2015-02-27, 06:48
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Jaha? och?
Hur har männen genom tiderna löst detta , jo du, de har demonstrerat och arbetat fackligt, är det också att sitta och gnälla i offerkoftor? Är precis vad kvinnor i denna branch ägnar sig åt just nu.
men just kvinnor kan ju bara gnälla i offerkofta eller?
Inga problem med fackligt arbete eller demonstrationer. Jag har problem med lagstiftning som styr familjens val och lagstiftning som förfördelar ett kön. Att engagera sig är inte att gnälla, vare sig det handlar om kvinnor eller män men att sätta sig med armarna i kors och skylla på samhället och säga att man inte har några val är att gnälla.
Citat:
Jag pratar politisk ideologi och samhällsdebatt i stort. De 2 som tar upp dessa frågor på allvar skulle jag säga är religiösa och sociologi-genusvetenskap-feminism. Dock med helt olika lösningar på "problemen".
Tror inte jag behöver dra upp dem.
OK, nej det behöver du inte. Jag håller dock inte med dig i frågan. Jag tycker man politiskt är helt ute och snurrar.
Citera
2015-02-27, 08:06
Medlem
Citat:
Olika löner är något som lätt går att åtgärda, handlar om lönepolitik och fördelning kort och gott.
Människors sexuella lust går inte lika lätt att trixa runt med i en budget.
Mäns ev. brist av kvinnliga sexuella partners, eller manliga för den delen löses inte av att kvinnor och män ska börja tvingas ligga för sitt livsuppehälle, eller att människor ska tvingas, puschas, övertalas på andra sätt. Det är DÅ sexuell makt kommer in i spelet på allvar.

Vill män öka sitt utbud, så är kanske den egna gruppens sexuella beteende är det man först ska ta en kik på? Vi lever nämligen i en sexuell symbios. Heterosexuella kvinnor är lika styrda i sin sexualitet av män som tvärtom. Ni har alltså exakt samma makt på ert håll, så börja dra där ni har nån makt, så händer det saker på den kvinnliga sidan.

Det du säger är alltså att det inte är okej att tvinga, pusha eller övertala kvinnor att ändra sitt sexuella beteende (vilket är fullt rimligt, och precis som det ska vara), men att tvinga, pusha eller övertala män att ändra sitt är helt ok? Är inte det rätt sexistiskt?

Sedan har man som enskild man precis lika lite, om inte mindre, inflytande över hur andra män agerar som man har över kvinnor. En enskild man har säkert mindre inflytande över det än en enskild kvinna.

(Jag förespråkar inte att man ska göra något åt det här - inte på någondera hållet. Att däremot måla ut männen som de som ska göra något åt det är dock bara att håna dem - väldigt många män gör något åt det här för personlig del, och det bidrar bara till problemet.)
Citera
2015-02-27, 10:10
Medlem
Citat:
Det förstår jag. jag försöker bara få folk att tänka efter vad deras språkval säger om deras åsikter i saken. Att prata om "kapital" kring sexualitet och sexuellt spel är att sätta likhetstecken mellan
monetärt system dvs handelsvaror och människors sexualitet och kroppar. Sunk med stor S.

Tror inte du gör det medvetet dock, men du bör kanske fundera kring att byta ut orden?
Man kan ju göra obehaget ännu mer tydligt via att prata om småpojkars "sexuella kapital".
"Knullvärdet" hos män över 50, eller "knullvärdet" efter antal aktier i nåns portfölj. Sunk som sagt.

Sex är inte pengar…sex fungerar inte på samma sätt som pengar ens. Äkta sexualitet, dvs människors äkta vilja till sex går inte att köpas för pengar lika lite som äkta kärlek går att köpa för pengar. En truism men likaförbannat sant. Behovet av att ideligen blanda ihop dessa saker avslöjar dock tänkandet bakom.

Olika löner är något som lätt går att åtgärda, handlar om lönepolitik och fördelning kort och gott.
Människors sexuella lust går inte lika lätt att trixa runt med i en budget.
Mäns ev. brist av kvinnliga sexuella partners, eller manliga för den delen löses inte av att kvinnor och män ska börja tvingas ligga för sitt livsuppehälle, eller att människor ska tvingas, puschas, övertalas på andra sätt. Det är DÅ sexuell makt kommer in i spelet på allvar.

