2015-03-07, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
De två som gjorde bomben verkar ju var lite kriminella så de kan ju ha gjort bomben för C A-Bs räkning. Jag tycker inte det är helt oväsentligt att hans rabiate pappa hyser ett stort judehat.
Vad vet vi mer om C A-B än att han har ca 20 prickar i brottsregistret och var nära att döda två pers i ett fyllebråk.

Är det någon som vet varför C A-B flyttade från Nyköping? Jag kanske är ensam om att tycka att han är den som mest intressant i historia.

C A- B är kristen. Hans pappa gillar inte Israel vilket kanske har med familjens förflutna att göra, men att ogilla Israel och sionism är inte detsamma som judehat. Jag är tveksam till att det lönar sig försöka hitta på religiösa eller politiska motiv här. Det som skedde var en olycka men GM hade explosiva ämnen i lägenheten vilket blev deras död. Det som jag tycker är intressant är ifall explosionen berodde på att någonting gick fel i knarktillverkningen eller om dessa GM höll på bygga en bomb. Om det senare är fallet så är det förstås också intressant att veta var bomben skulle ha använts. Där tror jag inte på Pegida, synagogor etc.
Citera
2015-03-07, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Bra poäng. Jag har faktiskt missat vattenläckan, och har inte läst om den i media. Framgår den av någon bild? Jag har precis gått igenom de bilder jag laddat ner men inte sett något.

Bara vanligt vatten ...
http://www.sn.se/image_processor/1.3...2605256941.jpg
Citera
2015-03-07, 00:56
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
C A- B är kristen. Hans pappa gillar inte Israel vilket kanske har med familjens förflutna att göra, men att ogilla Israel och sionism är inte detsamma som judehat. Jag är tveksam till att det lönar sig försöka hitta på religiösa eller politiska motiv här. Det som skedde var en olycka men GM hade explosiva ämnen i lägenheten vilket blev deras död. Det som jag tycker är intressant är ifall explosionen berodde på att någonting gick fel i knarktillverkningen eller om dessa GM höll på bygga en bomb. Om det senare är fallet så är det förstås också intressant att veta var bomben skulle ha använts. Där tror jag inte på Pegida, synagogor etc.
Vad vill du då kalla det fetade?

Varför flyttade C från Nyköping?
Citera
2015-03-07, 00:57
Medlem
Citat:
Menar du christ*pher? Hur vet du att han är kristen? Källa tack! Sen är det mer vanligt att det är muslimer som är irriterad på judar. Kristna från mellanöstern brukar inte vara så anti judar de brukar vara mer anti-muslimer då de i de flesta fallen blivit förtryckta av muslimer mm.
Citera
2015-03-07, 01:04
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Bara vanligt vatten ...
http://www.sn.se/image_processor/1.3...2605256941.jpg

Tack! Japp, sannolikt från en radiator, som slitits loss och/eller knäckts... Den bilden hade jag inte begrundat tillräckligt.
Citera
2015-03-07, 01:04
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan
Menar du christ*pher? Hur vet du att han är kristen? Källa tack! Sen är det mer vanligt att det är muslimer som är irriterad på judar. Kristna från mellanöstern brukar inte vara så anti judar de brukar vara mer anti-muslimer då de i de flesta fallen blivit förtryckta av muslimer mm.
Kan vara någon sorts palestinier som flytt från Libanon när Israel anfallit. Få från Libanon som gillar Israel (antar jag!) och därmed också hatar judar. Men nu bor de i Sverige så det kan lika gärna vara SD eller pegida de hatar, det kan nog ändras beroende på vad som finns här att ta ut frustrationen på. De behöver inte ha tillverkat bomben för att använda själva heller, kan ha varit beställningsjobb.
Citera
2015-03-07, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Vad vill du då kalla det fetade?

Alla judar är inte sionister eller medborgare i Israel. Och även om man är jude och medborgare i Israel är man inte per definition sionist. Det går jättebra att vara jude, medborgare i Israel och antisionist.
Citera
2015-03-07, 01:07
Medlem
Troians avatar
Citat:

Helt rätt i att motstånd mot Israel och sionismen inte innebär motståndare till judar. Jag har dock för mig att man kunde finna en del inlägg av fadern som är om inte judehatande, så i alla fall antisemitiska - om hur sionismen styr USA och den stilen.
Citera
2015-03-07, 01:10
Medlem
Citat:
Jag är tveksam till att det lönar sig försöka hitta på religiösa eller politiska motiv här.

Håller fullständigt med dig. Naturligtvis är det för ögonblicket fullt tillräckligt att konstatera att den här aktiviteten som berövade två människor livet är följden av en kriminell handling.

Men i en förlängning måste man givetvis också tänka i banor som är öppna för vad som hade hänt om explosionen inte hade inträffat just i det ögonblicket, just den dagen. För då hade det även funnits en dag imorgon också, inte minst för de två herrarna som miste livet.
Citera
2015-03-07, 01:11
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvan

Tja, Christopher är ju inte så vanligt bland muslimer precis som det finns relativt få kristna som heter Muhammed. Så vi vet inte att han är kristen men rent statistiskt finns en mycket hög sannolikhet det vid hans födelse i alla fall inte var avsikten att han skulle uppfostras till muslim i ett troende muslimskt hem.
Citera
2015-03-07, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Helt rätt i att motstånd mot Israel och sionismen inte innebär motståndare till judar. Jag har dock för mig att man kunde finna en del inlägg av fadern som är om inte judehatande, så i alla fall antisemitiska - om hur sionismen styr USA och den stilen.

Kan vara så. Jag har inte fördjupat mig i faderns facebookinlägg eftersom jag inte tror att han har med detta brott att göra. Men jag kan förstås ha fel.
Citera
2015-03-07, 01:14
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Kan vara någon sorts palestinier som flytt från Libanon när Israel anfallit. Få från Libanon som gillar Israel (antar jag!) och därmed också hatar judar. Men nu bor de i Sverige så det kan lika gärna vara SD eller pegida de hatar, det kan nog ändras beroende på vad som finns här att ta ut frustrationen på. De behöver inte ha tillverkat bomben för att använda själva heller, kan ha varit beställningsjobb.

Man behöver inte "hata judar" för att man inte gillar Israel. Uppfattar det inte riktigt som att han gör det, men han framstår definitivt som en konspiratoriskt lagd antisemit.

Som sagt, det är betydligt vanligare med sprängdåd mellan kriminella än mot SD, Pegida eller synagogor. Inget konkret talar för att de här två förberedde något av det senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in