2015-02-23, 14:58
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkarjävlar
Räcker det med runt 7%, eller ska det vara ännu starkare?

7% lär räcka, Carnegie är ju populär att lagra, och den ligger bara på 5.5%. Men det beror ju på ölen.

Har för övrigt för mig att några gjorde ett test där de lagrade folkölsversionen av Carnegie, någon blogg. Någon som vet vilken jag menar?
Citera
2015-02-23, 15:01
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turdalizer
Spridning känns som om det kvittar faktiskt då de där länderna inte har speciellt mycket skoj att erbjuda.
Eller visst har de guldkorn här och där, men då finns det andra länder som kan skicka på oss guldtackor, låt dom gå först.
Fast nja, jag har visserligen ingen koll på vare sig spansk eller estnisk öl men både Frankrike och Nederländerna har en hel del bra kvar att bjuda på. Jag väntar fortfarande ivrigt på att Galatea ska få in Vuur & Vlaam igen och De Molen är knappast de enda som brygger bra öl i Nederländerna. Sen skulle jag personligen gärna se flera av de norska och tyska kvalitetsbryggerierna representerade, men jag antar att bra, klassisk öl inte är tillräkligt hippt (Tyskland) och jag tror fortfarande att Norge är up and comming (i alla fall här).

Citat:
Jag planerar att göra ett litet expriment med att lagra några porter/stouts i min garderob (kommer inte på något bättre ställe att göra det på) men det jag undrar är, är om det är en viss typ av p/s som lämpar sig extra väl för att lagras? T.ex. de lite kraftigare sakerna, typ Imperial stout?

Annars har jag funderat på några av de här, som jag har druckit tidigare och gillar redan nu som de är: http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=11343

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=wisby&filters=searchquery%2c&artikelI d=716259&varuNr=89589&referringUrl=%2fTemplates%2f Public%2fPages%2fGlobalSearchPage.aspx%3fsearchque ry%3dwisby%26filters%3 dsearchquery%2c%26ny%3d1%26id%3d1594%26epslanguage %3dsv

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=porter&artikelId=777534&varuNr=11916& referringUrl=%2fTemplates%2fPublic%2fPages%2fGloba lSearchPage.aspx%3fsearchquery%3dporter%26id%3d159 4%26epslanguage%3dsv
Gällande porter och stout kan man nog förenklat säga att de starkare grejjerna gär sig bättre, ja, och att en del tillsatser (typ kaffe, chili, vanilj etc.) förloras vid längre lagring. Sen råder det ju väldigt delade meningar kring om man bör lagra öl alls och i så fall hur länge, jag tycker i alla fall att det kan vara kul att experimentera med om man har tålamodet. Mikkeller Til Fra Via har jag själv ställt undan, de andra har jag tyvärr inte så bra koll på, och jag har ett par Sotholmen Extra Stout och Smörpundet Porter som blivit stående som jag tänkte smaka av någon dag. Och Brooklyn Black Chocolate Stout som kommer i nästa släpp är populär att lagra.
Det blev kanske inte helt tydligt men kort och gott, om du har pengar, plats och tid så testa! Mörkt, starkt och surt är enligt min uppfattning det vanligaste i ölkällarna där ute.
Citera
2015-02-23, 15:08
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
---ett par Sotholmen Extra Stout och Smörpundet Porter som blivit stående som jag tänkte smaka av någon dag. ---

Tyckte du om dem som olagrade? Jag blev besviken på båda, tyckte de var klena och nästan blaskiga i jämförelse med andra stouts jag testat i den prisklassen.
Citera
2015-02-23, 15:14
Medlem
turdalizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Fast nja, jag har visserligen ingen koll på vare sig spansk eller estnisk öl men både Frankrike och Nederländerna har en hel del bra kvar att bjuda på. Jag väntar fortfarande ivrigt på att Galatea ska få in Vuur & Vlaam igen och De Molen är knappast de enda som brygger bra öl i Nederländerna. Sen skulle jag personligen gärna se flera av de norska och tyska kvalitetsbryggerierna representerade, men jag antar att bra, klassisk öl inte är tillräkligt hippt (Tyskland) och jag tror fortfarande att Norge är up and comming (i alla fall här).

Gällande porter och stout kan man nog förenklat säga att de starkare grejjerna gär sig bättre, ja, och att en del tillsatser (typ kaffe, chili, vanilj etc.) förloras vid längre lagring. Sen råder det ju väldigt delade meningar kring om man bör lagra öl alls och i så fall hur länge, jag tycker i alla fall att det kan vara kul att experimentera med om man har tålamodet. Mikkeller Til Fra Via har jag själv ställt undan, de andra har jag tyvärr inte så bra koll på, och jag har ett par Sotholmen Extra Stout och Smörpundet Porter som blivit stående som jag tänkte smaka av någon dag. Och Brooklyn Black Chocolate Stout som kommer i nästa släpp är populär att lagra.
Det blev kanske inte helt tydligt men kort och gott, om du har pengar, plats och tid så testa! Mörkt, starkt och surt är enligt min uppfattning det vanligaste i ölkällarna där ute.
Til Fra måste lagras då den är väldigt spritig färsk, minst två år. Tycker jag.

Klassisk tysk kvalitetsöl tar jag gärna emot.
Men IPA från något nytt ställe i Estland känns verkligen överkurs,
då tar jag hellre en Amager flera gånger om, för de KAN sin IPA.
Citera
2015-02-23, 15:15
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Tackar för tipsen då grabbar!

