2015-03-07, 07:23
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Nej men Svenska miniubåtar kan sänka amerikanska hangarfartyg.
Citera
2015-03-07, 07:52
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Vad ärthjärnan inte heller verkar fatta är att en MEZ är en del i, eller en följd av en krigsförklaring.

D.v.s. Iran deklarerar att nu är vi minsann i krig och om något fartyg
tillhörande nationerna X, Y, Z går in i zonen så kommer vi att sänka dem
med våra dödstvålkoppar.
Det var precis vad IR5 menade!
Men i USN:s fall ute i I.Oceanen så gäller det nog samma sak! Det är deras exklusionszon som åsyftas i sammanhanget.
MEZ gäller för hangarfartygsgrupp som sitter någonstans Military Exclusion Zon.Det är samma sak och kan jämföras med No-fly zone.Det var förresten jag som skrev MEZ och inte han.
Tjusig avatar!
Senast redigerad av Literal 2015-03-07 kl. 07:54.
Citera
2015-03-07, 09:53
Medlem
Citat:
Vad ärthjärnan inte heller verkar fatta är att en MEZ är en del i, eller en följd av en krigsförklaring..

Exklusionzon..
Det finns olika typer av exklusionszoner.. Det finns många "exklusionszoner" för flyg i ett land,..
Just nu har vi många exklusionszoner i Iran, just för flyg etc.. Hade du hängt med så skulle du nog sett att jag länkade till en artikel om hur Iran tvingade ner ett passagerar flygplan med militärer som olovligen under Dubais flygbolags namn hade valt Irans luftrum.
Det är alltså en exklusionszon för flygplan med passagerare som är militärer från EU,NATO och USA.

Citat:
D.v.s. Iran deklarerar att nu är vi minsann i krig och om något fartyg
tillhörande nationerna X, Y, Z går in i zonen så kommer vi att sänka dem
med våra dödstvålkoppar..

USA i det här scenariot har redan lämnat Persiska Viken, innan krigsförklaringen.

Citat:
Konsekvensen i detta fall är att omvärlden (USA, EU, Kina m.fl.) får tuppjucket på Iran,
och för USA:s del är att man dels får en förvarning om vad Iran vill
och dels ett giltigt casus belli för att skickar varje disponibel hangarfartygsstridsgrupp
(c:a ett halvt dussin), markbaserat taktiskt stridsflyg och det strategiska bombflyget,
för att häva blockadförsöket och förinta Irans förmåga att verka mot mål till havs.

Du använder deras korridorer "International Waterway". De ser dig och din utrustning som hot och hindrar dig..Är det inte deras rättighet att göra så?
Vi kan också svara "omvärlden" sen.. men det är hangarfatyget vi diskuterar nu..
Citera
2015-03-07, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula

Iran har 2 navy med Ubåtar, vad jag skrev om klassiska flottan gäller inte IRGC..
Citera
2015-03-07, 11:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
1) Ja

2) Ja, fast det beror på var i Indiska Oceanen.. och det är verkligen en svår uppgift..
Ge sig på USA:s flotta på "öppet hav" är något som kräver 0 fel om du vill anfalla med flygplan..
Klassiska fartyg och såna saker sänks på minuten.. så Irans klassiska flotta måste hålla sig borta ett bra tag..
Nu har vi ett diskussionsunderlag, var snäll och diskutera dessa scenario, snarare än hela konflikten, så undviker vi meningslösa frågor och trams.
För dessa som inte håller med om denna scenario:
1) Varför kan inte Iran sänka hangarfartyget i PG?
2) Varför kan inte Iran sänka hangarfartyget i Indiska oceanen?
Citera
2015-03-07, 11:29
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Iran har 2 navy med Ubåtar, vad jag skrev om klassiska flottan gäller inte IRGC..

O' wow... där fick USA minsann något att bita i- det är förunderligt att du kan avslöja sådana här iranska statshemligheter här på Flashback och dessutom torgföra all deras krigslist vad det gäller att förinta vad för styrkor USA än kan visa upp. Två navys med ubåtar- tänka sig! Två!

Jag vet inte ett skit om sådant ni här i tråden berättar och beskriver men jag vet en del om hur man debatterar och det jag läser ur just dina postningar är så fantastiskt dråpligt att jag blivit tvungen att skriva ut delar för att ha som underlag för samtal om hur man inte kan diskutera på internet- eller ens någon annanstans heller för den delen.

