2015-02-23, 20:25
Medlem
hejjjsan123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qhz.
Nåja. Det handlar ju inte om några enorma mängder som kommer från lite "ovanligare" länder. Jag kan tycka att det kan vara roligt att testa något från t.ex. Estland eller Spanien. Sen huruvida det är bra saker eller ej är en annan femma. Blir så mycket från USA, Belgien osv ändå. Det känns ju knappast som att det är en massa bra öl som får stå åt sidan för att göra plats för dessa spanjorer, estländare och fransmän, snarare är det extra saker utöver alla grymma öl som släpps.

Nu ska jag i alla fall dra o hämta ut min BA Speedway Stout.

Nu börjar craftbeer-kulturen sprida sig i både Estland och Spanien, även om Litauen nog är större på sånt än Estland.

Men jag var på ölfestival i Tallinn i somras och även om det var mycket från Estlands största bryggerier och mycket importerat fanns det även en del spännande estniskt.

Samma sak i Spanien, många städer har ölbarer med kvalitetsöl och finns även fler och fler craftbeerbryggerier.

Däremot är priserna mycket högre på sån öl, än på vanliga lageröl. Men jag köpte Mikkellers beer geaks coffee stout för 4 euro och det är väl ok pris på en bar.
Citera
2015-02-23, 22:02
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Svar till Knarkarjävlar
Okej, fem till åtta år var ju en del ... Jag ska vänta ett år innan jag provar dem första gången.

Valet står mellan Til Fra och Sinebrychoff. Köper en av varje och provsmakar mot varandra innan jag bestämmer mig (vill inte köpa och lagra båda, för jag har redan gjort av med ganska mycket pengar på alkohol, i form av whiskey och bourbon, den här månaden).
Citera
2015-02-24, 01:11
Medlem
Mr.Nutts avatar
På tal om öl som inte ska lagras så dricker jag min sista St. Eriks Orange Winter Imperial Porter nu. Den är fortfarande god men har markant mindre apelsin i smak och dofft redan nu jämfört med så sent som i julas. Grundölet blir nog inte sämre med lagring, men hela poängen med ölet kommer snart att vara förlorad. Drick upp eventuella sparade flaskor nu blir mitt bud.
Citera
2015-02-24, 12:35
Medlem
lugna ner digs avatar
Kommer så stora grejer hit denna vår. Nu har ju BA speedway varit här, sen kommer det lite grejer från prairie artisan ales, crooked stave, avery, 3F, ett lass KBS mfl..
Vissa av dom här grejerna har högt bytesvärde i delar av USA men här kan alla få det i hela Sverige så länge man har hyfsat bra internet och inte otur.
Citera
2015-02-24, 13:49
Medlem
turdalizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Kommer så stora grejer hit denna vår. Nu har ju BA speedway varit här, sen kommer det lite grejer från prairie artisan ales, crooked stave, avery, 3F, ett lass KBS mfl..
Vissa av dom här grejerna har högt bytesvärde i delar av USA men här kan alla få det i hela Sverige så länge man har hyfsat bra internet och inte otur.
Jo, det är fina grejer, absolut.
Citera
2015-02-24, 20:09
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
7% lär räcka, Carnegie är ju populär att lagra, och den ligger bara på 5.5%. Men det beror ju på ölen.

Har för övrigt för mig att några gjorde ett test där de lagrade folkölsversionen av Carnegie, någon blogg. Någon som vet vilken jag menar?

Ja, även folkölsvarianten går att lagra. Har en liten hylla i källaren med sådana. Blir markant bättre efter ett till två år. Dock så skulle jag tro att det är gränsen. Inte längre. Den går ju att spara ännu längre men jag tror inte att den förbättras av det.

Den tillverkas genom att starkportern blandas med lättöl. Blir så att säga en färdigblandad half and half som engelsmännen brukar kalla det. Svagare och blandad med vanlig lageröl så därmed inte lika lagringsvänlig som starkportern men ett eller kanske ett par år som sagt.
Citera
2015-02-27, 08:03
Medlem
KickAss-1337s avatar
Mm, Pannepoten var inte dum, tur man köpte ett par! Är det någon mer som testade den där lingon/tranbärs grejen från SamAm? Riktigt jävla bra faktiskt
Citera
2015-02-27, 08:24
Medlem
turdalizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Mm, Pannepoten var inte dum, tur man köpte ett par! Är det någon mer som testade den där lingon/tranbärs grejen från SamAm? Riktigt jävla bra faktiskt
Pannepot dum? Nä inte direkt.

Ja, har faktiskt köpt om den, gillade krispigheten i den, mycket frääääsch!
Citera
2015-02-27, 10:48
Bannlyst
Är det någon som druckit den här? Vad tycker ni?

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=Heineken&sortfield=Default&sortdirect ion=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&g roupfiltersheader=Default&artikelId=858582&varuNr= 88165&filters=searchquery%2c
Citera
2015-02-27, 11:55
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Money4life
Är det någon som druckit den här? Vad tycker ni?

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=Heineken&sortfield=Default&sortdirect ion=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&g roupfiltersheader=Default&artikelId=858582&varuNr= 88165&filters=searchquery%2c

Hör inte hemma i den här tråden. Är den ny i Sverige? Jag testade den nån gång för 1,5 år sen då jag bodde på kontinenten. Det är läsk med lite ölsmak.
Citera
2015-02-27, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Hör inte hemma i den här tråden. Är den ny i Sverige? Jag testade den nån gång för 1,5 år sen då jag bodde på kontinenten. Det är läsk med lite ölsmak.

läsk? Det är öl med tequila i, som jag förstod.

Bengt frithiofsson gav fyra flaskor i betyg imorse i nyhetsmorgon, även Steffo gillade den.

men det är klart. Dom är ju inte livsnjutare/ölkännare??

eller vad tycker du? Sitter du på facit för den här tråden..
Citera
2015-02-27, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Money4life
men det är klart. Dom är ju inte livsnjutare/ölkännare??

Stämmer bra, iaf ölkännarbiten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in