2015-02-21, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immunologi
Då har de frågat efter om det var en argumenterande, debatterande eller informerande text etcetera..
Jo den har jag läst, var något med lungsjukdomar då.
Citera
2015-02-21, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immunologi
Då har de frågat efter om det var en argumenterande, debatterande eller informerande text etcetera..

Men det går ju rätt fort att se/lära sig skillnaderna i de olika texttyperna.
Citera
2015-02-22, 05:00
Medlem
Internetkrigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Ekvation:

y= x^2 - x

(1) x^2/x= 15

Vi kan använa potensregeln för division av potenser(sök upp på google eller matteboken) vilket blir:

x= 15

Vi kan se att det går att lösa ut y här.

(2) y+x= 225

Vi har två ekvationer med två variabler. Vi kan alltså lösa ut y.

Svar: D

tack
Citera
2015-02-22, 12:21
Medlem
Hur viktigt är högskoleprovet?

Hej!
Insåg precis att jag glömde boka in mig till nästkommande högskoleprov....
Håller på att läsa upp några ämnen just nu och de kommer göra så att jag har betyg i alla ämnen(hade G-VG på allt typ), tror ni att man kan komma in på någon kurs utan att ha gjort högskoleprovet? Säg typ lärare?
Peace!
Citera
2015-02-22, 12:27
Medlem
Ja, det kan du.
Citera
2015-02-22, 12:28
Medlem
Ja, det kan du.
Citera
2015-02-22, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hestetaren
Hej!
Insåg precis att jag glömde boka in mig till nästkommande högskoleprov....
Håller på att läsa upp några ämnen just nu och de kommer göra så att jag har betyg i alla ämnen(hade G-VG på allt typ), tror ni att man kan komma in på någon kurs utan att ha gjort högskoleprovet? Säg typ lärare?
Peace!

Vad är en "lärarkurs", undrar jag? Menar du program? Jag föreslår att du googlar lite samt kikar på statistik.uhr.se eftersom du inte verkar ha en susning om högskolestudier i allmänhet. Om du har fler frågor om HP ställer du dem lämpligtvis i (FB) Högskoleprovet , och har du andra frågor hittar du en lämplig tråd för dem istället för att starta en egen. Lycka till!
Citera
2015-02-22, 16:48
Medlem
Eftersom att du håller på att läsa upp ämnen så hamnar du i en annan kategori när du söker in (jag gjorde lika dant) och där är få som tas in från den gruppen, tror det var 5 av 100 på min utbildning.

De största grupperna som kommer in är de som söker på gymnasiebetygen (utan kompletteringar) och högskoleprovet.

Men man ska aldrig säga aldrig
Citera
2015-02-22, 18:24
Medlem
Högskoleprovet är typ det bästa, men man kan komma in på betyg också.

Går man direkt från gymnasiet så hamnar man i gruppen GI. Dessa har viss antal platser att konkurrera mellan.
Går man från komvux eller liknande så hamnar man i en grupp som heter GII. Dessa har ett färre antal platser att konkurrera mellan.

I GII ingår även folk som har läst ett basår, vilket gör att läsa på komvux = inte bra. För de som har läst ett basår har förtur jämfört med dem som går på komvux. Men även de som läser ett basår får också konkurrera med varandra.

HP ingår ALLA som har gjort högskoleprovet, oavsett resultat.

Högskoleprovet(HP) är skitdrygt och jag kryssade bara i något tramsigt så jag kom in. Gick även komvux. Men jag kom in på både HP och GII då mina betyg var höga. Nästan alla MVG. Däremot HP provet får man skämmas för lite hehe
Citera
2015-02-22, 18:58
Medlem
GunsAndHorsess avatar
Jag tänkte göra högskoleprovet, det är inte nu i mars utan nästa gång jag gör den, vad behöver jag tänka på? Jag läste i ett inlägg här i tråden att man ska plugga matematik 1 b - stämmer det? Att plugga på gamla prov har jag förstått att man ska plugga. Något mer?
Citera
2015-02-22, 19:55
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunsAndHorses
Jag tänkte göra högskoleprovet, det är inte nu i mars utan nästa gång jag gör den, vad behöver jag tänka på? Jag läste i ett inlägg här i tråden att man ska plugga matematik 1 b - stämmer det? Att plugga på gamla prov har jag förstått att man ska plugga. Något mer?
Jag tror det bästa och enklaste är att skriva två-tre stycken gamla prov för att se var du ligger och var dina svagheter finns.
Citera
2015-02-22, 20:14
Medlem
GunsAndHorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Jag tror det bästa och enklaste är att skriva två-tre stycken gamla prov för att se var du ligger och var dina svagheter finns.

Jag behöver nog börja från scratch inom alla områden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in