2015-02-14, 23:50
Medlem
Burkbubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Fel! Betalningsanmärkningar ser man hos Upplysningscentralen, UC, som får signal om dessa från inkassobolagen.

Men inkassobolagen kan väl inte utfärda en betalningsanmärkning om ärendet inte är skickat till kronofogden? Jag kan ha fel.
Citera
2015-02-15, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Det är inte så svårt. Inkassobolagen kan inte orsaka någon betalningsanmärkning, det är kronofogden. När inkassobolagen skickar sina obetalda fakturor till kronofogden får du delgivningsbrevet som du ska skriva under och skicka in, skickar du inte in brevet kommer en delgivningsman att knacka på dörren och be dig skriva under så dom får se att du blivit delgiven.

Efter det har man tio dagar på sig att betala till kronofogden. Dock kan man ringa och förhandla lite. Vet flertal som ringt och förhandlat och lagt upp avbetalningsplaner med både inkassobolag och kronofogden för att slippa betalningsanmärkningar.

Fast kronofogden gör ju inte några betalningsplaner annat än om det är allmänna, statliga skulder, och då endast i undantagsfall.. å då sitter ju ändå redan anmärkningen där..
Citera
2015-02-20, 18:17
Bannlyst
Hur hantera kronofogden?

Kronofogden kommer efter mig efter en skuld jag har på sammanlagt < 10,000:- hos olika långivare (sms-lån). Till min förståelse så kommer Kronofogden att komma hem till mig och ta några av mina saker, typ TV osv?

Om så är fallet, så har jag planerat att lämna framme allt som är av värde men som jag knappt behöver, t.ex. TV, iPad, hårddiskar osv, samtidigt som jag gömt undan sådant som jag verkligen behöver (Laptop, extra tangentbord, mus, hörlurar, musmatta, datorladdare, mobil, mobilladdare). Kan det fungera och är det rätt väg att gå?

Att betala SMS-lånen är inte ett alternativ. Vi utgår från att jag ska bli betagen sakerna.
Citera
2015-02-20, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Du lär få mer för prylarna om du säljer dom på tradera och betalar av den vägen
Intressant, var god håll dig på topic.
Citera
2015-02-20, 18:36
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joons.
Kronofogden kommer efter mig efter en skuld jag har på sammanlagt < 10,000:- hos olika långivare (sms-lån). Till min förståelse så kommer Kronofogden att komma hem till mig och ta några av mina saker, typ TV osv?

Om så är fallet, så har jag planerat att lämna framme allt som är av värde men som jag knappt behöver, t.ex. TV, iPad, hårddiskar osv, samtidigt som jag gömt undan sådant som jag verkligen behöver (Laptop, extra tangentbord, mus, hörlurar, musmatta, datorladdare, mobil, mobilladdare). Kan det fungera och är det rätt väg att gå?

Att betala SMS-lånen är inte ett alternativ. Vi utgår från att jag ska bli betagen sakerna.

De kommer inte att ta sådant. Det du annars kan göra är att skriva ett kvitto till en vän eller familjemedlem där du ger sakerna till den personen, då kan inte kronofogden ta dem då det inte är dina saker.

Hade du däremot haft bil/hus osv så hade dem nog tagit det, men inte tv, ipad eller hårddiskar.
Citera
2015-02-20, 18:44
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
För så små skulder är det löneutmätning som gäller i första hand.
Citera
2015-02-20, 18:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
För så små skulder är det löneutmätning som gäller i första hand.
Om jag sitter hemma och spelar dataspel hela dagarna, händer ingenting då? Söker givetvis jobb, men under tiden?
Citera
2015-02-20, 18:51
Medlem
Masonicss avatar
Citat:

Allting som befinner sig i ditt hem när utmätningsmannen/kronofogden kommer, kommer att tas i beslag.
Om det är så att du har en skuld på 10.000 kronor, och sammanlagda värdet på dina tillgångar förmodligen inte skulle uppnå 10.000 kr, så får INTE kronofogden ta något i beslag.
När de tar något måste det resultera i att skulden blir slutbetald.

Detta är resultatet av att man tillber den materiella världen och glömt bort Jesus Kristus.
Citera
2015-02-20, 18:53
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Om jag sitter hemma och spelar dataspel hela dagarna, händer ingenting då? Söker givetvis jobb, men under tiden?
Får du a-kassa så tar dom den...
Senast redigerad av kimdah2002 2015-02-20 kl. 18:57.
Citera
2015-02-20, 18:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Får du a-kassa så tar dom den...
Får ingenting, haha, parasiterar på andra bara.
Citera
2015-02-20, 18:57
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Problemet är ju inte att betala tillbaka pengarna utan att du får en anmärkning hos kronofogden som gör att du i framtiden inte kan få lån, bostad, telefonabonnemang eller köpa något på avbetalning. Rör det sig om ett mindre belopp som 10.000 så skulle jag göra allt i min makt att inte hamna i kronofogdens register, det är inte värt det. Försök få in pengarna innan det går så långt. Sälj, låna eller vad som helst är bättre...
Citera
2015-02-20, 19:17
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:

Har du inget jobb, får inte A-kassa så kan dem inte ta något från dig. Däremot blir det ju kört sen närmaste 3-åren om du vill skapa ett nytt abonnemang, ta ett lån osv, avbetalning osv. De kollar vad du tjänade året innan, har du inget, så ligger skulden vilandes och växer.

I ditt fall så enda gången någon kommer att komma hem till dig och ringa på är delgivningsmannen(tror att det kallas så) för att delgiva dig att du är skyldig kronofogden pengar, sedan får du väl skriva på. Skickar du in pappren gällande delgivning kommer ingen komma hem till dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in