2015-03-09, 09:18
  #13609
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
När det gäller polismannen i Göteborg(jag antar att du menar han som sköt Hannes Westberg) så anser jag att den polisen gick alldeles för långt.
Visst befinner sig poliserna i en nödvärnssituation men jag anser att de i det fallet använde uppenbart oförsvarligt våld.

Än värre är att man i detta fall uppsåtligen manipulerade bevis (en film som visades i rätten) för att påverka utgången av målet. Ljudet hade redigerats så att situationen skulle framstå som mer hotfull än vad den i verkligheten var. Ngn som är förvånad över att utredningen av detta brott lades ner?

Citat:
Att Polisen i det fallet inte blev åtalad tror jag mest beror på någon form av markering mot de som startar kravaller/begår våldsamt upplopp. Det är den enda förklaring jag kan tänka mig och det anser jag är är helt fel och ett oärligt beteende från den åklagaren.

Där säger du ngt riktigt vettigt. Även en åklagare kan göra fel. Ja, en åklagare kan till och med uppsåtligen hantera ett ärende på ett visst sätt för att uppnå önskat resultat. Hittills har denna tråd matats med floskler om att det minsann är utbildade människor som sköter vårt rättsväsende och att det därför inte finns anledning att ifrågasätta en åklagares beslut. Väljer han att inte åtala så är det för att han inser att målet inte kan leda till en fällande dom och därmed riskerar att själv dömas för falskt åtal, punkt!

Men om då åklagaren har en dold agenda? Kanske är utsatt för personliga påtryckningar av till exempel en polischef?

Det finns en stor fara i att inte ifrågasätta.

Vad gäller detta fall så började allt i en helt annan ända. Här har vi en tf hundförarchef som omedelbart går ut och förklarar vad som gäller och sedan får åklagaren så gott han kan sy ihop ett paket som syftar till en snabb nerläggning av ärendet.
Citera
2015-03-09, 09:25
  #13610
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Först måste det ju hända och bevisas. Här är vi inte ens i närheten av det du påstår.

Tar med lite från ett tidigare inlägg:
Med samma fyrkantiga resonemang som du använder dig av kan man med lätthet konstatera att faran enkom uppstått genom att H*nrietta lämnat sin hund utan uppsikt, lös på tomten och gått och lagt sig och på så sätt uppsåtligen ignorerat den fara det inneburit för andra att beträda tomten eftersom hunden utan att hejdas kunnat gå till angrepp. Det var ren tur att det var en person som kunde skydda sig så att ingen skada uppstod på någon oskyldig, mer än Brutus som egentligen bara reagerade instinktivt. alltså bär ägaren Henriett* det fulla ansvaret för händelsen. Hade hon tagit sitt ansvar och haft koll på sin hund hade detta aldrig kunnat hända.

Obs! Jag säger nu inte att det är så, då jag fortfarande inte vet vad som hänt. Men det går att använda ditt konstiga resonemang på väldigt många olika sätt och komma fram till en mängd olika slutsatser.

Ja, jag läste detta inlägg för ett par sidor sedan och jag förstår inte varför du citerar exakt samma text igen. Vad skulle detta bevisa?

Detta med sannolikhet är ändå rätt intressant. Det är ett gummibegrepp som kan användas för snart sagt vilka syften som helst. Bakom ord som "sannolikhet" och "uppleva" ekar tomheten...

Naturligvis skulle aldrig en polis säga "ja, jag gjorde fel och jag är ledsen för den skada jag orsakat" så länge han kan ljuga och komma undan med det. Men Anders kom inte undan.
Citera
2015-03-09, 11:10
  #13611
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinaslut
Ja, jag läste detta inlägg för ett par sidor sedan och jag förstår inte varför du citerar exakt samma text igen. Vad skulle detta bevisa?
Samma sak som dina inlägg. Det vill säga egentligen ingenting. Det är bara ett möjligt scenario, lika trovärdigt som dina påståenden.
Citat:
Ursprungligen postat av tinaslut
Detta med sannolikhet är ändå rätt intressant. Det är ett gummibegrepp som kan användas för snart sagt vilka syften som helst. Bakom ord som "sannolikhet" och "uppleva" ekar tomheten...
Fast du själv pratar sannolikhet när det passar dig. Märkligt.
Citera
2015-03-09, 11:59
  #13612
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Samma sak som dina inlägg. Det vill säga egentligen ingenting. Det är bara ett möjligt scenario, lika trovärdigt som dina påståenden.

Vad säger du: tror du att en polis skulle erkänna att han gjort fel om han ser en möjlighet att ljuga och komma undan med det? Finns det såna poliser?