Då jag här i tråden läste dina postningar om hur de iranska superhjältarna med enkelhet kan besudla Persiska Viken med åtminstone tiotusen verkanskraftiga minor under ett dygn vilket var något som ganska snart kom att visa sig vara alldeles osant- ja rent av omöjligt, så var detta inget du tog någon som helst notis om...

Samma sak blir det när du senare beskriver hur den ärofyllda, persiska luftflottan gör mos av en hel hangarfartygsgruppering vilket även det strax efteråt av andra skribenter kunde avfärdas som rent nonsens så märkte du det inte ens. Du slänger in någon cool stridsterm lite här o där och hoppas på att någon av dem kan innebära något att ha i beaktande för så är det i sanning för det iranska krigsministeriet- ungefär så...

Det synes dessutom som att du inte förstår vad satellitspaning kan vara för något- du har en tro om att det är någon grej som snabbt susar förbi- så slarvigt och hastigt att den omöjligtvis kan se något om vad som sker kring- eller inom, Iran. Du måste förstå att satelliter kan parkera och bli stationära om USA känner så av behovet vara påkallat- de kan dessutom fotografera/filma utanför det synliga spektrat, de har röntgen- och nattsyn liksom.

Vore det inte mer intressant att föra en diskussion som håller sig inom rimlighet istället för att vi skall dra fram sådant att likna vid 'CarrierGroupDestroyerAircraftBomb'.
Citera
2015-03-07, 11:38
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradocs
Jag slängde ur mig lite frågor. Nu har jag googlat själv.

https://www.youtube.com/watch?v=0sCkokpzn2U

Jag skojar inte. De där jaävala torpedarna kan bitas....

Men om USA och IDF slår till först och hårt är saken klar...

PS. Läs gärna om vår fina kornet-raketer som totalt mosade världens mest bepansrade tankarmé - Israels Merkava. https://www.youtube.com/watch?v=RUJSaeE3EKY

Shkval kan vara giftig om den nyttjas från rätt ubåt. Problemet är att den har kort räckvidd och det finns inte en chans i helvete att Irans gamla Kiloubåtar kan smyga ifatt ett hangarfartyg som ångar på i 30 knop.
Hade ubåten ens försökt så hade den upptäckts på betydligt längre avstånd än ca 15km vilket är den ungefärliga räckvidden för senaste Shkvalvarianten. Den äldre varianten når endast 7km...

En Iransk Kilo kan inte ens åka ikapp ett hangarfartyg i övervattenläge.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Nu har vi ett diskussionsunderlag, var snäll och diskutera dessa scenario, snarare än hela konflikten, så undviker vi meningslösa frågor och trams.

Allt detta har redan gåtts igenom i tråden! Vi har diskuterat Irans vapensystem och sensorer Vs USA´s vapensystem och sensorer, inkl källhänvisningar.

Och det slutar alltid på samma sätt: "USA-sidan" hänvisar till fakta inkl klickbara källhänvisningar varpå IR5 svarar med att Irans asymmetriska strategier kommer att segra.
Senast redigerad av Frans-Jaeger 2015-03-07 kl. 11:42.
Citera
2015-03-07, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waremblem
Du vet att ett hangarfartyg har taktiska nuke? strategiska oxå för den delen... Jag vet nog mer än du eftersom du tror att Iran ska ha nån chans

Även om inte förstörda flygfält besegrar Iran så gör det omöjligt för Iran att kunna slå mot hangarfartyget och totalt lufthäravälde så är det bara en fråga om att jaga enheter i öknen. Hur ska dina platsbåtar undgå att tanka när dom letar hanagrfartyg. hur ska dom undgå bekämpning från flyg och fartyg?

hur ska Iran kunna svara 5 gånger starkare? 1000 Nukes är inga problem har Iran 5000st eller. att slå mot USA klarar ni inte med eran skit till utrustning det är som att P4 skaraborgs regemente ska rulla upp hela jävla US-army och Röda armén samtidigt....
Svara gärna nu IR5

Citat:

1. För att radarn och spaning är så kraftig med E2or och liknade att inga plan kommer inom 50 mil från E2orna och dom ligger mot Iran vilket ger mer förvarning än vad som behövs för att bekämpa allt i luften och det mesta på havet. visar det sig fortfarande vara båtar och plan påväg så kan både 57mm slå ut alla båtar även om bara 2 båtar är inom skotthål. Luftvärnet består av fler robotar ärn vad Iran har i form av både flyg och robotar.
2
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Chansen är stor att de stackars SU-24orna inte ens kommer inom ett avstånd där de kan avfyra några robotar mot fartygen. Eftersom hangarfartygsgrupperna har flygburen spaning i form av E-2or och rent generellt även har understöd av andra sensorer så som satelliter eller E-3or som håller pejl på en motståndares flygplatser så kan man räkna med tämligen god förvarning.

