2015-03-06, 17:56
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Välkommen!
Tror inte hjälper så mycket.Muhammedanen har redan försökt otaliga gånger.
Men 'goda krafterna' i tråden kör sitt race!Läs ett inlägg som skrevs 2012.

Du glömde Alt. 4. USA slår ut 90% av Irans offensiva förmåga med taktiskt bombflyg som lufttankas eller stationeras i Europa.

För att sedan segla in utan något större motstånd.
Citera
2015-03-06, 17:56
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Är du full så här tidigt? Vad har det med en begränsning i förmåga att göra? Bara för att någon ritar ett streck på ett papper så betyder det noll och ingenting i praktiska termer (om så vore så skulle vi inte ha några krig på denna planet).
Du påstod att IR5 hittade på ordet,vilket inte stämmer.
Exklusionzon är adekvat!
Läs inlägget som avhandlats av muhammedanen så förstår du varför.
Senast redigerad av Literal 2015-03-06 kl. 18:07.
Citera
2015-03-06, 18:00
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Grattis, du har just visat att du inte begriper ett skvatt utan bara svamlar.
Du kan gärna berätta vad du tror att den effektiva räckvidden för en Su-24 med 4st påhängda sjömålsrobotar är. Jag vet så det här skall bli intressant så det kan du ta härnäst.

Sen kan vi ta de faktiska konsekvenserna som sådana ingångsvärden resulterar i.

Samt hur många balkar på Su-24 som kan hantera 720kg tunga robotar,
med en spännvidd på ~1,2m.

Svaret är 3st, men då bär man inga fälltankar
och Su-24 är en synnerligen törstig kärra, så ett mera rimligt svar
är 1st sjömålsrobot plus ett par lättare attackrobotar,
med så kort räckvidd att man kommer att behöva komma
inom skottvidden för 12,7cm akan för att kunna skjuta.
Citera
2015-03-06, 18:04
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Du påstod att IR5 hittade på ordet,vilket inte stämmer.
Exklusionzon är adekvat!
Läs inlägget som avhandlats av muhamedanen så förstår du varför.

Muhammedanen stavas med två st m.

Sen det här med drönare som du nämnde, kan du visa en källa på vad för slags drönare och vilken typ av vapenlast den kan bära som hotar en CVBG?
Citera
2015-03-06, 18:06
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Problemet är ju bara att den här tråden inte avhandlar Irans förmåga att blockera sundet, utan den avhandlar ett hypotetiskt scenario där Iran skulle ge sig på en CSG och försöka sänka hangarfartyget.
Förstår verkligen inte vad du vill säga med detta.Geopolitiska verkligheten är naturligtvis en avgörande faktor.IRGCN och USN är inte uppe i månen och fightas,är vi överens om detta?
Citera
2015-03-06, 18:13
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Muhammedanen stavas med två st m.

Sen det här med drönare som du nämnde, kan du visa en källa på vad för slags drönare och vilken typ av vapenlast den kan bära som hotar en CVBG?
Tack!Nu har jag rättat stavningen.
De har olika typer av drönare,men gissar att bomber med vingar inte är trevliga för USN.
Citera
2015-03-06, 18:21
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Förstår verkligen inte vad du vill säga med detta.Geopolitiska verkligheten är naturligtvis en avgörande faktor.IRGCN och USN är inte uppe i månen och fightas,är vi överens om detta?

Förstår du verkligen inte det, eller försöker du bara vara fjantig?

USAs hangarfartyg kommer i en situation av skarp retorik och krigshot inte att befinna sig i vare sig vik eller sund, utan på andra, mer avlägsna, platser. Och det är CSG:n den här tråden avhandlar.

Vi är helt överens om att ingen är på månen och fajtas dock, ja.

Citat:
De har olika typer av drönare,men gissar att bomber med vingar inte är trevliga för USN.

Eftersom de drönarna inte kan komma fram till en CSG, och även om de kunde komma fram, inte kan bära vapen som kan skada eller sänka ett hangarfartyg, så är det helt och hållet irrelevanta.
Citera
2015-03-06, 18:22
Medlem
shponglads avatar
Citat:

Så du påstår saker du inte har en aning om.

tack för klargörandet!

Vad menar du förresten med "bomber med vingar"?

