2015-03-01, 18:14
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Lille vän...hur många polismän vill du citera? Hur många felaktiga foruminlägg på andra forum vill du åberopa?

Försök förstå att en åklagare är totalt ointresserad av vad det står i ett foruminlägg på något random forum. Som vi konstaterat i den här tråden så förekommer det polismän som inte kan tolka lagstiftningen korrekt...någonting som INTE är ovanligt. Inge Carreman från polisen borde lära sig att läsa innan han tolkar någon lagstiftning.

ALLT du behöver veta står i trafiklagstiftningen och det är också från trafiklagstiftningen jag har citerat. Jag är dessutom (till skillnad från dig) van att läsa och tolka juridiska texter och lagstiftning. Vill man ha ytterligare information så kan man läsa relevanta domstolsprotokoll.
Jo men visst, du verkar ju helt exceptionell på att tolka juridiska texter och lagstiftningar, verkligen ... Då kanske du kan förmedla detta till mig som frågar? Eller är det för mycket att begära? Sist men inte minst så bör du även svara på frågan som jag ställde från första början. Varför är det inte relevant att nämna att man i onödan inte bör hindra eller störa trafik när vi pratar om hur långsamt man får köra? Det är något som det läggs vikt på i trafikförordningen och trafikpoliser refererar till det i sammanhanget, hur är det irrelevant?

Citat:
När det gäller hastigheter på olika typ av vägar så kan man INTE avgöra INNAN om hastigheten hamnar inom det området som betraktas som "störande, hindrande eller trafikfarligt". Det avgör man efteråt. Man kan med andra ord inte skriva lagtexter som reglerar detta i förväg eftersom det är starkt situationsberoende.

Brukar du gå till vårdcentralen och be läkare diagnosticera sjukdomar som du ännu inte haft? I förväg?

Nej, jag tänkte väl det. Det fungerar likadant när det gäller trafiken.
Nu sitter du och hittar på dumheter igen, läs vad jag skriver istället. Eller är det bara lagtexter som du kan läsa korrekt? Har jag någonsin påstått att du kan göra en bedömning innan något har skett och döma någon för att köra sakta utan att se på omständigheterna? Nej du, läs igen:
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKrut
Om motorfordon som endast uppnår 40 km/h anses olämpliga på motorvägen på grund av dess hastighet (enligt mitt första citat från trafikförordningen), så är den hastigheten även olämplig på motorväg för motorfordon som kan köra fortare. Således blir ovanstående citat aktuellt. Kör föraren med en hastighet som gör att långsamtgående fordon inte får köra där så är det en överdrivet låg hastighet. Det kan således störa, hindra eller vara en ren trafikfara. Således finns en minimumhastighet, men den är inte specificerad i siffror eftersom det varierar från fall till fall. Bedömningen är starkt beroende av omständigheterna.
Det är en bedömning från fall till fall och starkt beroende av omständigheterna. Således går det inte att förutsäga något innan.
Citat:
Skäm inte ut dig mer nu, du vinner aldrig den här diskussionen eftersom du saknar kunskap och tolkningserfarenhet. Du saknar också kunskap om hur trafiklagstiftningen är uppbyggd och varför. Man måste dessutom vara läskunnig.
Tycker det sistnämnda var väldigt intressant med tanke på det jag skrev ovan precis, hur var det med läskunnigheten Moltas? Till skillnad från dig så skriver jag ner min tolkning och säger öppet att jag kan ha fel. Men vet du vad? Det spelar ingen roll, jag bryr mig inte om jag har fel eller ej. Har jag fel så är jag öppen för förändring men då krävs det också motbevis, något som du hela tiden misslyckas med att erbjuda. Lägg ner med påhoppen och kom med sakliga argument så kanske vi kommer någonvart. Är du nu så duktig på att tolka lagtexter, har läst domar om ämnet och har någorlunda kunskap om det bör du vara nog kapabel att även redogöra för vad som är rätt och fel, samt motbevisa mitt förra påstående ( (FB) Mest irriterande i trafiken) med konkreta exempel och källor. Bevisa mig fel, tar inte mycket längre tid än att sitta och slänga ur sig en massa skitsnack.
Citera
2015-03-01, 19:32
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Varför är det inte relevant att nämna att man i onödan inte bör hindra eller störa trafik när vi pratar om hur långsamt man får köra? Det är något som det läggs vikt på i trafikförordningen och trafikpoliser refererar till det i sammanhanget, hur är det irrelevant?

