2015-03-07, 00:03
Medlem
whatnots avatar
Finns det inte en möjlighet att de e nått tjacklabb som smällt, om nu polisen avfärdar terrorism? Eller har ja kollat för mycket breaking bad?
Citera
2015-03-07, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Om vi tänker lite på effekterna av explosionen, vad kan de säga om laddningens styrka utifrån det lilla vi ser av skadorna på fastigheten? Ni pratar om en knäckt radiator men jag tror inte det är radiator man ser på bilderna utan metallpanelen som täckte väggen under fönstret. Är egentligen skadorna så jättestora? Kan det stanna vid en handgranat eller kan vi anta en kraftigare laddning?

Oberoende vad man tror sig se på diverse bilder kan man lugnt t utgå ifrån att det finns ett element utmed hela fönstret i vardagsrummet. Att detta element skadades mycket kraftigt framgår av vattenläckan.

PS Även om den påstådda PET-flaskan på balkongen skulle varit otät och läkt, kan den absolut inte orsakat vattenfallet från balkongen. Inte sant?
Citera
2015-03-07, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whatnot
Finns det inte en möjlighet att de e nått tjacklabb som smällt, om nu polisen avfärdar terrorism? Eller har ja kollat för mycket breaking bad?

Mot ​bakgrund av att polisen undersökte två bilar (i anknytning till den här olyckliga händelsen) med fokus på eventuella bomber tycker jag att det verkar som att det kan ligga någon helt annan motivbild bakom det hela.
Citera
2015-03-07, 00:11
Medlem
Citat:

Skulle det orsakat så stora skador och förstörelse? Jag frågar bara för att jag inte vet någonting om tjacklabb.
Citera
2015-03-07, 00:14
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Okej, i och för sig tror jag att du har fel, men nu finns det ju inget som talar för att någon av de tre är eller var islamister.
De två som gjorde bomben verkar ju var lite kriminella så de kan ju ha gjort bomben för C A-Bs räkning. Jag tycker inte det är helt oväsentligt att hans rabiate pappa hyser ett stort judehat.
Vad vet vi mer om C A-B än att han har ca 20 prickar i brottsregistret och var nära att döda två pers i ett fyllebråk.

Är det någon som vet varför C A-B flyttade från Nyköping? Jag kanske är ensam om att tycka att han är den som mest intressant i historia.
Citera
2015-03-07, 00:19
Medlem
Troians avatar
Citat:

Polisen säger att inget pekar på politiskt eller religiöst motiv, men man har inte avfärdat att det är en bomb. Tvärtom har man gått ut och sagt att man misstänker just det.

Men förberedelser för ett bombattentat förutsätter ju inte koppling till terrorism. Tvärtom är terrorrelaterade bombattentat väldigt ovanliga på våra breddgrader. Däremot har det bara det senaste året hänt säkert 5-10 gånger att exempelvis restauranger och nattklubbar utsätts för bombattentat. Motivet är då inte religiöst eller politiskt, men kan vara att förstöra för en konkurrent alternativt hämnas för att man inte fått pengar genom tidigare indrivning.

I just det här fallet har vi att göra med en multietnisk och multireligiös konstellation, där alla inblandade är kriminellt belastade och ingen av de inblandade vad vi vet har gett uttryck för religiös eller politisk extremism. Det ökar naturligtvis sannolikheten ytterligare för att just den här bomben inte var mycket mer exotisk än att den var avsedd att användas så som bomber oftast används: mot konkurrerande kriminella, restauranger eller nattklubbar – inte mot människor i syfte att döda med någon typ av politiska eller religösa företecken.

Jag tror inte vi kommer få veta vad bomben var till för, men antagligen var det helt enkelt inte mer spännande än att de skulle utföra ett sabotage mot en restaurang eller liknande. Kanske på uppdrag av någon annan.

Att de producerade tjack har diskuterats, men det verkar inte riktigt vara den typ av brottslighet som de dömts för tidigare. Dessutom tycks smällen vara ganska så koncentrerad (då fingrarna var bortsprängda på den ene), och jag vet inte om det gäller för ett narkotikalaboratorium som flyger i luften? Slutligen har polisen gått ut och sagt att man misstänker just en bomb.
Citera
2015-03-07, 00:21
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Oberoende vad man tror sig se på diverse bilder kan man lugnt t utgå ifrån att det finns ett element utmed hela fönstret i vardagsrummet. Att detta element skadades mycket kraftigt framgår av vattenläckan.

