2015-03-08, 21:17
  #13597
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Eller jämför med mannen som sköt två obeväpnade tonåringar varav en till döds på en meters avstånd.
Hur stor sannolikhet tror du det skulle vara att den polismannen som gjorde så skulle slippa fängelsestraff?

Det skjuts för övrigt många hundar per år, både av polis och civila. Hur många av dem döms till fängelse menar du? Alla utom polisen?
Mannen blev vilket jag både förklarat för dig både åtalad och fälld. Han slapp fängelse för att fängelseförbud rådde i hans fall. För att det skulle vara fallet för en polis måste något rejält ha gått snett eller hur.
Citera
2015-03-08, 21:23
  #13598
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Mannen blev vilket jag både förklarat för dig både åtalad och fälld. Han slapp fängelse för att fängelseförbud rådde i hans fall. För att det skulle vara fallet för en polis måste något rejält ha gått snett eller hur.
Precis min poäng. Sannolikheten är alltså ganska låg. Men jag ser rubrikerna framför mig, om det mot förmodan skulle hända!
Citera
2015-03-08, 21:29
  #13599
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Precis min poäng. Sannolikheten är alltså ganska låg. Men jag ser rubrikerna framför mig, om det mot förmodan skulle hända!
Jaha så du bygger din poäng på att det vore rätt så osannolikt att en polis som faktiskt döms för att ha dödat någon i tjänsten skulle slippa fängelse för att han hade en känd psykisk problematik och inte var tillräknelig.
Citera
2015-03-08, 21:33
  #13600
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Jaha så du bygger din poäng på att det vore rätt så osannolikt att en polis som faktiskt döms för att ha dödat någon i tjänsten skulle slippa fängelse för att han hade en känd psykisk problematik och inte var tillräknelig.
Jag bygger min poäng på att det inte går att förutse vilket straff en viss handling har. Eftersom man alltid tar flera omständigheter än bara själva handlingen i beaktande.
Citera
2015-03-08, 21:42
  #13601
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Jag bygger min poäng på att det inte går att förutse vilket straff en viss handling har. Eftersom man alltid tar flera omständigheter än bara själva handlingen i beaktande.
Vilket inte är något poäng alls då det inte är något jag ens varit i närheten av att ifrågasätta.
Citera
2015-03-08, 21:43
  #13602
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Vilket inte är något poäng alls då det inte är något jag ens varit i närheten av att ifrågasätta.
Vad är det då du ifrågasätter?
Citera
2015-03-08, 22:23
  #13603
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Mannen blev vilket jag både förklarat för dig både åtalad och fälld. Han slapp fängelse för att fängelseförbud rådde i hans fall. För att det skulle vara fallet för en polis måste något rejält ha gått snett eller hur.

Citat:
Precis min poäng. Sannolikheten är alltså ganska låg. Men jag ser rubrikerna framför mig, om det mot förmodan skulle hända!

Men när det nu händer? Om en polis rånar en bank, dödar en hund eller ett barn eller begår ngt grövre brott? Jag kommer än en gång att tänka på Tage Danielssons monolog om sannolikhet, efter Harrisburg:

Citat:
Sannolikt va, det betyder väl nåt som är likt sanning. Men riktigt lika sant som sanning är det inte om det är sannolikt.

Nu har vi tydligen inte råd med äkta sanningar längre, utan vi får nöja oss med sannolikhetskalkyler. Det är synd det, för dom håller lägre kvalitet än sanningar. Dom är inte lika pålitliga. Dom blir till exempel väldigt olika före och efter.

Jag menar före Harrisburg så var det ju ytterst osannolikt att det som hände i Harrisburg skulle hända, men så fort det hade hänt rakade ju sannolikheten upp till inte mindre än 100 procent så det var nästan sant att det hade hänt.
Men bara nästan sant. Det är det som är så konstigt. Det är som om man menar att det som hände i Harrisburg var så otroligt osannolikt så egentligen har det nog inte hänt.

Om nu en polis har fått ett spel och gjort ngt fruktansvärt. Ska då myndigheten erkänna faktum och riskera en enorm prestigeförlust? Eller ska man mörka och ljuga och hoppas att allt blåser över?

En sak är säker: i längden är det aldrig vettigt att försöka skydda ett rötägg. Sanningen kommer fram, förr eller senare.

Ja, rubrikerna kom i detta fall. Hela nationen upprördes över vad som hänt. Kanske för att det berörde ngt i vår själ. Kanske var detta en minsta gemensam nämnare för hotet mot allas vår trygghet.

Hur reagerade då polismyndigheten när rubrikerna var ett faktum? Ja, Lasse Lustigkurre hade ju redan gått ut och tvärsäkert förklarat för pressen vad som gällde innan utredningen ens kommit igång så varför försöka komma med en annan och förhoppningsvis mera korrekt version? Denne tillfälligt uppmönstrade hundförare blev i ett slag expert både på ballistik, juridik, psykologi och kroppsliga skador. Förövaren av brottet förpassades skyndsamt ut i glömskan.