Vill män öka sitt utbud, så är kanske den egna gruppens sexuella beteende är det man först ska ta en kik på? Vi lever nämligen i en sexuell symbios. Heterosexuella kvinnor är lika styrda i sin sexualitet av män som tvärtom. Ni har alltså exakt samma makt på ert håll, så börja dra där ni har nån makt, så händer det saker på den kvinnliga sidan.
Vänd på det; så länge det finns kvinnor som vill utnyttja och kapitalisera på mannens starkare sexdrift kommer män köpa sex. Det är kvinnors vilja att byta materiell rikedom mot sex som är grunden. Horan, världens äldsta yrke. Lyxfruar, golddiggers, skumpaluder, eskorter och nattfjärilar. Ska mannen lastas för sin biologiska natur eller kvinnan lastas för sin snikna mentalitet? Men visst, gratis sex till alla! Jämlikhet mot sexköpslagen.
Citera
2015-02-27, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakgrundsbrus
Det du säger är alltså att det inte är okej att tvinga, pusha eller övertala kvinnor att ändra sitt sexuella beteende (vilket är fullt rimligt, och precis som det ska vara), men att tvinga, pusha eller övertala män att ändra sitt är helt ok? Är inte det rätt sexistiskt?

Sedan har man som enskild man precis lika lite, om inte mindre, inflytande över hur andra män agerar som man har över kvinnor. En enskild man har säkert mindre inflytande över det än en enskild kvinna.

(Jag förespråkar inte att man ska göra något åt det här - inte på någondera hållet. Att däremot måla ut männen som de som ska göra något åt det är dock bara att håna dem - väldigt många män gör något åt det här för personlig del, och det bidrar bara till problemet.)

Och hur tvingas, pushas eller övertalas män sexuellt av gruppen kvinnor världen över menar du?
Citera
2015-02-27, 10:47
Medlem
Den sexuella maktobalansen mellan mannen och kvinnan kommer få stora samhälleliga konsekvenser. Den sexuella och reproduktiva situationen för den vanliga mannen har aldrig varit mer repressiv och deprimerad någonsin i Sveriges historia; idag är män i majoritet och med invandring ökar ration män på kvinnor, kvinnor är med betygskvotering på väg att bli överlägsna män på yrkesmässigt och ekonomiskt plan, en inställning till manlig sexualitet som ond och tagen på nåder bara på kvinnors villkor. Troligen kommer svenska män vakna upp i långt högre utsträckning och rikta in sig på kvinnor från andra kulturer istället för svenska sessor som blir omöjliga kärlekslösa kravmaskiner med alltför högt inflaterat värde på sex och relationsmarknaden.

För jämlikhet mot sexköpslagen.
Citera
2015-02-27, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Inga problem med fackligt arbete eller demonstrationer. Jag har problem med lagstiftning som styr familjens val och lagstiftning som förfördelar ett kön. Att engagera sig är inte att gnälla, vare sig det handlar om kvinnor eller män men att sätta sig med armarna i kors och skylla på samhället och säga att man inte har några val är att gnälla.

OK, nej det behöver du inte. Jag håller dock inte med dig i frågan. Jag tycker man politiskt är helt ute och snurrar.

Syftar du på förslaget om föräldraförsäkring som precis som alla andra försäkringar vi har vill binda ersättningen till en individ? Eller syftar du på kvotering som i ett val av 2 likvärdiga individer väljer det "saknade" könet framför det "bekväma"?
Förr hade vi en social "lagstiftning" som styrde familjers "val" till att det alltid blev kvinnan som skulle göra si och mannen som skulle göra så. Detta var också inbundet i de verkliga lagsystemet, så till den grad att det nog var rätt praktiskt omöjligt för en 50-tals man vara hemma med barn och en 50-tals mamma att jobba. Idag har du ett system som lämnar dörrarna öppna för just fria val, oberoende vad man råkar ha mellan benen.
Märkligt att folk ändå klagar.

