Citat:
Ursprungligen postat av
Gorm Den Gamle
Att män GENERELLT går efter ungdom och skönhet, och kvinnor efter status och pengar - det tror jag alla är överens om. Förklaringarna skiljer sig.
Vad jag undrar är - hur ska man till män (eller kvinnor med söner) sälja in politiska ingrepp som ger en större makt åt kvinnor på arbetsmarknaden när detta är ett faktum? Ska man bara utgå från att anledningen till att kvinnor söker status är att de historiskt varit i beroendeställning och att deras sexuella urvalskriterier kommer att förändras så fort de själva får status och pengar? Vad händer om det inte alls är så? Eller om det tar flera tusen år innan deras preferenser ändras? Mycket i vår biologi som var ändamålsenligt på stenåldern men knappast idag hänger ju fortfarande med - bara ta det faktum att de flesta hänger upp sig på en så obetydligt, närmast petitessaktig, sak som den tilltänkta partnerns längd...
Kan någon förklara för mig varför det inte skulle sluta i en situation där våra söner blir ensamma och olyckliga för att de inte når upp till de statuskrav som framtidens kvinnor har, och våra döttrar blir detsamma för att de inte kan hitta någon som motsvarar kraven? När jag ser på min frus väninnor fullkomligt kryllar det av högstatuskvinnor som är i just den situationen.
Kanske är det här en bidragande orsak till att många män är fientliga till feminism? Och om det är det, är det märkligt? Jag skulle spontant säga att möjligheterna att finna kärleken och någon att stadga sig med är något som de allra flesta prioriterar riktigt, riktigt högt i livet.
Finns många bevis på att kvinnors strävan efter partner med högre social status inte ändrar sig med hennes egen ökade sociala och ekonomiska status. Se svarta kvinnors situation i USA, se rika kvinnors klagande på att män med högre eller jämbördig status inte vill ha dem och själva är dem ointresserade av män socialt ekonomiskt underlägsna, se giftesmålstatistik etc. Recycling av hög statusmänhar ju blivit ett begrepp. Ett mindre antal män kommer reproducera sig med ett stort antal kvinnor medans många män förblir sexuellt oförlösta och reproduktivt snuvade samtidigt som dem är arbetsslavar för det "jämlika" feministiska samhällsprojektet.
Om 20 år har du en stor grupp unga män utan mening och mål, undanskuffade från reproduktionen. J-t farligt.
Häri ligger också förklaringen till mäns bättre ekonomi, incitamenten för en man att lyckas ekonomiskt och statusmässigtr är rent existentiella, så ökar han sitt reproduktionskapital. En kvinna ökar sitt reproduktionskapital genom utseende, älskvärdhet, femininitet, sensualism etc. Helt olika förutsättningar vilket naturligt leder till olika prioriteringar. Om vi genom politik framtvingar förändringar i detta till kvinnans favör, utan att tillgodose mannens intressen uppstår knappast jämlikhet mellan könen. Vilket vi ser i verkligheten idag i Sverige.