Citat:
Ursprungligen postat av
Knugen-Skuk
(FB) Polska - pedagogik och läromedel
Där har du ett inlägg av en svensk som bott i Polen i sex år och ger sin bild av polska språket.
Ett helt ointressant inlägg eftersom det är helt subjektivt. Vad en person anser eller känner är ju inte relevant i de här sammanhangen då vi ska studera fenomenet utifrån och inte syssla med personliga uppfattningar. Och uppfattningar, som vi vet, påverkas av allt annat än objektiva fakta, utan styrs till står del av värderingar, attityder, fördomar och myter.
Du är väl medveten om att tråden heter "Är språk som är rika på böjningsformer
objektivt svårare än andra?"?? Således är subjektiva anekdoter inte trovärdiga som empiriskt material.
Citat:
Jag kan personligen inte se varför komplicerad grammatik totalt diskvalificerar ett språk från att vara svårt.
Halmgubbe. Var har jag sagt att komplicerad grammatik totalt diskvalificerar ett språk från att vara svårt? Alla språk är svåra tills vi lär dem. Men nu, om du slutar med att konstruera halmgubbar, handlar det inte om att vara svårt utan om att vara svår
are, om du har förmåga att förstå den distinktionen.
Citat:
Om ett språk består av en mängd olika ljud, varav kanske några totalt unika för språket, och därtill har en komplicerad morfologi som också har många oregelbundenheter och undantag, varför skulle inte det språket ses som svårare än exempelvis esperanto?
Varför skulle det? Nu handlar det ju inte om "ses", jag var ju heller inte intresserade av deduktiva resonemang, om du kunde läsa det, utan ville ha empiri (som är värdigare än anekdoter som, ärligt talat, inte säger mer än det du sagt). Än så länge har du inte kunnat ge oss några belägg för "din" teori.