Nej, det läggs inte någon större vikt den typen av frågor. Anledningen har jag redan förklarat för dig.

Citat:
Lägg ner med påhoppen och kom med sakliga argument så kanske vi kommer någonvart.

Citat:
Du kanske ska läsa trafikförordningen innan du uttalar dig. Slå upp kapitel 9 så hittar du detta:
Citat:
1 § På en motorväg gäller följande.
1. Endast trafik med motorfordon eller motorfordon med tillkopplat fordon som är konstruerade för och får framföras med en hastighet av minst 40 kilometer i timmen får förekomma. Mopeder klass I får dock inte framföras på en motorväg.

Citat:
Sluta att skämma ut dig med din okunskap.

Citat:
1 § På en motorväg gäller följande.
1. Endast trafik med motorfordon eller motorfordon med tillkopplat fordon som är konstruerade för och får framföras med en hastighet av minst 40 kilometer i timmen får förekomma. Mopeder klass I får dock inte framföras på en motorväg.

Berätta VAR i TrF det står att man INTE får köra långsammare än 40 km/h.

För att förstå vad en lagtext innebär så räcker det inte att kunna alfabetet...man måste förstå vad det står.

Läs igen så kanske det klarnar.

Läser du inte inläggen i tråden? Här finns ett av många bevis för att du inte har en aning om vad du babblar om.

Jag skulle rekommendera att du kontaktar någon på hemmet där du sitter och ber denne förklara dom olika inläggen i tråden. Därefter borde du nog ägna dig åt trådar med ett innehåll som bättre passar din begåvningsprofil.
Citera
2015-03-01, 19:45
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Nu har jag inte kollat i den här tråden på något år. Är lite förvånad över att samma skribent fortfarande ältar frågan om huruvida det olagligt eller inte att köra långsammare än det står på skylten.
Tråden handlar om vad som är mest irriterande i trafiken. Snälla starta en egen tråd om rätt och fel i trafiken. Den är tråden är underhållande om man tar bort det där tjafset.
Citera
2015-03-01, 21:31
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Nej, det läggs inte någon större vikt den typen av frågor. Anledningen har jag redan förklarat för dig.
Nej, ingen större vikt men det står klart och tydligt med i trafikförordningen och poliserna bötfäller dig för det. Således är det ytterst relevant i sammanhanget.
Citat:
Läser du inte inläggen i tråden? Här finns ett av många bevis för att du inte har en aning om vad du babblar om.
Återigen fokuserar du bara på en av alla regler. Jag tänker inte skriva det igen, det står utförligt här: (FB) Mest irriterande i trafiken
Citat:
Jag skulle rekommendera att du kontaktar någon på hemmet där du sitter och ber denne förklara dom olika inläggen i tråden. Därefter borde du nog ägna dig åt trådar med ett innehåll som bättre passar din begåvningsprofil.
Tillbaka med dig till grundskolan och lär dig argumentera korrekt, detta är ju tamejfan bedrövligt. Begåvning var det ja ... Var i utbildningsnivån ligger man när man argumenterar och skriver som du gör tror du? Sällan jag skriver om utbildning och dyl. i diskussioner, jag anser inte det hör hemma där. Men eftersom du tjatar om det så kan du skriva ner att min uppkörning inte hade en anmärkning och teoriprovet likaså. Trots det säger jag inte att jag har rätt i allt, men jag har mage nog att yttra mina resonemang trots idioter som dig. Vill du inte bevisa mig fel och ge mig konkreta motbevis så kan du lika gärna strunta i att svara mig hädanefter. Faktum är, jag tror inte vi kommer så mycket längre så du kan lika gärna strunta i att svara överhuvudtaget. Skicka ett PM om du har några konkreta motbevis att komma med.
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Nu har jag inte kollat i den här tråden på något år. Är lite förvånad över att samma skribent fortfarande ältar frågan om huruvida det olagligt eller inte att köra långsammare än det står på skylten.
Så går det när motparten hävdar att man har fel utan att ge några konkreta bevis för sina påståenden, tyvärr. Du kan ju fundera på det själv. När vi pratar om det är olagligt att köra långsamt, är det då inte ytterst relevant att nämna att det är lagligt men att det inte får hindra eller störa trafiken? Var ett vänligt tillägg av mig från början, sedan började snubben ovan jävlas över vad som egentligen är en skitsak ...
----

