Citat:
Ursprungligen postat av
Stabskapten
Det första dokumentet är väldigt stort. Kan du klistra in ett par citat som du menar visar hur svenska frimurare idag bedriver en politisk agenda?
Den andra länken går till en artikel av någon slags frikyrklig stolle och innehåller bara den där gamla historien med dödskallar ute på Blasieholmen. Igen: Jag är väl medveten om att frimurare ligger i likkistor och tramsar med benknotor i sina ritualer. Men jag begriper inte vad det har med politik att göra.
Det må tyckas att bloggaren är en frikyrklig stolle men att vederbörande kan belägga att Svenska kyrkan är infiltrerad av frimurare som försöker stoppa granskning av frimurarna finner jag nog intressant. Göran Skyttes reportageserie refereras ju till också.
Nedan är några intressanta passager från Elof Eriksson's skrift. Notera särskilt den andra passagen som innehåller ett utdrag från Svenska Stora Landslogen som åtminstone med tidigare författning stod i direkt strid med densamma. Den sista passagen är förstås helt avgörande om man vill förstå vad marxismen egentligen är för något och att det svenska frimureriet inte på något sätt tog avstånd från Grand Orient.
"Gustav III såväl som efter honom sonen Gustaf IV Adolf icke blott vägrade att kapitulera och förråda sitt folk åt judendomen utan intogo en aktiv ståndpunkt emot dennas bedrivna frimureriskt-kommunistiska omstörtningsplaner. På denna grund avlägs- nades de bägge från tronen genom frimurarsammansvärjningar. Gustav III mördades den 16 mars 1792 av höggradsfrimuraren Anckarström i enlighet med beslut, fattat vid fri- murarkongressen i Wilhelmsbad vid Frankfurt a. M. 1784. Enligt general Ludendorff är mördaren Anckarströms byst uppställd i Franska Stororientens logetempel i Paris vid sidan av Brutus', Caesars mördares byst. Efterföljaren å Sveriges tron, Gustav IV Adolf följde i faderns fotspår och vägrade underkasta sig, varför också han genom en frimurarsammansvärjning störtades och såsom "odugling" landsförvisades."
För att rätt förstå frimureriets verkliga karaktär såsom internationell organisation, vilken i sin strävan icke låter sig inpassa i elen nationella staten, vill jag citera några av bestämmelserna i den nyssnämnda Grundförfattningen för Svenska Stora Landslogen:
"3 kapitel. I art. § I.
.. så inskränkes icke denna Orden och detta Broderskap av särskilt bestämda gränser, utan äro Bröderna och Medlemmarna spridda över hela jordklotet, där de för att bedriva vetenskapen på tillbörligt sätt församlas i olika Gillen och Sällskap, som kallas Loger; som emellertid alla, enligt Fundamental-Lagarna på behörigt sätt äro rätlinjigt konstruerade, byggda och satta i arbete, på det här nedan befallda sättet.
Do §3.
... Den Visaste av alla Krönta Furstar, Konung Salomo, från släkt till släkt, från son till son, ensam och allena leder och regerar Orden efter innehållet av dessa Oföränderliga Statuter, Lagar och Fundamental-Constitution, som stiftaren har anordnat, fastställt och anbefallt till evig efterföljd."
Do §4.
Och då denna Makts utsträckning enligt vetenskapens natur sträcker sig över hela jordklotet, skall den indelas i vissa Landsmärken och Landsdelar, såsom Matriklarna och Indelningen, vilka bevaras i de mest invigda och verkande Logerna, som skola övervaka deras efterlevnad, det fastställa; så befalles det, att ett sådant Landsmärke eller Landskap skall betecknas med namn av Provins av Orden, och därför får envar sitt särskilda nummer, sina Insignier och sitt Valspråk, allt såsom befallt är i ovannämnda Ordens-Matrikel; och en sådan Provins skall Stormästaren alltid betro en särskild Ordens-Föreståndare, som regerar över denna, och som av Orden skall benämnas 'Den Visaste Salomos Vikarie'."
"Den 5 juli 1843 framlades sålunda av stortalaren Ragon i frimurarlogen "Le Socialiste" i Bryssel utkastet till det revolutionära aktionsprogram, som senare utformades i det s.k. "marxistiska manifestet" och som skulle utgöra grundvalen för en anarkistisk världspropaganda och med våldets och terrorns alla medel allestädes genomföras. Logen "Le Socialiste" gjorde förslaget till sitt och Belgiens högsta frimureriska myndighet Supreme Conseil de Belgique - där i förbigående sagt Svenska Landslogen i dag representeras av kabinettskammarherren Berndt Hay - beslöt enhälligt att godtaga "Ragons anarkistiska program såsom motsvarande den frimureriska läran över den sociala frågan samt att den i Stororienten förenade frimureriska världen med alla tänkbara medel måste inrikta sig på dess genomförande" (Bulletin du Grand Orient, juni 1843). Tvenne år senare, den 17 november 1845, erhöll marxismens nominelle skapare, juden Karl Marx-Mordechai det s.k. "ljuset" i logen "Le Socialiste" och efter ett par års studium av den sociala frågan utsände han 1848 på den fri- mureriska överhetens befallning sitt berömda "manifest", vilket alltjämt är grundvalen, läroboken för all marxistisk partitro. - Mot bakgrunden av dessa fakta är det ju förståeligt, att elen frimureriska s.k. "borgerlighetens" och "marxismens" partier så förträffligt kunna samarbeta och trivas inom den "demokratiska" parlamentarismens ram."