2015-02-25, 11:29
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nu kan jag ha fel men stannade verkligen CP kvar på brottsplatsen efter dråpet han begick med bajonett tidigt 70 tal?
Även om CP hatade Palme kan man undra om han verkligen ville sitta 12-15-20 år ytterligare i fängelse?
En naturlig reaktion att ta sig ifrån platsen efter man begått en sådan handling.

Angående bajonettdråpet såvitt jag vet så stannade han inte kvar på platsen den gången.

Det är en helt naturlig reaktion, även om man hette Christer Pettersson, för alla utom GW.
Citera
2015-02-25, 12:14
Medlem
irrblosss avatar
Tänk vad många här som kan och vet mer än en professor emeritus i kriminologi som ägnat enormt med tid åt Palme-mordet både genom sitt arbete och på fritiden.
Citera
2015-02-25, 12:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Tänk vad många här som kan och vet mer än en professor emeritus i kriminologi som ägnat enormt med tid åt Palme-mordet både genom sitt arbete och på fritiden.
Vad har " professorn" lyckas prestera akademiskt under sin tid som just professor?
Han analyser är i klass med valfri Flashbackares, hans självförtroende och narcissism är dock betydligt större.

När skall han ge sin syn på 9 åringen? Vad hände?
Citera
2015-02-25, 13:22
Medlem
Jag har varit insnöad på Palmemordet sen kanske 15 år tillbaka. Min tro är att både Kerstin Skarp och GW har fel fast den ena mer än den andra..

Skarp har fel i allt från början till slut. Hon och alla trötta enkelspåriga snutar älskar CP av den enkla anledningen att det är en typ av människa de förstår sig på och hanterar varje dag. CP kom som en skänk från ovan efter alla jobbiga jävla kurder,kroater,ryssar,amerikaner och allt vad det var..

CP har gripits sisådär 100 gånger under sitt liv. Aldrig har ett skjutvapen varit involverat vid dessa tillfällen och aldrig har han gripits för brott som inte berikat honom själv alternativt varit någon form av självförsvar i en blandmissbrukares vardag..

Out of nowhere en dyster vinterkväll så ska han få syn på Palme och eftersom han kvällen till ära har en jätterevolver på sig så bestämmer han sig för att skjuta Palme innan han åker hem till Rotebro för att slå i sig kvällens amfetamin..

Alternativ 2 är att han får syn på Palme redan på deras väg till bion och därefter följer efter och ser paret gå in på bion. Därefter hastigt införskaffa en puffra och ställa sig och hänga i kylan med tjacktics och sen med all den vishet en sån som han besitter välja absolut bästa plats för skottlossning för att därefter genomföra den perfekta flykten..

Alternativ 3 är att CP skulle vara en " hired gun " som har i alla fall en viss förkunskap att Palme kanske ska på bio under kvällen men den är så befängd att nog ingen tror på den..

GW:s teori om en mer kvalificerad gärningsman,kanske polis/militär med brinnande Palme-hat,känns betydligt mer sannolik..

Kanske hade han förkunskap att Palme eventuellt skulle ut och röra på sig under kvällen. Kanske han helt enkelt hängde runt bostaden en stund då och då och just den 28:e Februari 1986 så blev det napp..

GW:s fel är att han med årens gång byggt upp en bild av gärningsmannen som ett superproffs med nerver av stål,eld i hjärtat och is i skallen..

Han är säkert en ganska van skytt men har högst sannolikt aldrig skjutit en annan människa förut och definitivt inte ett statsöverhuvud. Han är helt enkelt och fullt mänskligt jävligt nervös och schabblar till det med Lisbet..

Allt annat sköter han med bravur. Han har ett par hundra meter på sig från biografen till T-banan och väljer den absolut bästa platsen. Han har dessutom så fort han blivit klar över att Palme är på väg till just den T-baneingången tagit sig före till Tunnelgatan för att han vill klippa dom just där..

Om man räknar bort omedelbart korsande av bilvägen så har han tre håll att fly åt och väljer det absolut bästa alternativet..

