2015-03-08, 12:10
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Bilismen är världens största miljöförstörare. Ju fler och högre trängselskatter desto bättre. Jag är bara glad att betala så det blir lite fart i innerstan, de få gånger jag tar bilen till stan. Cykel och kollektivtrafik bör gynnas på bekostnad av bil & flyg.

Det kommer inte att bli fart i stan med västlänken. Du borde läsa på om det projektet.
Citera
2015-03-08, 12:40
Medlem
KalleXLs avatar
75 procent av de som en och en sitter i sina bilar till/från arbetet bor 10-15 minuters gångväg från tunnelbana och bussar. Tvinga dem att ta dessa alternativ, men tillåt nyttotrafik som måste sitta i köerna för att kunna leveranser sina livsmedel och andra samhällsviktiga varor.
Citera
2015-03-08, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleXL
75 procent av de som en och en sitter i sina bilar till/från arbetet bor 10-15 minuters gångväg från tunnelbana och bussar. Tvinga dem att ta dessa alternativ, men tillåt nyttotrafik som måste sitta i köerna för att kunna leveranser sina livsmedel och andra samhällsviktiga varor.

Restiden ökar kanske från 15min till 40 min enkel väg. Längre dagar för barn på dagis, skola och fritids.

Så länge det inte finns bra alternativ så skall bilen inte motarbetas. Människor använder den just för att hinna komma till jobb och dra in skattepengar.
Citera
2015-03-08, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vorki
Restiden ökar kanske från 15min till 40 min enkel väg. Längre dagar för barn på dagis, skola och fritids.

Så länge det inte finns bra alternativ så skall bilen inte motarbetas. Människor använder den just för att hinna komma till jobb och dra in skattepengar.

Mycket bra poäng. Just av detta skälet skall man bygga ut järnvägstrafiken till Göteborg.
  • Belastningen på centralen minskar, vilket minskar restid och restidsosäkerhet
  • Fler som bor på pendlingsavstånd kan ta tåg istället för att tvingas ta bil
Citera
2015-03-08, 13:56
Medlem
KalleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vorki

Nej, de flesta är bekväma och lata och bor 10-15 minuters promenadväg från alternativa transportmedel. Men visst finns det en grupp som du som får orimlig tidsspillan och ni skall om ni kan bevisa detta få ta egen bil.
Citera
2015-03-08, 15:01
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Bilismen är världens största miljöförstörare. Ju fler och högre trängselskatter desto bättre. Jag är bara glad att betala så det blir lite fart i innerstan, de få gånger jag tar bilen till stan. Cykel och kollektivtrafik bör gynnas på bekostnad av bil & flyg.

Visst är det så. Det är ohållbart att "alla" skall ta och köra bilen inne i stan. Frågan för mig är snarare hur man gör det, är det rätt att bygga en tågtunnel som väldigt få människor i Göteborg har någon nytta av och som kommer ta ca 80 -100 år att betala av dess "miljöbelastning".

Är det rätt att införa trängselskatter OCH samtidigt höja biljettpriserna, tom när priset på olja har gått ner kraftigt. Det är det som gör mig mest förbannad.
Citera
2015-03-08, 15:04
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Det kommer inte att bli fart i stan med västlänken. Du borde läsa på om det projektet.

Precis. Västlänken ÄR ett uselt projekt, både ur miljöhänseende och för Göteborgarna. 10 år för att gräva upp delar av stan och ge Göteborgarna 3 fjuttiga stationer, Centralstationen-Korsvägen-Haga.
Citera
2015-03-08, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
Precis. Västlänken ÄR ett uselt projekt, både ur miljöhänseende och för Göteborgarna. 10 år för att gräva upp delar av stan och ge Göteborgarna 3 fjuttiga stationer, Centralstationen-Korsvägen-Haga.

