2012-10-14, 17:40
  #7609
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legost
Precis min uppfattning också om hur du och de dina här skriver era fria fantasier. Du vet ingenting om hur polismannen upplevde denna tidiga morgontimme. Du VET ingenting om vad som hände. Brutus kan ha varit våldsam och hotfull. Du VET inte om det var så.

Dina besserwissermetoder om felstavat hit eller dit bekommer mej intet. Ett och annat stavfel finns ingen anledning att kommentera om det är innehållet som är det viktiga! Men det kanske är just petitesser som är ditt största intresse? Det om något är ett gement sätt att se på saken.

Problemet är att dina inlägg ytterst sällan erbjuder just innehåll... Nej, jag kan naturligtvis inte veta säkert vad som hände då jag inte var där. Jag kan bara stödja mig på vittnesmål från de personer som var närvarande och utifrån det skapa min egen bild. Genom att pussla ihop tillgänglig information så blir bilden snart riktigt klar. Det är samma teknik som polisen får tillgripa i utredningar där händelseförloppet inte är klarlagt och teknisk bevisning saknas.
Citera
2012-10-14, 17:41
  #7610
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Audax
Moral är relativt och återspeglar endast en individs eller en viss grupps åsikt och syn på något. Att polisen inte har moralen på sin sida blir alltså en aning inkorrekt då de förmodligen har sin egen moral på sin sida. Absolut ser man det man vill se och frågan är om vissa av er inte har drabbats av konfirmeringsbias?
Du tycker inte det är underligt att det inte finns något som styrker polisens utsaga annat än hans pipande om nöd?
Inte en enda skada på vare sig han eller hans hund.
Eran tro på myndigheter är verkligen osund och skrämmande
Citera
2012-10-14, 17:48
  #7611
Medlem
Någon tog upp frågan om vad som vi alla kan lära av denna sorts händelse. Behövs det ny lagstiftning som förhindrar att hundar angriper och biter människor? Nej, är mitt svar på detta. Dagens lagar reder sig väl. Det som behövs är om möjligt en bättre information och utbildning till DEM som anser sig ha behov att äga en hund!
Det finns hundar och hundar! En del raser är framavlade till ett i mitt tycke absurda proportioner. Många hundar är både kroppsligt och mentalt misshandlade av sin matte och husse. En hund är tyvärr för många hundägare mest en egotripp, en accessoarer. Tyvärr lever många hundar ett instängt och trist hundliv. Hur det var med Brutus VET jag inte, men instängd verkade han ju inte vara i alla fall.
Citera
2012-10-14, 17:48
  #7612
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legost
Precis min uppfattning också om hur du och de dina här skriver era fria fantasier. Du vet ingenting om hur polismannen upplevde denna tidiga morgontimme. Du VET ingenting om vad som hände. Brutus kan ha varit våldsam och hotfull. Du VET inte om det var så.

Vi vet att klantarslet till hundförare inte blev biten trots att han enligt egen utsago jobbade hårt på att verkligen försöka bli biten. Trots att han bökade och stökade nmed sitt ben mot Brutus blir han inte biten.. inte ens av sin egen tjänstehund lyckas han få ett bett.
Att han sedan påstår att han känner en smärta vilket han sedan säger var en sträckning faller på sin egen orimlighet. En så kraftig sträckning är inte förenlig med den hastighet han hade när han pep vidare och lämnade platsen där han dödligt skadeskjutit Brutus.
Öppna ögonen och se vad kräket ställt till med.
Citera
2012-10-14, 17:51
  #7613
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MahatmaHitler
TET 357 är ett reg.nr som kom fram tidigare i tråden. Är det bekräftat att det var just den bilen?

Edit: Det är en ljusgrå V70 årsmodell 2002, kanske en lagom sliten bil för att låta en klåpare man inte riktigt litar på få övningsköra i?


Den där gamla V70´n har dom haft bra länge i hundenheten nu. Jag trodde faktiskt den var utbytt för länge sedan, (blåljuset fasttejpat med silvertejp)..
Citera
2012-10-14, 17:53
  #7614
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Legost
Någon tog upp frågan om vad som vi alla kan lära av denna sorts händelse. Behövs det ny lagstiftning som förhindrar att hundar angriper och biter människor? Nej, är mitt svar på detta. Dagens lagar reder sig väl. Det som behövs är om möjligt en bättre information och utbildning till DEM som anser sig ha behov att äga en hund!
Det finns hundar och hundar! En del raser är framavlade till ett i mitt tycke absurda proportioner. Många hundar är både kroppsligt och mentalt misshandlade av sin matte och husse. En hund är tyvärr för många hundägare mest en egotripp, en accessoarer. Tyvärr lever många hundar ett instängt och trist hundliv. Hur det var med Brutus VET jag inte, men instängd verkade han ju inte vara i alla fall.
Kanske borde se över nödvärnsrätten också..
Blir ju lite märkligt att allt som behövs är att du bara yttrar orden.
Speciellt när berörd person sedan blir påkommen att fara med osanning om sina"upplevelser"
Citera
2012-10-14, 17:54
  #7615
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinaslut
Jo, än en gång, ngn som vet hur många civila bilar som hundenheten i Skåne har eller var detta går at få fram?


