Citat:
Står ingenstans faktiskt men om du inte har förstått det vid det här laget så var det ett exempel. Är det så svårt att förstå att du stör trafikrytmen om det ligger en stoppkloss på vägen utan anledning och det bildas kö bakom?
Citat:
Har jag sagt att det ÄR ett brott? Nej, jag har sagt att det är en bedömning från fall till fall som gäller. Läs vad jag skriver din dumma fan och sluta hitta på.
Citat:
Du kanske ska läsa trafikförordningen innan du uttalar dig. Slå upp kapitel 9 så hittar du detta:Det du länkar till är, precis som jag nämnde i ett tidigare inlägg, den kanske vanligaste orsaken till att folk får böter för att ha hindrat annan trafik. Sannolikt fick Jim böter för att ha hindrat andra bilister, inte för att ha kört för sakta.
Dessutom känner trafikpolischefen Inge Carreman inte till den exakta ordalydelsen av lagtexten. Ingenstans i TrF står det att 40 km/h är lägsta hastighet på motorvägen. Detta visar bara att poliser ofta är rätt dåliga på trafikjuridik.
Dessutom känner trafikpolischefen Inge Carreman inte till den exakta ordalydelsen av lagtexten. Ingenstans i TrF står det att 40 km/h är lägsta hastighet på motorvägen. Detta visar bara att poliser ofta är rätt dåliga på trafikjuridik.
Citat:
Med andra ord måste fordonet vara konstruerat för en hastighet av minst 40km/h och framföra i en hastighet av minst 40km/h. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm Med detta så blir ditt påstående "Detta visar bara att poliser ofta är rätt dåliga på trafikjuridik." ganska skrattretande, man kan ju fråga sig vem som är dålig på det egentligen
1 § På en motorväg gäller följande.
1. Endast trafik med motorfordon eller motorfordon med tillkopplat fordon som är konstruerade för och får framföras med en hastighet av minst 40 kilometer i timmen får förekomma. Mopeder klass I får dock inte framföras på en motorväg.
1. Endast trafik med motorfordon eller motorfordon med tillkopplat fordon som är konstruerade för och får framföras med en hastighet av minst 40 kilometer i timmen får förekomma. Mopeder klass I får dock inte framföras på en motorväg.

Citat:
Du tycker alltså fortfarande det är irrelevant att nämna att man inte bör hindra eller störa annan trafik när vi pratar om att köra långsamt? Spelar ingen roll vilka exempel vi nämner, det finns ett tydligt samband. Kör du för långsamt utan anledning så skapar du störningar i trafiken.
Citat:
Som exempel så har jag en landsväg i närheten där jag bor, där gäller det 70km/h och på grund av mycket dålig sikt (mycket kurvor bland annat) så är det mycket olämpligt att göra en omkörning. Skulle jag ligga framför dig i 10km/h på den vägen i en mil, hur tror du det påverkar trafiken? Det hindrar inte trafiken men det stör den avsevärt. Det kommer dessutom bildas en lång kö och sedan kommer idioter som försöker köra om ändå, det tas onödiga risker.Vänta lite nu. På vilket sätt hindrar man/stör andra genom att köra sakta vilket i sig är en rättighet?
Lösningen i så fall är att tvinga vederbörande att öka hastigheten vilket i sin tur leder till att man stör den bilisten. Menar du att du har en rättighet att frångå lagen om att störa andra när du vill köra fortare?
Lösningen i så fall är att tvinga vederbörande att öka hastigheten vilket i sin tur leder till att man stör den bilisten. Menar du att du har en rättighet att frångå lagen om att störa andra när du vill köra fortare?
Inte alltid en rättighet att köra med låg hastighet, som sagt ... Trafikförordningen:
Citat:
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
Citat:
Givetvis beror det på förutsättningarna, det har jag hävdat hela tiden om du läser mina tidigare inlägg. Läser du mitt exempel ovan så har du ett exempel på att störa trafiken.Det är så här.
Du får inte hindra eller störa utifrån de förutsättningar som råder. Om någon kör sakta så beror det på den personens förutsättningar och du är fri att köra om. Om den du kör om öka sin hastighet då eller viker ut åt vänster så infaller den regel du maniskt försöker hävda.
Du får inte hindra eller störa utifrån de förutsättningar som råder. Om någon kör sakta så beror det på den personens förutsättningar och du är fri att köra om. Om den du kör om öka sin hastighet då eller viker ut åt vänster så infaller den regel du maniskt försöker hävda.
Citat:
Jag slutar aldrig förvånas ... Läs vad jag skriver. Citerar mitt tidigare inlägg: "vi pratar om det kan finnas ett samband mellan att köra sakta och störa trafiken när det inte är relevant för situationen".
Du har inte en aning om varför de kör sakta. Den kanske håller på i farten och rättar till ett tryckförband eller så har de en gravid kvinna i bilen som behöver en lugn resa.
Läser man denna tråd så har de flesta Flashbackare någon av dessa människor, ständigt i sina bilar.
En annan anledning till att köra sakta är att den personen uppmärksammat något du inte sett eller bara skiter i.
Läser man denna tråd så har de flesta Flashbackare någon av dessa människor, ständigt i sina bilar.
En annan anledning till att köra sakta är att den personen uppmärksammat något du inte sett eller bara skiter i.