PS Även om den påstådda PET-flaskan på balkongen skulle varit otät och läkt, kan den absolut inte orsakat vattenfallet från balkongen. Inte sant?

Bra poäng. Jag har faktiskt missat vattenläckan, och har inte läst om den i media. Framgår den av någon bild? Jag har precis gått igenom de bilder jag laddat ner men inte sett något.
Citera
2015-03-07, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
En uppdaterad sammanfattning

Därtill har polisen anhållit en tredje person som tidigare bott i Nyköping men nu bor i Upplands Väsby. Han greps vid 17.30 på tisdagskvällen på en adress i norra Stockholm. Fullständigt namn på den anhållne enligt Flashback är Mar*an Christ*pher Al-B*yya (* = o, o, a), fortsättningsvis kalla MCA. Han har enligt uppgift svensk mamma och palestinsk pappa, enligt annan uppgift är pappa shiit (pappan sprider antisemitiska och antiisraeliska inlägg på Facebook). Fredag den 6 mars 2015 häktades MCA på lägre misstankegraden (skäligen misstänkt), för förberedelse till medhjälp till allmänfarlig ödeläggelse. Därtill är han på sannolika skäl misstänkt för dopingbrott. Polisen vill inte uppge exakt vilken roll 30-åring ska ha spelat vid sprängningen.

MCA är förmodligen inte muslim om han heter Christ*pher. Han är straffad 20 gånger för bland annat häleri och diverse trafikbrott. MCA ska enligt flashbackaren SKiTSUR ”nästan mördat två personer över ett litet fylletjaffs” samt ”även rånat en Statoilmack i Flen för ca 10 år sedan”.

www.sn.se

Namnet Christ*pher säger inte mycket. Han kan vara muslim ändå. Jag vet 2 muslimer som heter Christopher.Någon som vet om hans pappa är muslim? Är hans pappa muslim är det väl ganska troligt att han är muslim. Man föds till muslim om pappan är muslim.
Citera
2015-03-07, 00:26
Medlem
Det finns en tråd på flashback som heter: Tillverka en bomb av en dammsugare. Efter den kan man dra slutsattsen att det räcker att suga upp en mängd brandfarlig vätska för att få en explosion.
Citera
2015-03-07, 00:30
Medlem
När det gäller Islamister så vet väl alla vilka deras fiender är , då menar jag fiender på allvar , det är dem de krigar mot i sina hemländer garanterat assyrianer eller Irakiska kristna .Pegida demonstrerar emot att en Islamisering ska utvecklas i Europa och det kan man ju förstå med tanke på hur det blivit i tex Syrien . läst tråden lite slarvigt ,men fick intrycket att nån trodde Pegida skulle utföra terrordåd som detta ? Knappast utan det är just sånt Pegida inte vill ska hända i Europa .
Citera
2015-03-07, 00:32
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Namnet Christ*pher säger inte mycket. Han kan vara muslim ändå. Jag vet 2 muslimer som heter Christopher.Någon som vet om hans pappa är muslim? Är hans pappa muslim är det väl ganska troligt att han är muslim. Man föds till muslim om pappan är muslim.

Hans pappa lär heta Am*r (e) i förnamn.
Citera
2015-03-07, 00:39
Medlem
ArkanoidQs avatar
Citat:

Den möjligheten har diskuterats tidigare, och även om det tidigare inte framkommit i tråden så kan jag bekräfta att åtminstone AMG har brukat tyngre droger i perioder. Som jag har påpekat tidigare så tror jag dock att det i detta fall snarare rör sig om ett experiment med sprängmedel, och de flesta ledtrådar från media och polisens arbete verkar peka i samma riktning.

Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
De två som gjorde bomben verkar ju var lite kriminella så de kan ju ha gjort bomben för C A-Bs räkning. Jag tycker inte det är helt oväsentligt att hans rabiate pappa hyser ett stort judehat.
Vad vet vi mer om C A-B än att han har ca 20 prickar i brottsregistret och var nära att döda två pers i ett fyllebråk.

Är det någon som vet varför C A-B flyttade från Nyköping? Jag kanske är ensam om att tycka att han är den som mest intressant i historia.

Du är inte ensam om det. Hans inblandning kan mycket väl säga något om motivet till en eventuell planerad sprängning. Å andra sidan kan det lika gärna hända att han, liksom de omkomna, bara är involverade i själva tillverkningen av bomben. I sådana fall finns det troligtvis en beställare som ännu inte är gripen, vilket skulle kunna vara förklaringen till polisens envisa förtegenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in