Citat:
Än värre är att man i detta fall uppsåtligen manipulerade bevis (en film som visades i rätten) för att påverka utgången av målet. Ljudet hade redigerats så att situationen skulle framstå som mer hotfull än vad den i verkligheten var. Ngn som är förvånad över att utredningen av detta brott lades ner?
Citat:
Att Polisen i det fallet inte blev åtalad tror jag mest beror på någon form av markering mot de som startar kravaller/begår våldsamt upplopp. Det är den enda förklaring jag kan tänka mig och det anser jag är är helt fel och ett oärligt beteende från den åklagaren.
Där säger du ngt riktigt vettigt. Även en åklagare kan göra fel. Ja, en åklagare kan till och med uppsåtligen hantera ett ärende på ett visst sätt för att uppnå önskat resultat. Hittills har denna tråd matats med floskler om att det minsann är utbildade människor som sköter vårt rättsväsende och att det därför inte finns anledning att ifrågasätta en åklagares beslut. Väljer han att inte åtala så är det för att han inser att målet inte kan leda till en fällande dom och därmed riskerar att själv dömas för falskt åtal, punkt!
Men om då åklagaren har en dold agenda? Kanske är utsatt för personliga påtryckningar av till exempel en polischef?
Det finns en stor fara i att inte ifrågasätta.
Vad gäller detta fall så började allt i en helt annan ända. Här har vi en tf hundförarchef som omedelbart går ut och förklarar vad som gäller och sedan får åklagaren så gott han kan sy ihop ett paket som syftar till en snabb nerläggning av ärendet.