Det blir nog att köpa fyra-fem Til Fra Via (förbannat god öl) eller Sinebrychoff och ställa undan i garderoben. Hur länge bör jag låta dem lagras innan jag smakar om de har förändrats? Ett år eller så?

Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Tyckte du om dem som olagrade? Jag blev besviken på båda, tyckte de var klena och nästan blaskiga i jämförelse med andra stouts jag testat i den prisklassen.

Jag håller med dig om Sotholmen, framför allt eftersom servitrisen varnade mig för att den skulle vara "väldigt mörk och stark" när jag beställde den.
Citera
2015-02-23, 15:18
Medlem
turdalizers avatar
Citat:

Det blir nog att köpa fyra-fem Til Fra Via (förbannat god öl) eller Sinebrychoff och ställa undan i garderoben. Hur länge bör jag låta dem lagras innan jag smakar om de har förändrats? Ett år eller så?

Jag håller med dig om Sotholmen, framför allt eftersom servitrisen varnade mig för att den skulle vara "väldigt mörk och stark" när jag beställde den.
Jo den har man ju hört. Speciellt när man köper spontant, alltså det här jättesyrligt! Jo, jag vet, men alltså jättemycket.

Köper du 5 stycken sparar alla och drick en om året så hittar du till sist din favoritlängd och så köper du på och fortsätter bara dricka om när de är gamla nog.
1 år kommer inte göra mycket skillnad på Til Fra, minst två år.
Citera
2015-02-23, 15:55
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Jo den har man ju hört. Speciellt när man köper spontant, alltså det här jättesyrligt! Jo, jag vet, men alltså jättemycket.

Köper du 5 stycken sparar alla och drick en om året så hittar du till sist din favoritlängd och så köper du på och fortsätter bara dricka om när de är gamla nog.
1 år kommer inte göra mycket skillnad på Til Fra, minst två år.

Två år, då gäller det till att ha lite självdisciplin! Får se vilken sort som jag väljer sen...
Citera
2015-02-23, 16:03
Medlem
turdalizers avatar
Citat:
Två år, då gäller det till att ha lite självdisciplin! Får se vilken sort som jag väljer sen...
Jo, kan ju vara lite sï och så med det ja.
Citera
2015-02-23, 16:48
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Förresten, finns det fler öltyper än porter och stouts som vinner på lagring?
Citera
2015-02-23, 16:58
Medlem
turdalizers avatar
Citat:
Ja, här har du bra läsning i ämnet.
http://alltomol.nu/etikett/att-lagra-ol/
Citera
2015-02-23, 17:16
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Citat:
Ja, här har du bra läsning i ämnet.
http://alltomol.nu/etikett/att-lagra-ol/

Ska kolla in sidan sen.
Citera
2015-02-23, 19:04
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Jag planerar att göra ett litet expriment med att lagra några porter/stouts i min garderob (kommer inte på något bättre ställe att göra det på) men det jag undrar är, är om det är en viss typ av p/s som lämpar sig extra väl för att lagras? T.ex. de lite kraftigare sakerna, typ Imperial stout?

Annars har jag funderat på några av de här, som jag har druckit tidigare och gillar redan nu som de är: http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=11343

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=wisby&filters=searchquery%2c&artikelI d=716259&varuNr=89589&referringUrl=%2fTemplates%2f Public%2fPages%2fGlobalSearchPage.aspx%3fsearchque ry%3dwisby%26filters%3 dsearchquery%2c%26ny%3d1%26id%3d1594%26epslanguage %3dsv

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=porter&artikelId=777534&varuNr=11916& referringUrl=%2fTemplates%2fPublic%2fPages%2fGloba lSearchPage.aspx%3fsearchquery%3dporter%26id%3d159 4%26epslanguage%3dsv

Av de där tre så skulle jag satsa på den finska. Koff porter har jag själv i källaren. Dock köpta i Finland. Jag visste inte ens att de såldes i Sverige. Tror inte att de gjorde det tidigare.
Fast det är inget fel på de andra heller. Har själv haft en fundering runt att lägga upp ett litet lager av Til Fra Via.

Citat:
Ursprungligen postat av qhz.
Nåja. Det handlar ju inte om några enorma mängder som kommer från lite "ovanligare" länder. Jag kan tycka att det kan vara roligt att testa något från t.ex. Estland eller Spanien. Sen huruvida det är bra saker eller ej är en annan femma. Blir så mycket från USA, Belgien osv ändå. Det känns ju knappast som att det är en massa bra öl som får stå åt sidan för att göra plats för dessa spanjorer, estländare och fransmän, snarare är det extra saker utöver alla grymma öl som släpps.

Nu ska jag i alla fall dra o hämta ut min BA Speedway Stout.

Ja roligt med omväxling. Ex.vis Saku porter finns i min källare den också. Estland gör en hel del god öl.

Citat:

Har läst någonstans en rekommendation att Koff porter bör lagras åtminstone fem år. Helst åtta. Minst. Fast man gör givetvis som man själv vill. En del dricker dem färska. Jag tänker testa någon efter fem.

Citat:

Många starkare och en del svaga öl passar för lagring. Suröl, flera inte så starka porter m.fl. går bra att lagra även om de inte är så alkoholstarka.
Barley wine, stark Mölska, många belgare som rödöl, brunöl, stark ale som t.ex. trappister, en del annan klosteröl m.m.
Sök och läs. Det finns massor med god öl som går bra att lagra och vinner mycket på lagring. Alldeles för många.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in