Citat:
Ursprungligen postat av
Aramir2
Per-Anders Pettersson från Nås är ett solkart fall av övervåld/grov misshandel. PAP och den han använde nödvärn mot hade en sk "historia". PAP beväpnade sig och gav sig ut i jakt på mannen. När han hittade mannen höll han enligt PAP och offret på att angripa en äldre kvinna i hennes bil.
PAP ropade på mannen som då enligt både PAP och offret avbröt sitt angrepp.
Därefter slog PAP den andre männen först på axeln och sedan i huvudet med en domkraft och spräckte mannens skalle. Det ursprungliga offret hade inga skador alls.
Det skall tilläggas att PAP blev dömd helt på sin egen och sina vänners utsagor.
Och orsaken till att det blev fängelse för PAP var för att han vid det tillfället redan hade en villkorlig dom för misshandel.
Jag kommer mycket väl ihåg det fallet. Ett av de mest felaktigt rapporterade fall jag sett från media och helt solklart korrekt dom mot PAP. Om något borde hans straff varit längre.
När det gäller polismannen i Göteborg(jag antar att du menar han som sköt Hannes Westberg) så anser jag att den polisen gick alldeles för långt.
Visst befinner sig poliserna i en nödvärnssituation men jag anser att de i det fallet använde uppenbart oförsvarligt våld.
Att Polisen i det fallet inte blev åtalad tror jag mest beror på någon form av markering mot de som startar kravaller/begår våldsamt upplopp. Det är den enda förklaring jag kan tänka mig och det anser jag är är helt fel och ett oärligt beteende från den åklagaren.
Nej fallet i Nås var faktiskt inte speciellt felrapporterat den bakgrund du ger och som faktiskt inte inverkade på domen återgavs av kvällsblaskan i en av tre artiklar. VIdare så gavs utrymme både till den skadade advokat, en av domarna och professor Töllborg. Att de inte använde sitt spaltutrymme väl kan ju inte journalisten lastas för. Sedan länkade faktiskt tidningen till domen. Som förövrigt var oenig. Av domen framgick att de erkände nödvärnsituationen för de första slagen. Anledningen till att han fälldes var att när den andre släppte halsen på kvinnan och lämnar bilen så var detta angrepp avslutat. Att han i detta läge nu var på väg mot PAP och att man kan anta att han skulle anfallit honom berättigade alltså inte till nödvärn.Jag kan tro på att PAP förtjänade fängelse men tycker inte att motiveringen var rimlig.
Men nu var poängen en annan. Nämligen att jämföra med polisen som sköt Hannes i ett läge när faran helt bevisat var över. Och som enligt Optiroc skulle bedömas strängare. Nåja det är litet av sidospår.