Menar du fenstabiliserade styrda bomber typ jdam eller menar du kamikaze-sorten av "bomber"
Senast redigerad av shponglad 2015-03-06 kl. 18:26.
Citera
2015-03-06, 18:47
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Kul att se "nöjes" båtar som stekare åker runt med i skärgården i sthlm, sick sacka mellan amerikanska stridsfartyg dock.
Reagerade på det. Visst de utgör ingen fara. Men aldrig att jag skulle acceptera detta som befälhavare på ett USN fartyg. De hade blivit fiskmat inom sekunder.
Citera
2015-03-06, 19:00
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Reagerade på det. Visst de utgör ingen fara. Men aldrig att jag skulle acceptera detta som befälhavare på ett USN fartyg. De hade blivit fiskmat inom sekunder.

På internationellt vatten, och att båtarna var obeväpnade så kan man väl knappast öppna eld bara sådär.

Jag kan inte lagarna men det känns som att det vore ett brott.

Syftet med provokationen skulle kunna vara att stridsfartygen skulle öppna eld, och därmed skulle Iran vinna en medial seger.
Citera
2015-03-06, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auchentoshan

IR5 hävdade att Iran skulle stänga sundet genom att dumpa 10000 minor per dygn, något som ingen nation har kapacitet att göra i dagens läge.

IR5 har hävdat att Iran har en mineringsförmåga på 10 000 minor/dygn..

Inte att Iran kommer att dumpa 10 000 minor i en kommande konflikt.. Observera skillnaden! Hänger du med?

Ingen nation har den kapaciteten, kan bero på att ingen nation har en paramilitär asymmetrisk flotta o militär i den skalan som Iran har.. nämn någon i den skalan?
Förstår du nu? Men med dessa 10 000 menar jag även klassiska flottans minor..
Jag vet detta eftersom jag vet hur Iran mobiliserar sina frivilliga Basij och IRGC enheter i sina kuster som sträcker sig över 2000km där dina kanaler och korridorer kan observeras från kusterna utan några större bekymmer..

Vet du hur många företag,handelsmän i Dubai och i området och inhemsk befolkning är civila IRGC? Vet du det? Vet du hur många är veteraner?Informatörer IRGC har?

Det är inte Oskarshamn vi pratar om, förstår du inte det?
Citera
2015-03-06, 19:17
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
IR5 har hävdat att Iran har en mineringsförmåga på 10 000 minor/dygn..

Inte att Iran kommer att dumpa 10 000 minor i en kommande konflikt.. Observera skillnaden! Hänger du med?

Skärp dig för fan.

Citat:
Ingen nation har den kapaciteten, kan bero på att ingen nation har en paramilitär asymmetrisk flotta o militär i den skalan som Iran har.. nämn någon i den skalan?
Förstår du nu? Men med dessa 10 000 menar jag även klassiska flottans minor..

Ja precis, så medräknat den klassiska flottans mineringsförmåga på kanske, högt räknat, 500-600 sjöminor per dygn, så kan IRGC lägga ut ytterligare 9500...

Du är så jävla bortdribblad att det inte ens är rolig, det är bara sorgligt att se dig sitta och försöka slingra dig.

Citat:
Jag vet detta eftersom jag vet hur Iran mobiliserar sina frivilliga Basij och IRGC enheter i sina kuster som sträcker sig över 2000km där dina kanaler och korridorer kan observeras från kusterna utan några större bekymmer..

Vet du hur många företag,handelsmän i Dubai och i området och inhemsk befolkning är civila IRGC? Vet du det? Vet du hur många är veteraner?Informatörer IRGC har?

Det är inte Oskarshamn vi pratar om, förstår du inte det?

Jaha, då var vi tillbaka där igen. IR5s klassiska reträttväg: Snacka om sådant ingen kan veta, och påstå att du har information som inte andra kan återfinna, så slipper du erkänna dig förlorad i debatten.

Se det första jag skrev som svar i det här inlägget.

Kan du inte starta en vettig tråd istället, där man på ett sansat och realistiskt sätt diskuterar vad Iran faktiskt kan åstadkomma, till lands, till havs och i luften, om de har en gnutta tur och är lite skickliga? Varför måste du tramsa och fjanta och göra ditt eget folk till åtlöje?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in