Citat:
Ursprungligen postat av
Knugen-Skuk
Nu är det lite enklare att definiera människors intelligens än att definiera språks svårighet, särskilt när mina definitioner av det diskvalificeras...
När dina definitioner diskvalificeras? Du själv är ju den som diskvalificerar allt som säger emot din teori, vare sig det handlar om amerikanska myndigheters svårighetsklassifikation eller barns inlärning av språket. Men du är ju å andra sidan en hycklare så jag ska väl inte vara särskilt förvånad över att du inte kan föra ett koherent resonemang någon gång öht.
Men det är bra att vi nu fått reda på att du anser att argumentum ad populum är ett helt korrekt argument.
Citat:
Att fransmän lär sig svenska snabbare än ryssar är inte konstigt då franska står närmare svenska än ryska gör.
Jag ber om ursäkt för att jag uttryckte mig konstigt men det jag menade var att fransmannen och ryssen lärde sig lika snabbt: de råkade däremot göra misstag på olika sätt, men i helhet så var de lika bra. Den stora skillnaden, däremot, är att fransmän brukar ha lättare för uttalet, vad jag upplevt i varje fall
Citat:
Estländaren läste tyska på samma skola som jag, och hon tyckte att svenska var lättare eftersom man slapp en del jobbiga saker i tysk grammatik.
Var någonstans? I Tyskland? För om ni var i Sverige så är ju självklart lättare att lära sig svenska.
Citat:
Jag har läst omkring på svenska och internationella forum och tongångarna tycks vara eniga om vilka språk som är svåra och vilka som är lätta.
Det är ingen indikator på att polska är svårt. Det är främst en indikator på att människor vill berätta om att polska är svårt. Varför kan det finnas många skäl till, men framförallt så kanske de som har lätt att lära sig polska inte har något intresse att berätta om det. För dem har ju språket inte samma betydelse om det gick "lätt" att lära sig som för de som
upplevde det som svårt. Incitamentet ökar om att berätta det om det är svårt: för det första så bekräftar det en fördom och vi människor älskar att bekräfta fördomar, betydligt mer än att utmana dem, för det andra så skapar det en sorts identitet "vi som lyckats bemästra det här språket" och för det tredje så skapar det en gemenskap med de indoktrinerade polackerna som är extremt stolta över sitt språk (De "dog" ju för sitt språk, lol).
Oavsett vad så är det fortfarande inte en objektiv utvärdering om huruvida språk rika på böjningsformer är objektivt svårare än andra, utan det är en subjektiv bedömning om aktörer på internet delat med sig. Kommer du inte ihåg vad tråden handlar om? Varför blandar du ihop det objektiva med det subjektiva?
Citat:
Jag gillar inte att upprepa mig.
Då får du väl sluta svara? Du har ju nästan maniskt skrivit hälften av tråden, man kan ju undra varför en som säger sig inte gilla att upprepa sig ändå väljer att upprepa sig in absurdum. Antagligen för att du ogillar att andra utmanar din pet theory att du måste ha sista ordet och då spelar det ingen roll om du upprepar dig. Stolthet går nästan alltid före vad människor "gillar".
Citat:
Jag har två gånger sagt nu att inga vetenskapliga, objektiva undersökningar någonsin gjorts, och då återstår bara anekdoterna. Vad vill du att jag ska göra? Undersöka saken på egen hand?
Det är just det du får göra för att ha någon som helst trovärdighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hackebeilchen
Det vete fan hur man objektivt alls bestämmer något om språk annat genom att räkna ords frekvenser och sådant som verkligen går att göra tabeller av men du kanske kan se en viss poäng i mitt inlägg ovan.
Om det inte går att objektivt bestämma något om språk, i synnerhet deras svårighetsgrad, så är denna tråd helt överflödig. Det är bara en tycke-och-smak-tråd likt "vilken är den bästa dikten som någonsin skrivits?".