2015-02-24, 22:36
Medlem
BrunoContis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrkr
Tyckte det var rätt tydligt att han gick igång på guldet när han fick det, såg ju kåt ut, så skydd är det nog knappast, dessutom brukar troll och dylikt bara ha problem med järn.

Jag tänkte spontant på en korp eller skata (eller vilken fågel det nu är som gillar blänkande saker). För dels hade han ju allt guld och silver men han hade ju även flera cd-skivor upphängda i träden vid husvagnen.
Citera
2015-02-24, 22:42
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoConti
Jag tänkte spontant på en korp eller skata (eller vilken fågel det nu är som gillar blänkande saker). För dels hade han ju allt guld och silver men han hade ju även flera cd-skivor upphängda i träden vid husvagnen.
Han hade också guldtänder. Jag tyckte det andades väldigt mycket klassiskt troll över honom. Hans skattgömma var ju en klassisk John Bauer-trollguldgömma (minus cd-skivorna av uppenbara skäl).
Citera
2015-02-25, 09:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Finns väl ingen gråskala i denna serie? Tvärtom tycker jag "färggraderingen" är väldigt bra gjort för att vara en svensk serie. Det höjer stämningen ytterligare.
Det finns verkligen ett grått tråkigt filter över hela serien. I det här serien hade djupa färger förstärkt en stämning av skog, troll och mystik men stämningen uteblir här. Inte bara pga gråskalan utan också för den taffliga produktionen och regin överlag. Han vet inte vad han gör, fumlar i blindo, försöker flirta med twin peaks men faller platt och replikerna är tomma på innehåll. Karaktärerna endimensionella.
Citera
2015-02-25, 09:25
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Det finns verkligen ett grått tråkigt filter över hela serien. I det här serien hade djupa färger förstärkt en stämning av skog, troll och mystik men stämningen uteblir här. Inte bara pga gråskalan utan också för den taffliga produktionen och regin överlag. Han vet inte vad han gör, fumlar i blindo, försöker flirta med twin peaks men faller platt och replikerna är tomma på innehåll. Karaktärerna endimensionella.
Om det hade varit ett tecknat barnprogram hade djupa färger passat bra ja.
Citera
2015-02-25, 09:48
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Han hade också guldtänder. Jag tyckte det andades väldigt mycket klassiskt troll över honom. Hans skattgömma var ju en klassisk John Bauer-trollguldgömma (minus cd-skivorna av uppenbara skäl).
Han spelas för övrigt av Utas. Här i en annan klassisk scen med honom:

https://www.youtube.com/watch?v=-R2rKFaXiOg

Citera
2015-02-25, 13:24
Medlem
max02s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Känns så billigt med alla dessa gråskalor i tv-serierna. de verkar tro att det blir mer konstnärligt och djupt, men allt som händer är att det blir fattigare och tråkigare. Roy Andersson behärskar sina gråskalor men han e å andra sidan en riktig konstnär tillskillnad från dessa lättviktare till filmregissörer som gör skit som Jordskott och Bron.

Placera inte Bron i samma fack åtminstone. Riktig kvalitétsserie tycker i min bok och vet även många andra tycker samma. Jordskott är ju helt annan typ av serie dessutom.
Citera
2015-02-25, 14:32
Bannlyst
Citat:
Om det hade varit ett tecknat barnprogram hade djupa färger passat bra ja.
Ja barnprogram som Mullholland Drive eller Den amerikanske vännen - två stämningsfulla thrillers med starka färger.
Citera
2015-02-25, 16:30
Medlem
Centipedes avatar
http://onyanserat.se/tv/alex-kantsjo-om-att-skriva-dramathrillern-jordskott/
Citera
2015-02-26, 13:05
Medlem
Opilus5500s avatar
bra serie jag tycker de lite halv otäck scen särskilt den på sjukhuset, rös hela kroppen hahaha...
Citera
2015-02-26, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Stackars Eva kommer få problem med sitt eksem, inget kommer att hjälpa, tills hon inser att den illaluktande sörjan is the shit.

Jo den där geggan verkar ju vara ett motmedel. Kundvagnsgumman har koll och vill hjälpa, är hon "god" då? Evas pappa hade uppenbarligen ingen gegga. Är det hans släkt som är i fara, och Antons pappas? Och Boréns (Peter Anderssons karaktär)? Är det alltså skogsfolket som kräver in släkt till dem som förstört skogen, såvida de inte smörjer in sig med finska gubbens gegga? Vad vill finska gubben att de ska gå med på för krav? Att släppa skogen? De som har förlorat barn bör väl vara redo att göra vad som helst, men Evas pappa gick tydligen inte med på kraven? Eller gjorde han det, och accepterade att stryka med i parasitsjukdomen tack vare att han ville att Josefin skulle komma tillbaka?

Jag kämpar på med att tolerera de logiska luckorna men det är svårt ibland....tex borde väl Antons groda vara bevismaterial och undersökas för DNA eller andra spår? Inte skulle väl pappan få behålla grodan, IRL? Plus massor med likartade konstigheter...
Citera
2015-02-26, 15:41
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Jag kämpar på med att tolerera de logiska luckorna men det är svårt ibland....tex borde väl Antons groda vara bevismaterial och undersökas för DNA eller andra spår? Inte skulle väl pappan få behålla grodan, IRL? Plus massor med likartade konstigheter...
Minns inte, men vet polisen ens om att grodan kommit tillbaka? Antons pappa verkar ju veta en hel del vad som hänt Anton, men säger inget om det.
Citera
2015-02-26, 17:16
Medlem
Moff .. es avatar
Tycker serien påminner om EXORSISTEN.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in