För att på något sätt relatera tillbaka till vad tråden handlar om och på tal om att köra sakta. Något som är riktigt irriterande är de som kör mer än 10km/h för långsamt på vägar som inte lämpar sig för omkörning. Ibland (men sällan) är det en traktor som stoppar upp och inte fan är de vänliga nog att köra vid kanten eller släppa förbi på något sätt. Samma sak med cyklister som tar upp hela vägen. Väldigt få som är snälla nog att köra vid kanten eller köra vid sidan av när det kommer en längre ficka. Värst är de som cyklar på vägen bredvid cykelvägarna ...
Citera
2015-03-01, 21:41
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Nej, ingen större vikt

Du får nog vimsa vidare själv eftersom allt av värde redan avhandlats.
Citera
2015-03-01, 22:12
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Du får nog vimsa vidare själv eftersom allt av värde redan avhandlats.
Det var inte mycket motbevis du hade att erbjuda. Kommer du på något så är det bara att skicka ett PM, än så länge har du inte motbevisat det jag står för eller trafikpolisen som delar min åsikt. Som sagt, PM eller:
Citat:
jag tror inte vi kommer så mycket längre så du kan lika gärna strunta i att svara överhuvudtaget.
Citera
2015-03-01, 22:36
Medlem
Citat:
Står ingenstans faktiskt men om du inte har förstått det vid det här laget så var det ett exempel. Är det så svårt att förstå att du stör trafikrytmen om det ligger en stoppkloss på vägen utan anledning och det bildas kö bakom?

Har jag sagt att det ÄR ett brott? Nej, jag har sagt att det är en bedömning från fall till fall som gäller. Läs vad jag skriver din dumma fan och sluta hitta på.

Du kanske ska läsa trafikförordningen innan du uttalar dig. Slå upp kapitel 9 så hittar du detta:
Med andra ord måste fordonet vara konstruerat för en hastighet av minst 40km/h och framföra i en hastighet av minst 40km/h. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm Med detta så blir ditt påstående "Detta visar bara att poliser ofta är rätt dåliga på trafikjuridik." ganska skrattretande, man kan ju fråga sig vem som är dålig på det egentligen

Du tycker alltså fortfarande det är irrelevant att nämna att man inte bör hindra eller störa annan trafik när vi pratar om att köra långsamt? Spelar ingen roll vilka exempel vi nämner, det finns ett tydligt samband. Kör du för långsamt utan anledning så skapar du störningar i trafiken.

Som exempel så har jag en landsväg i närheten där jag bor, där gäller det 70km/h och på grund av mycket dålig sikt (mycket kurvor bland annat) så är det mycket olämpligt att göra en omkörning. Skulle jag ligga framför dig i 10km/h på den vägen i en mil, hur tror du det påverkar trafiken? Det hindrar inte trafiken men det stör den avsevärt. Det kommer dessutom bildas en lång kö och sedan kommer idioter som försöker köra om ändå, det tas onödiga risker.

Inte alltid en rättighet att köra med låg hastighet, som sagt ... Trafikförordningen:

Givetvis beror det på förutsättningarna, det har jag hävdat hela tiden om du läser mina tidigare inlägg. Läser du mitt exempel ovan så har du ett exempel på att störa trafiken.

