2015-02-26, 17:27
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moff .. e
Tycker serien påminner om EXORSISTEN.
Bara scenen med tjejen i sjukhussängen då väl? I övrigt tycker jag inte det finns några likheter .
Citera
2015-02-26, 18:05
Medlem
Enchiridion.2018s avatar
Den här serien är så djävla dum, så jag vet inte var jag ska börja.

Dramaturgi 101, kanske?

Vill man göra en crossover mellan deckare och horror, kan det ju finnas en poäng att låta hålla tittaren på halstret ett tag. Istället går det mindre ett avsnitt innan man övertydligt berättar för tittarna: det här är ingen deckare, vi har bara så djävla dålig fantasi att vi inte kunde komma på något annat yrke till den medelålders kvinna ur den lokala överklassen som vi bara måste ha som huvudperson.

Att 55 minuter in i en serie - som är tio timmar lång - avslöja vari övernaturligheterna består - titta det kommer handla om någon slags hybrid mellan människa, växter och jord! - är så djävla obegåvat. Alla andra mysterier i serien efter detta avslöjande är helt sekundära.

Det är som om måttligt begåvad rollspelsförfattare, med ett halvspännande grunduppslag har fått fullständigt fria händer att göra en tv-adaption på något som kanske skulle ha varit ett halvkul rollspelsscenario.

Gestaltningarna ska vi inte bara tala om.

Kan bara konstatera att Göran Ragerstam fortsätter att spela exakt samma karaktär som han alltid gjort. Han slog igenom tack vare Norénproduktionerna i slutet av 90-talet, men har inte rört sig en millimeter sedan dess - varför ändra ett vinnande koncept? Om han bara talar långsamt, övertydligt och skickar ut lite psykopatvibbar - så är inte det en spännande gestaltning, det är det enda han kan.

Att sätta Ica-Stig som någon slags blandning av snut och professor Kalkyl - efter 20 år av tv-reklam - är väl inte det smartaste draget. Det är som att sätta Jörgen Lantz i samma roll och bara hoppas på att tittarna inte associerar till Björnes magasin!

Moa Gammel är bara ett parallellfenomen till Louise Peterhoff i "Blå ögon". Det handlar inte ens om skådespeleri. Är du född med en fitta åren kring 1980? Ser du slentrianmässigt snygg ut? Har du den där obligatoriska raden i CV:t som säger att du gått något slags teaterutbildning? Bra, det är nämligen det enda som krävs för att du ska få huvudrollen i en påkostad SVT-produktion! Att du sedan inte kan leverera en replik utan att det låter som om du läste innantill i manus spelar ingen som helst roll.

Sedan kan man väl fråga sig hur regissören definierar "stämningsfyllt". Enkelt: dimma, skogspanoreringar och pianoplink. Blir du inte rädd av det? Tough shit, det är nämligen de enda strängarna som vi har på vår lyra.

Förutom att filma i halvmörker förstås - det gör vi helt urskillningslöst alldeles oavsett om det ska vara spännande inte. På polisstation, på sjukhuset, i konsumbutiken, på biblioteket, i herrgården, i bolagsstyrelserummen - då blir det spännande HELA TIDEN!

Den här serien ger mig fan stroke. Tur att jag inte pyntat en enda licenskrona de senaste femton åren.
Citera
2015-02-26, 18:37
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enchiridion.2018

Dramaturgi 101, kanske?

Vill man göra en crossover mellan deckare och horror, kan det ju finnas en poäng att låta hålla tittaren på halstret ett tag. Istället går det mindre ett avsnitt innan man övertydligt berättar för tittarna: det här är ingen deckare, vi har bara så djävla dålig fantasi att vi inte kunde komma på något annat yrke till den medelålders kvinna ur den lokala överklassen som vi bara måste ha som huvudperson.

Att 55 minuter in i en serie - som är tio timmar lång - avslöja vari övernaturligheterna består - titta det kommer handla om någon slags hybrid mellan människa, växter och jord! - är så djävla obegåvat. Alla andra mysterier i serien efter detta avslöjande är helt sekundära.

Det är som om måttligt begåvad rollspelsförfattare, med ett halvspännande grunduppslag har fått fullständigt fria händer att göra en tv-adaption på något som kanske skulle ha varit ett halvkul rollspelsscenario.

Kan bara konstatera att Göran Ragerstam fortsätter att spela exakt samma karaktär som han alltid gjort. Han slog igenom tack vare Norénproduktionerna i slutet av 90-talet, men har inte rört sig en millimeter sedan dess - varför ändra ett vinnande koncept? Om han bara talar långsamt, övertydligt och skickar ut lite psykopatvibbar - så är inte det en spännande gestaltning, det är det enda han kan.

