2015-03-03, 21:27
Medlem
spoilers avatar
"Tillfälliga moduler och ombyggda lokaler är några av Boverkets förslag för att lösa bristen på bostäder för flyktingar som fått uppehållstillstånd, skriver Hem & Hyra.

För tillfället bor 9 300 personer på Migrationsverkets anläggningsboenden för asylsökanden, trots att de redan fått uppehållstillstånd, och bostadsbrist är största skälet till att de inte kan flytta.

Rapporten från Boverket, som presenterades på tisdagen, innehåller även förslag om ”aktiv bostadsförmedling”, där fler personer ska kunna få förtur till bostäder efter särskilda behovsprövningar. Boverket vill också utreda om hyresvärdar ska kunna tvingas att lämna lediga bostäder."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/nyanlanda-kan-fa-bo-i-moduler_4379505.svd
Citera
2015-03-03, 22:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Om allmännyttan har avkastningskrav så beror det på politiska beslut som lätt kan ändras. Kommunen behöver inte gå med vinst.
Där tar du fel. EU-regler tvingar allmännyttan att vara affärsmässig. Och det är med all rätt eftersom allmännyttan inte är för alla.

Citat:
Då gjorde man nog ett gigantiskt felbeslut när man började med att sälja ut allmännyttan i innerstan. Hade man velat slippa renoveringskostnaderna av miljonprogrammet hade det väl varit bättre att sälja slumområdena i stans utkanter?

Varför då? Man sålde ju till "marknadspris" på hyresfastigheten. Men pga din fantastiska hyrespolitik så hålls marknadsvärdet på hyresfastigheter lågt. BRF:er däremot betalar bra och det gör affären lite bättre för allmännyttan.
Citera
2015-03-03, 23:04
Medlem
Citat:
Om allmännyttan har avkastningskrav så beror det på politiska beslut som lätt kan ändras. Kommunen behöver inte gå med vinst.
Skattebetalarna lånar ut skattemedel till allmännyttan och då är det skäligt att skattebetalarna får en avkastning på de.

Om du och andra tycker att det är fel så kan ju ni samla ihop pengar och skänka till allmännyttan med bivillkoret att det inte ska utgå avkastning på de. Jag är helt säker på att både kommunen och allmännyttan går med på det. Då kan allmännyttan återlämna skattebetalarnas pengar.

Jag förstår inte varför ni inte redan gjort det.

Citat:
Då gjorde man nog ett gigantiskt felbeslut när man började med att sälja ut allmännyttan i innerstan. Hade man velat slippa renoveringskostnaderna av miljonprogrammet hade det väl varit bättre att sälja slumområdena i stans utkanter?
Som den kommunist du är förstår du inte marknadsekonomi och förstår inte att det behöver finnas köpare när man säljer. Och att köparna har olika betalvilja för olika säljobjekt.

Allmännyttan hade tryck på sig att bygga nytt. För att få loss pengar till det behövde dom sälja av befintliga hyreshus.
Försäljningspriset till privata hyresvärdar bestäms av hyresintäkterna. Det går inte att få mer betalt.
Men säljer man till en BRF så kan de betala mer än privata hyresvärdar. Därav att man sålde till ombildning.

Men köpvilligheten var väl inte så stor i Flempan och andra ställen.
Citera
2015-03-03, 23:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Skattebetalarna lånar ut skattemedel till allmännyttan och då är det skäligt att skattebetalarna får en avkastning på de.

Om du och andra tycker att det är fel så kan ju ni samla ihop pengar och skänka till allmännyttan med bivillkoret att det inte ska utgå avkastning på de. Jag är helt säker på att både kommunen och allmännyttan går med på det. Då kan allmännyttan återlämna skattebetalarnas pengar.

Jag förstår inte varför ni inte redan gjort det.
hehe ja typiskt vänstern att vilja använda andras pengar som om det vore ens egna.

Skulle man släppa fram vänstern i rodret kommer vi snabbt att bli nästa Grekland.

Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Som den kommunist du är förstår du inte marknadsekonomi och förstår inte att det behöver finnas köpare när man säljer. Och att köparna har olika betalvilja för olika säljobjekt.

Allmännyttan hade tryck på sig att bygga nytt. För att få loss pengar till det behövde dom sälja av befintliga hyreshus.
Försäljningspriset till privata hyresvärdar bestäms av hyresintäkterna. Det går inte att få mer betalt.
Men säljer man till en BRF så kan de betala mer än privata hyresvärdar. Därav att man sålde till ombildning.

Men köpvilligheten var väl inte så stor i Flempan och andra ställen.

Precis och man gjorde på så sätt en bättre affär. Men felet från början är att hyrorna har varit för låga så att värdet på hyresfastigheterna har varit på tok för lågt. BRF:er köper ju hyresfastigheter som vilken fastighetsägare som helst men har förstatjing på ett köp.

Det hade fungerat bättre om hyrorna varit mer marknadsanpassade från början, så hade allmännyttan haft råd att bygga nytt utan att sälja befintliga hyresrätter. Eller sälja befintliga till ett betydligt högre pris till den förening som hade önskat köpa till det riktiga marknadspriset.
Citera
2015-03-03, 23:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Fan vad du ljuger. Var får du allt ifrån? Du får det att framstå som att bostadsmarknaden skulle bestå endast av nybyggda flerfamiljshus, och det gör den inte. Allmännyttan är såld därför att politikerna ville sälja - av ideologiska skäl. Inte av ekonomiska skäl. Underhållsbehovet är oberoende av ägare, eller hur? Jag påminner om att Carl Cederskiöld konfiskerade Svenska Bostäders kassa. Återigen av ideologiska skäl. Kassan var avsedd för underhåll.
Ljuger jag? Vad är det jag säger som inte stämmer menar du?