Vissa delar kan vara ute och "snurra" visst, men det ligger i sakens natur då man pratar om sociologi forskning som ligger i förkant, de stannar ofta på pappret och blir aldrig implementerat politiskt.
Senast redigerad av ScottWalter 2015-02-27 kl. 11:28.
Citera
2015-02-27, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edirtrm
Mitt perspektiv på kvinnors sexuella makt är lite annorlunda, då jag är bög.

Hur tycker du själv att det är att ha den sexuella makten, du som åtrås av män precis som kvinnor gör? Känner du skuld för att du inte ligger med män som du inte attraheras av t.ex. eller ligger du rent av med dem bara för att vara hygglig?
Citera
2015-02-27, 11:37
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Syftar du på förslaget om föräldraförsäkring som precis som alla andra försäkringar vi har vill binda ersättningen till en individ? Eller syftar du på kvotering som i ett val av 2 likvärdiga individer väljer det "saknade" könet framför det "bekväma"?
Förr hade vi en social "lagstiftning" som styrde familjers "val" till att det alltid blev kvinnan som skulle göra si och mannen som skulle göra så. Detta var också inbundet i de verkliga lagsystemet, så till den grad att det nog var rätt praktiskt omöjligt för en 50-tals man vara hemma med barn och en 50-tals mamma att jobba. Idag har du ett system som lämnar dörrarna öppna för just fria val, oberoende vad man råkar ha mellan benen.
Märkligt att folk ändå klagar.
Det är perfekt från ett perspektiv. Jag har inget emot att man gör saker enklare att välja. T ex ser till att valet för föräldraledighet inte ligger i ekonomi. Mao en lagstiftning som gör att den som är hemma med barnen inte förlorar något i arbetslivet eller i pension etc? Absolut. En lagstiftning där man fördelar tiden per förälder? Absolut inte. Det kommer drabba barnen.
Citera
2015-02-27, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Det är perfekt från ett perspektiv. Jag har inget emot att man gör saker enklare att välja. T ex ser till att valet för föräldraledighet inte ligger i ekonomi. Mao en lagstiftning som gör att den som är hemma med barnen inte förlorar något i arbetslivet eller i pension etc? Absolut. En lagstiftning där man fördelar tiden per förälder? Absolut inte. Det kommer drabba barnen.

Förstår hur du tänker, men jag har svårt att se hur man skulle kunna ersätta personen som är hemma eller jobbar deltid för missad arbetserfarenhet och karriärsmöjligheter etc. Enda som avhjälper detta är delat ansvar i hemmet och delad tid på arbetsmarknaden, men du kanske ser nån annan lösning?

Hur kommer det drabba barnen? jag kan snarare se att där finns ett stark nytta för barn att få lika stor tidsyta med en far som med en mor. Och att det snarare drabbar barn av att inte få samma närhet till den andra föräldern.
Citera
2015-02-27, 12:09
Moderator
pewpews avatar
Citat:
Förstår hur du tänker, men jag har svårt att se hur man skulle kunna ersätta personen som är hemma eller jobbar deltid för missad arbetserfarenhet och karriärsmöjligheter etc. Enda som avhjälper detta är delat ansvar i hemmet och delad tid på arbetsmarknaden, men du kanske ser nån annan lösning?

Hur kommer det drabba barnen? jag kan snarare se att där finns ett stark nytta för barn att få lika stor tidsyta med en far som med en mor. Och att det snarare drabbar barn av att inte få samma närhet till den andra föräldern.
Nu blir detta väldigt offtopic i denna tråden tyvärr men jag svarar gärna på frågan i en mer lämplig tråd.
Citera
2015-02-27, 12:31
Medlem
Att män GENERELLT går efter ungdom och skönhet, och kvinnor efter status och pengar - det tror jag alla är överens om. Förklaringarna skiljer sig.