I Helsingborg har hundeheten haft en bil V70 grå/Silver.. att tillgå. Övriga hundbilar har varit målade och så tror jag det är nu med. I skåne totalt vet jag inte.
Citera
2012-10-14, 17:57
  #7616
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av humpedumpen
Vi vet att klantarslet till hundförare inte blev biten trots att han enligt egen utsago jobbade hårt på att verkligen försöka bli biten. Trots att han bökade och stökade nmed sitt ben mot Brutus blir han inte biten.. inte ens av sin egen tjänstehund lyckas han få ett bett.
Att han sedan påstår att han känner en smärta vilket han sedan säger var en sträckning faller på sin egen orimlighet. En så kraftig sträckning är inte förenlig med den hastighet han hade när han pep vidare och lämnade platsen där han dödligt skadeskjutit Brutus.
Öppna ögonen och se vad kräket ställt till med.
Konstigt att hunden i denna tråd inte attackerade i cirkelrörelser som i huvudstaden!
För eller senare borde han väl iaf fått tag på tjänstehunden och kunnat dela ut ett litet tjyvnyp.
Citera
2012-10-14, 17:59
  #7617
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swequim
Tycker det är anmärkningsvärt att ni inte lyckats få fram hundförarens namn efter så här lång tid. Trodde faktiskt att ni skulle ha lyckats vid det här laget. Hundförarens nätverk är kanske inte så ruttet så som det framställs här i tråden. Har faktiskt börjat tvivla på att ni kommer att lyckas. Hade faktiskt lite högre förväntan på Flashbacks så kallade Finest! Det som verkar störa mest är att kollegan åtnjuter det största förtroende både från kolleger och ledning! Det värmer i ett gammalt polishjärta!!! När väl hans namn outas (även om jag börjat tvivla på Er kompetens) så kommer jag vara där för att skadereducera!!!

Intressant att du alltid får luft efter fredags/lördagsgroggen.. ett tips stick inte in huvet för långt i giljotinen..

Att han åtnjuter stöd från kollegor har du inget belägg för.. men du kan ju fortsätta drömma och hoppas på att det är så.
Citera
2012-10-14, 18:28
  #7618
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Min fetmarkering.

Det visade sig mycket riktigt att hundföraren inte hade blivit biten, men i den kaotiska situationen trodde han att så var fallet, och handlade därefter.

Om det hade varit en människa han hade mött. Om denna människa hade slitit upp en pistol och siktat mot honom. Om hundföraren då hade skjutit mot denna människa och det sedan visade sig att pistolen var en fejkpistol.

Skulle då hundföraren ha gjort fel när han sköt?

Naturligtvis hade han inte gjort fel. Men man kan inte tro att man upplever sig biten, blir man biten blir man, allt prat om att han upplevt sig biten faller på sin egen orimlighet när det gäller bettet, fråga eller titta på vilken polis uppvisning med hundar som helst, när hunden bitit så sitter den där samt skakar och drar med huvudet så gör alla hundar och som han beskriver det i sitt PM så skulle han haft Brutus fast i benet om han bitit, killen är en som inte kan hundar och har känt sig hotad, därför har han skjutit.
Citera
2012-10-14, 18:35
  #7619
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Naturligtvis hade han inte gjort fel. Men man kan inte tro att man upplever sig biten, blir man biten blir man, allt prat om att han upplevt sig biten faller på sin egen orimlighet när det gäller bettet, fråga eller titta på vilken polis uppvisning med hundar som helst, när hunden bitit så sitter den där samt skakar och drar med huvudet så gör alla hundar och som han beskriver det i sitt PM så skulle han haft Brutus fast i benet om han bitit, killen är en som inte kan hundar och har känt sig hotad, därför har han skjutit.

Vild gissning: nu kommer en replik som ett brev på posten: om man känner sig hotad så får man freda sig. Då är det NÖD!
Citera
2012-10-14, 18:41
  #7620
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Naturligtvis hade han inte gjort fel. Men man kan inte tro att man upplever sig biten, blir man biten blir man, allt prat om att han upplevt sig biten faller på sin egen orimlighet när det gäller bettet, fråga eller titta på vilken polis uppvisning med hundar som helst, när hunden bitit så sitter den där samt skakar och drar med huvudet så gör alla hundar och som han beskriver det i sitt PM så skulle han haft Brutus fast i benet om han bitit, killen är en som inte kan hundar och har känt sig hotad, därför har han skjutit.
Lyckligtvis har jag aldrig blivit hundbiten och jag vet inte hur det brukar gå till. Jag är dock lite tveksam till om det du säger stämmer; att hundar håller kvar.
Menar du verkligen att det aldrig förekommer att hundar "bara" biter till och sedan släpper och kanske till och med backar lite?

Det är hur som helst intressant att en polis/hundförare inte gör fel om han blir hotad av en pistolbeväpnad människa oavsett om pistolen är fejk eller ej. Om han då skjuter alltså.

Det visar på att det trots allt finns en förståelse för att en situation kan se ut på ett visst sätt för att senare visa sig vara en helt annan, och det i sin tur kanske bäddar för en viss förståelse för händelsen som har föranlett denna tråd?
Även om det inte betyder att "ni" tycker att hundföraren gjorde rätt så kanske "ni" kan ha en viss förståelse för agerandet?

Jag hoppas att uttrycket "ni" inte misstolkas här. Jag vet inte hur jag ska uttrycka mig riktigt. Jag hoppas att mitt budskap ändå når fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in