Vi slänger upp ett enkelt scenario och säger rent hypotetiskt att jänkarna är lite slöa just idag och upptäcker inte hotet förrän lite över 400km från själva hangarfartyget (om vi enbart utgår från E-2an). I närheten av operationsområdet så har hangarfartyget alltid minst en rote med jakt i luften och/eller på katapulten (4 plan).
När man detekterar de annalkande Su-24orna så sätts de omedelbart som ett klass-A hot vilket sätter hela stridsgruppen i aktivitet. Störsändare slås på och eskorterna (och så särskilt de AEGIS utrustade fartygen tänder hela sin arsenal).

Tiden tills dess att man fått upp ytterligare 12 kärror från hangarfartyget är mellan 4-5min (kravet man har som högsta gräns är 25sek mellan varje kärra i snitt) och på den tiden har Su-24orna tagit sig 75km närmare målet (förutsatt att de vet var det är) och möts samtidigt av massiv elektronisk störning från ett flertal bäringar som deras Orion attackradar snällt pekar ut men som gör dem effektivt blinda över något tjogtal kilometer utom för de allra största målen.
Su-24orna aktiverar nu själva sina egenstörare eftersom de begriper att de är upptäckta och sprider ut sig i flera attackföretag för att bättra på sina chanser.

För att vara lite snälla så säger vi att jänkarna väntar med att skjuta eftersom man inte vill inleda fientligheterna omedelbart men drar gränsen vid omkring 250km (och det är riktigt snällt). SU-24orna når denna punkt ungefär 10min efter att jänkarna drog larmet och nu piper (i bästa fall) Sirena radarvarnaren i cockpit hos Su-24orna som fortfarande inte ens kan få upp något hangarfartyg varken på sin Orion attackradar eller med Tekon (om de är utrustade med det), då avståndet är över 100km till närmsta F-18 så har de även inte en susning om vart de befinner sig på grund av de aktiva störarna från hangarfartygsgruppens eskorter och flygplan men man förväntar sig att de kommer.

Hangarfartygets flyggrupp som är lite utspridda i djup avfyrar mellan 48 och 64 robotar i en salva på ett avstånd av 100-150km med minst 30km till god på räckvidden då målen kan förväntas manövrera (SU-24orna befinner sig då som bäst på 210kms avstånd från hangarfartyget) och SU-24orna manövrerar vilt, med en duktig skvadronchef vid spakarna och välövade besättningar ser han även till att pulssända med störsändarna utifall att jänkarna skjuter med signalsökare och kör maximalt med motemedel men det spelar i sammanhanget mindre roll eftersom man inte vet exakt varifrån skotten kommer.
Med en Pk per robot på 30-40% så kommer mellan 15-24 av SU-24orna att bli nedskjutna av den första robotsalvan och det vet den anfallande chefen redan innan (han är erfaren och vet att han har omkring en minut kvar att leva om inget förändras) och ger då order om att avfyra robotlasten i de olika störbäringarna (för att vara snälla så säger vi att de har Noor/C-802 anpassade för syftet och moddade för att bäras på SU-24or) och vänder därefter direkt hemåt och torskar endast 15 flygplan av sina 24.
Detta sker max 60s senare och då på lite över 200km från själva hangarfartyget.

Vi har nu 48 Iranska sjömålsrobotar i luften och totalt har det gått omkring 15min från det att anfallet inleddes. Jänkarna har nu fått upp ett 30-tal flygplan (och vi var återigen lite snälla då en av katapulterna strulade) varav den andra gruppen redan påbörjat bekämpning ledd från E-2an och CDC/CIC ombord på hangarfartyget. För att vara lite snälla så låter vi eskortfartygen vila tillfälligt (vi säger att jänkarna har lite problem och vill inte riskera att skjuta på eget flyg så eskorterna har eldförbud tills flygplanen fått skjuta sina robotar och får inleda bekämpning först från 100km ut).

Med liten målarea och stressade amerikanska piloter så räknar vi extremt snällt (för Iranierna) med en Pk mot deras robotar på blott 20% och när den andra gruppen skjutit alla sina robotar så finns det 16 sjömålsrobotar kvar (nu på ett avstånd från hangarfartygsgruppen på omkring 100km) där fartygen tar vid. Eskorterna är utlokaliserade i olika skärmar kring hangarfartygsgruppen upp till 50km avstånd. Något av dessa fartyg blir säkerligen ett mål för några av sjömålsrobotarna och ligger i sammanhanget illa till eftersom sjömålsrobotarna faktiskt har räckvidden att nå någon av de yttre eskorterna.