Nej, vi vill tro att poliser är ärliga och har en uppriktig vilja att hjälpa och skydda. För det är ju faktiskt den tjänst vi betalar för via skattsedeln. Det stora flertalet poliser upplever jag är seriösa. Men rötägg som *nders T*mour kan aldrig försvaras!
__________________
Senast redigerad av tinaslut 2015-03-08 kl. 22:25.
Citera
2015-03-08, 22:37
  #13604
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
Svår situation då bägge hundarna inte hade backat en meter för att försvara sin respektive husse/matte.

Alla som har hund, och särskilt brukshundar, kamphundar och för att inte tala om jakthundar som ställer älg/björn/vildsvin/osv - vet att dessa bokstavligt talat dör för sin ägare, så trofasta och bestämda är de.

Jävligt onödigt bara, tragiskt.

Ja, det var onödigt. Och tragiskt. Så lätt att undvika. Ändå måste Ande*s Tim*ur till varje pris slakta en älskad familjemedlem.
Citera
2015-03-08, 22:43
  #13605
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinaslut
Men när det nu händer? Om en polis rånar en bank, dödar en hund eller ett barn eller begår ngt grövre brott?
Först måste det ju hända och bevisas. Här är vi inte ens i närheten av det du påstår.

Tar med lite från ett tidigare inlägg:
Med samma fyrkantiga resonemang som du använder dig av kan man med lätthet konstatera att faran enkom uppstått genom att H*nrietta lämnat sin hund utan uppsikt, lös på tomten och gått och lagt sig och på så sätt uppsåtligen ignorerat den fara det inneburit för andra att beträda tomten eftersom hunden utan att hejdas kunnat gå till angrepp. Det var ren tur att det var en person som kunde skydda sig så att ingen skada uppstod på någon oskyldig, mer än Brutus som egentligen bara reagerade instinktivt. alltså bär ägaren Henriett* det fulla ansvaret för händelsen. Hade hon tagit sitt ansvar och haft koll på sin hund hade detta aldrig kunnat hända.

Obs! Jag säger nu inte att det är så, då jag fortfarande inte vet vad som hänt. Men det går att använda ditt konstiga resonemang på väldigt många olika sätt och komma fram till en mängd olika slutsatser.
__________________
Senast redigerad av Optiroc 2015-03-08 kl. 23:10.
Citera
2015-03-08, 23:59
  #13606
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Nej. Det beror alltid på omständigheterna. Att bli attackerad av en hund eller bli beskjuten av tungt beväpnade rånare kan påverka en person lite olika.
Jo och att ens hund kanske kommer att bli anfallen av en förmodligen vekare hund borde påverka en ännu mindre.
__________________
Senast redigerad av severus 2015-03-09 kl. 00:01.
Citera
2015-03-09, 00:42
  #13607
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinaslut
Sanningen kommer fram, förr eller senare.
Men du driver på, baserat på antagande och gissningar. Det är DEN (och endast den) detaljen jag reagerar på och ifrågasätter. Fenomenet att gå "all in" på antaganden (som mycket lätt går att vrida åt vilket håll man vill, vilket jag visat i tidigare inlägg) är för mig en obegriplig företeelse.
Citera
2015-03-09, 02:39
  #13608
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Ja du säger det ja. Jämför då bonden som fick skaka galler för att han skjutit en varg inne hos fåren med AT. Jämför den ej åtalade polisen från Göteborg med den fängelsedömde Per-Anders från Nåås

Att skydda sin egendom är nöd. Bonden var aldrig i risk själv. Då gör rätten en bedömning om skadan man åstadkom står i proportion till skadan som riskerade att ske.
Dvs skadade dödade får vs dödad varg.
Där fann domstolen att det inte är värt en dödad varg för att skydda några får.
Vargen är en hotat art medan fåren är försäkrade ägodelar.

I fallet i tråden var det som var i nöd en person och dess hund och det ställs mot den skada som skedde, vilket är skadegörelse.

Per-Anders Pettersson från Nås är ett solkart fall av övervåld/grov misshandel. PAP och den han använde nödvärn mot hade en sk "historia". PAP beväpnade sig och gav sig ut i jakt på mannen. När han hittade mannen höll han enligt PAP och offret på att angripa en äldre kvinna i hennes bil.
PAP ropade på mannen som då enligt både PAP och offret avbröt sitt angrepp.
Därefter slog PAP den andre männen först på axeln och sedan i huvudet med en domkraft och spräckte mannens skalle. Det ursprungliga offret hade inga skador alls.
Det skall tilläggas att PAP blev dömd helt på sin egen och sina vänners utsagor.
Och orsaken till att det blev fängelse för PAP var för att han vid det tillfället redan hade en villkorlig dom för misshandel.
Jag kommer mycket väl ihåg det fallet. Ett av de mest felaktigt rapporterade fall jag sett från media och helt solklart korrekt dom mot PAP. Om något borde hans straff varit längre.

När det gäller polismannen i Göteborg(jag antar att du menar han som sköt Hannes Westberg) så anser jag att den polisen gick alldeles för långt.
Visst befinner sig poliserna i en nödvärnssituation men jag anser att de i det fallet använde uppenbart oförsvarligt våld.

Att Polisen i det fallet inte blev åtalad tror jag mest beror på någon form av markering mot de som startar kravaller/begår våldsamt upplopp. Det är den enda förklaring jag kan tänka mig och det anser jag är är helt fel och ett oärligt beteende från den åklagaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in