Jag slutar aldrig förvånas ... Läs vad jag skriver. Citerar mitt tidigare inlägg: "vi pratar om det kan finnas ett samband mellan att köra sakta och störa trafiken när det inte är relevant för situationen".
Varför citerar du mig tre gånger i ett och samma inlägg? Är det för att förstärka att du vill ha rätt?
Men om du har problem att köra om en bil som håller 10km/h på en 70-väg så har du en förjävla kass bil. Köp en moppe om du har bråttom.
Men eftersom du tydligen irriterar dig på de som kör sakta så är det i första hand ditt problem och inte ett polisiärt problem.
Men vem bestämmer förutsättningarna och vem bestämmer när det är befogat att köra sakta enl den trafikförordning du läst utan att förstå?
För mig är det jag som förare i bilen som bestämmer förutsättningarna för min hastighet eftersom det är jag och inte idioten i backspegeln som är ansvarig om jag orsakar en olycka. Samma sak med den som bestämmer om det är befogat att köra sakta. Det är inte ditt beslut utan polisens om de kommer ifatt när de ligger 10km/h under skyltningen.
Brukar du bli irriterad, krypa upp i röven för att tuta och helljusblinka mot polisbilar som kör för sakta?
Citera
2015-03-01, 23:27
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elchockad
Varför citerar du mig tre gånger i ett och samma inlägg? Är det för att förstärka att du vill ha rätt?
Jag citerade dig tre gånger för att jag delade upp ditt inlägg så jag kunde svara så bra jag kunde på varje del (vilket är ganska vanligt), det handlar inte om att ha rätt överhuvudtaget.
Citat:
Men om du har problem att köra om en bil som håller 10km/h på en 70-väg så har du en förjävla kass bil. Köp en moppe om du har bråttom.
Men eftersom du tydligen irriterar dig på de som kör sakta så är det i första hand ditt problem och inte ett polisiärt problem.
En moppe för att köra om? Jag tror nog det räcker gott och väl med min MC på 800cc. Men det är inte det vi pratat om överhuvudtaget. Kör någon i 10km/h på en 70-sträcka så "behöver" varje bakomvarande bil köra om (notera " ", det är ett val man gör - inget måste, ta det med en nypa salt). Trafiken hindras inte men det stör trafikrytmen och det står lite om det i trafikförordningen som jag redovisar här nedan.
Citat:
Men vem bestämmer förutsättningarna och vem bestämmer när det är befogat att köra sakta enl den trafikförordning du läst utan att förstå?
Allt det står i trafikförordningen, du har en länk här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm så det är bara att läsa. Sök på "6 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning." så hittar du vad jag syftar på. Det är inte heller jag som bestämmer förutsättningarna, som jag förklarar nedan.
Citat:
För mig är det jag som förare i bilen som bestämmer förutsättningarna för min hastighet eftersom det är jag och inte idioten i backspegeln som är ansvarig om jag orsakar en olycka. Samma sak med den som bestämmer om det är befogat att köra sakta. Det är inte ditt beslut utan polisens om de kommer ifatt när de ligger 10km/h under skyltningen.
Brukar du bli irriterad, krypa upp i röven för att tuta och helljusblinka mot polisbilar som kör för sakta?
För det första så ser jag aldrig polisbilar köra under hastigheten, snarare tvärt om. För det andra så vet jag inte varför föraren framför kör så långsamt, så jag lägger mig lugnt bakom utan att blinka med helljuset. Blir jag trött på hastigheten så kör jag om, om förutsättningarna tillåter. Det är så jag gör i trafiken men visst blir jag irriterad när det går onödigt långsamt. Däremot är det inte upp till mig att avgöra förutsättningarna och inte heller något jag hävdat. Vad jag sagt däremot är att du kan få böter om du kör onödigt långsamt om du inte har någon anledning till det. Men som sagt, det är inte jag som avgör det, det är polisens uppgift. Jag hävdar bara att du kan få böter om du kör onödigt långsamt utan någon anledning, vilket det står klart och tydligt i trafikförordningen. Således kan du inte köra hur långsamt som helst på en väg utan anledning.

Slutligen så ber jag dig skicka ett PM om du vill fortsätta diskutera. Jag och Moltas har nämligen redan avslutat denna diskussionen då vi inte kom någon vart.
Senast redigerad av FarbrorKrut 2015-03-01 kl. 23:29.
Citera
2015-03-02, 01:22
Medlem
Polisbilar ligger konsekvent 10 under och resten av ditt uppstyckade inlägg har jag redan tappat greppet om pga att du styckar upp.
Men återigen så gnäller du om bilar som kör 10km/h på 70-väg. Att du kommer om med en MC är imponerande. Då borde det inte vara så svårt trots allt.

Men byt jobb och bli polis så kan du utröna om folk kör sakta med rätt anledning eller inte. Annars så kan du förutsätta att de faktiskt HAR anledning.
Citera
2015-03-02, 10:08
Medlem
FarbrorKruts avatar
Citat:
Polisbilar ligger konsekvent 10 under och resten av ditt uppstyckade inlägg har jag redan tappat greppet om pga att du styckar upp.
Men återigen så gnäller du om bilar som kör 10km/h på 70-väg. Att du kommer om med en MC är imponerande. Då borde det inte vara så svårt trots allt.