Räckvidden för de kvarvarande sjömålsrobotarna räcker tyvärr inte till för att faktiskt nå fram till hangarfartyget men det vet inte jänkarna som inleder bekämpningen. Det tar omkring 6 minuter för sjömålsrobotarna att nå fram till området där det faktiskt finns fartyg från det att jänkarna fick börja skjuta (vid 100km) och som bäst får man då iväg ett dussin luftvärnsrobotar per fartyg. Horisonten kommer skymma robotarna för de flesta av eskortfartygen när de väl hittar ett mål och då går ner och börjar stryka vattenytan så vi säger att det bara är 3 av eskorterna som kan deltaga i striden.
Även om Pk skulle vara så låg som 25% (vilket den verkligen inte är utan någonstans över 90% för de flesta amerikanska fartygsbaserade luftvärnsrobotarna mot sea-skimmers) så skulle samtliga sjömålsrobotarna vara nedskjutna med fler mil tillgodo från hangarfartyget och det innan korträckvidssystem och motmedel ens börjat användas.

Inte för att de hade räckvidden att komma fram i första läget.

Scenariot är verkligen snällt utmålat för angriparen och förutsätter en hangarfartygsgrupp som reagerar sent, utan att ha en massa flyg i luften och som dessutom väntar med att börja skjuta nästan orealistiskt länge. Du skall ha flera tjogtals med flygplan som närmar sig ur olika riktningar och skjuter flera hundra robotar för att du ens skall ha en realistisk chans att kunna övertrassera luftförsvaret.

Irans ubåtar är för gamla för att ens kunna räknas som farliga, man kan inte jämföra Gotland med gamla kilo ubåtar. Ryssarna nya ubåtar skulle ha svårt att närma sig en CVG och en Kilo är så högljudd att dom inte kommer i närheten.

exklusionszon är inget om man inte kan upprätthålla den det är bara ordbajseri på hög nivå. Ska själv sätta upp en ovanför min tomt med mina klass 1 vapen vi har i huset. Den är lika trolig som Irans
Senast redigerad av waremblem 2015-03-07 kl. 11:42.
Citera
2015-03-07, 11:42
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula

Nä, Sverige har en miniubåt som används för räddningsoperationer och den kan inte sänka ett hangarfartyg eller något annat fartyg heller.
Citera
2015-03-07, 11:44
Bannlyst
Citat:
1. För att radarn och spaning är så kraftig med E2or och liknade att inga plan kommer inom 50 mil från E2orna och dom ligger mot Iran vilket ger mer förvarning än vad som behövs för att bekämpa allt i luften och det mesta på havet. visar det sig fortfarande vara båtar och plan påväg så kan både 57mm slå ut alla båtar även om bara 2 båtar är inom skotthål. Luftvärnet består av fler robotar ärn vad Iran har i form av både flyg och robotar.
Nu skojar du med mig, vad har det med Irans eventuella kapacitet att sänka ett hangarfartyg i Persiska viken med markbaserade missiler? PG är Persian Gulf.. du förstod det fel bara? hoppas jag.
Citera
2015-03-07, 11:46
Medlem
Citat:
Nu skojar du med mig, vad har det med Irans eventuella kapacitet att sänka ett hangarfartyg i Persiska viken med markbaserade missiler? PG är Persian Gulf.. du förstod det fel bara? hoppas jag.
Ja det gjorde jag men problemet blir det samma. Luftvärnet gör det omöjligt att komma när vad som än flyger och några båtar kan inte göra något.

Sedan så fortsätter jag hävda ett anfall utan krigsförklaring leder till att CSG kommer använda alla medel för att ta sig ut... Och annars går inte en CSG in i någon fälla utan bombar i förväg.
Citera
2015-03-07, 11:49
Bannlyst
Citat:
Ja det gjorde jag men problemet blir det samma. Luftvärnet gör det omöjligt att komma när vad som än flyger och några båtar kan inte göra något.
Jag antar att det går att översvämma luftvärnet.. tex. 200 Noor missiler samtidigt hade inget luftvärnssystem i världen klarat av att skjuta ned alla med, om det är i ett begränsat område och översvämmas, ála Persiska viken.

Sedan är det väl sant att hangarfartyget kommer aldrig vara inne i Viken under det scenario du för fram, men för att undvika bråk kör vi ur ett rent militärt synvinkel.
Senast redigerad av Dr.Kryuchkov 2015-03-07 kl. 11:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in