2015-01-26, 15:35
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blondinibland
Säger de till innan de kommer hem till någon och gör en utmätning?

Om du tänker efter så inser du säkert vad svaret är på den frågan.

Märkligt nog brukar folk se till att värdefulla tillgångar "liksom saknas" när de blir förvarnade.

Så, de har ingen som helst skyldighet att informera först.
Senast redigerad av EckiEcki 2015-01-26 kl. 16:30.
Citera
2015-01-26, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blondinibland
Säger de till innan de kommer hem till någon och gör en utmätning?

Det beror på, dom kan faktiskt göra det, skicka ett brev.

Ring fogdens kundcenter, 0771-737300 o fråga. Du behöver inte berätta vem du är
Citera
2015-01-26, 22:01
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Om du tänker efter så inser du säkert vad svaret är på den frågan.

Märkligt nog brukar folk se till att värdefulla tillgångar "liksom saknas" när de blir förvarnade.

Så, de har ingen som helst skyldighet att informera först.

Det stämmer att det inte finns någon skyldighet att informera först. Som regel skickas dock ett brev med dag och ungefärlig tid för förrättning, ca 1 v i förväg. Anledningen är att om gäldenären då inte är hemma har KFM rätt att ta till låssmed för att få tillträde. Det får de inte göra om inte gäldenären underrättats först.

Något brev skickas dock inte om KFM gjort bedömningen att det är brådskande och finns risk att egendom undanskaffas.
Senast redigerad av Beaver14 2015-01-26 kl. 22:05.
Citera
2015-02-09, 15:35
Medlem
jcarlbergs avatar
Om man har Kronofogden men köper och säljer saker - Bryr dem sig?

Man behöver inte skatta under 50.000Kr per år vad jag har hört.

Sen vet någon om det Ratsit har på sin sida är sann? Står att personen har Kronofogden men kan bara se om jag köper deras Medium paket.
Citera
2015-02-09, 16:02
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcarlberg
Man behöver inte skatta under 50.000Kr per år vad jag har hört.

Sen vet någon om det Ratsit har på sin sida är sann? Står att personen har Kronofogden men kan bara se om jag köper deras Medium paket.

50tkr gäller enbart om det är försäljning av saker som anskaffats för personligt bruk, och det rör sig om enstaka tillfällen.

Varför betala? Ring kronofogden och be om skuldsaldo på personen. Det är gratis, och helt öppna uppgifter.

Men först borde du lära dig använda sökfunktionen på Flashback.
Citera
2015-02-09, 16:46
Medlem
jcarlbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
50tkr gäller enbart om det är försäljning av saker som anskaffats för personligt bruk, och det rör sig om enstaka tillfällen.

Varför betala? Ring kronofogden och be om skuldsaldo på personen. Det är gratis, och helt öppna uppgifter.

Men först borde du lära dig använda sökfunktionen på Flashback.

Okej okej.

Ja borde jag nog göra. ursäktar. tackar.
Citera
2015-02-14, 17:30
Medlem
Ang. Inkassobolag skickar ansökan till Kronofogden.

Hej, vet inte om det redan finns en tråd, då ber jag om ursäkt.

Det är så att jag inte har några skulder hos kronofogden, aldrig haft.
Men i veckan dimper 2 brev ner i brevlådan samtidigt.
Ena är inkassobolaget som hotar med kronofogden.

På nästa har dom skickat en "ansökan om betalningsförläggande". Dom kommer dock dra tillbaka den så fort jag betalat in pengarna jag är skyldig, vilket kommer bli på måndag.
Senaste betalningsdag är "Omgående", så jag har ju inte speciell stor koll på hur långt dom har kommit, så skulle behöva er hjälp!

"Härmed meddelas Ni om att en ansökan om betalningsförläggande har lämnats in till kronofogden.
Kostnaden för ansökan har lagts på Er skuld och totalskulden per dagens datum framgår av spec. nedan.
Om betalning sker innan utslag meddelats, kommer ärendet omgående att återkallas från berörd Kronofogsmyndighet."

Det jag behöver svar på är;
Hur lång tid tar det innan ett sådant utslag meddelas? Ungefär?
Och om jag betalar in nu på måndag, och inkassobolaget drar tillbaka mitt ärende, undgår jag prick då?

När jag går in på deras hemsida - konto, så ligger min skuld där. Kan fortfarande be om en avbetalningsplan eller uppskov osv. Så vet inte hur långt dom kommit.

Men om jag ringer dom direkt på måndag och betalar in skulden, men de redan skickat detta, kommer jag då få en prick?

Uppskattar svar som fan!

(Förlåt om det ligger fel MOD, flytta den gärna då.)

Mvh
Citera
2015-02-14, 17:49
Medlem
Parkours avatar
Ja. Allså nej du får ingen prick om du betalar skulden innan den går till fogden.
Citera
2015-02-14, 17:56
Medlem
SS-Panzer-Divisions avatar
Nä det är lungt, Men om du inte betalar så kommer du få ett delgivnings brev från kronofogden som du ska skriva under med namn och datum och skicka tillbaka, efter det så har du 10 dar på dig att betala, annars så få du en betalningsanmärkning.
Citera
2015-02-14, 19:46
Medlem
Burkbubbas avatar
Det är inte så svårt. Inkassobolagen kan inte orsaka någon betalningsanmärkning, det är kronofogden. När inkassobolagen skickar sina obetalda fakturor till kronofogden får du delgivningsbrevet som du ska skriva under och skicka in, skickar du inte in brevet kommer en delgivningsman att knacka på dörren och be dig skriva under så dom får se att du blivit delgiven.

Efter det har man tio dagar på sig att betala till kronofogden. Dock kan man ringa och förhandla lite. Vet flertal som ringt och förhandlat och lagt upp avbetalningsplaner med både inkassobolag och kronofogden för att slippa betalningsanmärkningar.
Citera
2015-02-14, 21:08
Medlem
Beaver14s avatar
Du har som sagt 10 dagar på dig att betala från och med att du blivit delgiven betalningsföreläggandet. Om du betalar på måndag tror jag inte ens du hinner få delgivningsbrevet, förutsatt att inkassobolaget är snabba att återkalla.

Skulle du få det skulle jag rekommendera att när du skriver under det även skriva att du bestrider det. Annars finns risken att utslag hinner meddelas innan inkassobolaget återkallar och då blir det en del jobb att få det rättat.

Alternativt kan du ju skita i att skicka in kvittot.

Ps. Kronofogden orsakar inga betalningsanmärkningar. Det är den som inte betalar sin skuld som orsakar den och UC som utfärdar den. Kronofogden har inget med anmärkningar att göra.
Citera
2015-02-14, 22:08
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkbubba
Inkassobolagen kan inte orsaka någon betalningsanmärkning, det är kronofogden.

Fel! Betalningsanmärkningar ser man hos Upplysningscentralen, UC, som får signal om dessa från inkassobolagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in