Men byt jobb och bli polis så kan du utröna om folk kör sakta med rätt anledning eller inte. Annars så kan du förutsätta att de faktiskt HAR anledning.
Du kan inte hållit på med forum speciellt länge om du inte lärt dig hur det funkar med att stycka upp ett inlägg. Här ska du få ett uppstyckat inlägg utan citaten, bygger på lite samma princip faktiskt, tro det eller ej.

Nej jag gnäller inte på de som kör 10km/h på en 70-väg. Vi diskuterade en helt annan sak, som du kommer förstå om du faktiskt läser diskussionen från början till slut. Jag förklarade även detta i mitt förgående inlägg, LÄS.

Något som stör mig i trafiken är nog personer som dig (om du nu ens är gammal nog att inneha körkort vill säga, fick tyvärr inte den känslan med tanke på dina moppeexempel och hur du skriver), du verkar ju sakna helt förmåga att läsa och förstå text bland annat. Det du säger strider rakt mot det som jag precis besvarade dig på och jag finner tyvärr ingen mening att ha en diskussion med dig om du ska sitta och vrida och vända på verkligheten.

Vi diskuterade om det är olagligt att köra sakta i och med att du inte får störa eller hindra trafik. Det har inte någonting att göra med hur jag beter mig i trafiken eller vad jag stör mig på. Läs det ett par gånger tills du förstår.
Citera
2015-03-02, 11:51
Medlem
Citat:
Du kan inte hållit på med forum speciellt länge om du inte lärt dig hur det funkar med att stycka upp ett inlägg. Här ska du få ett uppstyckat inlägg utan citaten, bygger på lite samma princip faktiskt, tro det eller ej.

Nej jag gnäller inte på de som kör 10km/h på en 70-väg. Vi diskuterade en helt annan sak, som du kommer förstå om du faktiskt läser diskussionen från början till slut. Jag förklarade även detta i mitt förgående inlägg, LÄS.

Något som stör mig i trafiken är nog personer som dig (om du nu ens är gammal nog att inneha körkort vill säga, fick tyvärr inte den känslan med tanke på dina moppeexempel och hur du skriver), du verkar ju sakna helt förmåga att läsa och förstå text bland annat. Det du säger strider rakt mot det som jag precis besvarade dig på och jag finner tyvärr ingen mening att ha en diskussion med dig om du ska sitta och vrida och vända på verkligheten.

Vi diskuterade om det är olagligt att köra sakta i och med att du inte får störa eller hindra trafik. Det har inte någonting att göra med hur jag beter mig i trafiken eller vad jag stör mig på. Läs det ett par gånger tills du förstår.
Tja. Nu var det du och inte jag som har problem med de som kör i 10km/h. Om du tolkar ett exempel att jag klarar att köra om dem med en moppe som att jag faktiskt kör moppe så står det dig fritt.
Eftersom du nu håller liv i en diskussion om slökörare i en tråd som handlar om det man irriterar sig på så förutsätter jag att du faktiskt irritetrar dig på det fenomenet.
Vad gäller forum så förstår jag ditt sett att stycka. Problemet är när man ska svara. Då ser man bara din text vilket gör att svaren blir förvirrande.
Men återigen. De som kör sakta har faktiskt en anledning. Allt du som kommer bakom då kan göra är att se dig omkring för att se om du ser anledningen. Gör du inte det så bör anledningen finnas i bilen framför och då står det dig fritt att köra om.
Har du nu inte en helt värdelös bil så kommer du om om inte vägsträckningen omöjliggör det. Men dessa alternativ brukar bara uppkomma när folk ligger i 60 på 70-väg och då handlar det om en diff på 10km/h. Den diffen borde en normal person överleva utan att lida av posttraumatisk stress.
Den sortens väg händer att jag kör och de som kör sakta kommer man snart om då trafiken oftast är lätt. Under rusning är det värre. Men det gör inte så mkt då nästa kö är 100meter framför den man redan ligger i.
Citera
2015-03-02, 13:17
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det var inte mycket motbevis du hade att erbjuda. Kommer du på något så är det bara att skicka ett PM, än så länge har du inte motbevisat det jag står för eller trafikpolisen som delar min åsikt. Som sagt, PM eller:

Du har rätt i den meningen att det kan vara så att någon genom för låg fart är till hinders för övriga trafikanter. Däremot finns det ingen fastställd gräns när detta inträffar. Det är en bedömningsfråga från fall till fall. När det gäller bedömningsfrågor vet man en sak: det sker olika bedömningar för samma saker av det enkla skälet att poliser inte är programmerade robotar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in