2013-09-18, 22:05
Medlem
Är lite förvirrad gällande labb där vi ska göra syntes av Mohrs salt.

Ska först beräkna mängd 2,5M svavelsyra som behövs för att lösa upp 5,0g järn.

Reaktionsformeln är Fe(s)+H2SO4(aq)->FeSO4(aq)+H2(g)
vilket ger ratio 1:1 mellan Fe och H2SO4
5,0g Fe är 0,0895mol alltså ska samma mängd H2SO4 lösa upp Fe
och om jag använder formeln C=n/V och stuvar om den till n/C=V så blir det 0,0895m/2,5M=0,0358dm^3

Har jag tänkt rätt så långt?
2013-09-18, 22:34
Medlem
GalFisks avatar
Räkna ut hur stor del av natriumbehovet som täcks av natriumfosfatet. Resten måste täckas av natriumkloridet. KontrollräknaDet sen så du har rätt mängd av alla tre; fosfat, klorid och natrium. Är uppgiften rätt ställe och uträknad ska dessa tre balansera. Kaliumbikarbonatet kan du räkna ensamt.
2013-09-18, 23:46
Medlem
Behöver hjälp med kemi uppgift.. Angående Periodiska systemet och reaktions formler.

Hej

Det är nämligen så att jag ska ha prov i Kemi/Biologi/Fysik.

Vi har en jävla massa uppgifter och ta hand om.. (rep uppgifter)
Atomen..
Radioaktivitet..
Kärnkraft..
Joner..

Jag har redan skrivit om dem här 4 styckerna. Men på periodiska systemet har jag ingen koll alls på..
Jag ska förklara hur systemet är uppbygt med utgång från atomnummer, period, grupp och grundämnesfamilijerna. Jag ska också veta vad en valenselektron är för något.

OBS! - Varje gång någon gör en tråd om läxor ska det alltid vara idioter som tror dom är proffsiga på allting, så om ni ser den här tråden så kan ni helst skippa det. För jag kom inte hit för ett argument utan för att lösa en uppgift. Förlåt för att vara så uppriktig och så, men det jag säger är sant. Man får hur många idiotiska komplimanger som helst för bara något jätte litet. För folk ska vara så fega o sitta bakom skärmen och spela krim.

Det vore bra om jag kunde göra uppgiften vetenskapligt korrekt också.. söker inte E-nivån utan minst C.
Iallfall. Jag har sökt på google, jag har kollat upp wikipedia, jag har t.o.m sett en och annan tråd som också handlar om samma sak, endå så får jag inte fram ett skit i skallen som passar in i meningarna.
Vore snällt och få lite kritik. Men bara inte onödigt tjafs. Vet hur många töntar som finns på den här sidan. Men var tvungen att göra ett konto iallfall..

Tack i förhand.
//Filip
2013-09-19, 00:59
Medlem
Vilket fint första inlägg.

Brukar den där typen av arrogans fungera för att få människor att hjälpa till?
Jag kommer att bli förvånad om det antal hjälpande svar du får uppgår till mer än noll.
2013-09-19, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomgeten

Jag kommer att bli förvånad om det antal hjälpande svar du får uppgår till mer än noll.

Okej, men jag säger heller som jag tycker än att få ett antal "proffsiga" personer på mig som agrumenterar istället för att hjälpa till. Jag kom inte hit för att bråka har jag redan sagt..
2013-09-19, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomgeten

Det är precis som någon skulle säga "förlåt om jag inte kan hitta svaren på Wikipedia" dom flesta säger att man är trög i huvudet bara för att man inte kan hitta uppgifterna. Så om du vill komma fram till att jag är väldigt arrogant när jag skriver så ja, men jag säger iallafall vad jag tycker.
2013-09-19, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkmink
Hej

Det är nämligen så att jag ska ha prov i Kemi/Biologi/Fysik.

Vi har en jävla massa uppgifter och ta hand om.. (rep uppgifter)
Atomen..
Radioaktivitet..
Kärnkraft..
Joner..