Vad jag undrar är - hur ska man till män (eller kvinnor med söner) sälja in politiska ingrepp som ger en större makt åt kvinnor på arbetsmarknaden när detta är ett faktum? Ska man bara utgå från att anledningen till att kvinnor söker status är att de historiskt varit i beroendeställning och att deras sexuella urvalskriterier kommer att förändras så fort de själva får status och pengar? Vad händer om det inte alls är så? Eller om det tar flera tusen år innan deras preferenser ändras? Mycket i vår biologi som var ändamålsenligt på stenåldern men knappast idag hänger ju fortfarande med - bara ta det faktum att de flesta hänger upp sig på en så obetydlig, närmast petitessaktig, sak som den tilltänkta partnerns längd...

Kan någon förklara för mig varför det inte skulle sluta i en situation där våra söner blir ensamma och olyckliga för att de inte når upp till de statuskrav som framtidens kvinnor har, och våra döttrar blir detsamma för att de inte kan hitta någon som motsvarar kraven? När jag ser på min frus väninnor fullkomligt kryllar det av högstatuskvinnor som är i just den situationen.

Kanske är det här en bidragande orsak till att många män är fientliga till feminism? Och om det är det, är det märkligt? Jag skulle spontant säga att möjligheterna att finna kärleken och någon att stadga sig med är något som de allra flesta prioriterar riktigt, riktigt högt i livet.
Senast redigerad av Gorm Den Gamle 2015-02-27 kl. 12:53.
Citera
2015-02-27, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Att män GENERELLT går efter ungdom och skönhet, och kvinnor efter status och pengar - det tror jag alla är överens om. Förklaringarna skiljer sig.

Vad jag undrar är - hur ska man till män (eller kvinnor med söner) sälja in politiska ingrepp som ger en större makt åt kvinnor på arbetsmarknaden när detta är ett faktum? Ska man bara utgå från att anledningen till att kvinnor söker status är att de historiskt varit i beroendeställning och att deras sexuella urvalskriterier kommer att förändras så fort de själva får status och pengar? Vad händer om det inte alls är så? Eller om det tar flera tusen år innan deras preferenser ändras? Mycket i vår biologi som var ändamålsenligt på stenåldern men knappast idag hänger ju fortfarande med - bara ta det faktum att de flesta hänger upp sig på en så obetydligt, närmast petitessaktig, sak som den tilltänkta partnerns längd...

Kan någon förklara för mig varför det inte skulle sluta i en situation där våra söner blir ensamma och olyckliga för att de inte når upp till de statuskrav som framtidens kvinnor har, och våra döttrar blir detsamma för att de inte kan hitta någon som motsvarar kraven? När jag ser på min frus väninnor fullkomligt kryllar det av högstatuskvinnor som är i just den situationen.

Kanske är det här en bidragande orsak till att många män är fientliga till feminism? Och om det är det, är det märkligt? Jag skulle spontant säga att möjligheterna att finna kärleken och någon att stadga sig med är något som de allra flesta prioriterar riktigt, riktigt högt i livet.
Finns många bevis på att kvinnors strävan efter partner med högre social status inte ändrar sig med hennes egen ökade sociala och ekonomiska status. Se svarta kvinnors situation i USA, se rika kvinnors klagande på att män med högre eller jämbördig status inte vill ha dem och själva är dem ointresserade av män socialt ekonomiskt underlägsna, se giftesmålstatistik etc. Recycling av hög statusmänhar ju blivit ett begrepp. Ett mindre antal män kommer reproducera sig med ett stort antal kvinnor medans många män förblir sexuellt oförlösta och reproduktivt snuvade samtidigt som dem är arbetsslavar för det "jämlika" feministiska samhällsprojektet.

Om 20 år har du en stor grupp unga män utan mening och mål, undanskuffade från reproduktionen. J-t farligt.

Häri ligger också förklaringen till mäns bättre ekonomi, incitamenten för en man att lyckas ekonomiskt och statusmässigtr är rent existentiella, så ökar han sitt reproduktionskapital. En kvinna ökar sitt reproduktionskapital genom utseende, älskvärdhet, femininitet, sensualism etc. Helt olika förutsättningar vilket naturligt leder till olika prioriteringar. Om vi genom politik framtvingar förändringar i detta till kvinnans favör, utan att tillgodose mannens intressen uppstår knappast jämlikhet mellan könen. Vilket vi ser i verkligheten idag i Sverige.
Senast redigerad av lillskrot 2015-02-27 kl. 12:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in