Att sätta Ica-Stig som någon slags blandning av snut och professor Kalkyl - efter 20 år av tv-reklam - är väl inte det smartaste draget. Det är som att sätta Jörgen Lantz i samma roll och bara hoppas på att tittarna inte associerar till Björnes magasin!

Moa Gammel är bara ett parallellfenomen till Louise Peterhoff i "Blå ögon". Det handlar inte ens om skådespeleri. Är du född med en fitta åren kring 1980? Ser du slentrianmässigt snygg ut? Har du den där obligatoriska raden i CV:t som säger att du gått något slags teaterutbildning? Bra, det är nämligen det enda som krävs för att du ska få huvudrollen i en påkostad SVT-produktion! Att du sedan inte kan leverera en replik utan att det låter som om du läste innantill i manus spelar ingen som helst roll.

Sedan kan man väl fråga sig hur regissören definierar "stämningsfyllt". Enkelt: dimma, skogspanoreringar och pianoplink. Blir du inte rädd av det? Tough shit, det är nämligen de enda strängarna som vi har på vår lyra.

Förutom att filma i halvmörker förstås - det gör vi helt urskillningslöst alldeles oavsett om det ska vara spännande inte. På polisstation, på sjukhuset, i konsumbutiken, på biblioteket, i herrgården, i bolagsstyrelserummen - då blir det spännande HELA TIDEN!

Den här serien ger mig fan stroke. Tur att jag inte pyntat en enda licenskrona de senaste femton åren.
Du har väl förvisso någon poäng men mestadels är du bara en parallellfenomen till SD-prototypen med halvtaskig kvinnosyn.

Andra stycket får du gärna utveckla. Du tycker det suger, sure - men har du sett resten? Utveckla.
Citera
2015-02-26, 19:00
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:

Dramaturgi 101, kanske?

Jo Ragnarstam är ju inte en dynamisk skådespelare iallfall får han inga sådana roller, men det spelar ingen roll eftersom så länge det passar karaktären han spelar så är bra.

Att kasta in ICA-stig är bara uselt, väldigt lika så Jokern från rederiet. Trovärdighet noll. Det är en förbannelse som kända skådespelare få dras med men som tydligen ingen rollsättare har insett att, det blir skådespelaren som gör en roll för mig som tittare istället för att se karaktären för den den ska föreställa, vilket blir så mycket lättare om skådespelaren är okänd. Det finns så ofantligt många som vill blir skådespelare att det knappast kan vara ett stort problem att hitta okända skådespelare.

Fast nu är det så att Moa Gammel är så ofantligt mycket vackrare än både Peterhoff och nästan alla andra svenska skådespelare. Moa är vacker, Peterhoff är en som bäst en vanlig tjej med torskläpp.Tyvärr så stör jag mig på hennes fula jacka hon har i serien.

Kommer nog att följa denna endå eftersom de kanske är Ok, men dess största problem är att de avslöjar för mycket för tidigt.
Dialogen kunde ju faktiskt varit bättre och många klicheer kunde de skippat, som den varnande visa kufen, Loglady, eller you're doomed, you're all dooomed.
Citera
2015-02-26, 19:04
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:

Dramaturgi 101, kanske?

Mycket bra uttryckt! Precis så ligger det till.

Denna serie gör att jag skäms över att tillhöra landet.

Jag tror jag packar min väska i helgen och flyttar.
Citera
2015-02-26, 19:15
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centipede
http://onyanserat.se/tv/alex-kantsjo-om-att-skriva-dramathrillern-jordskott/

Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Jo den där geggan verkar ju vara ett motmedel. Kundvagnsgumman har koll och vill hjälpa, är hon "god" då? Evas pappa hade uppenbarligen ingen gegga. Är det hans släkt som är i fara, och Antons pappas? Och Boréns (Peter Anderssons karaktär)? Är det alltså skogsfolket som kräver in släkt till dem som förstört skogen, såvida de inte smörjer in sig med finska gubbens gegga? Vad vill finska gubben att de ska gå med på för krav? Att släppa skogen? De som har förlorat barn bör väl vara redo att göra vad som helst, men Evas pappa gick tydligen inte med på kraven? Eller gjorde han det, och accepterade att stryka med i parasitsjukdomen tack vare att han ville att Josefin skulle komma tillbaka?