Jag har redan skrivit om dem här 4 styckerna. Men på periodiska systemet har jag ingen koll alls på..
Jag ska förklara hur systemet är uppbygt med utgång från atomnummer, period, grupp och grundämnesfamilijerna. Jag ska också veta vad en valenselektron är för något.

OBS! - Varje gång någon gör en tråd om läxor ska det alltid vara idioter som tror dom är proffsiga på allting, så om ni ser den här tråden så kan ni helst skippa det. För jag kom inte hit för ett argument utan för att lösa en uppgift. Förlåt för att vara så uppriktig och så, men det jag säger är sant. Man får hur många idiotiska komplimanger som helst för bara något jätte litet. För folk ska vara så fega o sitta bakom skärmen och spela krim.

Det vore bra om jag kunde göra uppgiften vetenskapligt korrekt också.. söker inte E-nivån utan minst C.
Iallfall. Jag har sökt på google, jag har kollat upp wikipedia, jag har t.o.m sett en och annan tråd som också handlar om samma sak, endå så får jag inte fram ett skit i skallen som passar in i meningarna.
Vore snällt och få lite kritik. Men bara inte onödigt tjafs. Vet hur många töntar som finns på den här sidan. Men var tvungen att göra ett konto iallfall..

Tack i förhand.
//Filip

Lycka till med att få hjälp när du börjar med att förolämpa alla som efter bästa förmåga försöker hjälpa till!!
2013-09-19, 14:00
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Rent allmänt.. Hur bestämmer man fram reaktionsordning? Känns som det körs med olika trix för varje uppgift jag sitter med. Finns det någon bra systematik ni kan tipsa mig om?

Finns det ingen metodik för det här? Det känns ju som att det är taget ur luften. Ge mig ett möster, snälla.
2013-09-19, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StephenLynch
Lycka till med att få hjälp när du börjar med att förolämpa alla som efter bästa förmåga försöker hjälpa till!!

Nejnej, nu är du helt ute och seglar. Jag förolämpar ingen. Jag riktar mig inte in mig på några namn. Jag säger min åsikt & du säger din. Det enda jag säger är att jag har sätt folk som behöver hjälp med läxor blir förolämpade bara för att dom inte hittar sina lösningar. Det verkar vara ett extremt problem att jag skriver något litet som inte ens rör dig. Men om du nu tycker så. Visst fine, bryr mig inte utan säger bara vad jag tycker ska vara rätt och fel.
2013-09-19, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StephenLynch

Och jag säger heller inte att alla gör så här. Jag menar det finns tusentals inlägg på Flashback..
Det finns säkert många fler personer som faktiskt kan hjälpa till. Det jag menar är att folk tror att dom är coola/proffsiga bakom datorerna för när man möter dom irl så vågar dom inte någonting. Jag må vara arrogant men det spelar ingen roll för jag förolämpar ingen.

Jag letar efter dom personerna som faktiskt kan hjälpa till istället för att skapa argument som du precis gjorde..

När jag skriver "idiot" "tönt" så uttrycker jag mig inte på just dig. Och när jag säger "tönt" så menar jag att det är skit töntigt att sitta bakom sin dator och skriva vad man vill utan att ens våga göra, erkänna det i verkligheten.
Senast redigerad av Darkmink 2013-09-19 kl. 14:53.
2013-09-19, 15:47
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkmink

Jag letar efter dom personerna som faktiskt kan hjälpa till istället för att skapa argument som du precis gjorde..

Helt OT men ändå värt att klargöra: Orsaken till att många blir näsvisa är för att man får intrycket av att du inte ens försökt lösa uppgiften.
Om du hade börjat skriva på en uppgift och kört fast, och kanske därefter frågat "Var i atomen finns egentligen valenselektonerna!?" så hade du garanterat fått hjälp.

Sedan finns det dom som skriver hela arbeten åt dig mot betalning, men det är ingen idé att du PMar mig om det!
2013-09-19, 16:59
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Finns det ingen metodik för det här? Det känns ju som att det är taget ur luften. Ge mig ett möster, snälla.

Logaritmer. Antag att en reaktionsordning är av n:te ordningen då gäller:

r = k [A]^n dvs:

ln(r) = ln(k) +n ln([A])

Linjär regression => n kan bestämmas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in