2010-10-19, 13:39
Medlem
http://www.ne.se/periodiska-systemet Andra stycket där. Annars använd goggle och lägg 5 minuter på träffarna på första sidan får du en ganska bra bild.
2010-10-19, 13:39
Medlem
Megabituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xiio
det är do ämnerna omvandlas å så vidare hur sker detta

Alltså förhelvete. Formulera dig lite bättre är du gullig.
2010-10-19, 13:42
Medlem
förlåt då är stressad Jag undrar hur en kemisk reaktion sker mellan dom olika ämnerna i p systemet vad sker uten förändringen men jonerna elektronerna osv
2010-10-19, 13:45
Medlem
Med hjälp av periodiska systemet kan du göra följande.

1. Räkna ut Molmassa
2. Ta reda på hur många valenselektroner ämnen har
3. Hitta oxidationstal (Finns dock bara i vissa periodiska system)
4. Vilken laddning en Jon har av ett ämne
5. Räkna ut protoner, neutroner och elektroner i ett ämne

Och lite mer som jag inte kommer på nu.
2010-10-19, 13:45
Medlem
Megabituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xiio
förlåt då är stressad Jag undrar hur en kemisk reaktion sker mellan dom olika ämnerna i p systemet vad sker uten förändringen men jonerna elektronerna osv

Ärligt talat, jag fattar fortfarande inte.
2010-10-19, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omarstrollin
Det komplexbundna vattnet kommer att försvinna. Kvar blir CoCl4(2-) jonen vilken är blå (ditt komplex är väl rosa innan har jag för mig).

a) Det är en dehydreringsreaktion, om det nu är en klass.

b) CoCl2 * 6H20 + 2 HCl --> CoCl4 2- + 2 H+ + 6H20.

Kanske inte exakt den men du får tweaka lite från eget huvud.

Han kan ju alltid balansera formeln genom att räkna ut oxidations talen då vi får veta ifrån frågan att Kobolten har oxidationstal +II
2010-10-19, 13:55
Medlem
hehe sorry
2010-10-19, 14:18
Medlem
grundämnen när dom reagerar

hur kan ett grundämne omvandlas till jon. Vad är det som händer och varför händer detta?
2010-10-19, 14:26
Medlem
Vi tar ett exempel.

Antag att du har Natrium (Na).

I natriums yttersta skal finns det en fri elektron som Na gärna vill bli av med för att uppnå ädelgasstruktur.

När Na då släpper ifrån sig den elektronen så blir det en Natriumjon som beteckas Na+

Vet du vad ädelgasstruktur är och vet du vad valenselektroner är?
2010-10-19, 15:38
Medlem
jag undrar lite över ett uppkommande prov i organisk kemi, på måndag nästa vecka och jag går direkt på dom förmodade mvg-frågorna och saker jag undrar över:

*När den homologa serien med alkoholer och alkaner ökar, då ökar även van der waals krafter och den OH svansen på alkoholer blir mindre betydande så molekylen blir mindre och mindre polär. Vad mer kan man säga om det här? Hur och varför blir det som det blir med koktemperatur och smälttemperatur?

* Vad kan man säga om de fysiska skillnaderna mellan just alkoholer och alkaner?

* varför är saltsyra en starkare syra än phenol som är starkare än etanol?

tack på förhand

blir nog fler inlägg om jag undrar något annat!

mvh

o21
2010-10-19, 18:04
Medlem
Hallå, har problem med två st uppgifter som jag hoppas kunna få hjälp med!

Första: Jag har en galvanisk cell med en en nickelelektrod nedsänkt i en lösning med [Ni2+]=1.0M
I den andra kammaren har jag en aluminiumelektrod nedsänkt i lösning med [Al3+]=1.0M

Sen lägger man till NaOH till aluminiumkammaren, och det skapar en fällning av Al(OH)3. Efter att utfällningen slutat så är [OH-]= 1.0*10^-4 M och cellpotentialen är 1.82 V.
Räkna ut Ksp för Al(OH)3.

Reaktionen för Ksp är: Al(OH)3 <--> (Al3+) + 3OH-

Den andra uppgiften:
Beräkna Ksp för järn(III)sulfid med följande data

FeS(s) + 2e- ---> Fe(s) + S(2-) E0cell= -1,01 V

Fe2+(aq) + 2e- ----> Fe(s) E0cell= -0.44V

Som ni ser är det Ksp i förhållande till elektrokemi som jag har lite svårt med. Hjälp vore väldigt uppskattat då jag har tenta på måndag.

Mvh
Wirianu
2010-10-19, 21:37
Medlem
Hej Pluggar inför en kommande tenta i Grundläggande kemi I kursen som jag läser just nu och har problem med några uppgifter rörarande jämviktsdelen som behandlar pH och flerprotoniga syror.
Uppgifterna är säkert jätte lätta. Men har kört fast totalt så om någon skulle kunna hjälpa mig så vore det uppskattat.

Upp 1 Lyder: An unknown salt is either NaCN, NaC2H3O2, NaF, NaCl, or NaOCl. When 0.100 mole of the salt is dissolved in 1.00 liter of solution, the pH of the solution is 8,07. What is the identiy of the salt?

Svaret ska vara NaF men varför? Hur ska jag komma fram till det?

Upp 2. Calculate [OH-] in a solution obtained by adding 0.0100 mol of solid NaOH to 1.00 L of 15 M NH3
svaret ska vara 0,022M

Tänkte att man först kunde räkna ut hur mycket OH man har i NH3 lösningen vilket inte är några problem. Men hur gör jag sen när jag ska blanda i saltet?, eller är det helt fel sätt att tänka?

Upp3: A solution is made by adding 50,0 mL of 0,200 ; acetic acid(ka = 1,8 x 10^-5) to 50 mL of 1.00 x 10^-3 M HCL
a) Calculate the pH of the solution
b) Calculate the acetate ion concentration.

Får verkligen inte till denna har testat alla möjliga och omöjliga sätt att räkna på. Någon som kan berätta hur man gör eller i alla fall ge mig en liten knuff i rätt riktning?

Tack på förhand.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in