Det vore väldigt kul att få reda på hur du har kommit fram till att "väldigt få personer kommer ha nytta av västlänken", när det finns andra som faktiskt jobbar med detta på professionell nivå och har kommit fram till motsatsen.
Och nej, myndigheter är inte vinstdrivande och har således inget ekonomiskt intresse i frågan
Citera
2015-03-08, 18:57
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shogun-r
8 år och 2 nya stationer. Vid centralstationen finns redan en station, kallas centralstationen, som kommer få högre kapacitet.
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Det vore väldigt kul att få reda på hur du har kommit fram till att "väldigt få personer kommer ha nytta av västlänken", när det finns andra som faktiskt jobbar med detta på professionell nivå och har kommit fram till motsatsen.
Och nej, myndigheter är inte vinstdrivande och har således inget ekonomiskt intresse i frågan
Däremot kan tjänstemän ha ett ekonomiskt intresse i frågan eftersom de kommer vara sysselsatta på jobbet till ca 2026. Men det är lite foliehattvarning i det resonemanget.
Citera
2015-03-08, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
8 år och 2 nya stationer. Vid centralstationen finns redan en station, kallas centralstationen, som kommer få högre kapacitet.

Däremot kan tjänstemän ha ett ekonomiskt intresse i frågan eftersom de kommer vara sysselsatta på jobbet till ca 2026. Men det är lite foliehattvarning i det resonemanget.

Så politiker beslutar detta mot bättre vetande för att dom skall få fortsätta vara politiker? Eller är det är det tjänstemän på trafikverket som manipulerar med data för att politiker skall gå på att det faktiskt är ett lönsamt projekt. Allt i syfte att de trafikverket skall få vara kvar som myndighet, för att trafikverket är nedläggningshotat?

Eller så kan det vara så att motståndarsidan inte har sett helheten?
Citera
2015-03-08, 21:48
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Så politiker beslutar detta mot bättre vetande för att dom skall få fortsätta vara politiker? Eller är det är det tjänstemän på trafikverket som manipulerar med data för att politiker skall gå på att det faktiskt är ett lönsamt projekt. Allt i syfte att de trafikverket skall få vara kvar som myndighet, för att trafikverket är nedläggningshotat?

Eller så kan det vara så att motståndarsidan inte har sett helheten?
Det märks att du kan dra slutsatser...

Politikers vetande tar jag inte på så stort allvar, deras jobb handlar inte om att vara kompetenta tunnelbyggare.

På med lite foliehatt igen, kan du bevisa att det inte finns någon tjänsteman på någon myndighet som ser ett stort pågående projekt som en garanti för att inte bli sysslolös och kanske uppsagd från jobbet?

Tror du tjänstemän är immuna mot konfirmeringsbias?
Citera
2015-03-08, 22:36
Medlem
Citat:
Det märks att du kan dra slutsatser...

Politikers vetande tar jag inte på så stort allvar, deras jobb handlar inte om att vara kompetenta tunnelbyggare.

Ja, och det är därför det finns utomstående experter som gör utredningar. Trodde du att politikerna själva har skrivit alla utredningar som gjorts kring detta projekt?

Citat:
På med lite foliehatt igen, kan du bevisa att det inte finns någon tjänsteman på någon myndighet som ser ett stort pågående projekt som en garanti för att inte bli sysslolös och kanske uppsagd från jobbet?

Jag förstår inte varför jag skall bevisa detta? Att bara ta upp en antydan visar på nivån i diskussionen.
Om jag faktiskt skall ta och svara på din fråga så tror jag faktiskt att om man har avancerat till den nivån på tex trafikverket att man har något att säga till om i detta projektet så är man troligen inte orolig för att förlora jobbet.

En uppmaning till dig för att lyfta diskussionen till en vettigare nivå, så tycker jag att du kan arbeta med följande frågeställning:
- Hur många personen bor i StorGöteborg om 15-20-30+ år?
- Hur ser behovet av transporter ut? Restid etc? Är det ett problem? Hur kan det lösas? Skall det lösas med bussar spårvagnar? Kan man få in fler bussar/spårvagnar på den redan fullbelastade korsvägen, centralstationen etc.
-

Citat:
Tror du tjänstemän är immuna mot konfirmeringsbias?

Nej, men jag tror nog att man har en lite mer objektiv process jämfört med tex motståndare i denna tråd som resonerar "Ja men det går väl att lösa genom ..."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in