Citat:
Ursprungligen postat av
Knarkarjävlar
Av de där tre så skulle jag satsa på den finska. Koff porter har jag själv i källaren. Dock köpta i Finland. Jag visste inte ens att de såldes i Sverige. Tror inte att de gjorde det tidigare.
Fast det är inget fel på de andra heller. Har själv haft en fundering runt att lägga upp ett litet lager av Til Fra Via.
Citat:
Ursprungligen postat av
qhz.
Nåja. Det handlar ju inte om några enorma mängder som kommer från lite "ovanligare" länder. Jag kan tycka att det kan vara roligt att testa något från t.ex. Estland eller Spanien. Sen huruvida det är bra saker eller ej är en annan femma. Blir så mycket från USA, Belgien osv ändå. Det känns ju knappast som att det är en massa bra öl som får stå åt sidan för att göra plats för dessa spanjorer, estländare och fransmän, snarare är det extra saker utöver alla grymma öl som släpps.
Nu ska jag i alla fall dra o hämta ut min BA Speedway Stout.

Ja roligt med omväxling. Ex.vis Saku porter finns i min källare den också. Estland gör en hel del god öl.
Citat:
Ursprungligen postat av
Knarkarjävlar
Tackar för tipsen då grabbar!
Det blir nog att köpa fyra-fem Til Fra Via (förbannat god öl) eller Sinebrychoff och ställa undan i garderoben. Hur länge bör jag låta dem lagras innan jag smakar om de har förändrats? Ett år eller så?
Jag håller med dig om Sotholmen, framför allt eftersom servitrisen varnade mig för att den skulle vara "väldigt mörk och stark" när jag beställde den.

Har läst någonstans en rekommendation att Koff porter bör lagras åtminstone fem år. Helst åtta. Minst. Fast man gör givetvis som man själv vill. En del dricker dem färska. Jag tänker testa någon efter fem.
Citat:
Ursprungligen postat av
Knarkarjävlar
Förresten, finns det fler öltyper än porter och stouts som vinner på lagring?
Många starkare och en del svaga öl passar för lagring. Suröl, flera inte så starka porter m.fl. går bra att lagra även om de inte är så alkoholstarka.
Barley wine, stark Mölska, många belgare som rödöl, brunöl, stark ale som t.ex. trappister, en del annan klosteröl m.m.
Sök och läs. Det finns
massor med god öl som går bra att lagra och vinner mycket på lagring. Alldeles
för många.