IRGCs högt uppsatta, befogenheten att ge order för en attack.
Citat:
Ursprungligen postat av
paecmaker
USA spanar på Iran hela tiden, man märker när småbåtarna lämnar hamnarna och försöker ta sig till hangarfartyget/n, Varje AEGIS skepp kan följa MINST 100 fientliga luft och sjömål på väldigt långa avstånd, skeppen har också möjligheten att dela på målen(dvs ett skepp skjuter på ett mål som ett annat skepp har låst)
Fördelen med liknande båtar i ett krig är att dessa inte behöver hamnar. Dessa står säkert vilande och väntar i lastbilar, eller kommer att sjösättas bortom fiendens ögon när det väl gäller.
Varje AEGIS skepp kommer att få problem att ens kunna skilja mellan lockbeten och saker som helt plötsligt sprider sig i allt snabbare takt. Observera att du också infinner dig i ett område som är traffikerad med transporter av olika slag.
Det Iran utgår ifrån är samma doktrin som CBG, fast effektivare och anpassad till just den miljön. Istället för att ha några stora fartyg så har du flera hundra mindre plattformar. Tänk vilken flexibilitet,då dessa är utrustade AAA,IR detector, missiler och så utspridda.
Det här är inte så enkelt som många tror att det är.
Citat:
Ursprungligen postat av
paecmaker
Hangarfartyget kommer självklart ligga utanför Irans räckvidd när det gäller både en majoritet av kustrobotar, flygplan och småbåtar. Du säger att Iran lätt skulle kunna stänga sundet men du har inte ens tänkt på att man kommer bli ständigt beskjuten av tex Förenade arabemiraten.
Bortom Irans räckvidd innebär också att USA både förlorar baserna och sina allierade i MÖ. USA har som mål att eliminera Irans kärnkraft detta i en eventuell kommande upptrappning. Detta innebär att det inte blir så enkelt att flyga så djupt in i Iran. Vidare så kommer GZ faktorn att vara intressant. Vet du hur många flygningar dessa operationer kräver. Hur långt tid detta kommer att ta i ett område som Iran? Vet du oddsen? Jag skrev 9 månader men det är inte vad jag verkligen tror.
Du menar att hangarfartyget befinner dig där ute med så mycket oväsen och Iran sitter där och tittar på? Majoriteten av kustrobotar som Iran visat upp ja! Men det är inte hela sanningen, eftersom vissa saker inte öppet "får" erkännas pga politiska konsekvenser.
Potentiella plattformar som kan bära, Noor,Qader
http://1.bp.blogspot.com/-q3xShPX77ZI/UkO4kF3uDWI/AAAAAAAAIiI/2UqIOVGjYSU/s1600/ghader7_1.jpg
Su24 kan också genomföra detta.. (skulle jag tro) Eller hur?
Men Iran har även utvecklat ballistiska missiler och testat dessa varianter. Qadr F och H. Under samma dag lät Iran amerikanska UAVs kontrollera allt.
Precision targeting ballistic, som avfyrades från Semnan ök
https://maps.google.se/maps?q=Kavir+E+semnan&ie=UTF-8&hq=&hnear=0x3f9f840f3b4b53d1:0x8e8c39fb34a23b4f, Kavir+Desert&gl=se&ei=89g7U_n3FNHV4AT49YCYBg&ved=0 CHoQtgMwCg och målet var strax in i indiska oceanen.
Dessutom har Iran tillgång till UAVs som skulle tänkas användas i varierande grad som plattformar.