Citat:
Ursprungligen postat av
qhz.
Nåja. Det handlar ju inte om några enorma mängder som kommer från lite "ovanligare" länder. Jag kan tycka att det kan vara roligt att testa något från t.ex. Estland eller Spanien. Sen huruvida det är bra saker eller ej är en annan femma. Blir så mycket från USA, Belgien osv ändå. Det känns ju knappast som att det är en massa bra öl som får stå åt sidan för att göra plats för dessa spanjorer, estländare och fransmän, snarare är det extra saker utöver alla grymma öl som släpps.
Nu ska jag i alla fall dra o hämta ut min BA Speedway Stout.

Nu börjar craftbeer-kulturen sprida sig i både Estland och Spanien, även om Litauen nog är större på sånt än Estland.
Men jag var på ölfestival i Tallinn i somras och även om det var mycket från Estlands största bryggerier och mycket importerat fanns det även en del spännande estniskt.
Samma sak i Spanien, många städer har ölbarer med kvalitetsöl och finns även fler och fler craftbeerbryggerier.
Däremot är priserna mycket högre på sån öl, än på vanliga lageröl. Men jag köpte Mikkellers beer geaks coffee stout för 4 euro och det är väl ok pris på en bar.