Definitivt ingen klåpare men inte heller någon Superman..
Citera
2015-02-25, 14:52
Medlem
Mindre Kvartoft prao:ar hos polisen och mer GW sittandes framför öppna spisen berättandes klassiska fall tack!
Citera
2015-02-25, 16:58
Medlem
Slottsherres avatar
Rätt av SVT att ge tillbaka miljongåvan till tanten, men nog borde hon ge Pluntky en rejäl hittelön!
Citera
2015-02-25, 19:53
Medlem
Redlinezs avatar
Leif GW håller ju nästan på somnar i varje avsnitt. Snubben ser totalt väck ut haha Någon som håller med?
Citera
2015-02-25, 20:18
Medlem
addicted2fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
Rätt av SVT att ge tillbaka miljongåvan till tanten, men nog borde hon ge Pluntky en rejäl hittelön!

Håller med, men i min värld är en gåva en gåva även om man missbedömt värdet.
Citera
2015-02-25, 21:19
Medlem
Vilket brott/avsnitt tycker ni är bäst?
Citera
2015-02-25, 22:16
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bill clayton
Jo jag håller med till fullo. Det är bara trams att skytten, om han nu skuggade paret Palme från hemmet, inte skulle ha hunnit med att skjuta dom tidigare, tex bara någon minut efter att dom lämnade bostaden.

GW gör bort sig så totalt med sin häpnadsväckande amatöraktiga analys så det är rent skrattretande.

Dom har ju tagit upp det här ämnet i tidigare program av Veckans brott och GW:s argument till att det inte skulle ha varit Christer Pettersson som skjöt paret Palme när han hävdar att, om det var Christer, så skulle han efter att ha skjutit Palme stannat kvar på platsen och ställt till med ett sjuhelvetets spektakel och börjat med någon galen form av krigsdans och skrikit för full hals för att väcka maximalt med uppmärksamhet. Det får en att ifrågasätta hur pass smart GW egentligen är.

Christer Pettersson må ha varit tokig på sitt sätt men riktigt så inihelskotta skogstokig var han definitivt inte. Och vore han så galen och ville ha maximalt med uppmärksamhet så borde han väl skjutit Palme direkt utanför biografen Grand där det fanns gott om människor som kunde ha bevittnat det hela.
Det lustiga är att gamle vännen till GW, Jan Guillou, hävdar att professorn tidigare trott
på Pettersson som mördaren.

Citat:
Till Aftonbladet har GW Persson tidigare sagt att han inte tror att Christer Pettersson är mördaren, utan att det är mer sannolikt att någon inom säkerhetsbranschen, säkerhetspolisen eller militären ligger är skyldig.

Åt det skrattar Guillou.

– Jag vet inte vad jag ska säga om detta, det är möjligt att Leif ändrat sig på senare år, men under alla år jag känt honom har vi varit helt överens om hur det låg till. Det fanns ju inte bevis mot någon annan än Christer Pettersson. Det finns osäkerheter i den bevisningen men någon annan teori finns det inte något som helst stöd för.

– Bevisningen var ju rätt bra. Hade det gällt ett annat mordoffer hade han för länge sedan varit dömd och historien bortglömd. Men även om det inte står så i lagen krävs det än hårdare bevisning om offret är statsminister.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16067395.ab
Citera
2015-02-25, 22:18
Medlem
Mitt inlägg vart tydligen raderat,testar igen.

Ang Palme. Kan det inte vara så att mördaren var på samma bio och fick ett infall att ha ihjäl statsministern? En psykisk labil person. En Palmehatare.
Under filmen så går han och fixar ett vapen,sitter beväpnad under filmen och fattar mod.

Men behöver inte vara speciellt kunnig på vapen för att skjuta nån så där. Spänna hanen?
Förstår inte varför GW envisas med att det ska vara nån proffsig skytt..?
Citera
2015-02-25, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Mitt inlägg vart tydligen raderat,testar igen.

Ang Palme. Kan det inte vara så att mördaren var på samma bio och fick ett infall att ha ihjäl statsministern? En psykisk labil person. En Palmehatare.
Under filmen så går han och fixar ett vapen,sitter beväpnad under filmen och fattar mod.

Men behöver inte vara speciellt kunnig på vapen för att skjuta nån så där. Spänna hanen?
Förstår inte varför GW envisas med att det ska vara nån proffsig skytt..?
Troligen envisas GW med att det är en duktig skytt eftersom allt tyder på detta.
Olof Palme blev skjuten i steget på precis rätt ställe och inte chansade på att skjuta på avstånd när han inte behövde.
Lisbeth trodde GM att han träffat eftersom hon gick ned på knä, en orutinerad hade troligen skjutit igen för att vara på den säkra sidan medan GM var säker på att han träffat och prioriterade flykt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in