Citat:
Ursprungligen postat av
severus
Ja du säger det ja. Jämför då bonden som fick skaka galler för att han skjutit en varg inne hos fåren med AT. Jämför den ej åtalade polisen från Göteborg med den fängelsedömde Per-Anders från Nåås
Att skydda sin egendom är nöd. Bonden var aldrig i risk själv. Då gör rätten en bedömning om skadan man åstadkom står i proportion till skadan som riskerade att ske.
Dvs skadade dödade får vs dödad varg.
Där fann domstolen att det inte är värt en dödad varg för att skydda några får.
Vargen är en hotat art medan fåren är försäkrade ägodelar.
I fallet i tråden var det som var i nöd en person och dess hund och det ställs mot den skada som skedde, vilket är skadegörelse.
Per-Anders Pettersson från Nås är ett solkart fall av övervåld/grov misshandel. PAP och den han använde nödvärn mot hade en sk "historia". PAP beväpnade sig och gav sig ut i jakt på mannen. När han hittade mannen höll han enligt PAP och offret på att angripa en äldre kvinna i hennes bil.
PAP ropade på mannen som då enligt både PAP och offret avbröt sitt angrepp.
Därefter slog PAP den andre männen först på axeln och sedan i huvudet med en domkraft och spräckte mannens skalle. Det ursprungliga offret hade inga skador alls.
Det skall tilläggas att PAP blev dömd helt på sin egen och sina vänners utsagor.
Och orsaken till att det blev fängelse för PAP var för att han vid det tillfället redan hade en villkorlig dom för misshandel.
Jag kommer mycket väl ihåg det fallet. Ett av de mest felaktigt rapporterade fall jag sett från media och helt solklart korrekt dom mot PAP. Om något borde hans straff varit längre.
När det gäller polismannen i Göteborg(jag antar att du menar han som sköt Hannes Westberg) så anser jag att den polisen gick alldeles för långt.
Visst befinner sig poliserna i en nödvärnssituation men jag anser att de i det fallet använde uppenbart oförsvarligt våld.
Att Polisen i det fallet inte blev åtalad tror jag mest beror på någon form av markering mot de som startar kravaller/begår våldsamt upplopp. Det är den enda förklaring jag kan tänka mig och det anser jag är är helt fel och ett oärligt beteende från den åklagaren.