Som medlem av ett kollektiv är det naturligtvis alltid frestande att gömma sig bakom kollektivets anonymitet. Men det kan inte Anders. Redan från början stod han mitt i strålkastarljuset och eftersom ingen annan fanns att skylla på måste man (inte "han") uppfinna en nödsituation som skulle ursäkta hans handlande.
Citera
2015-03-09, 12:03
  #13613
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinaslut
Vad säger du: tror du att en polis skulle erkänna att han gjort fel om han ser en möjlighet att ljuga och komma undan med det? Finns det såna poliser?

Som medlem av ett kollektiv är det naturligtvis alltid frestande att gömma sig bakom kollektivets anonymitet. Men det kan inte Anders. Redan från början stod han mitt i strålkastarljuset och eftersom ingen annan fanns att skylla på måste man (inte "han") uppfinna en nödsituation som skulle ursäkta hans handlande.
Bra, ett mycket tydligt exempel på dina sannolikhetsteorier.

Alla som blir beskyllda för något är enligt din teori skyldiga eftersom de tjänar på att förneka. Intressant teori, men liknar mest häxjakten där kvinnan var en häxa om hon flöt och dömdes till döden. Drunknade hon så var hon ingen häxa. Det vill säga, hur oskyldig eller skyldig du än är får du samma straff.
__________________
Senast redigerad av Optiroc 2015-03-09 kl. 12:08.
Citera
2015-03-09, 12:36
  #13614
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Bra, ett mycket tydligt exempel på dina sannolikhetsteorier.

Alla som blir beskyllda för något är enligt din teori skyldiga eftersom de tjänar på att förneka. Intressant teori, men liknar mest häxjakten där kvinnan var en häxa om hon flöt och dömdes till döden. Drunknade hon så var hon ingen häxa. Det vill säga, hur oskyldig eller skyldig du än är får du samma straff.

Frågan var alltså om du tror att en polis skulle ljuga för att undgå ansvar eller om du finner tanken helt osannolik...
Citera
2015-03-09, 12:43
  #13615
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinaslut
Frågan var alltså om du tror att en polis skulle ljuga för att undgå ansvar eller om du finner tanken helt osannolik...
Jag vet. Och i den frågan tar du själv upp sannolikhet, något som du nyss förkastade. Vilket gör att du får ta ställning till hur du ska ha det gällande sannolikhet innan du kan förvänta dig något svar.
Citera
2015-03-09, 12:48
  #13616
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Jag vet. Och i den frågan tar du själv upp sannolikhet, något som du nyss förkastade. Vilket gör att du får ta ställning till hur du ska ha det gällande sannolikhet innan du kan förvänta dig något svar.

Det spelar mindre roll. Egentligen är det här gärningen som sådan som är det intressanta och inte det faktum att gm råkade vara polis. Enda skillnaden mot om det hade varit en rörmokare eller ett tidningsbud är att A*ders T*mour var beväpnad och kunde påräkna hjälp från kollektivet för att sopa ärendet under mattan. Lyckligtvis misslyckades det.

Det hade varit lika illa oavsett vem som hade begått detta dåd, polis eller ngn annan.
Citera
2015-03-09, 13:03
  #13617
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinaslut
Det spelar mindre roll. .
Ja, det brukar låta så när du märker att ditt resonemang inte håller hela vägen.
Citera
2015-03-09, 13:11
  #13618
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Ja, det brukar låta så när du märker att ditt resonemang inte håller hela vägen.

Ett resonemang kan ha ett syfte eller vara förutsättningslöst för att komma fram till exempel till hur ett skéende kan ha gått till.
Citera
2015-03-09, 13:19
  #13619
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinaslut
Ett resonemang kan ha ett syfte eller vara förutsättningslöst för att komma fram till exempel till hur ett skéende kan ha gått till.
Ja absolut. Hur det KAN ha gått till. Det är jag helt med på. Du hävdar dock ATT det gått till på ett visst sätt. Och det är en stor skillnad.
Citera
2015-03-09, 13:22
  #13620
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Ja absolut. Hur det KAN ha gått till. Det är jag helt med på. Du hävdar dock ATT det gått till på ett visst sätt. Och det är en stor skillnad.

Om du läser vad jag skriver så ser du att jag resonerat mig fram till vad som är troligt och mindre troligt (eller för den delen sannolikt) utifrån det material som finns. Det består av förundersökningsmaterialet samt utsagor från ett flertal personer som var med denna morgon och träffade Ander* Tim*ur.

Varför skulle ngn vilja komma åt en oskyldig människa?

Å andra sidan: om ngn med till visshet gränsande sannolikhet ÄR skyldig och man har upprörts över fallet, ska man då bara säga "shit happens" och gå vidare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in