Men jag förstår din position: Du är en stackars pådyvlande abrahamist som har varit vilse i den pådyvlande abrahamistens apologetiska, semantik-akrobatiska labyrint så länge, att du nu tror att denna verbala "karta" är verkligheten och att verkligheten kan beskrivas med retorik eller demagogi.
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Belägg...
Din manifesterade retorik och demagogi är belägg för din retorik och demagogi.
Alltså har du bara flyttat målstolperna till problematiken i tolknings-metodolgi.
Belägg tack
Har aldrig sagt att judar, kristna och muslimer utövar sin religion på samma sätt.
Fakta: Allah betyder Gud på arabiska. Det är det arabiska ordet för Gud. Punkt slut.
Sen kan vi diskutera om hur/vem/varför/därför om de olika tolkningarna...
Både muslimer, judar och kristna tror alltså på samma Gud - den ende guden - men vad som skiljer dem åt är hur man uppfattar denne ende Gud. Den judiska bilden av Gud är inte densamma som den kristna, den kristna är inte densamma som den muslimska, och den muslimska är inte densamma som den judiska.
Varken judar eller muslimer tror till exempel att Gud blev människa och föddes som Jesus från Nasaret. Judarna tror inte att Jesus var/är den utlovade Messias, men det tror muslimerna. Däremot tror inte muslimerna att Jesus är Gud. Och de kristna tror inte att Gud gav någon uppenbarelse till Muhammed. Osv, osv.
Det finns alltså många skillnader i de tre religionernas syn på hurdan Gud är och deras uppfattning om hur Gud har handlat och kommer att handla. Det är detta man ser om man exempelvis läser Koranen. Då framgår det klart att muslimerna har en annan bild av Gud än vi har. Likaså finns det många skillnader i synen på den kommande domen, himmel och helvete, synd, rättfärdighet - samt förstås alla olika ritualer som utvecklats i de olika religionerna under årens lopp.
Men trots alla skillnader i synen på Gud tror kristna, muslimer och judar på samma Gud - Abrahams, Isaks och Jakobs Gud - bibelns Gud.
Thor-Leif Strindberg
Jag förstår resonemanget vilket utgår från en gemensam skapare för alla människor. T.ex. Kan inte både en muslim och kristen ha rätt angående Guds Natur, d.v.s. Antingen att han är treenig eller unitarisk. Att Jesus är Gud eller icke Gud. Frälsningen(Frälsaren) eller icke frälsaren. Det finns alltså avgörande teologiska skillnader vilket leder till att de är självständiga religioner. Du kan inte t.ex. Följa både en "sann" profet och en "falsk" profet då deras budskap ligger i konflikt med varandra. Båda kan inte ha rätt då det är budskapet som skiljer de åt.
Detta leder till allvarliga konsekvenser då Guds definitionen växer i slutändan till olika träd och som bär olika frukt trots att de kan ha några likheter med varandra. Där båda "liknas" som ett träd.
Skulle råda dig att läsa Matteusevangeliet 7:13-23
Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid, och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går fram på den. Och den port är trång, och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den. Akta er för de falska profeterna, som kommer till er klädda som får men i sitt inre är rovlystna vargar. På deras frukt skall ni känna igen dem. Inte plockar man väl vindruvor från törnbuskar eller fikon från tistlar? Så bär varje gott träd god frukt, men ett dåligt träd bär dålig frukt. Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett dåligt träd bära god frukt. Ett träd som inte bär god frukt blir nerhugget och kastat i elden. Alltså skall ni känna igen dem på deras frukt. Inte skall var och en som säger 'Herre, Herre' till mig komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Faders vilja. Många skall säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar? Men då skall jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa! (Matteusevangeliet 7:13-23 SFB98)
Nej det gör det ju inte, det finns hur många som helst. Förutom jahve och allah som är populärast för tillfället så finns det ju mängder av grekiska gudar, romerska gudar, sydamerikanska gudar, asiatiska gudar etc. Om jag ber till oden tex, kommer det att ha samma effekt?
Det finns bara en Gud och det är GUD.
Övriga "gudar" är just "gudar", avgudar eller ikoner.
Jag förstår resonemanget vilket utgår från en gemensam skapare för alla människor. T.ex. Kan inte både en muslim och kristen ha rätt angående Guds Natur, d.v.s. Antingen att han är treenig eller unitarisk. Att Jesus är Gud eller icke Gud. Frälsningen(Frälsaren) eller icke frälsaren. Det finns alltså avgörande teologiska skillnader vilket leder till att de är självständiga religioner. Du kan inte t.ex. Följa både en "sann" profet och en "falsk" profet då deras budskap ligger i konflikt med varandra. Båda kan inte ha rätt då det är budskapet som skiljer de åt.
Detta leder till allvarliga konsekvenser då Guds definitionen växer i slutändan till olika träd och som bär olika frukt trots att de kan ha några likheter med varandra. Där båda "liknas" som ett träd.
Skulle råda dig att läsa Matteusevangeliet 7:13-23
Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid, och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går fram på den. Och den port är trång, och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den. Akta er för de falska profeterna, som kommer till er klädda som får men i sitt inre är rovlystna vargar. På deras frukt skall ni känna igen dem. Inte plockar man väl vindruvor från törnbuskar eller fikon från tistlar? Så bär varje gott träd god frukt, men ett dåligt träd bär dålig frukt. Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett dåligt träd bära god frukt. Ett träd som inte bär god frukt blir nerhugget och kastat i elden. Alltså skall ni känna igen dem på deras frukt. Inte skall var och en som säger 'Herre, Herre' till mig komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Faders vilja. Många skall säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med hjälp av ditt namn och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar och med hjälp av ditt namn gjort många kraftgärningar? Men då skall jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig, ni laglösa! (Matteusevangeliet 7:13-23 SFB98)
Det är det jag har sagt hela tiden.
Det är olika tolkningar av skrifterna, men en sak har dom gemensamt, det tror på samma Gud. Hur man ska tillbe honom är dock olik.
Ex: Båda vill ha coca-cola men dom införskaffar det på olika sätt
Senast redigerad av Jugosloven 2015-02-20 kl. 12:04.
Inte så ofta jag hållar med dig, men vad du här skrivar är klart som korvspad.