Jag kämpar på med att tolerera de logiska luckorna men det är svårt ibland....tex borde väl Antons groda vara bevismaterial och undersökas för DNA eller andra spår? Inte skulle väl pappan få behålla grodan, IRL? Plus massor med likartade konstigheter...

Jag undrar lite om du sov under vissa delar av avsnitt 2:

Antons Pappa fick Mamman att inte berätta för polisen om Grodan. Dock så skvallrar Antons lillebror till polisen om att Anton´s groda kommit tillbaks.

Anton's Pappa eldar upp Grodan innan polisen kommer i närheten av den.
Citera
2015-02-26, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag undrar lite om du sov under vissa delar av avsnitt 2:

Antons Pappa fick Mamman att inte berätta för polisen om Grodan. Dock så skvallrar Antons lillebror till polisen om att Anton´s groda kommit tillbaks.

Anton's Pappa eldar upp Grodan innan polisen kommer i närheten av den.

Nejdå jag sov inte, kanske jag uttryckte mig otydligt i mitt förra inlägg;-)

Jo men polisen fick ju reda på att Grodan fanns (som du skriver), och min undran gäller varför pappan fick behålla den (och elda upp den i utegrillen)...
Citera
2015-02-27, 00:00
Medlem
Fred Friendlys avatar
Jag sitter och funderar litet på huruvida serien mottagits litet bättre om det talats norska istället för svenska? det blir en viss förskjutning, det är inte "vår" vardag och vi kan enklare köpa premissen för serien. folk verkar ha svårt för övernaturliga element och förhöjd verklighet.
Citera
2015-02-27, 01:25
Medlem
Har försökt lista ut var den är inspelad.... gått bet....
äre nån som vet kämms som i södra norrland...
Citera
2015-02-27, 01:52
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Jag sitter och funderar litet på huruvida serien mottagits litet bättre om det talats norska istället för svenska? det blir en viss förskjutning, det är inte "vår" vardag och vi kan enklare köpa premissen för serien. folk verkar ha svårt för övernaturliga element och förhöjd verklighet.

Antagligen hade folk inte stört sig lika mycket. Vi svenska skulle aldrig acceptera Matrix, Terminator, Star Wars, Dirty Harry, Game of Thrones eller True Detective om de var gjorda på svenska: vi är alldeles för ovana vid att höra svenska språket i just sådana kontexter. Däremot har vi sedan barn blivit indoktrinerade till att tro att amerikaner som pratar om hur mäktig deras revolver är, eller hur man räddar galaxen eller stoppar ondskefulla datorprogram, är någonting "naturligt". Vi har naturaliserats in i att engelska språket kan användas till vilka fjantigheter som helst och det blir ändå bra medan vi har fått för oss att svenska språket är begränsat till diskbänksrealism och sömniga polisserier...
Citera
2015-02-27, 05:30
Medlem
Pizzeria-Vetarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WardenMcClusky
Antagligen hade folk inte stört sig lika mycket. Vi svenska skulle aldrig acceptera Matrix, Terminator, Star Wars, Dirty Harry, Game of Thrones eller True Detective om de var gjorda på svenska: vi är alldeles för ovana vid att höra svenska språket i just sådana kontexter. Däremot har vi sedan barn blivit indoktrinerade till att tro att amerikaner som pratar om hur mäktig deras revolver är, eller hur man räddar galaxen eller stoppar ondskefulla datorprogram, är någonting "naturligt". Vi har naturaliserats in i att engelska språket kan användas till vilka fjantigheter som helst och det blir ändå bra medan vi har fått för oss att svenska språket är begränsat till diskbänksrealism och sömniga polisserier...

Är det Karl Marx vi har att göra med tro?
Citera
2015-02-27, 05:36
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poltergrace
Har försökt lista ut var den är inspelad.... gått bet....
äre nån som vet kämms som i södra norrland...

Vildmarken är Jämtland, stan är Sala och barndomshemmet Bro utanför Stockholm.

Tyvärr så är serien inte så jättebra. Klyschig story och kass dialog som vanligt i svenska tv-produktioner. Naturen känns dock spännande och fotot är fint. Idén är väl inte heller så tokig och hade kanske gått att göra nåt bra av (tänker lite på australiska naturmystikfilmer från 70-talet), men då ska det till lite talang. Det här är för taffligt genomfört. Snyggt foto och lite fina effekter och smink kan aldrig väga upp ett kasst manus och träigt skådespeleri.
Senast redigerad av fernebo 2015-02-27 kl. 06:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in