Citat:
Ditt resonemang återkommer hela tiden till nyproduktionen av brf:er som sker idag och du utgår från att den är sund, hållbar och att dagens månadsavgifter täcker det framtida underhållsbehovet och lånekostnad. Det är en lögn. Ett stort falsarium. Du låtsas som att progressiv avskrivning aldrig ägt rum, att dagens byggande med enstegstätade fasader inte kommer att generera framtida kostnadsexplosioner och att produktionen idag skulle en särdeles fin kvalitet jämfört med när det begav sig. Du är okunnig helt enkelt.
Det beror väl helt på vad man köper och av vem. Alla nyprodutioner är säkert inte bra men i framförallt sthlm är nyproduktion det klart bästa köpet under rådande omständigheter med fullständigt urspårade budgivningar.

Jag köper en hellre en nyproducerad lägenhet till fast pris i belånad förening än att köpa ett begagnat vrak till överpris i en lika belånad begagnad förening.

Citat:
Tittar man på brf:er från 70-talet och senare så finansierar de sitt underhåll med lån och låneamorteringen är inte i närheten av att täcka de ackumulerade underhållskostnaderna. Det är billigt att låna nu. Låt framtida medlemmar ta smällen. Vad är din förenings lån per m2? Det som skall läggas ovanpå dina egna bolånetorskåtaganden. Herrejösses, de finns de som köper nyproduktion och inte fattar dick av vad de köper. Ta t.ex. brf Surtsö i Kista, som råkade poppa upp på google, http://www.brfsurtso.se/wp-content/uploads/2014/11/%C3%85rsredovisning-2013-Brf-Surts%C3%B6-inkl-rev-ber%C3%A4ttelse.pdf Här har föreningen lån på 77 400 000 kr. Boytan är knappt 5400 m2. Det blir 14 300 kr/m2 i föreningslån. I området säljs lägenheter för 30-40 000 kr/m2. T.ex. den här, http://bostad.skandiamaklarna.se/till-salu/CMBoLgh/472BLC3PRHVVA80G 3ROK, 68 m2, månadsavgift 3739 kr. Om 85% lånas i ett köp av denna lägenhet och m2-priset är 35 000 kr, så får vi för denna lägenhet detta:

förenings lån, andel: 972 400 kr
köparens lån: 2 023 000

Summa lån: ca 3 miljoner kr eller 44 050 kr/m2
Tror vi ligger på ca 10-11 k/m^2 i min förening, men då har jag också betalat under 30 k/m^2 och jag bor inte långt utanför tullarna ska du veta. Någon enstaka kilometer bara... Sammantaget har jag betalat under produktionskostnad för min lägenhet.

Citat:
Notera att 3739 kr/ånad skall täcka lånekostnaden för 972 400 kr och underhåll. Är det en högoddsare att månadsavgiften kommer att vara dubbelt så hög om 10 år? Nej det är det inte.
Hur får du ihop den kalkylen är jag nyfiken på?

Citat:
Notera att för 44 050 kr(m2 kan man producera jävligt lyxiga småhus. Jävligt lyxiga.
44k/m^2 är i linje med genomsnittlig produktionskostnad i sthlm. Och det är utan vinster inräknat. Det går säkert att producera jättelyxiga hus i jukkasjärvi för den pengen men inte i sthlm.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-03-03 kl. 23:42.
Citera
2015-03-03, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
44k/m^2 är i linje med genomsnittlig produktionskostnad i sthlm. Och det är utan vinster inräknat. Det går säkert att producera jättelyxiga hus i jukkasjärvi för den pengen men inte i sthlm.
Vad är det som blivit så otroligt dyrt de senaste åren?
Citera
2015-03-04, 00:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Vad är det som blivit så otroligt dyrt de senaste åren?

Markpriserna har stigit något fruktansvärt. Det går inte att bygga några billiga bostäder där många vill bo helt enkelt.
Citera
2015-03-04, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Markpriserna har stigit något fruktansvärt. Det går inte att bygga några billiga bostäder där många vill bo helt enkelt.
Har du tillgång till prisutveckling de senaste 20-25 åren som du kan dela med dig av?
Citera
2015-03-04, 00:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Notera att 3739 kr/ånad skall täcka lånekostnaden för 972 400 kr och underhåll. Är det en högoddsare att månadsavgiften kommer att vara dubbelt så hög om 10 år? Nej det är det inte. .

Nej det är ingen högoddsare, allt tyder på att det inte kommer ske.
Citera
2015-03-04, 00:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej det är ingen högoddsare, allt tyder på att det inte kommer ske.

Bara i foliehattens huvud och det är ett dyrt pris som hen betalar för att stå utanför i sin allt dyrare hyresrätt.

Själv får man sänkta kostnader för varje dag som går. Det blir mer pengar att amortera för det.
Citera
2015-03-04, 00:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Har du tillgång till prisutveckling de senaste 20-25 åren som du kan dela med dig av?

Har för mig att markpriset har tredubblats på 10 år i sthlm. Det blir helt omöjligt att bygga något som är billigt med sådana premisser.
Citera
2015-03-04, 00:17
Medlem
urverksapelsins avatar
Subverän artikel. Vi tackar för länken.
Tar gärna emot fler tips, gärna boktips om bostadsbristen i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in