2015-02-22, 20:41
  #40825
Medlem
I grova drag bör du kanske lägga upp det på följande sätt;

KVANT:
- Khan Academy
- Matematik 1c
- Gamla prov (analysen är det viktigaste)

VERB:
- SvD Under Strecket, The Economist etcetera
- Plugga ord (memrise)
- Gamla prov (analysen är det viktigaste)

Det kommer att ta tid. Tålamod är väldigt viktigt här. Det gäller att kämpa och inte ge upp, till slut når du målet det kan jag garantera (om du håller ut och verkligen gör det du ska göra).
Citera
2015-02-22, 20:48
  #40826
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immunologi
I grova drag bör du kanske lägga upp det på följande sätt;

KVANT:
- Khan Academy
- Matematik 1c
- Gamla prov (analysen är det viktigaste)

VERB:
- SvD Under Strecket, The Economist etcetera
- Plugga ord (memrise)
- Gamla prov (analysen är det viktigaste)

Det kommer att ta tid. Tålamod är väldigt viktigt här. Det gäller att kämpa och inte ge upp, till slut når du målet det kan jag garantera (om du håller ut och verkligen gör det du ska göra).

Vill än en gång understryka att det, enligt Universitets- och högskoleprovsrådet, räcker med Matematik 1b.
"Plocka fram dina gamla matematikböcker från högstadiet och gymnasiet. Den teoretiska svårighetsgraden för de matematiska uppgifterna ligger på gymnasiets Matematik A i det gamla systemet eller Matematik 1b i GY 2011." (studera.nu)

Självklart är det inte dåligt att läsa 1c, eller 2b för den delen, men det är inte heller nödvändigt.
Citera
2015-02-22, 21:00
  #40827
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ted.awa
Vill än en gång understryka att det, enligt Universitets- och högskoleprovsrådet, räcker med Matematik 1b.
"Plocka fram dina gamla matematikböcker från högstadiet och gymnasiet. Den teoretiska svårighetsgraden för de matematiska uppgifterna ligger på gymnasiets Matematik A i det gamla systemet eller Matematik 1b i GY 2011." (studera.nu)

Självklart är det inte dåligt att läsa 1c, eller 2b för den delen, men det är inte heller nödvändigt.

Intressant, har alltid haft för mig att det är matematik 1c som gäller, men se där!
Jag tycker själv att matematik 1c ger mycket kött på benen, rekommenderar den.
Citera
2015-02-22, 23:01
  #40828
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misslittleSunshine
Eftersom att du håller på att läsa upp ämnen så hamnar du i en annan kategori när du söker in (jag gjorde lika dant) och där är få som tas in från den gruppen, tror det var 5 av 100 på min utbildning.

De största grupperna som kommer in är de som söker på gymnasiebetygen (utan kompletteringar) och högskoleprovet.

Men man ska aldrig säga aldrig

Nej. Han hamnar i den vanliga HP-gruppen med sitt HP-resultat.

Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
Högskoleprovet är typ det bästa, men man kan komma in på betyg också.

Går man direkt från gymnasiet så hamnar man i gruppen GI. Dessa har viss antal platser att konkurrera mellan.
Går man från komvux eller liknande så hamnar man i en grupp som heter GII. Dessa har ett färre antal platser att konkurrera mellan.

I GII ingår även folk som har läst ett basår, vilket gör att läsa på komvux = inte bra. För de som har läst ett basår har förtur jämfört med dem som går på komvux. Men även de som läser ett basår får också konkurrera med varandra.

HP ingår ALLA som har gjort högskoleprovet, oavsett resultat.

Högskoleprovet(HP) är skitdrygt och jag kryssade bara i något tramsigt så jag kom in. Gick även komvux. Men jag kom in på både HP och GII då mina betyg var höga. Nästan alla MVG. Däremot HP provet får man skämmas för lite hehe

Nej, det heter inte "GI" och "GII".
Citera
2015-02-23, 14:57
  #40829
Medlem
Förekommer det uppgifter med vektorer på högskoleprovet?
Citera
2015-02-23, 15:08
  #40830
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fosorf
Förekommer det uppgifter med vektorer på högskoleprovet?
Nej. Inte vad jag har sett alla fall.
Citera
2015-02-23, 17:16
  #40831
Medlem
Vedspiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Har du med dig studietekniken från gymnasiet så lyckas du med stor sannolikhet bättre än en slacker som skrev 1.8+ och kom in på samma utbildning.

Ja, som slacker kan jag intyga att man inte nödvändigtvis kan plugga som folk bara för att man är skapt för HP. Skitvärld
Citera
2015-02-23, 19:13
  #40832
Medlem
Trillskes avatar
HP selekterar ut smarta människor, betyg selekterar ut människor som pluggar hårt och lydigt. Den senare gruppen kommer garanterat ha det lättare på universitetet - å andra sidan kanske vi vill att smarta människor ska kunna nå en rimlig examen och tillräckligt avancerade jobb.

Största problemet med att slopa HP i Sverige är hursomhelst att Sveriges gymnasium är ett dagis. Det handlar inte om att lära sig ett smack, det handlar om att lydigt infinna sig på detta dagis. Det blir därför märkligt att tvinga folk ta den närvaron på allvar.

Om Sverige hade ett gymnasium med lite prestationskrav skulle jag vara mer benägen att hålla med.
Citera
2015-02-23, 19:24
  #40833
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
HP selekterar ut smarta människor, betyg selekterar ut människor som pluggar hårt och lydigt. Den senare gruppen kommer garanterat ha det lättare på universitetet - å andra sidan kanske vi vill att smarta människor ska kunna nå en rimlig examen och tillräckligt avancerade jobb.

Största problemet med att slopa HP i Sverige är hursomhelst att Sveriges gymnasium är ett dagis. Det handlar inte om att lära sig ett smack, det handlar om att lydigt infinna sig på detta dagis. Det blir därför märkligt att tvinga folk ta den närvaron på allvar.

Om Sverige hade ett gymnasium med lite prestationskrav skulle jag vara mer benägen att hålla med.

Nu säger du emot dig själv. Ja - Sveriges gymnasium är ett dagis. Just därför är betyg från gymnasiet ett dåligt urvalsinstrument eftersom de med höga betyg inte nödvändigtvis pluggar hårt och lydigt. Man kan få höga betyg på andra sätt också.
Citera
2015-02-23, 22:20
  #40834
Medlem
Vilka delar på Khan academy rekommenderas inför HP?
Citera
2015-02-23, 23:46
  #40835
Medlem
BistroVagnens avatar
Jag håller med, tycker bara att en sak till sak tas bort: Betygen, kör med G/U på gymnasiet, ha intagningsprov vid ansökning för högre studier.

Fördelar: Lika för alla, "snälla lärare" och allmänt rövslickeri lönar sig inte, ALLA skriver samma prov, anpassat av utbildningsansvariga på respektive akademisk instutition.

Nackdelar:
Citera
2015-02-24, 11:18
  #40836
Medlem
Gjorde igår kväll två gamla prov och fick känslan att de gamla proven har varit svårare än de nyare proven, stämmer det eller är det bara något som jag fått för mig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in